Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Twórcy Tomb Raidera przekazali smutne wieści mimo ciepłego przyjęcia remasterów przygód Lary Croft

27.03.2025 10:14
YourFriendJudas
1
YourFriendJudas
19
Pretorianin

Już za to co zrobili z Legacy of Kain już wszyscy powinni być wywaleni na bruk.

27.03.2025 10:55
2
odpowiedz
Logan Rams
2
Junior

Co woke patałachy z Crystal Dynamics mają wspólnego z tą grą. Remaster robił Saber w kooperacji z Aspyr.

27.03.2025 11:46
3
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Kamook
127
Generał

Ale co oni mają wspólnego z reamsterami które robiło Saber?

27.03.2025 11:51
jiker
3.1
jiker
155
Gladiator

GRYOnline.plNewsroom

post wyedytowany przez jiker 2025-03-27 11:56:24
27.03.2025 20:33
3.2
Kamook
127
Generał

jiker - udostępnili kartony z archiwum, polecam obejrzeć materiał noclip. Nie współpracowali i nie byli zaangażowani w denevlopmend żadnego z remasterów a pierwszą trylogię w duże mierze robili fani (open lara) zatrudnieni przez aspyr, zresztą SR też. Także ponawiam pytanie, co ma piernik do wiatraka?

27.03.2025 11:53
4
1
odpowiedz
Xenrocs
70
Pretorianin

Dokładnie Crystal Dynamic nie ma nic wspólnego z remasterami. Liczę że kiedyś Crystal Dynamic zostaną odebrane prawa do Tomb Raidera i dostanie je jakieś studio które zrobi nową grę z właściwą Larą właśnie na wzór oryginalnych Tomb Radierów.

27.03.2025 13:16
5
odpowiedz
14 odpowiedzi
stud3nciq
77
Pretorianin

Czytam komentarze i oczom nie wierzę. Co Wam takiego zrobiło Crystal Dynamics? Przecież remastery części I-III to dzieło Aspyr Media et consortes i to oni odpowiadają za ten "woke komunikat" na początku gry.

Crystal Dynamics tak na dobrą sprawę uratowało markę Tomb Raider! Nawet dwukrotnie.

Pierwszy raz po tym jak Core Design osunęło się na dno i produkowało coraz słabsze odsłony. "The Last Revelation" jeszcze jakoś się trzymało, a dzięki kampanii marketingowej (m.in. imprezy i spotkania z Larą Weller na które zaproszono polskich recenzentów z dużych gazet) gra dostała dobre oceny w prasie - chociaż moim zdaniem nie zasługiwała. Ale "Chronicles" i "Angel of darkness" to już były całkowite porażki.
Wówczas Crystal Dynamics przejęło pałeczkę i stworzyli nową trylogię zaczynającą się od Tomb Raider: Legend - wyszło rewelacyjnie, a seria odzyskała swoje życie.

Drugi raz - gdy stworzyli reboot przygód Lary. Tomb Raider z 2013 to całkowite przewrócenie serii i prawdziwy nowy początek, na zupełnie nowych zasadach. Niezwykle udany nowy początek. W mojej osobistej opinii TR z 2013 to jedna z najlepszych gier jakich doświadczyłem. Scena w której Lara wspina na wysoki maszt radiowy, w śniegu i targana podmuchami lodowatego wiatru - to jeden z najlepszych i najbardziej niezapomnianych momentów jakie przeżyłem w grach. Szkoda, że potem trochę się to rozłazi, ale i tak wspominam tę grę z ogromnym sentymentem.

27.03.2025 13:37
Ognisty Cieniostwór
5.1
1
Ognisty Cieniostwór
45
Senator

Dokładnie tak. Niektórzy psychofani starych części mają tak wyidealizowany obraz tych gier, że zupełnie nie zdają sobie sprawy, w jak dużym kryzysie była cała marka Tomb Raider. Gdyby nie Crystal Dynamics, które wyciągnęło tą serię z dołka, to dzisiaj Lara mogłaby być już tylko wspomnieniem.

27.03.2025 13:41
Grifter
5.2
Grifter
42
Konsul

Prawiczki są jak zwykle oderwani od rzeczywistości. Woke, woke, woke - jak zerdzewiałe katarynki :)

Crystal Dynamics to świetne studio, a to co zrobili z Larą to cud, miód, malina! Masz rację - dwa razy ocalili markę od zapomnienia. Gdyby nie oni, Lara leżałaby dziś głęboko pod ziemią niczym artefakty, które wykopywała.

post wyedytowany przez Grifter 2025-03-27 13:42:12
27.03.2025 14:00
5.3
Peon
0
Chorąży
Image

Dokładnie nie,

"woke komunikat" na początku gry.

To wymysł tylko i wyłącznie Crystal Dynamics które nie ma z tymi odświeżeniami nic wspólnego:

h ttps://www.ppe.pl/news/336070/crystal-dynamics-ostrzega-graczy-przed-graniem-w-tomb-raider-i-iii-remastered.html
h ttps://www.miastogier.pl/wiadomosc,53559.html

to dzieło Aspyr Media

Nie znasz się bo Aspyr jest tylko słupem które też nie ma tak naprawdę z tymi odświeżeniami nic wspólnego bo za tym stoją ruscy z Saber i pewnie dlatego te gry są "normalne" i Aspyr to przykrywka aby nie wyszło, że za grami stoją ruscy, takie chore czasy.

Ostatni Tomb Raider wyszedł w 2018 roku czyli 7 lat temu więc jeszcze nigdy w historii tej serii nie było takiej przerwy, a co jest tego powodem?

Wystarczy wziąć pod uwagę kilka faktów:

1. Przecieki według który Lara będzie lub miała być lesbijką:

https://www.gry-online.pl/newsroom/nowy-tomb-raider-odmieni-oblicze-serii/z322780
https://www.gry-online.pl/newsroom/tomb-raider-crystal-dynamics-chce-usuniecia-przeciekow-na-temat-g/z7227c9

2. Lata w których powstawała i powstaje gra czyli 2019-2024 gdzie WOKE, LGBT, DEI były w rozkwicie i te wszystkie korporacyjne szczury chciały przekraczać kolejne granice poprawności politycznej.

3. Po wyborze Trumpa i porażkach ideologicznych ruchów w 2024 zwłaszcza w przemyśle rozrywkowym teraz mają problem, gdzie boją się nawet pokazać krótki zwiastun bo pewnie projekt jest resetowany lub był już kilka razy resetowany:

https://www.gry-online.pl/newsroom/nowy-tomb-raider-objawi-nam-sie-w-tym-roku-przeciek/zf23e3b

To mój wymysł ale nie zdziwiłbym się, że jakieś materiały przedpremierowe były gotowe i już na starcie chcieli pokazać Larę z inną kobietą z którą się całuje albo przytula.

4. Może nie, a może tak ale gówniany silnik jaki sobie wybrali.

5. Wystarczy wejść na stronę Crystal Dynamics aby uzyskać potwierdzenie, że obecnie to studio reprezentuje ideologiczne nurty i pewnie nawet nie mają wystarczającej liczy pracowników aby zrobić dobrą grę.

Ostatni Tomb Raider wyszedł 7 lat temu więc jeszcze nigdy ta marka nie miała się tak źle jak teraz pod skrzydłami Crystal Dynamics.

post wyedytowany przez Peon 2025-03-27 14:03:59
27.03.2025 15:47
Wiedźmin
5.4
Wiedźmin
48
Legend

Tyle, że to Core Design stworzyło grę wybitną Tomb Raider (1996), która jest jedną z najważniejszych i najbardziej spektakularnych gier 3d jakie kiedykolwiek powstały oraz są autorem solidnych, klimatycznych sequeli TR 2,3,4, które zachowały świetny projekt lokacji, mega grywalność i nie prowadzą za rączkę tylko wymagają czegoś od samego gracza. Klepaniem co roku sequeli byli tak zmęczeni, że bez wiedzy wydawcy uśmiercili Larę w czwórce, ale ten dalej naciskał mając kurę znoszącą złote jajka. Chronicles z kilkoma odrębnymi przygodami, które nie są powiązane był mocno na siłę. Przy Angel of Darkness nie ogarnęli nowego silnika i miotali się bez ładu i składu przy dużo większej liczbie pracowników niż wcześniej, ale wina była też po stronie wydawcy Eidos, który zapatrzony w sukces GTA III mieszał się im do projektu i nie mogli tworzyć starego dobrego Tomb Raidera tak jakby chcieli. Kolejne zmiany w wizji projektu nie pomagały. Gra, gdy wyszła okazała się technicznym bublem, a Lara, która wymiatała tutaj musiała uczyć się jak sobie radzić, a zamiast egzotycznych krain były dwa miasta w Europie. Po tak rozczarowujących potworkach jak Chronicles i Angel of Darkness nie jest zaskakujące, że nowy producent Crystal Dynamics sprawił, że seria odżyła. Dzięki Legend ponownie mieliśmy ciepły odbiór wśród graczy, bo zaoferowali dobrą grafikę na nowocześnym silniku, przystępniejsze sterowanie i powrót egzotycznych krain. Każdy poważny producent podołałby zadaniu wyciągając wnioski co było nie tak z Chronicles i Angel of Darkness. Jednakże sama sprzedaż środkowej trylogii Legend-Anniversary-Underwold była skrajnie słabsza niż TR1-3, które powstały dekadę wcześniej przy dużo mniejszej ilości graczy. Trudno więc mówić o sukcesie sprzedażowym.
Sprzedaż TR1 (7mln.), TR2 (8mln.), TR3 (6mln.), TR 4 (5mln.) z samych wersji pudełkowych przy tak ogromnym piractwie w latach 90' i skromniejszej bazie graczy było odbierane za ogromny sukces, ale było widać tendencję spadkową po dwójce, a rozczarowaniem dopiero było Chronicles (2mln) i ogromną wtopą Angel of Darkness (3 mln.) na nowym silniku, która miała rozbić bank. Gdy pojawiło się Legend (3 mln.) dekadę po pierwszej części z większą bazą odbiorców i topniejącym piractwem zaledwie wyrównała wynik sprzedażowy Angel of Darkness co przecież spowodowało, że Eidos pozbył się Core Design, bo liczył na absolutne minimum 5-6 mln. jak przy TR3 i TR4. Kolejne Anniversary (2mln.), a Underworld (3 mln.). Dopiero sprzedaż TR reboot w 2013 była ponownie sporym sukcesem finansowym w serii, bo sprzedała się w kilkanastu mln. egzemplarzy, ale nie jest to tak wielka sprzedaż/popularność jak pierwszych części z lat 90' biorąc pod uwagę najważniejsze czyli ilości graczy na rynku, bo musiałoby to być z 25-30 mln. na 2013 rok, żeby było dość porównywalnie. Nie da się ukryć, że pierwsze części poznał znacznie większy procent graczy z całości na dane czasy, bo były większym magnesem na tle konkurencji. Dla mnie części z lat 2006-2018, które produkowało Crystal Dynamics są fajne do pogrania, ale nie robią wielkiego wrażenia tak jak pierwsze części od Core Design, które kilkanaście razy przechodziłem i zawsze z wypiekami na twarzy. Ostatni raz przechodziłem rok temu przy okazji remasterów 1-3. Czwórka z tym krążeniem swobodnym po poziomach danej sekcji może jest troszkę męcząca porównując do jedynki, dwójki i trójki, ale podobny rdzeń rozgrywki jest w ostatniej trylogii. Tak jak to mówią starzy wyjadacze: "Nowe Tomb Raidery są fajne na raz i zapomnieć, a wraca się do pierwszych kultowych części, które mają to coś". Coś w ten deseń słyszałem wiele razy od znajomych i kuzynów, którzy są z grami od lat 80' czy początków lat 90'. Zresztą mało prawdopodobne, by poznaniu ogromu świetnych gier z lat 80', 90' łatwo było czymś kogoś takiego zaskoczyć później, by zbierał szczenę z podłogi. TR 2013 jest niezłe, ale niczym mnie nie zaskoczyło. Gra jak wiele innych i do tego próbująca naśladować styl Uncharted (filmowość), a zamiast konkretnych poziomów w różnych egzotycznych krainach mamy jedną dużą krainę i krążenie po niej jak w TR4, gdzie taki styl był krytykowany. Największą wadą jednak jest to, że coś co było zawsze największą siłą TR czyli eksploracja grobowców to coś co jest w przewadze opcjonalne/poboczne, a nie jak wcześniej jako przymusowe budując wir przygody. Robienie na 100% nowych Tombów jest śmiertelnie nudne, gdy zdobycie wszystkich sekretów w pierwszych częściach jest zajebistą sprawą. Jeśli jakaś gra jest godnym następcą TR1-3 z lat 90' to prędzej Uncharted 4 (2016). Szkoda tylko, że to oskryptowany samograj, gdzie przesadna ilość strzelania do wrogów gra pierwsze skrzypce.

post wyedytowany przez Wiedźmin 2025-03-27 16:04:50
27.03.2025 18:19
WolfDale
😉
5.5
WolfDale
83
~sv_cheats 1

Dlatego wszyscy co lubią Tomb Raidera powinni przeczytać ostatnią książkę o nim, a dowiedzą się co doprowadziło do takiej a nie innej sytuacji.

Ja tak tylko streszczę, pazerność jednego pana co lubił Ferrari.

27.03.2025 19:21
5.6
stud3nciq
77
Pretorianin

Peon

Dziękuję za linki, zapoznałem się i zaaktualizowałem swoją wiedzę. Poszukam jeszcze materiałów i artykułów na własną rękę. Względem remasterów byłem w błędzie, za co niniejszym się kajam. Podtrzymuję natomiast w stu procentach to, co pisałem o ratowaniu marki.

Wiedźmin

Ty tak na serio? Opierasz ocenę jakości gry wyłącznie o jej sprzedaż? Moim zdaniem to jest poważny błąd. Ot, przykład: Baldur's Gate II - jeden z najwybitniejszych RPGów w historii - sprzedał się w "zaledwie" ~3 mln egzemplarzy.

Druga sprawa: Core Design stworzyło rewelacyjnego Tomb Raidera, ta gra była przełomem i czymś bardzo oryginalnym, dali światu najbardziej rozpoznawalną postać z gier komputerowych. To nie ulega kwestii. Druga część również była bardzo udana. Ale od trzeciej zaczyna się zjazd - widać było, że Core Design nie ma pomysłu i potrafi klepać tylko więcej tego samego. I to się już nie zmieniło. Gracze kupowali te gry bo mieli ogromny sentyment do marki i niewielki wybór. Crystal Dynamics startowało z dużo trudniejszej pozycji, musieli odbudować zaufanie graczy w warunkach dużo większej konkurencji.

WolfDale

Poproszę o tytuł książki, bo znalazłem tylko "Jak powstawał Tomb Raider" a tam jest chyba tylko o dwóch pierwszych częściach.

post wyedytowany przez stud3nciq 2025-03-27 19:21:52
27.03.2025 19:24
WolfDale
5.7
WolfDale
83
~sv_cheats 1

No właśnie mam na myśli Jak Powstawał Tomb Raider, prawda że tam są opisane głównie dwie pierwsze części ale jest tam też wyraźnie nakreślone co prowadziło do coraz większego upadku i sytuacji w jakiej znalazło się studio oraz marka.

Pazerność z Ferrari na czele zrobiło swoje oraz nieliczenie się z zespołem który to stworzył.

28.03.2025 13:40
5.8
Muszka9229
7
Legionista

Peon
Szczerze, patrząc po tym jaka była lara w 3 ostatnich częściach TR(które wyszły zanim modne były lgbt, woke itd), czyli czyli zbytnia koncentracja na osiągnięciu celu, zerowe zainteresowanie płcią przeciwną(Jonah, ale też jeden z jej przyjaciół z TR 2013, któremu się podobała i oddał nawet za nią życie), oraz, również w TR 2013, jej dziwna relacja z jej najlepszą przyjaciółką, na której jej zależało bardziej niż na całej reszcie, wcale bym się nie zdziwił gdyby się ostatecznie okazała lesbą, nawet wyglądałoby to dla mnie logicznie. No ale by to skumać to trzeba najpierw zagrać w te gry i uważnie obserwować czyny i słowa lary xd

28.03.2025 13:45
5.9
Peon
0
Chorąży

Muszka9229

To masz jeszcze to co by było gdyby ostatnia trylogia, a przynajmniej ostatnia część pojawiła się kilka lat później:

h ttps://www.eurogamer.pl/tomb-raider-musi-sie-zmienic-uwaza-byla-scenarzystka-gry

Ostatni Tomb Raider załapał się jeszcze na końcówkę w miarę normalnych czasów.

post wyedytowany przez Peon 2025-03-28 13:46:38
28.03.2025 13:52
5.10
Muszka9229
7
Legionista

Peon
No tak, ale tak jak mówię, już we wszystkich trzech ostatnich częściach lara zachowywała się jak lesba, więc takie rozwiązanie byłoby według mnie logiczne i sensowne, mimo wszystko.

28.03.2025 14:58
5.11
stud3nciq
77
Pretorianin

Muszka9229

Uważam, że kwestia orientacji seksualnej Lary, związków z innymi osobami albo czegokolwiek w tym stylu w ogóle nie powinna być podnoszona w tych grach. To jest przecież gra akcji, skupiająca się na akcji i głównej bohaterce a nie żadna tam komedia romantyczna. Walka, trudne przeżycia, przyjaciele, zdrada - jak najbardziej. Wrzucanie w to homosekualizmu lub seksu momentalnie rozwali obraz i odbiór gry.

Jeśli już koniecznie muszą wtranzolić takie rzeczy, to niech chociaż dadzą graczowi wybór. Tak, jak to miało miejsce w BG3 - Larian oparł się obłąkanym żądaniom właścicieli marki i co prawda zawarł tam elementy LGBT, ale zrobił to w bardzo taktowny sposób: niczego nie wciskali na siłę, nikt gracza do niczego nie zmuszali. Tam nawet nie ma chyba dialogu w którym jakikolwiek NPC rzucałby graczowi w twarz swoją orientację! Jeśli ktoś chciał i uparcie do tego dążył - to miał swoje LGBT w Baldurze. Normalnego gracza to po prostu omijało i nie było powodu do narzekań.

Jeśli w nowym TR tego nie zrobią, jeśli postawią gracza przed faktem dokonanym i każą mu zaakceptować swoją obłąkaną wizję - to mam sto procent pewności, że przed premierą zbiorą cały kontenerowiec hejtu, sprzedaż poleci na ryj i kolejna świetna marka zostanie brutalnie zamordowawna. Jeszcze niech Nathan Drake i Indiana Jones zostaną gejami albo biseksualistami, będzie komplet. Nie żartuję - znalazłem posty od graczy sięgające 2013 w których prosili twórców aby te postacie były homoseksualne.

Peon

Przeczytałem artykuł który podałeś - zwłaszcza jeśli chodzi o zakończenie pierwszej części. Uważam, że gra by mocno zyskała gdyby wdrożono odrzucone pomysły. Reboot Tomb Raidera był opowieścią mroczną i brutalną, odrzucony wariant pasowałby do niego dużo bardziej.

28.03.2025 17:03
5.12
1
Muszka9229
7
Legionista

No tak, bo twórcy nie mają prawa zamieszczać w SWOICH grach SWOICH własnych wizji. Inna sprawa, że niby jak mają dać graczom wybór, w takiej grze jak TR? To nie jest RPG żeby były wybory do podejmowania. Tak jak mówię, patrząc na to jaka była Lara w poprzednich częściach, uważam za logiczne jeśli się okaże że jest lesbą.

30.03.2025 18:43
5.13
stud3nciq
77
Pretorianin

Przedstawiłem swoją własną opinię na ten temat. Jak postąpią twórcy - to jest ich sprawa i ich decyzja.

Moją natomiast sprawą i decyzją jest wydanie pieniędzy na taką grę. I tu oświadczam, że jeśli wpakują do TR elementy seksualne i/lub homoseksualne bez możliwości ominięcia tego szerokim łukiem - to ja takiej gry po prostu nie kupię.

30.03.2025 19:30
\/
😂
5.14
\/
36
Ciri

Co to za kolejny oszołom z 0 lvl sieje ferment?
Jako fakty przedstawia domysły z niepotwierdzonych przecieków i inne jego urojenia XD
I w której grze CD bylo woke?
To, że są tolerancyjni na lgbt itd nie oznacza, że nowy TR będzie tym polany.
To samo można znaleźć na stronie CDPR lmao
A nowego TR oficjalnie ogłosili w kwietniu 2022, jako początek prac nad nową Larą.

A ich ostatnim TR byl Rise z 2015, bo Shadow robił Eidos Montreal pod ich nadzorem, gdy samo CD było zmuszone przez SE do klepania Avengers.
Teraz pomagają przy Perfect Dark, przez co pewnie nadal nic nie wiemy o nowej Larze.

27.03.2025 14:19
6
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Kuba_3
195
Generał

Czekam na remastery Legend i Underworld ;)

27.03.2025 20:15
6.1
stud3nciq
77
Pretorianin

A ja czekam na remake TR: Anniversary. Jakby ktoś nie wiedział: Anniversary to był remake pierwszego Tomb Raidera. Wtedy będziemy mieli remake remake'a. Chociaż remaster Anniversary też się nada. Wtedy będziemy mieli remaster remake'a.

30.03.2025 18:57
raziel88ck
😂
6.2
raziel88ck
207
Reaver is the Key!

Remaster remake'a.

29.03.2025 11:34
7
odpowiedz
Lulucyc
10
Legionista

Remaster to takie powiedzenie graczom „nie umiemy wymyślić nic nowego lub nam się nie chce”. Nigdy nie przepadałem za remasterami, i wg mnie to strata czasu, marnować czas na upiększanie starocia jak można wymyśleć i zrobić coś nowego coś super

Wiadomość Twórcy Tomb Raidera przekazali smutne wieści mimo ciepłego przyjęcia remasterów przygód Lary Croft