Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość 18 lat temu padłem ofiarą porywacza. Był nim Gothic 3, który wywołał we mnie syndrom sztokholmski

13.10.2024 18:41
2
5
odpowiedz
xan11pl
82
Generał

Chyba kpisz, ta gra dalej graficznie i kompozycyjnie daje radę.
Jak kupa to może wyglądała w dniu premiery, gdy nie mieliśmy komputerów by to odpalić, i graliśmy na low w 20 fpsach.

13.10.2024 18:17
Bociek69
1
Bociek69
45
Byle do Wiosny

Teraz wyglada jak zielona kupa. Ale kiedys grafa robila wrazenie pamietam.

13.10.2024 18:41
2
5
odpowiedz
xan11pl
82
Generał

Chyba kpisz, ta gra dalej graficznie i kompozycyjnie daje radę.
Jak kupa to może wyglądała w dniu premiery, gdy nie mieliśmy komputerów by to odpalić, i graliśmy na low w 20 fpsach.

13.10.2024 19:30
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
grzesiekf
38
Centurion

Ta gra, to jest zabugowane gówno i nic jej nie ratuje, żadne patche community. Powinna zostać zdelegalizowana.

14.10.2024 00:10
3.1
pawel1812
63
Generał

Mocno jest zabugowana bez patchy. Z nimi jest duzo lepsza niz g2 czy Wiedzmin 1 obecnie. To byl ogromny swiat jak na tamte czasy. Jedynym warunkiem jest ze sie gra w oryginalna gre po community patchach. Nie ta z dodatkiem zmodyfikowana przez hindusow. I nie na komputerze ze szrotu. Ta gra wymagala minimum ponad 3gb ramu, co na tamte czasy bylo mega duzo. Jak sie mialo mniej to sypalo gre z braku pamieci. Z tego co pamietam to 3gb bylo tak na styk ze cala reszta systemu i innych programow musiala sie miescic w 256mb

14.10.2024 00:36
3.2
boy3
113
Senator

To byl ogromny swiat jak na tamte czasy
Ogromny, ale nudny świat

13.10.2024 22:11
4
odpowiedz
4 odpowiedzi
Legalizex
76
Generał

Bez przesady z tym wczytywaniem sejwa 20 minut. Sam w 2006 roku grałem na mega złomie na którym ta gra chodziła w 15-20 FPS na najniższych ustawieniach ale sejw się wczytywał może z 5 minut maksymalnie. Dla mnie zdecydowanie największe wrażenie w tej grze robilo płynne przejście pomiędzy biomami, można było przejść z pustyni do zielonej Myrtany, a stamtąd do śniegowego Nordmaru i to wszystko nie dość że bez loadscreenów to jeszcze płynnie zmieniało się otoczenie po drodze. Tymczasem w wydanym w tym samym roku Oblivionie loadscreeny były dosłownie wszędzie, nawet po prostu chodząc po mapie.
Ale oprócz grafiki która w 2006 roku zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie (chociaż nie takie jak rok później GTA 4) ta gra to dno i wodorosty. Nie wiem jak można było tak spieprzyć taką dobrą serię na każdej linii. W zasadzie brak jakiejś głównej linii fabularnej poza "Znajdź Xardasa" który kiedy już go znajdziesz mówi ci co masz zrobić żeby skończyć grę. Cała gra polega na robieniu fetch questów typu przynieś 10 mleka krowy, zabij 5 dzików żeby zyskiwać respekt. Mapa mimo że wielka, to jakoś tak idiotycznie zrobiona, orkowie poszukują kryjówki rebeliantów która jest dosłownie 50 metrów dalej, wielka dziura w ziemi wielkości wioski ukryta za 5 pierwszymi drzewami w lesie.
Walka to totalna porażka, jak sobie przypomnę to kręcenie mieczem i wrogów robiących uniki w tył w nieskończoność aż wpadną na jakąś ścianę to mi się robi niedobrze. Klimat Gothica 1 i 2 totalnie gdzieś zagubiony.
Aż dziwne że Piranha bytes istniała tyle czasu, jak oni z jakiegoś powodu nie mieli pojęcia co sprawiło, że ich pierwsze dwie gry były dobre. Mroczny przytłaczający klimat, wymagająca walka, rozwój postaci który naprawdę cieszy bo z totalnego zera stajesz się giga koksem, świetnie zaplanowana mała mapa wypełniona ciekawymi miejscami, ręcznie rozmieszczeni wrogowie którzy się nie respią. Tymczasem każda ich kolejna gra poza pierwszym Risenem była totalnym zaprzeczeniem wszystkich tych rzeczy, szczególnie Elex.

post wyedytowany przez Legalizex 2024-10-13 22:13:35
14.10.2024 00:02
4.1
pawel1812
63
Generał

Patrzac po sprzecie autora to cudem jest, ze ten Gothic w ogole startował. Bo woerzyc mi sie w to nie chce. Ta gra miejscami wymagała troche ponad 3GB ramu, podczas gdy autor pisze, ze mial go mniej niz 1GB. W jaskini orkow w Normarze jak sie mialo mniej niz 3gb wywalalo gre. Przy 3gb gra dzialala miejscami w kilku klatkach. Dopiero 3,24 gb dawalo rade. Skad taka kosmiczna liczba. A no wtedy architektura x64 dopiero raczkowala i po zakupie 4gb ramu mialo sie 3,24 bo procesor nie potrafil wiecej zaadresowac.

14.10.2024 00:47
hexx0
4.2
hexx0
45
Konsul

GRYOnline.plTeam

pawel1812
Też mi się wierzyć nie chciało, ale jakimś cudem gra działała. Choć, jak już wiesz, działała to zbyt duże słowo.
BTW. Wciąż mam tego peceta w garażu. :D

14.10.2024 09:38
😁
4.3
robertoV
9
Konsul

Patrzac po sprzecie autora to cudem jest, ze ten Gothic w ogole startował. Bo woerzyc mi sie w to nie chce. Ta gra miejscami wymagała troche ponad 3GB ramu, podczas gdy autor pisze, ze mial go mniej niz 1GB. W jaskini orkow w Normarze jak sie mialo mniej niz 3gb wywalalo gre. Przy 3gb gra dzialala miejscami w kilku klatkach. Dopiero 3,24 gb dawalo rade. Skad taka kosmiczna liczba. A no wtedy architektura x64 dopiero raczkowala i po zakupie 4gb ramu mialo sie 3,24 bo procesor nie potrafil wiecej zaadresowac.

90% graczy grała mając mniej niż 1gb ramu, ty pewnie byłeś w tych 10% co musiało mieć ustawione wszystko na maxa by móc grać w grę, gdzie 90% zadowalało się ustawieniami low/medium.

14.10.2024 12:47
4.4
pawel1812
63
Generał

robertoV
Wydaje mi się, że tych różnych wersji gry było kilka i ja miałem taką, która więcej ramu wymagała i było troche więcej orków np. w tej jaskini (w obecnej steamowej wersji jest ich mniej, a w dodatku to totalnie mało było).
I u mnie też ustawienia graficzne sprowadzały się do ustawień szczegółowości, które niewiele zmieniały w świecie gry (być może nie działały prawidłowo i stąd takie moje doświadczenia). Tam były tez mody chyba na potato gre, ja z nich nie korzystałem.
Moja wersja gry była stabilna(stabilniejsza od obecnej dostępnej na steamie/obecnych comunity packach), ale ja grałem dość długo po wyjściu gry(mogło być kilka lat). Nie wiem czy nie na jakiejś ruskiej wersji. Stąd ta ilośc ramu to wtedy nie było tak dużo.

Moja wersja gry też miała dodatkowe ciosy od boku, których próżno szukać w obecnej wersji steamowej. Ale w obecnej steamowej np. para świątynnych wojowników nie stanowi problemu na żadnym z poziomów (czy zwykłym czy alternatywnym), podczas gdy w mojej grze chyba to kilka godzin meczyłem właśnie tymi ciosami od boku, gdzie teraz nawet takich ciosów nie da sie wyprowadzić. Podobnie zombie w wersji steamowej to cieniasy. Pamiętam jak daleko sie je lurowało, żeby je wykańczać pojedynczo/z kuszy bo były mocne.

post wyedytowany przez pawel1812 2024-10-14 12:52:40
13.10.2024 22:13
5
odpowiedz
1 odpowiedź
A_wildwolf_A
222
Senator

pamiętam jak zobaczyłem zwiastun na premierę to zastanawiałem się czemu gra tam tak klatkuje, potem już wiedziałem dlaczego. zastanawia mnie teraz tylko jedno, czy wtedy nie było nawet dobrego sprzętu by to odpalić czy po prostu twórcy chcieli zakpić z wydawcy wydając taki trailer...

post wyedytowany przez A_wildwolf_A 2024-10-13 22:14:15
14.10.2024 09:18
Sasori666
5.1
1
Sasori666
193
Korneliusz

Masz dosyć duży świat bez loadingu. Wszystkie jaskinie i domy były wczytywane w tle, a to czasy, gdy sporo osób siedziało jeszcze na 1 rdzeniowym procku, bo 2 rdzeniowe dopiero robiły się popularne.
Taki Skyrim wyszedł kilka lat później i miałeś loading jak wchodziłeś do byle domku.

13.10.2024 22:14
6
odpowiedz
FrankerZ
90
Generał

Gothic 3 ma 18 lat

Wait, what? Czas trumne szykować

13.10.2024 23:02
7
odpowiedz
2 odpowiedzi
baleks89
17
Pretorianin

Dzisiaj ta gra wygląda jak wygląda, ale doskonale pamiętam jak na ten tytuł się patrzyło w 2006. Wiele osób uważało G3 za najładniejszego erpega na świecie, nawet ładniejszego od Obliviona. Przez ten krótki okres do premiery Crysisa właściwie Gothic 3 był największym wyciskaczem PeCetów na rynku.

13.10.2024 23:50
7.1
Legalizex
76
Generał

Co jak co ale oblivion jakiś specjalnie piękny nie był. Zarówno graficznie jak i pod względem możliwości silnika raczej niska półka, jak każda gra Bethesdy kiedykolwiek. Tak czy siak to był bardzo dynamiczny okres jeśli chodzi o rozwój grafiki w grach, rok później te gierki zostały zaorane przez premiery Crysisa i GTA 4 które wyglądały o generację lepiej.

14.10.2024 07:40
7.2
1
Samaritan
20
Konsul

Co było potem, to było potem. W 2006 taki Oblivion robił wrażenie - właśnie póki nie zdeklasował go Crysis. GTA to dopiero 2008 rok.

14.10.2024 00:39
8
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
boy3
113
Senator
Image

Grafika otoczenia ładna była, ale takie twarze, zbroje i potwory wyglądają źle w g3, i to był totalny regres w porównaniu do g2 :|

post wyedytowany przez boy3 2024-10-14 00:40:42
14.10.2024 01:35
Zapalony graczek
8.1
Zapalony graczek
34
Centurion

Tak ja też nie lubię jakoś wyglądu postaci z Gothic 3. Myślę że lepiej jakby graficznie bardziej zbliżyli się do Gothic 2 i Gothic 1 stylistycznie z lepszą grafiką ale żeby zachować "proporcje".

14.10.2024 17:32
8.2
Venkt
58
Pretorianin

G2 jest wyjątkowo ładną gra. Zgadzam się z Twoją opinią, natomiast w momencie premieru tj okolice 2006 wszyscy byli TOTALNIE oczarowani możliwościami graficznymi Obliviona i Gothic 3.

14.10.2024 08:30
😂
9
odpowiedz
2 odpowiedzi
kl4wisz
37
Pretorianin

Ta gra wymagala minimum ponad 3gb ramu
Kompletna bzdura. Gra działała identycznie na 2gb ramu co na 3. Na dodatek 2GB było w tej grze kompletnie wystarczające.
Jak sie mialo mniej to sypalo gre z braku pamieci.
Bzdura numer dwa. Nic się nie "sypało" nawet na 512MB pamięci ram. Po prostu gra działała jak gówno i tyle.
W jaskini orkow w Normarze jak sie mialo mniej niz 3gb wywalalo gre.
Kolejna teoria wyssana z palca. Niczego nie wywalało nawet na 512MB. Nie wiem skąd ty bierzesz te brednie tym bardziej o "minimum 3gb ram", których w momencie premiery nie miał praktycznie nikt. Przeszedłem wielokrotnie całą grę w 2007 roku na 768MB pamięci ram, radeonie 9550 128MB i Athlonie 1800+ 1,54GHz. Gra nigdy nie scrashowała do pulpitu. Jedynie działała w żałosnej liczbie fps.
Przy 3gb gra dzialala miejscami w kilku klatkach. Dopiero 3,24 gb dawalo rade.
Ta, tym bardziej, że windows XP na którym się wtedy grało i tak nie potrafił przydzielić więcej niż 2gb ram na jedną aplikację, a tobie się wydaje, że na 3gb działało tak sobie, a na 3,25gb już o wiele lepiej XD Już nie wspominając, że lagi i kilkusekundowe spadki fpsów są i będą w tej grze do dziś niezależnie od sprzętu na jakim się gra i nie ma (i nigdy nie miało) to nic wspólnego z tym czy ma się 2, 4, 8 czy 16 gb ram. Także tak średnio masz pojęcie o czym piszesz.

post wyedytowany przez kl4wisz 2024-10-14 08:36:39
14.10.2024 09:40
9.1
robertoV
9
Konsul

Bo gościu ustawił pewnie wszystko na maxa i oczekiwał, że gra nie będzie crashować, otóż im więcej ustawiałeś postaci by była widoczna (wczytana) to gra potrafiła się wywalać do pulpitu ale najczęściej jeśli dobrze pamiętam to na radeona niż nvidi (albo odwrotnie), pamiętam tylko, że jedna lepiej się sprawowała od drugiej w tej grze.

14.10.2024 12:36
9.2
pawel1812
63
Generał

Wersji Gothica 3 chyba było kilka. Ja grałem w taką, gdzie swoboda manipulacji ustawieniami opierała się na ustawieniu 1 ustawienia na niskie średnie bądź wysokie. Mam wrażenie, że to ustawienie niczego nie zmieniało.
Za to nie miałem crashy, bo to już było po community packach. I to nie było zaraz po premierze tylko jakiś czas później.
Ta gra również sie różniła trochę od dzisiejszej dostępnej na steamie wersji. Dało się tam atakować mieczem od boku, by przebijać się przez blokujących przeciwników. W obecnej wersji raczej nie ma takiego ciosu (chyba, że to jakaś konkretna umiejetnosc jest).

Obecna wersja jest znerfiona wobec tej, w którą ja grałem- mniej jest orków np. w tej jaskini w Nordmarze, tam ich chyba było ze 100sztuk w jednej jaskini. Stąd też jak było mało ramu, to wywalało gre. Nie jest tak mało jak w wersji z dodatkiem (tam jest ze 3x mniej orków). I tamta gra się rzadko crashowała, jak był wystarczająco mocny sprzęt. Obecna wersja steamowa potrafi nawet napisy scrashować.

Chyba, że faktycznie to mój efekt mandeli mi takie głupoty podpowiada i to mój mózg nazmyślał. Po tylu latach ciężko pamiętać takie rzeczy w 100% dokładnie.
Ja nie jestem pewien czy to był oryginalny Gothic. Może tam się coś gratisowego też instalowało. Nie mam już tej gry(teraz mam na steamie). Pamiętam chyba to była jedna pierwszych apek, która raczej się odpalała w 2 wątkach i to nie tak jak teraz, tylko 2 apki, jedna chyba była Gothic III, druga Play Gothic, ale to wspominam już jak przez mgłę.

post wyedytowany przez pawel1812 2024-10-14 13:12:17
14.10.2024 08:38
Szlugi12
10
odpowiedz
Szlugi12
115
BABYMETAL

A ja do tej gry zawsze miałem sentyment, jeszcze jak odpalam ten trailer to zawsze ciary od muzyki, muzyka grająca w tle chyba była najmocniejszym punktem w Gothic 3, a z community patch, quest pack i content mod gra się naprawdę dobrze, raz w roku zawsze trzeba zrobić maraton od G1 przez G2 z NK do G3, będzie to jedna z serii gier których się nigdy nie zapomni.

14.10.2024 09:16
Sasori666
11
odpowiedz
Sasori666
193
Korneliusz

Dużo w to grałem. Pamiętam, że w grze są 2 skille, które dostajemy jak przejdziemy na dobrą, albo złą stronę. Jak zrobimy wszystko ok, to jest małe okienko, gdzie możesz zdobyć te skille jednocześnie.

14.10.2024 09:36
vanBolko
12
odpowiedz
vanBolko
50
Konsul

Gothic 3: Prepare to Load Edition

Historia o Gothic 3 to nie jest czarnobiała opowieść o złym wydawcy i niewinnych twórcach, Piranje też mają sporo za uszami. Wydać niedopracowaną gre to jedno ale porzucić ją w takim stanie i uciec do nowego IP to jak pokazanie środkowego palca swoim fanom. W Gothic 3 pojawiły się podstawowe błędy projektowe, których nie dałoby się naprawić w dłuższym czasie. Kto i za co był odpowiedzialny, chyba nawet dla zaangażowanych nie jest do końca jasne, a po 18 latach nie ma ani wydawcy JoWood, ani Piranha Bytes. Karma wraca.

post wyedytowany przez vanBolko 2024-10-14 10:20:29
14.10.2024 09:37
13
odpowiedz
1 odpowiedź
Venkt
58
Pretorianin

A co tu tyle tekstów o G3?

14.10.2024 15:00
DexteR_66
13.1
DexteR_66
3
Konsul

Bo się klika dobrze :)

14.10.2024 10:04
14
odpowiedz
toyminator
82
Senator

Gothica 3. próbowałem ogrywać dopiero jakieś 6 lat temu. Wcześniej nie dało rady grać, bo myślałem że za słaby PC. Ale nawet po przejściu na kartę 2 gb szybszy procek i ram, to ta gra dalej chodziła jak gówno;D Spadki nawet z łatką były tragiczne. I nie dałem rady w to grać. Grafika była całkiem całkiem. Ale najgorsza była walka. Jezu jakie to było dziadostwo. Ale brat przeszedł, zerkałem jak się w to męczy ;D Ba nawet do miasta przeskoczył glitchami XD Ale walka to była głównie walenie non stop przycisku, a durni wrogowie ślizgali się do tyłu. Ubijanie wilka to była komedia,jak przez jakiś czas po prostu robił uniki? I nie dało się go trafić. Ale podobała mi się różnorodność miejscówek. Za to misje były dziadowskie. W moim przypadku to było smutne odbicie się. Tyle lat chciałem to ograć, i musiałem odpuścić.

14.10.2024 12:26
Polterghost
15
odpowiedz
Polterghost
52
Pretorianin

Jak tylko zobaczyłem jak walka wygląda w tej grze to wywaliłem.

14.10.2024 12:47
kęsik
😒
16
1
odpowiedz
kęsik
156
Legend

Sentyment, sentymentem, ale ta gra jest po prostu na poziomie designu skopana. Aż ciężko uwierzyć, że została zrobiona przez twórców genialnego Gothica II. Żadne patche czy mody tej gry nie naprawią, mogą tylko ją trochę podpudrować ale wszystkie wady dalej zostają. Świat wygląda bardzo ładnie, klimat jest niezły miejscami a muzyka genialna ale w tej grze nie ma praktycznie nic z tego co czyniło dwie pierwsze części takimi świetnymi...

Wiadomość 18 lat temu padłem ofiarą porywacza. Był nim Gothic 3, który wywołał we mnie syndrom sztokholmski