Poniżej znajdziecie transkrypcję sesji AMA, w której Adam Zechenter, nasz recenzent Phantom Liberty, odpowiadał na Wasze pytania związane z dodatkiem do Cyberpunka 2077.
Miłego czytania! :)
1. Opowiedz na początek, jakie są twoje wrażenia po ograniu dodatku Phantom Liberty.
Adam Zechenter: Skończyłem dodatek, fabularny aspekt dodatku, niecały tydzień temu, więc mogę na to spojrzeć trochę z dystansu.
Bardzo mi się podobało. Fajnie było wrócić do Night City. Fajnie było znowu usłyszeć Johnny’ego Silverhanda w swojej głowie. Dobrze, że dodatek był pretekstem do ponownych odwiedzin – dodatek plus aktualizacja. Ten pierwszy element postrzegam jako aspekt fabularny, a aktualizację jako część mechaniki, zatem mogę wam opowiedzieć o wrażeniach z jednego i drugiego.
2. Ile jest misji w dodatku? Czy jesteś w stanie to określić?
Nie, to znaczy musiałbym policzyć. Wydaje mi się, że około dziesięciu. Prawdopodobnie dodatek fabularnie można skończyć w 15-20 godzin – to zależy od stylu gry.
Żeby odpalić sam dodatek, trzeba przejść pewny etap kampanii w podstawce. Mniej więcej chodzi o skończenie misji w Pacyfice. Ewentualnie można go rozpocząć, odpalając nową grę – wtedy dodatek można ograć na samym początku lub po osiągnięciu wspomnianego etapu rozgrywki.
Nie ma też przeszkód, aby już w trakcie ogrywania Phantom Liberty wychodzić z Dogtown (gdzie rozgrywa się dodatek) i bawić się w innych częściach Night City.
3. Jak jest z optymalizacją?
Grałem na PS5, więc nie powiem wam, jak jest z PC-tem tak dokładnie. Z tego co kojarzę, to chyba jest ok.
Redzi już prawie trzy lata pracują nad tym dodatkiem, przez ten czas naprawiali błędy gry i jest znacznie lepiej niż było na premierę (grudzień 2020). Wtedy gra wieszała mi się co dwie godziny, choć jest poprawa, to nadal rozgrywka zawiesiła mi się z pięć razy w trakcie zabawy.
Mam taką smutną refleksję: po tych trzech latach Redom nie udało się okiełznać Red Engine – własnego silnika, na którym stworzyli grę. To jest też odpowiedź na pytanie, dlaczego kolejny projekt będzie robiony już na zewnętrznym Unreal Engine 5.
Bardzo fajnie zostały zaprojektowane dialogi. Są one dynamiczne i można się w ich trakcie poruszać. Jak sobie to porównacie ze Starfieldem, to jest to jakaś przepaść generacyjna.
Jednak w Phantom Liberty są błędy: w połowie walki boss unosił się w powietrzu, pojawiają się też glicze z NPC-ami. Moim zdaniem nie jest to, mimo wszystko, coś strasznego. Coś, co by dyskwalifikowało grę w moich oczach.
4. Ile jest nowych pojazdów w grze? Opowiedz szerzej o aspekcie motoryzacyjnym.
Nie zauważyłem, aby pojawił się jakiś nowy model jazdy. Używałem pojazdów głównie do jeżdżenia i słuchania muzyki oraz przemieszczania się między questami. Niespecjalnie bawiłem się w jakieś atrakcje związane z samochodami, choć wprowadzono jakąś nowość – jest szereg misji polegających na zdobyciu samochodu. Generalnie to jest kradzież pojazdu, który mamy odwieźć do passera.
Najważniejszą zmianą jest dodanie walki z pojazdów. Teraz możemy z nich strzelać, niektóre mają też własną broń, czyli mają zamontowany jakiś karabin albo wyrzutnię rakietową. Walka z pojazdów jest w porządku, ale ja jakoś szczególnie z niej nie korzystałem. Wygodniej mi było wysiąść z pojazdu i załatwić ogon, który mnie ścigał.
Nie liczyłem pojazdów. Nawet nie wiem, czy rozpoznałem wiele pojazdów z podstawki, nie znam ich na pamięć. Na pewno są śliczne – strasznie mi się podoba, jak są zaprojektowane wewnątrz. Gdzieś w internecie rzuciło mi się, że jest ich jakieś 10, ale ciężko mi to potwierdzić.
5. Czy dowiecie się od CD Projekt RED, jaki miał być ten drugi dodatek?
Możemy spróbować się kiedyś tego dowiedzieć. Myślę, że im więcej czasu będzie mijało od premiery dodatku, tym chętniej Redzi będą pewne rzeczy zdradzali. Wstępnie miały być dwa dodatki, powstał jeden. Wydaje mi się, że w Phantom Liberty wykorzystali to, co planowali na dwa dodatki. Jak będziemy z nimi rozmawiali, to też będziemy o to pytać. Nie martwcie się :)
6. Czy Mike Pondsmith (współtwórca Cyberpunka 2020) brał udział w pracach nad dodatkiem?
Mike Pondsmith pracował przy podstawce, ale raczej nie miał wpływu na każdy aspekt gry. Był raczej konsultantem. Czy Dogtown jest mocno inspirowany jego pracą? Wydaje mi się, że nie, bo powstał już na wersji Cyberpunka 2077.
7. Jak zmieniły się wszczepy netrunnerskie?
Teraz wszczepy polegają na czymś innym. Jak idziemy do ripperdoka, to możemy sobie w częściach ciała montować różne wszczepki, tak jak było do tej pory, ale mamy ograniczenie w postaci pewnych punktów, czyli nie możemy przekroczyć bariery szaleństwa.
W zależności od tego, jak rozwijamy swoją postać, będziemy mogli zamontować więcej wszczepek, za które trzeba zapłacić.
Postać nastawiona na montowanie wszczepów, będzie miała ich więcej. Postać, która jest nastawiona na klasyczną walkę albo na netrunning, niekoniecznie musi mieć ich więcej. Wszystko zależy od waszego buildu.
Te wszczepki mają też element pancerza. To znaczy w drzewku po lewej możesz rozdać punkty, a po prawej widzisz pancerz, który ci one dają. To już jest wasza kwestia, czy zamontować wszczepy bardziej defensywne, czy zamontować takie, które pozwolą przyspieszyć używanie haków albo dać inne bonusy.
8. Jaką zawartość wprowadza dodatek poza oczywistym wątkiem fabularnym?
W Dogtown, czyli w tej nowej dzielnicy, pojawia się kolejny fixer (człowiek, który nam zleca misję). Ma on, z tego, co kojarzę, 10 misji dla nas. Określane są one jako kontrakty, więc jest 10 nowych kontraktów. Te kontrakty to takie małe misje fabularne, ale nie śmieciowe, tylko rzeczywiście dopracowane, czasami z jakimś zwrotem akcji, z jakąś decyzją, którą musimy podjąć.
Pojawiają się też tzw. fortece, czyli miejsca z większą liczbą przeciwników i fajniejszym sprzętem, ciekawymi elementami do craftingu, trudniejszymi wrogami...
To, co mi się podobało, to zestrzelony od czasu do czasu dron nad Dogtown. W miejscu, gdzie spadnie, pojawia się czerwony dym. Jak tam pójdziemy, to najczęściej spotkamy wielu przeciwników. Często to są dwie frakcje, które walczą o to, co jest w tym dronie, więc my możemy wpaść między nich i zrobić trochę chaosu.
Phantom Liberty ma lepszy balans, przynajmniej dla mnie. Strzelania jest więcej w misjach fabularnych, mniej jest długich, fabularnych przerw. Jest też więcej przeciwników, którzy są bardziej wymagający i trudniejsi do pokonania.
9. Jak bardzo dodatek uzupełnia fabularny kontekst głównego wątku? Czy jest to historia dziejąca się raczej obok, tak jak dodatki w Wiedźminie?
Nie chcę spojlerować, więc za dużo nie będę mówił, ale generalnie jest to historia obok, bo rozgrywa się w dodanym nowym fragmencie Night City.
To jest historia mocno szpiegowska, w trochę innym klimacie, ale tylko trochę. Mam wrażenie, że ten klimat jest troszkę taki noir oraz bardziej stonowany niż podstawka.
Ta historia toczy się obok, ale gra oferuje nam parę zakończeń. Będziemy w trakcie rozgrywki mogli podjąć decyzje, które wpłyną ostatecznie na to, jakie zakończenie zobaczymy. Jedno z zakończeń dodatku pozwala nam otworzyć też nowe zakończenie podstawki.
10. Czy dodatek stosuje jakieś fabularne mechanizmy, bądź jakieś konkretne motywy, które nie mogłyby być użyte w głównej grze?
To nie jest coś, czego mogłoby nie być w podstawce. Są różne sztuczki, ale jest też kilka fajnych motywów. Mam wrażenie, że inaczej są rozłożone akcenty estetyczne. Dla mnie ten dodatek był bardziej noirowy. To jest takie porównanie, które mi przyszło do głowy. Dodatek jest inny, ale jest też bardzo podobny. W końcu to rozszerzenie podstawowej wersji gry.
11. Czy wróciłbyś do Phantom Liberty po pewnym czasie od jego ukończenia?
Dodatek na pewno jest dobrym, fajnym pretekstem, żeby zagrać znowu w Cyberpunka. Do ponownego przejścia motywuje też aktualizacja 2.0, bo rzeczywiście sporo zmienia. Żadna z tych zmian nie jest jednak jakaś super rewolucyjna.
Być może wróciłbym, aby sprawdzić rozwój akcji po innym wyborze. W tym momencie nie przechodziłbym jeszcze raz dodatku, jestem usatysfakcjonowany tym, co przeżyłem.
Bardziej mnie Phantom Liberty zachęciło, żeby jeszcze więcej pograć w podstawkę. Wrócić sobie do Night City i porobić jakieś misje.
12. Czy polski dubbing jest tak samo wybitny jak w podstawce?
Ja grałem po angielsku, bo mi się wydawało zawsze, że Night City jest jakby amerykańskim miastem. Natomiast Michał Mańka mówił, że bardzo fajny jest polski dubbing, chociaż jest jedna osoba, której wykon mu się nie podobał – chodzi o Salomona Reeda, czyli główną postać; wciela się w niego Mirosław Baka. Mi to ciężko ocenić, bo, jak mówiłem, grałem po angielsku.
13. Czy policja w końcu zachowuje się realistycznie?
Tak, ten system został usprawniony. W tym momencie to wygląda tak: jesteście w trakcie popełniania przestępstw, zbieracie gwiazdki i policjanci zaczynają przyjeżdżać na miejsce. Jak nas znajdą, to będą do nas strzelali, jak my będziemy do nich strzelali, to oczywiście liczba gwiazdek urośnie. Jak ich liczba będzie maksymalna to przyjeżdża specjalna grupa Max Tac i to z nią się mierzymy.
Policjanci już nie pojawiają się w sztuczny sposób za naszymi plecami, tylko przyjeżdżają. Możemy też przed nimi uciec. Dosyć łatwo ich oszukać, więc to też nie jest wielkie wyzwanie.
Czy same samochody policyjne znikają poza polem widzenia? W jakimś zakresie na pewno. Nie sądzę, żeby pod tym względem bardzo się zmieniło. Nie testowałem tego, nie zwracałem na to uwagi.
14. Redzi chwalili misją z Maelstromem, którą można przejść na kilka sposobów. Czy w dodatku jest coś podobnego?
Pamiętam tę misję jako bardzo reklamowaną. Wydaje mi się, że jest podobnie jak w podstawce. Cyberpunk nie jest grą, gdzie istnieje bardzo wiele opcji zaliczenia questa i to się raczej nie zmieniło w dodatku.
15. Czy Dogtown jest bardziej interaktywne?
Tak, można tańczyć w jednej misji fabularnej, chyba nawet trzeba. Można też gdzieś siąść, więc taka mała interaktywność jest. Interaktywność samego Dogtown nie jest, moim zdaniem, szczególnie większa niż samego Night City.
16. Czy w dodatku jest kontynuacja lub chociaż delikatna wzmianka o wątku Peralezów?
Nie miałem chyba momentów, w których bym na to trafił. Nie wykluczam, że jest to jedna z rzeczy, które gracze gdzieś mogą znaleźć. CD Projekt RED to firma, która robi całkiem fajnie easter eggi, robi je w sposób zakamuflowany, często ukryty, więc myślę, że tam jest sporo contentu, którego recenzenci nie zauważyli, a który gracze będą odkrywać.
17. Czy cyberulepszenia rąk, takie jak goryle łapy albo modliszkowe ostrza, zostały poprawione na tyle, że fajnie się ich używa?
Tak, fajnie się ich używa. Walka jest fajniejsza, bardziej dynamiczna. Bardzo fajnie się strzela. Jednak mam wrażenie, że podstawka i dodatek ma jakiś problem z poziomem trudności. Wydaje mi się on zbyt łatwy. Miałem wrażenie, że gra jest trudna, ale nie dlatego, że stawia mi wyzwanie, tylko raz na jakiś czas ginę od tak; strzelam do przeciwników i nagle umieram.
Wracając do walki, ona jest bardziej dynamiczna. Mamy system skilli, rozwoju postaci. System jest teraz trochę fajniejszy. Trzeba wybrać jedne opcje, żeby odblokować kolejne. Siłą rzeczy je sobie przeglądamy, upatrujemy, co nas interesuje i do tego dążymy.
18. Ile dodatek ma zakończeń i czy wpływa ono na główną fabułę gry?
Generalnie są dwa główne zakończenia, każde nich ma jeszcze dwa swoje „podzakończenia”. Z tego, co kojarzę, jedna z tych czterech opcji pozwala nam odblokować nowe zakończenie w grze.
Czy taka forma zapisu tekstu Wam odpowiada, czy lepiej będzie coś zmienić? Dajcie proszę znać w komentarzach!
Link do naszego Discorda- https://discord.gg/cnAEcx3Yts
Życzymy Wam udanej gry w Phantom Liberty :)
Fajne te odpowiedzi.
Ile jest misji? A nie wiem. A jak tam strzelanie z pojazdów? A nie wiem, no jest ale ja nie korzystałem. A jak tam dubbing? Nie wiem, grałem po angielsku. Miasto jest bardziej interaktywne? Tak, można tańczyć, ale w sumie to nie, jest jak w podstawce. A jak tam optymalizacja? Nie wiem, nie grałem na PC. To chociaż powiedz jak długi jest dodatek? No nie wiem, musiałbym policzyć.
Albo powinniście, ignorować pytania na które gościu nie potrafi odpowiedzieć, albo po ich przeczytaniu powinien się zorientować na tyle żeby potrafić na nie odpowiedzieć bo wygląda to po prostu niepoważnie.
Wszystko pasuje, jak dla mnie nic nie trzeba zmieniać. Więcej nie podwieszać wątku i wszyscy będą lepiej żyli i nie będzie marudzenia.
Via Tenor
Brakuje pytania - Czy pieniądze przyszły z góry?
Edit. Rzućcie tym tekstem do waszego korektora, bo w tekście cała masa litrówek.
Max Tac, nie Max Tagg.
To post na forum, a nie publicystyka. Nie wiem czego się spodziewasz
Jak ktoś jest zainteresowany tematem przelooka, może znajdzie odpowiedź na jakieś nurtujące go pytanie i tyle.
Mogę się podczepić jednym pytaniem?
Kiedy rozpoczyna się sam dodatek względem podstawki? Czy już jakoś na początku możemy przejść do dodatku, czy raczej w połowie głównej historii? Jak możecie to napiszcie w okolicach której głównej misji kontaktuje się z nami netrunnerka z dodstku.
Fajne te odpowiedzi.
Ile jest misji? A nie wiem. A jak tam strzelanie z pojazdów? A nie wiem, no jest ale ja nie korzystałem. A jak tam dubbing? Nie wiem, grałem po angielsku. Miasto jest bardziej interaktywne? Tak, można tańczyć, ale w sumie to nie, jest jak w podstawce. A jak tam optymalizacja? Nie wiem, nie grałem na PC. To chociaż powiedz jak długi jest dodatek? No nie wiem, musiałbym policzyć.
Albo powinniście, ignorować pytania na które gościu nie potrafi odpowiedzieć, albo po ich przeczytaniu powinien się zorientować na tyle żeby potrafić na nie odpowiedzieć bo wygląda to po prostu niepoważnie.
Nasunęły mi się podobne refleksje. Ask me anything - I know that I know nothing jak to Sokrates powiedział.
No niestety - to nie jest coś wyreżyserowanego przez PR-ów studia z przygotowanymi odgórnie odpowiedziami. Dzielimy się z zainteresowanymi na czacie ludźmi tym co wiemy. A to oczywiste, że nie recenzent po 20-30h nie wie wszystkiego tego co wie developer pracujący nad grą kilka lat.
AMA jest bardzo dynamicznym wydarzeniem, tym bardziej że rozmawiamy tam głosowo i tak jak napisał Łosiu nic nie jest wyreżyserowane :)
Dzielimy się z zainteresowanymi na czacie ludźmi tym co wiemy. A to oczywiste, że nie recenzent po 20-30h nie wie wszystkiego tego co wie developer pracujący nad grą kilka lat.
to musicie się określić po co to w ogóle organizować i tak szumnie ogłaszać... robicie Q&A na które nie jesteście przygotowani i tłumaczycie się tym, że... no właśnie? że tak być musi? :)
To wygląda trochę tak jakby jakiś nastolatek pograł sobie w weekend i opowiedział w poniedziałek kolegom w szkole jak wrażenia.
Gdyby podejście było profesjonalne to recenzent/redaktor podczas gry robiłby stosowne notatki :)
Gdyby tylko istniało coś takiego, gdzie można zebrać pytania i na spokojnie na nie odpowiedzieć... ehh..
Jako ktoś, kto nieśmiało udziela się tutaj poza jakimiś ocenami gier to nie przyciąga mnie kompletnie wizja przesiadywania na Discordzie. Myślałem, że jakiegoś kroki będą podejmowane by ożywić stronę, a nie próbować zbierać ludzi na innej platformie.
Czy jest jakaś możliwość aby włączyć tylko dodatek dla kogoś kto kiedyś przechodził grę i nie chcę przechodzić ponownie.?
Nie.
swietne to AMA, takie nie za konkretne - wydaje mi sie, nie zauwazylem, Możemy spróbować się kiedyś tego dowiedzieć, nie powiem wam, musialbym policzyc
Czy jak teraz zacznę grać w Cybera od nowa w podstawkę z tą akt. 2.0, a potem dokupię sobie dodatek to nie będzie problemu z zapisem/grą? sory jak coś nie jestem w temacie. I drugie pytanie kiedy zaczyna się akcja dodatku?
Patch 2.0 ustawia całą grę pod dodatek - nie będziesz miał problemu. Problem będą mieli ci, co spróbują wczytać stare zapisy - patch na tyle dużo zmienia że warto zacząć grę od nowa.
Co do dodatku - on się odpala po misji w Konpeki Plaza - w pewnym momencie po tym punkcie skontaktuje się z Tobą Songbird
W dodatek odpala się pod koniec głównej linii questów, więc nie po Konpeki Plaza, bo to za wcześniej. Do mnie Songbird zadzwoniła w czasie misji Koty w ciemności.