Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Olej samochodowy - jakiego używacie

15.03.2025 15:11
Raiden
1
Raiden
148
Generał

Olej samochodowy - jakiego używacie

Jakiego oleju używacie w swoim autku?
Czy stosujecie dodatki?
Czy stosujecie się do instrukcji i przedziałów z niej (0w-8; 0w-16; 5w-30 itd.), a jak tak, to czy oleje wyższej, czy mniejszej lepkość?
Co ile wymieniacie?

Ja teorię znam, trochę też wiem jak działa marketing (np. testy ściernia się powierzchni), ale przez lata byłem ignorantem i pozwalałem lać to, co mechanik zalecił - Eneosa 5w-30 z bazą "syntetyczną", ale bardziej hydrocrackingową (przyzwoity olej, jak się regularnie wymienia, ale można lepiej).
Aktualnie Mitasu MJ-103 0w-30 z bazą olejową PAO, bez dodatków oczywiście;
Wymieniam na podstawie użytkowania - w zależności o tego, ile km, szacunkowy czas pracy, oraz czy dawałem mu popalić, czy nie; no i oczywiście chociaż raz do roku.

15.03.2025 15:21
maciell
2
1
odpowiedz
7 odpowiedzi
maciell
126
Senator

Sam wymieniam. Uzywam Castrola 5w-40. Taki mam zalecany w instrukcji od samochodu i sie tego trzymam.Zawsze tez przed wymiana wlewam plukanke Motula i 30 minut samochod chodzi.

Plukanka to tylko 23 zlote wiec raz na 15k mozna sie poswiecic. Wiem, ze sa rozne opinie co do plukanek. Cudow nie ma co oczekiwac bo jak silnik wymeczony to nic nie pomoze, ale moim zdaniem z nagarem sobie dobrze radzi.

15.03.2025 15:31
Raiden
2.1
Raiden
148
Generał

No właśnie z płukankami to ja mam takie podejście, że olej powinien czyścić i używam lekkiej płukanki tylko gdy zmieniam bazę lub właściwości oleju. Używam wtedy Mitasu flush fluid, która jest bardziej jak czyszczący olej (nie dolewa się jej do oleju, a zalewa jak olej). Innej pewnie bym używał, gdybym wiedział, że trzeba - np. kupił używany samochód i po pierwszej wymianie wyszłoby bagno (już z nowego oleju - użytego przeze mnie).
No i jeszcze jeden przypadek, gdzie bym używał - jakbym wiedział, że sam silnik ma tendencje do brudzenia.
Inna sprawa to dobór płukanek, bo o tych też sporo się naczytałem i naoglądałem :) temat rzeka

post wyedytowany przez Raiden 2025-03-15 15:32:37
15.03.2025 16:43
cswthomas93pl
2.2
cswthomas93pl
146
Legend

Nie polecam castrola mimo tego że jest zalecany w instrukcji

15.03.2025 16:48
Raiden
2.3
Raiden
148
Generał

cswthomas93pl maciell
Dwóch moich mechaników mówiło podobnie - lać markowy olej, byle nie Castrola, ale sam nie używałem.

15.03.2025 18:56
MiniWm
😈
2.4
MiniWm
241
PeaceMaker

15 lat leje do swojego diesla, Castrola, takiego jak w instrukcji.... 420k na liczniku.

15.03.2025 19:14
Raiden
2.5
Raiden
148
Generał

MiniWm
Jak reguralna wymiana i bez przeciągania, to na logikę - mniejsze znaczenie, co się leje. Natomiast sam Castrol nie musi być zły

15.03.2025 19:34
cswthomas93pl
2.6
cswthomas93pl
146
Legend

15 lat leje do swojego diesla, Castrola, takiego jak w instrukcji.... 420k na liczniku.

A zaglądałeś kiedyś do bloku silnika? :)
Moim zdaniem nie bez powodu castrol opinie ma jakie ma, z biegiem lat oleje tej marki straciły na renomie. Mój znajomy mechanik sam taki stosował do momentu aż zajrzał do podzespołów - wszystko czarne jak smoła. Po zmianie oleju jak ręką odjął, u mnie z dwa razy w poprzednim aucie wlałem castrola. Po sytuacji z autem mechanika zapadła decyzja o przejście na motula :)

15.03.2025 20:20
Raiden
2.7
Raiden
148
Generał

cswthomas93pl
nie no, jak diesel mu już tyle zrobił, to ładny wynik. Ciekawe czy dymi czy coś. Mój diesel po 330 tys. km, się rozleciał, ale był rodzinny, i ja nim, dbając bardziej od poprzednich zrobił jedynie końcówkę. :)

15.03.2025 15:24
Dark Crow
3
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Dark Crow
145
Old Mans Child

Wymieniam co ok 10 tysięcy- czyli w praktyce w pierwsze ciepłe dni i w ostatnie w które można się położyć pod autem.

Długo lałem Motula 8100 Xclean Efe+ 5w30. Ostatnia wymiana była na Liqui Molly Top Tec 4600 5w30.

Czy kupowanie olejów "premium" ma sens? Nie wiem, wychodzę z założenia, że skoro oszczędzam na robocie to mogę te stówkę więcej wydać na olej i filtr.

post wyedytowany przez Dark Crow 2025-03-15 15:26:23
15.03.2025 16:07
Raiden
3.1
Raiden
148
Generał

No właśnie przestawienie się na wymianę samemu było dla mnie game changerem.
Ja przeszedłem niby z 5w-30 na 0w-30, ale lepkość się poprawiła :) No i bardziej teraz przykładam uwagę do tego, by olej był syntetyczny nie tylko z nazwy.

15.03.2025 16:19
mario7777
4
odpowiedz
mario7777
147
JUVENTINI FOREVER

Przez kilka lat, używałem Motula, teraz leje ENEOS Hyper Multi 5W30, dodatkowo co dwie wymiany, płukanka.

15.03.2025 16:45
cswthomas93pl
5
1
odpowiedz
cswthomas93pl
146
Legend

W poprzednim aucie lałem Motula, w aktualnym stosuję Valvoline 5W30 Synpower, płukanek nie używam. Wymieniam co ~10 tysięcy kilometrów łącznie ze wszystkimi filtrami

post wyedytowany przez cswthomas93pl 2025-03-15 16:47:53
15.03.2025 18:11
6
odpowiedz
2 odpowiedzi
Wettvor
19
Chorąży

Na początku używałem ELF 5W30, lecz silnik brał olej, lub go "gubił" (nie pojawiał się w płynie chłodniczym). Po zmianie na 10W40 problem ustal, więc w sumie nie stosuje się do zaleceń producenta. Za każdym razem wymieniam filtr oleju. Płukanki nie używam.

post wyedytowany przez Wettvor 2025-03-15 18:12:47
15.03.2025 18:19
Rumcykcyk
6.1
Rumcykcyk
123
Głębinowiec

Miałem podobne objawy z braniem oleju i wyciekami. Też tak zrobiłem, że zmieniłem na 10W40 i problem na jakiś czas ustąpił. Pewnego razu po odpaleniu auto zaczęło mocno kopcić tak, że inne samochody trzymały się za mną 30m. Co się okazało to generalny remont silnika. Po remoncie wszystkie problemy zniknęły. Teraz używam 0W30.

15.03.2025 19:12
Raiden
6.2
Raiden
148
Generał

Bo z tym braniem oleju, to może być masa czynników. Niektóre biorą coś stale (np. 0,5L na 1000km) i wytrzymują tak lata. Inne mniej reguralnie i to gorzej. Zmiana lepkość mogła pomóc, ale pytanie co było przyczyną.

15.03.2025 19:44
7
odpowiedz
1 odpowiedź
Wettvor
19
Chorąży

Kupiłem auto jak miało 80K przebiegu i wymieniłem rozrząd. I w sumie od tego się zaczęło znikanie oleju. Około 1L na 10k. Przy 100K jak zmieniałem olej, zastąpiłem go tym 10W40 i problem zniknął od ręki. Teraz mam prawie 200K, cały czas wymieniam regularnie i jest git. Więc szczerze nie wiem.

post wyedytowany przez Wettvor 2025-03-15 19:45:45
15.03.2025 20:16
Raiden
7.1
Raiden
148
Generał

Też ciekawe - a jaki olej ten 10w-40?

15.03.2025 20:33
8
odpowiedz
Wettvor
19
Chorąży

ELF 10W40 pełen syntetyk

16.03.2025 17:05
Raiden
9
odpowiedz
Raiden
148
Generał

Swoją drogą, bo teraz wymieniam i bardziej się wczoraj wczytałem:
- oleje z hydrocracingu (grupa III) oraz GTL (gaz do cieczy - grupa III+) nie są olejami syntetycznymi, ale poza Niemcami, w prawie całej Europie mogą być oznaczane jako syntetyczne lub wykonane w technologii syntetycznej i niestety producenci nagminnie to wykorzystują.
Dla przykładu mój olej Mitasu Gold PAO - mogłoby się wydawać, że będzie to olej PAO (grupa IV), tymczasem PAO w nim jest do 2%. Co prawda na stronie jest informacja, i to w główmy opisie, że jest to mieszania PAO z hydrokrakingiem.
Nawet wyższa seria Mitasu - Platinum PAO - zawiera "tylko" od 15 do 20% PAO (nie jest zalecana do mojego silnia - gdzie wchodzi niby Gold Pao wg dobierarki ze strony).
Nadal - są to lepsze oleje od i tak już przyzwoitego Eneosa, którym był całkowicie z grupy III, a i tak był opisywany jako syntetyk.

Kolejny przykład to też bardzo dobry olej - Shell Helix Ultra. Wszędzie opisany jako pełny syntetyk, tymczasem w 100% wykonany w technologii GTL (grupa III+).

"Faktyczne" syntetyki (z przewagą syntetyka w bazie olejowej), które znalazłem i są potwierdzone (badaniami lub kartami charakterystyki), na bazie kart charakterystyki i/lub danych dla 0w-30:
- Millers CFS NT+ (Estry + PAO; badania i zapewnienia - nie znalazłem charakterystyki);
- Millers EE PERFORMANCE (Estry + PAO; tylko badania i zapewnienia - nie znalazłem charakterystyki);
- SELENIA DIGITEK PURE ENERGY i dedykowane serie (30-40% PAO; 20-30% hydrokraking, reszta dodatki pozabazowe);
- RAVENOL SSV (30-50% PAO);
- AMSOIL Signature Series (PAO - jest CAS w karcie, ale brak szczegółów bo US; badania i zapewnienia);

Oprócz tych na pewno jeszcze Mobil 1 oraz Valvoline mają jakieś serie syntetyczne. Ponadto Xado i Q8, ale to chyba jakieś wschodnie wytwory, więc nawet się nie zagłębiałem (ale może też dobre? Jak ktoś używał Xado, to może coś napisze).

Konkluzja jest taka - że chyba nie ma co się fiksować na słowie "syntetyczny". Sam jeździłem (Eneso) i nadal jeżdżę (Mitasu) na grupie III , ew. z dodatkiem PAO i to dobre produkty. Tak samo, jak oleje Orlenu, ELFa, czy Liquid Moly, gdzie też raczej mamy grupę III, a to dobre produkt. Trochę tylko boli, że tak producenci mogą wprowadzać w błąd.

post wyedytowany przez Raiden 2025-03-16 17:15:31
16.03.2025 19:50
10
odpowiedz
1 odpowiedź
Benekchlebek
23
Generał

Tylko i wyłącznie 5W30 :)

16.03.2025 21:33
Raiden
10.1
Raiden
148
Generał

5W30 najpopularniejszy, ale nie bez powodu - trochę złoty środek. I na lato i na zimę dobry w naszym klimacie.
BTW, oleje o większej rozpiętości lepkości niekoniecznie są lepsze - np. 0w-40 wg badań dużo częściej tracą film olejowy w trudnych warunkach niż właśnie 5w30 czy 10w-40, dlatego, że przez rozpiętość lepkości są bardziej nienewtonowskie.

Także czasami lepiej, jak się nie kombinuje, a najlepiej pewnie byłoby wrócić do używania innego oleju latem i zimą, chociaż teraz zimy nie ma więc 5w30 lub 0w-30 wydają się optymalne.
Ciekawe, że te nowe hybrydki nieraz zalecają 0w-8 lub 0w-16.

16.03.2025 20:41
PanSmok
11
odpowiedz
2 odpowiedzi
PanSmok
257
Legend

Od lat jezdze na syntetycznym Castrolu - nie stosuje dodatkow, nie stosuje plukanek. Nigdy nie mialem zadnych spowodowanych przez olej problemow.

16.03.2025 21:35
Raiden
11.1
Raiden
148
Generał

Myślę, że Castrol sporo sobie namieszał w ciągu tych lat, gdzie faktycznie coś było nie tak z określnymi partiami. Jakby to z nimi trochę zostało i tyle.
Dziś pewnie nie różni się zbytnio od innych hydrokrakingów.

16.03.2025 21:47
PanSmok
11.2
PanSmok
257
Legend

Oleje to kompletnie nie moja bajka - owszem, sam naprawiam swoje samochody, ale nigdy jakos nie wczytywalem sie w temat olejowy. Tak naprawde dzisiaj doczytałem tutaj ze "z Castrolem cos nie teges". Od lat uzywam tej marki ( w sumie nie wiem czemu - moze dobry marketing? ), nigdy nie mialem problemow, nigdy nie mialem powodu zeby probowac przejsc na inny olej. Wg mnie jak cos dziala - to sie nie kombinuje. A u mnie ten olej dziala. Nie twierdze ze to najlepszy olej na swiecie - na pewno sa lepsze. To troche jak z Logitechem - trzymam sie od lat, ale cholera wie czemu?

16.03.2025 22:18
raziel88ck
12
odpowiedz
raziel88ck
207
Reaver is the Key!
Image

Olej silnikowy - syntetyk 5W-30 FORD Motorcraft SAE A5

17.03.2025 07:11
Szlugi12
13
odpowiedz
Szlugi12
118
BABYMETAL

U mnie Citroen i również 5W-30 a dokładny producent to nie pamiętam.

17.03.2025 14:49
14
odpowiedz
1 odpowiedź
QrKo
158
Yarr!

W poprzednim Motul 8100 X-CESS 5W-40
W obecnym Motul SPECIFIC 2312 0W30

Wymiana co rok, nie robię więcej niż 13-15kkm/r.

post wyedytowany przez QrKo 2025-03-17 14:50:45
17.03.2025 18:39
Raiden
14.1
Raiden
148
Generał

Ciekawie, ogólnie chyba zmiana w dobrą stronę - oleje 0w-30 mają zazwyczaj lepszą bazę niż 5w-30 (PAO u źródła to właśnie 0w-30, dopiero dodatki i dolewki to modyfikują).
Tu też tak jest Motul SPECIFIC 2312 0W30 ma w bazie PAO, jak główny składnik (25-50% + 2,5-10%) oraz hydrokraking (12,5-35%). Wygląda na bardzo dobry olej :)
Motul 8100 X-CESS 5W-40 jest na bazie hydrokrakingowej. I dodatkowo to olej bardziej rozciągnięty, co sprzyja rwaniu filmu.
Kolejna tendencja wśród olejów, to że te celowane w Disela C2 też mają lepszą bazę od tych energooszczędnych na benzynkę jak A5

post wyedytowany przez Raiden 2025-03-17 18:43:46
Forum: Olej samochodowy - jakiego używacie