Cities: Skylines 2 w starciu z Cities: Skylines, oto czego zabraknie w dwójce na premierę
"...Materiały, które do tej pory udostępnili twórcy wskazują, że podstawowa wersja Cities: Skylines 2 nie będzie posiadać tak zaawansowanych narzędzi. Owszem, doczekamy się lepszej symulacji ruchu ulicznego, która między innymi uwzględnia godziny szczytu, ale na start to pewnie wszystko."
To nie prawda.
Wystarczy obejrzeć filmy z gry obu community managerek. Będzie możliwość sterowania pasami ruchu pojazdów. Owszem nie taka jak w TM:PE, ale będzie oraz parę innych funkcji.
Cały powyższy tekst oparty jest na 13 epizodach ~3,5 minutowych Feature Highlights.
Wystarczy obejrzeć dłużą wersje Developer Insights żeby widzieć dziesiątki usprawnień w Cities: Skylines 2 których nie ma pierwsza część.
Zestawienie przygotowane "na odwal"...
Mi tam wystarczyła minuta z dzisiejszego streama. Przy większym mieście dwójka laguje tak samo jak jedynka. A ilość dostępnych dróg jest śmieszna (podstawowych), chyba jeszcze mniejsza niż w 1 na premierę.
Nie wchodzę w polemikę która część w dniu premiery SCII będzie lepsza. To już każdy sam oceni.
Jestem przeciwny robieniu fakenewsów albo robienia zestawień w oparciu o wycinek informacji...
To nie jest tak, że jest mniej dróg, tylko zmienił się system - wcześniej każdy możliwy wariant drogi (np. buspasem, z drzewkami, z torami tramwajowymi, itd.) były całkowicie osobną drogą co po wielu dodatkach wprowadziło sporo zamieszania. Teraz każda droga jest mocno modyfikowalna, czyli do każdej możesz dodać bądź nie pas zieleni, szerszy chodnik, drzewka, buspasy, tory, itd. To daje znacznie więcej możliwości i siłą rzeczy sprawia, że nie potrzebujemy kilkudziesięciu bazowych dróg. Więc to co wytykasz jako minus, tak naprawdę jest plusem i sporym usprawnieniem w stosunku do pierwszej części.
Czy modyfikowanie dotyczy dodawania pasów rowerowych, buspasów, tramwajów, drzew i rozdzielania drogi barierą po środku? Bo jeśli nie, to podtrzymuję moje zdanie częściowo, bo oczywiście niektóre te funkcje doszły w DLC do 1. Co nie zmienia faktu, że jak na razie to wygląda na reskin 1 z wgranymi paroma modami :(
Można dodawać buspasy, drzewa, tramwaje i tego typu pierdoły w różnych konfiguracjach tzn. nie musisz się ograniczać do jednej rzeczy, tylko możesz kilka różnych dla jednej drogi co daje znacznie większą elastyczność niż drogi w jedynce (gdzie brakowało wielu kombinacji). Osobiście obejrzałem łącznie kilka godzin materiałów i zdecydowanie gra jest czymś więcej niż reskinem pierwszej części. Oczywiście można narzekać na to, że niektóre aspekty mogły być lepsze, ale podstawka jest znacznie bogatsza niż podstawka jedynki, choć oczywiście biedniejsza niż jedynka z pierdyliardem dlc i modów. Już choćby samo budowanie dróg jest rewolucją, dając więcej elastyczności i szybkości niż jedynka nawet z modami. Mamy też znacznie bardziej rozbudowane AI ruchu drogowego, pogłębioną symulację wielu aspektów gry, rozwiniętą ekonomię, bardziej realistyczną skalę budynków, pory roku i wiele innych większych i mniejszych elementów rozwiniętych na plus. Żeby to jednak wychwycić i docenić to trzeba się bardziej wgryźć w temat zamiast wypisywać swoje opinie na podstawie 1(!) minuty streama, lol :D
Ale samo AI ma być lepsze więc nie powinno być potrzeby łączenia pasów i rozrysowywania ruchu na skrzyżowaniach jak w jedynce
Czy ja gdzieś napisałem że to jest zaawansowane narzędzie? Nie.
Napisałem jedynie "Będzie możliwość sterowania pasami ruchu pojazdów. Owszem nie taka jak w TM:PE, ale będzie oraz parę innych funkcji."
Nie zmienia to faktu że dla autorki powyższego artykułu jedną zmianą jest "lepsza symulacja ruchu ulicznego" co jest po prostu nie prawdą.
W całym artykule są zawarte szczątkowe różnice, a różnic jest bardzo dużo. Tytuł artykułu natomiast sugeruje coś innego.
Akurat oglądałem masę materiałów z CS2 i jeżeli optymalizacja da w miarę radę na tyle bym mógł pograć komfortowo choćby na low to nie mogę się doczekać. Najważniejsza zaletą są zmiany, które albo mody nie były w stanie wprowadzić, albo robiły to niewygodnie, niepełnie lub niewydajnie.
1) Zmiany w sposobie budowania dróg sprawią, że cała masa modów będzie mogła pójść w odstawkę a zintegrowanie tych systemów z grą sprawia, że są one dużo przyjemniejsze w użytkowaniu oraz mogą mieć mniejszy impakt na wydajność
2) wprowadzono większą liczbę stref oraz strefy mieszane przez co łatwiej będzie stworzyć naturalnie wyglądające miasto. W jedynce trzeba było sie sporo nakombinować z tym.
3) ulepszanie budynków, lepiej zorganizowane strefy i zasięgi itd. Fajny bajer
4) model rozwoju miasta prezentuje się ciekawiej i elastyczniej
5) lepiej działające ścieżki (w jedynce to był koszmar)
6) zmienne wymagania względem otoczenia (jak zapotrzebowanie na strefy handlowo/usługowe) w zależności od sąsiadujących stref
Wygląda to na ewolucję we właściwą stronę. I tak, zabraknie trochę fajnych bajerów z dodatków, ale dla mnie ważniejszym jest, że poprawiają podstawowe mechaniki a nie tylko dorzucają treści, bo tą to potrafią i mody ogarnąć.
Największą rewolucją jest oczywiście nowy system budowy dróg, bo on bije cokolwiek co się dało osiągnąć w jedynce nawet na modach gdzie node controler, customowe drogi i intersection marking tool były potrzebne by osiągnąć po kwadransie zabawy nad pojedynczym skrzyżowaniem to co teraz samo sie zrobi w trzy sekundy w dwa kliknięcia.
Analizując obie podstawki, to jest sporo nowego kontentu + zaimplementowane mody.
U mnie granie z modami w 1 wyglądało mniej więcej tak:
2-3 godziny starannie selekcjonowałem modyfikacje, które uważałem za kluczowe, i instalowałem a takzę w razie potrzeby odinstalowałem specjalnie patrząc na ich kompatybilność specjalnym pluginem. Zajmowało to masę czasu, a po godzinie takiej gry stwierdzałem, że te wszystkie mody wgrane do kupy są bardzo nie intuicyjne. I żeby stworzyć coś fajnego i realistycznego, trzeba by poświęcić kupę czasu na poznanie mechanik każdego moda z osobna. A no i sam fakt, że mimo iż kompatybilne ze sobą, to jednak pojawiało się mnóstwo większych lub mniejszych błędów, a najgorsze było dla mnie to, że zapisywałem grę i wyłączałem, a następnego dnia po odpaleniu znikała droga lub dekoracje, bo jakiś asset się nie załadował...
No niestety, ale to raczej wykluczało się ze zwykłą chęcią odpalenia gry na godzinkę, by się przy niej zrelaksować i postawiać sobie drzewka.
I tu wchodzi Cities 2. Gra da pewne możliwości z niektórych ważnych modyfikacji z 1, ale wkomponowanych bezpośrednio w grę przez twórców, co z automatu powinno dać większy komfort z grania.
Ja tam czekam, i pewnie będzie to pierwsza gra od CP2077 którą kupię na premierę.