S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat - porównanie DirectX 10 i DirectX 11
Przełom w grafice:) Jak przejście z 2D do 3D, albo z pada do Natala:)
Skok jakościowy w grafice wgniata w fotel!
A tak na poważnie... jeżeli to jest wszystko, co ma do zaoferowania DX11, to jest to Ż E N A D A.
Kolejny przereklamowany dx. Kiedys jakos microsoft nie chwalil sie nowymi odslonami dx'a, a roznice byly widoczne golym okiem np z dx8 na dx9. Tutaj roznice sa nieco w kontrascie, takie screeny to bym w irfanview mogl zrobic. Roznice marginalne, na pewno malo kto je dostrzeze grajac na dx9 i na dx11.
Odnosnie tego Stalkera. I tak wyglada duzo brzydziej i starzej na dx11 niz Crysis na dx9.
Nie chce nic mowic, ale roznica miedzy dx10 a 11 wydaje sie byc mniejsza niz pomiedzy 9 a 10 wersja.
Czemu patrzycie na grafikę. Najważniejsze, żeby wykorzystać możliwości DirectXa w kwestii szybkości działania. Programiści emulatora PCSX2 sobie jakoś z tym radzą i DX10 działa lepiej niż 9.
No na dx10 faktycznie dziala lepiej niz dx9 :/ Klatki na sekunde skacza jak żaby po właczeniu nowszej wersji. Tak jest dopracowany :/ Dx9 jest stabilny w przeciwienstwie do 10 wersji.
a wy dalej swoje... dx jest po to, zeby latwiej bylo pewne rzeczy programowac, a nie zeby lepiej wygladaly. ten sam obrazek wygenerowany przez dx9 wymaga iluś tam linii kodu więcej niż przy dx10 - a przy dx10 przy okazji nieznacznie lepiej wygląda.
można całą grę napisac bez directx i będzie wyglądała niebo lepiej niż cokolwiek co do tej pory wyszło, ale będzie to tak pracochłonne, że nie warto.
Mam podobne zdanie co Ambitny Łoś
Na razie nie ma co liczyć na jakiś przełom graficzny ale mam nadzieję że pełne wykorzystanie DX10 i DX11 pozwoli osiągnąć dotychczasowe efekty mniejszym kosztem ze strony sprzętu
Zmartwiłem się trochę. Myślałem, że Dx11 wprowadzi trochę powiewu świeżości w grafice, a tu ZONK. Tutaj musiałem patrzeć na screeny kilkanaście razy żeby zobaczyć różnicę, a podczas gry na 99,9% nie zobaczę żadnej, chyba że stanę w miejscu zrobię screena, potem zmienie ustawienia w graficę zrobię drugiego screena tego samego miejsca i potem będę w Windowsie porównywał 2 obrazki jak to robiłem teraz, wtedy pewnie zobaczę różnicę.
Jedynie co zauważyłem to w Dx11 granica między cieniem a miejscem gdzie cień się kończy jest, że tak powiem trochę zatarta, ale dla mnie to nie ma żadnej różnicy, nawet ten cień w Dx10 bardziej mi się podobał.
Trochę niby trawa wyglądała ciut lepiej,ale nie wiadomo czy to chwyt marketingowy tj. może drobne ustawienia grafice zostały zmienione... i ten sam efekt dało by się zrobić nawet z dx9.
Jeśli nie ma co zbytnio liczyć na poprawę grafiki to może niech chociaż będzie lepsza obsługa sprzętu dzięki dx11 i mniejsze wymagania gier. Żeby komp zakupiony za 2 tys starczył na płynną grę w gry przez 3 lata, a nie tak jak teraz nawet niecałe 2 lata.
Jedynie co ostatnim razie zrobiło na mnie wrażenie do project nadal i podobne technologie oraz Nvidia Psyhx (zobaczcie sobie filmy z nowego Batmana z Psyhx), która ze względu na wysokie wymagania sprzętowe do tej pory nie zrobiła furory i chyba szybko jej nie zdobędzie.
Różnice są, ale minimalne. Oby ten DX wprowadził jak najwięcej ułatwień w optymalizowaniu gier, nie popraw w grafice!
No dobra, skoro DX służy do lepszego robienia gier - to po jakiego diabła pokazują dwa PRAWIE takie same screeny ? Po co ? Żeby ich wyśmiać ? Niech powiedzą co ten DX pokaże w programowaniu gier.
ahhahah zarcik ;) rozumiem, ze to ma symulowac ambient occlusion w czasie rzeczywistym, ale po co jak "nie widac" ? spodziewalem sie, ze odpale to i bedzie - "wow, wyglada jak zdjecie".
Wyglada na to, ze najwieszy skok to dalej DX7 na Dx8.1 gdzie shadery zrobili istna rewoulcje jesli gdzie o wode itp.
Wiedziałem że tak to będzie wyglądać jak zwykle wciskają kity i dają taką kupę pewnie z Dirtem 2 będzie to samo i z wszystkimi grami pod dx11 to za 2 lata pewnie już dx12 albo nie jak ludzie pokupują karty graficzne to nagle będzie dx11.1 śmieszni są a czytałem gdzieś że miało wypalać oczy ;] n/c
po jednej grze nie ma co tak jechać po DX 11
niemniej jednak jak tak będzie z następnymi grami to będzie Fail :/.
To ze gryonline pokazaly syfiaste zdjecia nie oznacza ze nie ma roznicy , wejdzcie sobie i popatrzcie na linka , odrazu widac roznice przy innych zdjeciach.
W DX10 cienie są takie trochę bardziej rozmazane, niewyraźne, zaś w v.11 są one dokładniejsze. Druga cecha jedenastki to ładniejsze tekstury, w 10 są takie jakieś pożółkłe. Rewolucji nie ma i zapewne by pograć na DX11 będzie trzeba mieć komputer Core i7, 4gb ram, i grafikę 1GB i oczywiście Win7.
Śmiech na sali:D Nie ze screenów a z wypowiedzi niektórych osób tzn. jakieś 90% komentarzy świetnie przedstawia obecną wiedzę na temat programowania:D
Otóż DX10 i DX11 nigdy nie miały "ulepszać grafiki" itd. a miały ułatwić życie koderom. Jak to wygląda?
Jeżeli tworzymy coś na bazie DX9 to wygląda to w kodzie tak: baDjkbafj;ofjdifuoaf hfudhfukdb dfhufis jshushf suhaushuhgjsngj sugs
Jeżeli pójdziemy w stronę DX10: abcdefgh abcdefgh
Jeżeli zrobimy krok ku DX11: abc abc abc
O co chodzi? O mniejszy bałagan w programowaniu. Twórcy gier dostaną nowe, uproszczone instrukcje, dzięki czemu będą mogli zrobić to samo łatwiej szybciej przy zachowaniu dobrej wydajności. Z tego powinni cieszyć się gracze, a nie z nowych super shaderów i cieni. I później się dziwimy dlaczego wciąż tkwimy w DX9...
Pierwszy rzut oka - zauważyłem lekką zmianę na drugim screenie, a na pierwszym jak się przypatrzysz mocno to zauważy sie. Na co komu DirecX 11 ? Jest minimalna różnica.
Na DX 11 nie poznaje gry :O Jest taka... sama.
Prawda jest taka ze dopoki nie pojawia sie nastepcy X360 i PS3, zadnej rewolucji graficznej nie bedzie a to oznacza ze do roku przynajmiej 2012, wszystkie gry beda wygladac tak samo jak dzisiaj. PC bedzie mial ta przewage ze gry beda obslugiwaly wyzsze rozdzielczosci czy Lepsze AA. Co do tego Stalkera to z DX11 czy DX10 i tak wyglada zalosnie i do Crysisa nawet na DX9 mu bardzo daleko. Gry ktore rozloza graficznie Crysisa na lopatki beda hulac na takich silnikach jak Unreal Engine 4 czy ID Tech 6 i pojawia sie najwczesniej za 3-4 lata.
Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale karty pod dx11 mają dopiero w przyszłym roku wyjść, prawda? To niewiele osób się nimi na dzień dobry w Stalkerze nacieszy...
Chriso25
Gry ktore rozloza graficznie Crysisa na lopatki beda hulac na takich silnikach jak Unreal Engine 4 czy ID Tech 6 i pojawia sie najwczesniej za 3-4 lata...
Albo na Offset Engine, który pojawi sie już (miejmy nadzieję) w przyszłym roku...
Indoctrine
Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale karty pod dx11 mają dopiero w przyszłym roku wyjść, prawda? To niewiele osób się nimi na dzień dobry w Stalkerze nacieszy...
Karty pod Dx11 już miały swoją premierę. Teraz tylko należy czekać, aż pojawią się "fizycznie" w sklepach.
eJay - ok, ale zwaz na to, ze microsoft przy wprowadzaniu dx10 i dx11 glosno twierdzil, ze jakosc grafiki zmieni sie niesamowicie. To skoro dx jest od ulatwienia zycia producentom gier, czemu w takim razie MS promuja je jako wyznaczniki nowej jakosci wyswietlanego obrazu? Marketing?
raziel88ck--->MS zachęca, aby gracze przerzucili się na następną generację kart (a co za tym idzie Windowsa) i nie tkwili w epoce wymęczonego do granic DX9. Przez brak zdecydowania klienci są stratni bo otrzymują coś co opracowywane jest z myślą o poprzedniej i kolejnej generacji, a co nie może z programistycznego punktu widzenia zadowolić wszystkich. Stąd brak wyraźnych różnic między rozmaitymi screenami z dwóch wersji. Gdyby 70% rynku posiadało Vistę to już dawno gry pod "DX10 only" byłyby normalką, a co za tym idzie szlifowanie umiejętności programowania pod DX10 byłoby efektywniejsze.
eJay twierdzisz ze nowa generacja DX ma poprawić i ułatwić programowanie i się z tym zgadzam tylko dlaczego nadal króluje na rynku DX9 (np. Mafia II na PC będzie bez wsparcia DX10/DX11 https://www.gry-online.pl/newsroom/mafia-ii-bez-wsparcia-dla-dx10-i-dx11/z8bb2b ), jeśli jego konkrecja DX10 jest taki przyjazny w programowaniu gier ??, dzisiaj można wymienić parę tytułów które w pełni robione były przy wsparciu DX10 np ostatnio była premiera 4 dość ciekawych gier na PC: Red Faction Guerrilla, RESIDENT EVIL 5, Batman Arkham Asylum oraz Need for Speed SHIFT i tylko jedna z podanych tytułów wspiera DX10 czyli RE5, wiec gdzie jest ten łatwy w programowaniu DX10
SeBa1020--->To już napisałem - w wyniku dominacji DX9 wśród użytkowników. Coś co jest robione i pod DX9 i pod DX10 nie będzie nigdy tak dobre jak program zrobiony tylko pod DX10.
eJay ale zauważ ze to nie jest wina użytkowników systemów operacyjnych tylko programistów bo zobacz jakoś ludzie co tworzyli RE5 dali do wyboru w jaka wersje można grac , dla tych co siedzą nadal na XP jest DX9 a dla tych co siedzią na Viscie i 7 dali DX10 ??, moim zdaniem tym bardziej programiści powinni robić gry z obsługa DX10 zmusiło by to użytkowników XP do przesiadki na nowy system (bez obrazy dla posiadaczy XP)
Kolejna gra robiona pod patronatem producenta kart graficznych. Przynajmniej tym razem nie zrobili dwóch totalnie różnych wersji (jak w przypadku Call of Juarez), żeby tylko zademonstrować jaka to nowa technologia jest lepsza i warta zakupu gównianej karty za 2000PLN.
SeBa1020 - to byłby zły pomysł. Tak samo z zarowkami chca zmusic ludzi. Zmuszanie do czegos jest przeze mnie odbierane bardzo negatywnie.
raziel88ck wiesz ja to rozumiem pachnie to troszkę monopolem , ale jak inaczej ludzie przesiada się na nowy system nie koniecznie na viste ale np na 7 ,który jest naprawdę dobrym produktem przynajmniej dla mnie , jak nigdy na oczy nie widzieli tego systemu
ho ho ho nie ma co różnica jest ogromna... ,a tak na poważnie to poza ciut lepszym cieniowaniem nie ma żadnej znaczącej różnicy
Dziwne jest to że to co reklamują pod dx11 jest programowalne pod dx9, chodzi mi o Global illumination ,czyli światło odbite, nowy silnik cryengine 3 oferuje to pod dx9, polecam zobaczyć filmik.
dx11 to kolejna ściema marketingowa.
Heh, na Dx 10 grafika jest bardziej żywa i cienie bardziej ciemne, czyli jest lepiej jak na 11....
SeBa1020 - Batman AA też obsługuje DX10 zresztą tak jak każda gra na UE3...
SplinterFisher16 a możesz mi podać jakiegoś linka gdzie dokładnie jest napisane ze ta gra obsługuje DX10 , wiem ze UE3 jest w stanie obsłużyć DX10 ale to już zależny od programistów czy dorzucą ten bajer czy nie , wiem jedynie ze owa gra obsługuje technologie NVIDIA PhysX
Ja osobiscie sprawdze windows 7 u kogos, wezme kilka starych gier, na ktorych mi bardzo zalezy. Jesli bez problemu sie uruchomia, zrezygnuje z xp. O 7 slyszalem wiele dobrych slow, wiec moze byc dobrze i wierz mi, ze zadna nowa wersja directx'a nie obchodzi mnie przy wyborze systemu. Nie wiem czym kieruja sie inni uzytkownicy, ale mi zalezy na tym, by grac rowniez i w stare gry.
@raziel88ck [ Level: 26 - Senator ] zalezy od jakich i jak starych grach mowisz. Osobiscie uzywam, Win7 od dobrych paru miechow i z wiekszoscia gier nie ma najmniejszych problemow.
Ale dwie gry nie chcialy mi sie uruchomic, mimo bezblednej instalacji - typu NWN2 czy Thief: DS.
dupa ten directx !
eJay
Fajnie wytłumaczyłeś na czym polega wprowadzanie kolejnych wersji Directx.
A więc teraz jest głupia sytuacja. Jak twórcy teraz robią grę równocześnie pod dx9 i dx10 (do wyboru przy uruchomieniu) to co to oznacza? Że daną rzecz programowali 2 razy? Kupa linijek kodu pod dx9 i potem to samo tylko pod dx10 tylko żeby były ciut lepsze efekty/lepsza wydajność w grze? To po co na razie ten Dx10 skoro i tak twórcy bądź co bądź ale MUSZĄ programować zgodnie z dx9? Chyba jedynie kilka gier wyszło co wykorzystuje tylko dx 10 bodajże Stormrise i Halo2. Jeśli tak jest to do tej pory nowe biblioteki nie ułatwiły życia programistom, a jedynie stworzyły więcej pracy.
Sytuacja może się zmienić gdy udziały w rynku XP spadną do np. poziomu 10% (co może nastąpić dopiero za parę długich lat) lub możliwość uruchamiania gier pod dx10 pod tym systemem (co pewnie Microsoft nie zrobi), wtedy to twórcy mogli by tworzyć gry pomijając całkowicie dx9 i programować tylko pod dx11/12 itd. Wtedy to wg. mojego rozumowania mieli by łatwiejsze życie czyt. pracę.
dx11 bardziej mi przypomina to co dzień w dzień widzę na konsoli, jasne jest dobrze oświetlone a cienie ciemne a nie przyciemnione jak za czasów dx9 i trochę mniej 10 xd
eJay - wszystko ładnie i pieknie wyjaśniłeś - i ok.
Tyle że ten nowy STALKER na tych screenach (pod DX 10 i 11) wyglada podobnie jak drugi Half - Life pod DX 8. Chociaż nie - wyglada ciut gorzej, w HL2 chyba sześciokątnych słupków nie było (dwa pierwsze screeny).
Do poziomu Crysisa, ArMA2, Gears of War 2 czy Bad Company to w ogole startu nie ma. I nie, nie jestem graficznym fetyszystą - ale panowie z GSC powinni wisieć: taką antyreklamę zrobić nowemu API Microsoftu :)
SplinterFisher16
Dzięki
lordpilot--->Poczekaj jeszcze rok i na gry stricte zrobione pod DX 11:) Niestety, dopóki XP ma większość to na rewolucję nie ma co liczyć. I jeszcze raz - nie jakość grafiki sama w sobie, a szybkość pracy poprawia nowy DX.
Drau - no takie z 98 roku.
Przemoman - gdyby MS wprowadzil dx10 w xp, nie byloby problemu, ale tym dx'em chcial zwabic ludzi na viste robiac z tego eksluzyw.
Niewielki rozniecę ale DX 11 wygląda trochę bardziej realistycznie. eJay [20] dobrze powiedziane.
User ADIPI napisał:
Heh, na Dx 10 grafika jest bardziej żywa i cienie bardziej ciemne, czyli jest lepiej jak na 11....
A już myślałem, że tylko ja to zauważyłem.
Chociaż trawa jest jakby mniej "przyklejona" do muru pod DX11.
@raziel88ck [ Level: 26 - Senator ]: powinny dzialac, to jedyne, co moge powiedziec. Bo tak naprawde trzebaprzetestowac konkretne tytuly dopiero, by stwierdzic jednoznacznie.