Karty graficzne stoją w miejscu. „Gdyby mogli, to sprzedawaliby RTX-a 5060 z 6 GB VRAM-u GDDR5”
Winni są klienci. Kupują towar za coraz wyższą cenę, a później narzekają, że producent korzysta z tej sytuacji i strzela ceną w kosmos. Może nauczą się głosować portfelem, gdy ich przyciśnie.
To NVIDIA robiła największe cyrki
Jak RTX3060 Z 12GB a RTX3070 z 8GB
A w laptopach RTX 3060 ma 6Gb
Już nie mówiąc o RTX3080 z 10G
Winni są klienci. Kupują towar za coraz wyższą cenę, a później narzekają, że producent korzysta z tej sytuacji i strzela ceną w kosmos. Może nauczą się głosować portfelem, gdy ich przyciśnie.
Fajnie się powtarza takie wyświechtane formułki ale w jaki to niby sposób klient ma zagłosować portfelem przy zakupie karty graficznej? To nie jest sytuacja jak z grami, że jak nie kupię jednej to mam milion innych gier do wyboru, bo producentów GPU jest dwóch (Intela nie traktuje póki co serio). Nvidia daje mało RAMU, to mam się na nich wypiąć i wziąć AMD, ale znowu AMD ma słabszą wydajność w RT. więc na nich też pasowałoby się wypiąć. To co mam w tej sytuacji zrobić? Zrezygnować z kupna kompa i kupić konsolę? W jaki sposób mam zagłosować portfelem żeby wpłynąć na rynek?
I tak VRAM nie będzie miał sensu jeśli grafika będzie zwyczajnie słaba. Ma to tylko sens w topowych kartach i w momencie kiedy wszystkie suwaki idą w prawo. Najbardziej po tyłku dostaje wersja xx80 bo to niby mocna karta ale zawsze taki kastrat jeśli chodzi o VRAM.
1080Ti to najlepsze, co wyszlo i nawet na niej sposobem odpalimy Indiana Jonesa
https://youtu.be/3SBmmBqrZKs?si=s91NxbQGTSfM0JOL chicby tak (tu masz na przykladzie 1660 Super, przy czym grywany jest to właśnie dopiero na 1080 ti
Dobry żart
Gościu ma sporo minusów
Nie ma sposobu na ogranie na GTxach
Bez obrazy , ale trzeba by być głupim by sugerować się tylko ilością GB vram na karcie graficznej co do wydajności gier itp
Producenci czy pracujące osoby przy optymalizacji też powinni wiedzieć to i tamto,i powinni lepiej min optymalizować gry. itp,chyba że pracowników mają od tyłka strony i nie potrafią sumienie wykonywać swojej pracy.
Fakt, bo ilość pamięci to jedyny wyznacznik. ;) Bo 8GB DDR3, DDR5 i GDDR6X da nam tą samą wydajność... Do tego chciałbym wspomnieć o czymś takim, jak co raz to lepsze techniki kompresji, gdzie te same tekstury sprzed 20 lat ważą dużo więcej, niż analogiczne obecne.
Ja mam RTX 4050 6GB VRAM i muszą działać gry przez 3-lata na średnich ustawieniach graficznych? Bo to jest karta graficzna z 2023 roku.
to masz zakup roku, nawet najszybsza szyna nie zapobiegnie gwałtownemu zadławieniu VRAM
Jest prostę rozwiazanie, NIE KUPOWAC :P Ale kupowac i jeczęć to nie jest coś czym musi się przejmować nvidia... bo jak kupiłeś przestajesz sie liczyć jako klient na kilka lat... jesteś co najwyzej trutniem co bezmyślnie jęczy :) Klienci nvidi to przykład bezmyślnej masy... tak jecząc o vram... posiadaczom radeonów kogucikuja "a po co nam vram jak mamy najlepsze rozmydlacze" :P Nvdia pewnie miałaby to gdzies nawet jakbyscie przestali kupować bo dla nich sie po prostu liczy ze są najlepsi... jak sie nie sprzeda to i tak produkcje spozytkuja na AI bo tam maja prawdziwy hajs... wy gracze jesteście juz dla nich "napiwkiem" co najwyżej.
Według mnie właśnie problemem jest dodawanie coraz większej ilości pamięci do kart graficznych i ulepszeń pokroju DLSS, bo przez to twórcy robią się coraz bardziej leniwi. Są starsze gry, które wyglądają pięknie, a nie mają dużych wymagań graficznych, a w ostatnich latach nie dość, że gry wyglądają coraz gorzej, to już w minimalnych wymaganiach jest wymóg włączenia DLSS. Dla nVidii nie jest problemem danie większej ilości pamięci, ale jeżeli to zrobią, to brak takiej pamięci stanie się problemem dla graczy, a głupi gracze dalej będą narzekali na nVidię, bo "brak 1,5x wzrostu wydajności co 1,5 roku".
Nie zapominać o tym że niższe modele niż 4090 mają zawyżoną numerację. 4070 to jest wasza 4060 za wyższą cenę. Reszty tłumaczyć nie trzeba!
Założę się, że 5060 dalej dostanie tylko 8 GB. Bo kto monopoliście zabroni? Niestety, pobierające więcej prądu i grzejące się Radeony to nie jest optymalny wybór tylko dlatego, że AMD nie leci w kulki z pamięcią... A szkoda, wielka szkoda.
Może seria 8000, gdzie mają podbić RT i skupić się na mid-range wreszcie okaże się strzałem w dziesiątkę... O ile poprawią wydajność energetyczną.
Dostaniesz tak jak masz w tej generacji, wersję zwykłą z 8gb i szyna 128, potem z 12gb ta sama szyna, potem 8 gb wersja Ti i 12gb Ti może tu zmienią szyne, ale wątpię XD
Dla mnie od kilku lat AMD to najlepszy wybór do średniopółkowego komputera gamingowego. To że ich karty biorą parę watów więcej to dla mnie żadna różnica. W skali roku to może z 5zł różnicy w rachunkach za prąd.
Jak grać w RT to i tak trzeba kupić RTX 4090, bo wszystko inne kuleje. Chyba, że mowa o "podstawowym" RT, to nawet mój RX 7900 XT w QHD ogarnia wszystko na ultra bez rozmydlaczy w 100+ FPS.
Herr Pietrus
W radeonach można łatwo zrobić Undervolting w programie AMD
i efekty są lepsze niż na kartach Nvidia
Ja mam 2 tryby jeden jest bez straty a drugi z stratą 5%
korzystam z tego drugiego bo rx6800 pobiera 120/130 wat max pobiera mniej niż poprzedni gtx1070
Undervolting to podstawa w dzisiejszych czasach czy to AMD czy NVIDA
Cichsza praca
mniej prądu
niższe temperatury karty
lepsza żywotność.
w nVidii też można paroma kliknięciami zrobić UV :)
Herr Pietrus
A nie trzeba użyć do tego programu MSi Afterburner ?
bo jak miałem gtx 1070 to tylko tak można zrobić
No to fajnie że dodali.
Wcale się nie zdziwię jak 5060 bedzie też w wersji 4GB bo 8 to nie po nvidiowemu :P Oczywiście traktować to proszę żartobliwie.
Założę się, że 5060 dalej dostanie tylko 8 GB.
Przecież już wiadomo że tak będzie, jedyną kartą z serii 5000 która dostanie więcej RAM będzie... 5090, która dostanie 32 GB zamiast 24. Nawet 5080 dalej będzie miał 16 GB, 5070 Ti tylko 12 ;)
No stoją, dlatego teraz nvidia próbuje wymuszać wymianę na konsumentach blokując możliwość wyłączenia ray tracingu, jak to zrobili w nowym indiana jones. Jak tylko gracze to kupią to więcej, gier będzie blokowało opcjonalny RT, a patrząc ile osób już mówi brednie o jakimś postępie, to widać, że to się sprawdzi.
A weź się odezwij i napisz że ta gra to bubel (właśnie ze względu między innymi na tą opcje) to chcą cie zjeść. Potem będą beczeć jak się okaże że większość z nich będzie musiała wymieniać sprzęt na nowszy chcąc grać w nowsze gry gdzie też ta opcja będzie na stałe zaimplementowana.
Wytłumacz mi w jaki to niby sposób Nvidia zablokowało Microsoftowi możliwość wyłączenia RT? xD Gra zwyczajnie nie ma oświetlenia bez RT, klasyczne oświetlenie wymaga wiele pracy i twórcy jej w ogóle nie zrobili. To się nie generuje automatycznie. RT jest proste i szybsze w implementacji więc twórcy postanowili nie tworzyć zwykłego oświetlenia.
no niestety, to bardzo niewłaściwe podejście, naprawdę wielka szkoda. Jedno z najbardziej zasobożernych opcji graficznych nie może zostać wyłączona, bo niby czemu? Po prostu chamstwo i chciwość. Producent sprzętu zarobi więcej, a deweloperzy zaoszczędzą i pieniądze i czas, bo rt wszystko za nich ogarnie.
Kiedyś nie dość, że w zasadzie deweloperzy mieli raczej ciężej, sami robili prawie wszystko, a więc tworzyli własne silniki, na których mogli tworzyć gry, to jeszcze często borykali się z problemami finansowymi i z tego tytułu brakiem stabilności, bo raczej wydawca nie finansował wszystkiego, zajmował się głównie wydawaniem gier i ich dystrybucją, a jednak dawali radę. Nie tylko potrafili szybko wydawać gry, to jeszcze robili świetne gry, a gry szybko i często przechodziły graficzną ewolucję i pomimo dużego przeskoku grafiki ich wymagania nie rosły w kosmos, bo optymalizacja jeszcze była standardem i dodatkowo rzadko wychodziły niedopracowane. A poza tym twórcy mieli dużo więcej swobody oprócz presji finansowej, polityka poprawności czy też o zgrozo ideologia transów i lgbt nie były obecne i nie psuły gier. No i gracze mieli też lepszą sytuację z kupowaniem gier, nie było przypisywania do konta, nie było blokowania odsprzedawania, a nawet często nieduże gry dostawały lokalizację. Ale z drugiej strony deweloperzy mieli w niektórych sytuacjach łatwiej, np. nie zajmowali się tłumaczeniem, sprzedawali zainteresowanym wydawcom/sklepom, które potem na własny koszt zlecały tłumaczenie, mieli swobodę w tworzeniu, nie musieli słuchać ludzi nie znających się na tworzeniu.
A teraz to już jest kpina za kpiną. Nie dość, że twórcom schodzi bardzo długo produkcja gier, to jeszcze i tak wydają je niedopracowane, czasami niektóre gry i tak nie dostaną lokalizacji dla wielu krajów, dają mniej, a żądają coraz więcej, pocinają podstawkę na mniejszą z dlc z osobnymi i wysokimi cenami, do tego monetyzują gry i szpikują je mikrotransakcją i to wszystko przy tym kiedy oni mają dużo łatwiej w tworzeniu, mają różne narzędzia ułatwiające produkcję gry, a także swoich wydawców, którzy inwestują ich projekty, optymalizacja nierzadko fatalna, nie ma nawet wyraźnych przeskoków grafiki, ale i tak wymagania pikują w górę, a gracze są zmuszeni do przypisywania gier do konta bez odsprzedaży i to kiedy ceny są dosyć wysokie.
A teraz jeszcze blokują możliwość wyłączenia niektórych opcji jak rt. I pomyśleć, że kiedyś tak bardzo próbowali to forsować, ale ta technologia to była wtedy klapa, korzyści graficznych nie było na tyle dobrych, by wynagradzać utratę wydajności działania gry, nawet teraz wciąż jest problem z wydajnością, a i tak ledwie po kilku latach już przymuszają stosowanie tego szajsu.
Wytłumacz mi w jaki to niby sposób Nvidia zablokowało Microsoftowi możliwość wyłączenia RT? xD Gra zwyczajnie nie ma oświetlenia bez RT, klasyczne oświetlenie wymaga wiele pracy i twórcy jej w ogóle nie zrobili. To się nie generuje automatycznie. RT jest proste i szybsze w implementacji więc twórcy postanowili nie tworzyć zwykłego oświetlenia.
W taki sam sposób, w jaki FSR3 się nie pojawił i nie pojawia w wielu innych grach pomimo tego, że jest prosty w implementacji, dzięki czemu to modderzy ja dodają praktycznie dzień po premierze gry. Co mają zrobić posiadacze radeonów, skoro ich radeony obsługuja RT dopiero od dwóch generacji. Widać ewidentnie zagrywkę Nvidi, która nie dość, że wymusza kupno nowych kart, to jeszcze ogranicza konkurencje, zresztą nieraz na tym zostali przyłapani.
Jako kontrargument mogę dać że w poprzedniej grze Bethesdy DLSS nie pojawił się na premiere mimo że moderzy mogli go łatwo dodać i był tylko FSR. Ten samy wydawca. A czemu FSR jest często pomijane ponieważ radeony na steamie mają niszowy udział i twórcy nie traktują ich jako targetu dlatego implementacja FSR jest zwykle dodawana później. Najpopularniejszy radeonem na steamie są układy zintegrowane z procesorów Zen czyli coś co nie jest używane do gier.
Co mają zrobić posiadacze radeonów, skoro ich radeony obsługuja RT dopiero od dwóch genera
A układy Nvidii od 3 generacji. Jak wchodzi nowy standard techniczny i ty go nie obsługujesz to nie jest spisek tych co zadbali o jego obsługę.
Nie jest trudne tylko wymaga dodatkowej pracy a twórcy gier nie widzą powodu robienia tego samego obecnie dwa razy skoro konsole sobie z takim podstawowym RT radzą. Wytłumacz mi jaką korzyść ma microsoft z tego byś zmienił kartę? Żadną obchodzi ich by sprzedać produkt największemu gronu klientów. Również jaki interes miałaby Nvidia która z rynku konsumenckich kart ma ma obecnie znikomy procent zysku przekupywaniu jednej z największych firm świata jak Microsoft? xD Twórcy optymalizują koszta ostatnio coraz bardziej agresywnie, nie dopracowując podstawowych mechanik i elementów a ty się dziwisz że tego samego nie chce im się robić dwa razy. Gier działających tylko na RT będzie teraz wyłącznie coraz więcej.
Nie tylko potrafili szybko wydawać gry, to jeszcze robili świetne gry, a gry szybko i często przechodziły graficzną ewolucję i pomimo dużego przeskoku grafiki ich wymagania nie rosły w kosmos, bo optymalizacja jeszcze była standardem i dodatkowo rzadko wychodziły niedopracowane.
Tymczasem fakty gry z 2007 roku działały 10-15 klatkach na najniższych detalach i 800x600 na karcie graficznej jaką był 6600GT wydanej w 2004. Dzisiaj 3060 GTX spokojnie starczy do każdej gry mimo że od jego premiery minęły ponad 4 lata. Jeśli pójdziemy jeszcze wcześniej to wymagania rosły tak kosmiczne że topowy sprzęt 98 mógł w 2001 już nie być wstanie odpalać nowych gier 3d.
Wtedy faktycznie grafika i zresztą nie tylko fajnie się rozwijało. To i wymagania musiały skoczyć oczywiście w adekwatny sposób i powiedziałbym, że wymagania słabiej rosły niż obecnie, gdzie grafika prawie się nie zmienia, ale i tak wymagania wciąż rosną, a nawet dodatkowo skoczą gdy zaczną używać tylko rt do cieni, odbić i światła nie dając na tyle zauważalnych korzyści graficznych względem klasycznych metod, że wymagania skoczą bardzo nieadekwatnie.
A te 3060 radzi sobie z nowymi, tylko dlatego że grafika przez te 4 ostatnie lata prawie w ogóle się nie rozwinęła. A mimo to i tak pewnie już nie radzi sobie z odpalaniem najnowszych na full ustawieniach.
Pamiętaj nie tylko o sprzęcie, ale również o historii grafiki w grach, skupiłeś się tylko na sprzęcie i wymaganiach to zapomniałeś o istotnym aspekcie, nie mniej istotnym niż sprzęt, a też bardzo wpływa na postrzeganie problematyki. To pozwala rozumieć spore różnice między tym co było, a tym co teraz jest. Nie zapominaj o tym.
Jak tak dalej będzie to szło trzeba będzie gry odkładać na półeczkę do zagrania za 5lat gdy GPU z średniej półki bez problemu im dadzą radę no i te gry będą połatane w sam raz. Tyle tych gier wychodzi że nie powinno być problemu z taką kolejeczką, założę się że wiele osób na pewno ma sporo gier zaległych. Mnie to lata, nie pójdą mi gry na rtx 3080 10GB to będę grał w to co mam w notatkach do zagrania a tego jest bardzo dużo :D obecnie wymiana takiego gpu nie ma sensu w rozsądnym progu cena/jakosc bo prawie tyle samo co dałem za tamtą kartę 4 lata temu kosztuje identyczny sprzęt w postaci rtx 4070 postęp jest tak minimalny ( FG od nvidi to dla mnie nie postęp bo mam lossles scalinga wychodzi na to samo a nawet lepiej bo ma 3x i 4x generacje i wiele więcej ).
PS: taki indiana jones na texturach medium wygląda jak większość gier na epic grubo je zawyżyli pod względem rozmiarów.
Nie dramatyzujcie tak z tą pamięcią 8gb w dalszym ciągu wystarzcza żeby grać w każdą grę fakt faktem dzisiejszy standard jeżeli chodzi o wielkość pamięci powinien się zaczynać od 12 gb w najsłabszej wersji .;) no ale
mam 8GB VRAM i nie zgadzam się, a njalepiej by to określi tak, ze mój RX 6600XT dałby rade pociągnąć gre na max ustawieniach choćby w far cry 6, problem nastaje dopiero jak dostaje po kilku minutach komunikat, ze VRAM jest zapełniony
Nie wystarcza. Problem polega na tym, że DLSS 3 dał generowanie klatek przez co w wielu grach można włączyć ustawienia wysokie albo i ultra na RTX 4060 i będzie to nawet działać, ale nie włączysz, bo zabraknie pamięci VRam. Tak miałem przy np. Star Wars Outlaws. 8 GB to za mało i tyle, tym bardziej, że 1080p też odchodzi powoli do lamusa. Zgadzam się z komentarzami że średnia półka przestaje być średnią, ale NVidia nie zmusi w ten sposób ludzi do kupna karty za ponad 2k, bo wielu zwyczajnie na to nie stać. Wystarczy sprawdzić, która karta jest najpopularniejszą na Steam, i której przybywa użytkowników. Zawsze karty z serii xx60 wygrywają.
"serie xx60 nie należą już do średniej półki" ale przeciez od serii 20xx widac, ze xx60 to niska karta z RT. To nigdy nie celowalo w srednia polke. Zreszta dla mnie ogolem srednia nvidii to xx70 a xx60 to wysoka niska polka.
Btw malo RAM jest odpowiedz, glosowac portfelem i wybierac AMD. Ale wiekszosc lubi byc olewana przez nvidie. W swoim Radeonie mam 16GB a 7800xt to raczej z 4070 superwalczy a jest sporo tanszy.
Witajcie, kupiłem nowego laptopa z RTX 4070 i w ukrytych ikonach widnieje, że karta graficzna jest nieaktywna. Pisze, że żadna aplikacja nie jest uruchomiona na tej karcie oraz żaden monitor nie jest podłączony do tej karty. Jak ją aktywować? Poprzez uruchomienie jakiejś gry czy gdzieś w ustawieniach? Wcześniej uruchomiłem grę King's Bounty Wojownicy Północy i po kilkunastu sekundach grania gra się zawiesiła. Aplikacja NVIDIA jest zainstalowana nawet sterownik Game Ready jest zainstalowany.
Możliwe przyczyny to uszkodzone sterowniki, przełączenie systemu operacyjnego na zintegrowany GPU lub problemy z aktualizacją sterownika . Aktualizacja i konfiguracja sterowników GPU może rozwiązać problemy z wykrywaniem.
Ale jaki problem. Od lat kupuje karty AMD tam nie ma problemu z ilością pamięci. Wszystko działa jak należy. Tworzycie artykuł tylko o nvidia a brak pochwalenia AMD za wychodzenie przed szereg.
Ale jest za to problem z Ray Tracingiem no i FSR wygląda dużo gorzej niż DLSS. A problem VRAMu dotyczy tylko niewielu gier gdzie są albo przerośnięte tekstury, albo skopana optymalizacja, w przygniatającej większości gier problemem jest niedostateczna wydajności karty, a nie za mała ilość VRAMu.
Czy obecnie karta graficzna Radeon RX 7600 XT OC 16GB GDDR6 jest najbardziej opłacalną kartą na rynku?
[link]