Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Unity robi dobrą minę do złej gry, o odzyskanie zaufania deweloperów będzie niezmiernie trudno

14.09.2023 10:36
Wronski
😒
1
9
Wronski
24
Generał

Czyli wychodzi na to ze szefostwo Unity bardzo skutecznie chce zabic ten silnik, chyba najlepszy silnik dla poczatkujacych Devow...

14.09.2023 10:36
Wronski
😒
1
9
Wronski
24
Generał

Czyli wychodzi na to ze szefostwo Unity bardzo skutecznie chce zabic ten silnik, chyba najlepszy silnik dla poczatkujacych Devow...

14.09.2023 10:36
dzl
2
3
odpowiedz
1 odpowiedź
dzl
103
John Yakuza

Szkoda ludzi pracujących nad silnikiem i szkoda developerów z niego korzystających, bo to ogromna szkoda dla gamedevu na wielu płaszczyznach.

Debila Riccitiello i resztę debilnego zarządu, która podjęła taką decyzję powinno się wywalić na pysk z wilczym biletem by nie znaleźli już nigdzie zatrudnienia na kierowniczych stanowiskach, bo dawno nie widziałem, żeby ktoś jedną decyzją praktycznie tak uwalił całą firmę.

Nawet jeśli Unity się wycofa z tej decyzji to zaufania developerów już nie odzyskają. Niektórzy już zapowiedzieli, że niezależnie od wszystkiego nie będą w przyszłości korzystać z Unity. Część już zaczyna przenosić swoje projekty czy to na Godota, czy Unreala.

14.09.2023 15:31
2.1
1
JK.96
67
Pretorianin

Debila Riccitiello i resztę debilnego zarządu, która podjęła taką decyzję powinno się wywalić na pysk z wilczym biletem by nie znaleźli już nigdzie zatrudnienia na kierowniczych stanowiskach, bo dawno nie widziałem, żeby ktoś jedną decyzją praktycznie tak uwalił całą firmę.

Wiadomo, ale i tak ten debil pozostanie milionerem i ma to pewnie w dupie.
To jest też smutne.

14.09.2023 10:44
Wiedźmin
3
3
odpowiedz
Wiedźmin
44
Legend
14.09.2023 10:49
4
1
odpowiedz
Thorvik
126
Generał

Ja bym jeszcze dodał o wycofaniu się z kretyńskiego pomysłu na temat WebGL tzn że każde uruchomienie powoduje wygenerowanie opłaty instalacyjnej. Tutaj treść zapisów zmieniała się dosłownie kilka razy i obecnie (przynajmniej w tej chwili, nie wiadomo jaka interpretacja będzie wiążąca za pół godziny) twierdzą że WebGL w ogóle będzie zwolnione z opłat.

Wygląda na typowy pomysł wprowadzony przez menadżerów bez jakiejkolwiek konsultacji z działem technicznym - a raczej w tym przypadku przy kompletnym zignorowaniu ich opinii, nawet dotyczących takich "drobiazgów", czy da się w ogóle wdrożyć zgodne z prawem mechanizmy zliczające. Jak na razie jak ktoś się o to pyta dostaje tradycyjną odpowiedź "trust me bro". Tyle tylko że tutaj, po tej decyzji, trudno oczekiwać zaufania...

14.09.2023 10:57
Link
👎
5
2
odpowiedz
Link
18
Generał

Via Tenor

Cóż... Szefowie Unity są sami winni. Trzeba było najpierw pomyśleć 1000 razy, zanim podjąć jakąś decyzję. Lepiej jest mieć mniej, ale wystarczające zyski niż mieć większe zyski i ryzyko utraty zaufanie klienci. Chciwość i zachłanność nie popłaca. Zawsze wszystko ma swoją granicę. Już nie da się odzyskać 100% zaufanie "starzy" klienci po tym całego cyrku.

Za to współczuję wszystkich twórców gier, co już tyle lat poświęcili nad tworzenie gier na silniku Unity.

Oby ta nowa zmiana nie działa wstecz, bo szkoda mi świetne gry takich jak Hollow Knight, Ori and the Blind Forest, Cult of the Lamb i mnóstwo hitów. To byłoby wielkie marnotrawstwo.

P.S. Czy chciwość i zachłanność popłaca? To zależy od nas, jak długo na to pozwalamy i czy wspieramy ich pieniędzy. Głosujemy portfelem.

post wyedytowany przez Link 2023-09-14 11:01:27
14.09.2023 11:17
Veselar
6
1
odpowiedz
Veselar
20
Generał

Niech ich w sądzie pobiją - raz że za to, co teraz odwalają. Dwa, że wzięli spadochroniarza z EA.

14.09.2023 11:17
tosyu
😁
7
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
tosyu
7
Legionista

ciekawe kto ich kupi (po zaniżonej cenie) "ratując" sytuacje

14.09.2023 11:44
Veselar
7.1
1
Veselar
20
Generał

WIELKI, CZERWONY BRAT Z CHRL

14.09.2023 13:14
tosyu
7.2
1
tosyu
7
Legionista

no tencent pewnie obserwuje sytuacje, nie on jedyny

14.09.2023 11:40
Herr Pietrus
8
odpowiedz
Herr Pietrus
230
Ficyt

Mimo wszystko w artykule jest błąd, opłata w przykładzie to 23,5k,.a nie 282k.

Co nie zmienia niczego w ocenie tego szalonego pomysłu Unity

post wyedytowany przez Herr Pietrus 2023-09-14 11:41:20
14.09.2023 11:49
to_ja_jarzabek
9
3
odpowiedz
to_ja_jarzabek
46
Generał

Tak wygląda biznes w tzw. "białych kołnierzykach" czyli kupowanie firm za przysłowiowy bezcen (poniżej ich teoretycznej wartości rynkowej) ...

post wyedytowany przez to_ja_jarzabek 2023-09-14 11:52:40
14.09.2023 12:13
10
2
odpowiedz
zanonimizowany1255967
74
Generał

W amerykańskim sądzie powiedzą Lex retro non agit a w europejskim jeszcze się przyczepią do szpiegowania w celu wykrycia nowych instalacji

Także większości tych nowych pieniędzy mogą nie zobaczyć a opinia jest na zawsze zniszczona, inna sprawa że rozwój unity w ostatnich paru latach jest bardzo powolny i często wiecej psuje niż pomaga jak rozdział urp i hdrp

14.09.2023 12:17
11
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Thorvik
126
Generał

Dziwna decyzja o tyle, że gdyby wprowadziliby po prostu płaską stawkę na wzór właśnie Epic-a, działającą od nowej wersji, nie byłoby problemu. Oczywiście multum developerów zaczęłoby narzekać i grozić że porzucą silnik, ale... darmowe rozwiązania nadal jeszcze nie są na poziomie Unity i myślę że większość by jednak została. Po prostu by musieli założyć że zysk ze sprzedaży nowych tytułów będzie mniejszy o 1, 2, 3 czy więcej procent.

Po co tak skomplikowany system i po co dla już wydanych gier? Domyślam się że ma to wygenerować szybko zyski, aby zadowolić akcjnariuszy, ale na dłuższą metę odbije się to raczej czkawką.

Osobiście sądzę że chcą wygenerować zyski na wymuszonym przejściu na licencję Premium, gdzie limity są już większe. Jak łatwo wyliczyć już po niewielkim przekroczeniu 200 tysięcy instalacji wykup premium bardziej się opłaca. Ale nawet wtedy dlaczego nie wprowadzą po prostu zapisu, że po przekroczeniu 200 tysięcy musisz zapłacić te 2 tysiące za stanowisko? Jasne i klarowne.

post wyedytowany przez Thorvik 2023-09-14 12:18:46
14.09.2023 12:33
Herr Pietrus
11.1
5
Herr Pietrus
230
Ficyt

Po co tak skomplikowany system i po co dla już wydanych gier?

Bo są cholernie chciwi i chcieli doić twórców przez cały okres życia gry, nie tylko życia w sklepach, ale tak długo, jak długo jest używana przez graczy. Chcieli zarobić wielokrotnie na każdej sprzedanej kopii

post wyedytowany przez Herr Pietrus 2023-09-14 12:35:16
14.09.2023 12:19
12
1
odpowiedz
noobmer
48
Generał

Zostaje przesiadka na godot albo zakasanie rękawa i stworzenie jakieś alternatywy prędzej lub później taka powstanie (płatna opcja)

post wyedytowany przez noobmer 2023-09-14 12:20:22
14.09.2023 12:43
13
1
odpowiedz
4 odpowiedzi
zanonimizowany1388679
4
Chorąży

W ogóle dla kontekstu warto wspomnieć, że obecny CEO Unity to były CEO EA - John Riccitiello, który za czasów Battlefielda 3 chciał przepchnąć pomysł, by brać opłatę za przeładowanie w broni w tym tytule po 6 godzinach grania :)
Edit: A i jeszcze rok temu twórców gier, którzy nie myślą głównie o monetyzacji nazwał p**przonymi idiotami.

post wyedytowany przez zanonimizowany1388679 2023-09-14 12:45:20
14.09.2023 12:46
jiker
13.1
2
jiker
151
Gladiator

GRYOnline.plNewsroom

14.09.2023 12:53
👍
13.2
zanonimizowany1388086
4
Legionista

jiker A okej, przegapiłem, widziałem tylko ten z Cult of the Lamb.

14.09.2023 14:04
Drenz
13.3
3
Drenz
25
Senator

I cyk, multikonto się ujawniło ;)

14.09.2023 19:00
13.4
VedyminGeralt
31
Chorąży

Czyje multikonto?

14.09.2023 12:52
Metaverse
14
odpowiedz
Metaverse
68
Senator

decyzja o nowych warunkach została podjęta przez szefostwo wbrew rekomendacjom zwykłych pracowników
Nic dziwnego ze poplyneli skoro prezesem jest ten dzban Riccitiello ciekawe ile firm jeszcze pociagnie na dno.

post wyedytowany przez Metaverse 2023-09-14 12:53:29
14.09.2023 13:36
15
1
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1379048
16
Pretorianin

To mi przypomniało sytuację z grudnia zeszłego roku, kiedy WotC chciało wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu i monetyzacji produktów korzystających OGL, w tym tych już istniejących, jak chociażby Pathfinder. Wywołali taki shitstorm w fandomie, że szybko się z tego wycofali. Może z Unity będzie podobnie?

14.09.2023 14:11
15.1
2
Jerry_D
64
Senator

Ale zaufania raz straconego już się nie dało odzyskać i tak samo będzie z Unity, nawet jak się wycofają ze zmian. I dobrze im tak.

14.09.2023 13:56
Szefoxxx
16
odpowiedz
2 odpowiedzi
Szefoxxx
81
Doradca

Bo oni nie rozumieją branży, tylko biznes się liczy.

Twórcy gier sami nie wiedzą nawet jak gra się sprzeda, więc ta zmiana dokłada im dodatkowego czynnika zmartwień i niepewności.

Unity tego nie ogarnia, że zabiera pewność i swobodę tym systemem, bo ta opłata to nie jest kwotowo jakiś wielki problem, ale realizacja to już bzdura.

Problem, że teraz sobie oddzielają faktyczny zysk z gry i prowizję od tego, własnym wyliczeniem instalacji, że będą teraz poza kontrolą devsa i gracza, z każdej gry łączyć się z netem, o ile się da, by naliczyć instalację, co jest bzdurą i niesie pełno komplikacji i niejasności.

Robiąc to w taki sposób, nie są w stanie żadnym systemem zapewnić, że nikomu nie będzie naliczone od czasu do czasu ponownie opłata za tą samą grę i użytkownika, więc bajki opowiadają, bo to jest na ich korzyść.

Jak chcą od instalacji to powinni bazować to wyłącznie na danych od twórców gry, a nie sami sprawdzając bez jakiejkolwiek kontroli takim chorym systemem, bo inaczej się tego nazwać nie da.

Choć to nadal nie rozwiązuje problemu w pełni, a co zabawne, ufają twórcom by podawali jaki był przychód sami, bo nie mają jak tego sprawdzić, a przecież by naliczać te płatne instalacje trzema mieć przychód minimum 200k usd, czyli polegają na tym co devsi im powiedzą ile było przychodu, ale instalacje sprawdzać sami bez ich pytania...

Cokolwiek teraz zrobią, mocno nadszarpnęli zaufanie twórców, a ten system tej formie to absurd.

14.09.2023 14:15
16.1
Jerry_D
64
Senator

"Jak chcą od instalacji to powinni bazować to wyłącznie na danych od twórców gry, a nie sami sprawdzając bez jakiejkolwiek kontroli takim chorym systemem, bo inaczej się tego nazwać nie da."
Sami twórcy nie wiedzą ile jest instalacji, o ile nie dodadzą jakiegoś systemu śledzącego. Mają informację ile kopii się sprzedało, ale już nie, ile razy dana kopia była instalowana. I Ewentualne wprowadzenie takiego mechanizmu wielu osobom by się nie spodobało, wielu twórców prawdopodobnie też by nie chciało tego zrobią, a na koniec tylko by sobie narobili problemów ze sprzedażą w UE, bo takie mechanizmy śledzenia nie przejdą.

14.09.2023 17:17
Szefoxxx
16.2
Szefoxxx
81
Doradca

No, ale o to mi chodziło, zamienić to na system ile osób kupiło/zainstalowało i twórcy doskonale to wiedzą, bo każda platforma im podaje takie dane.

Więc tu nic nie trzeba robić dodatkowo, żadnego śledzenia, czegokolwiek.

14.09.2023 14:43
👎
17
1
odpowiedz
makaronZserem
39
Generał

To koniec Unity, każde studio, które nie może przenieść swój aktualny projekt na inny silnik powinno go dokończyć i wycofać się z tworzenia czegokolwiek na tym silniku. Nawet jeśli barany z zarządu cofną decyzje to jest bardzo duża szansa, że w przyszłości wrócą z podobnym pomysłem. Gdybym był developerem ten silnik już by był dla mnie całkowicie przekreślony.

14.09.2023 14:45
Rumcykcyk
😜
18
1
odpowiedz
Rumcykcyk
120
Głębinowiec

W ciekawy sposób można się na kimś zemścić za niedorobiony produkt zapuszczając skrypt na wielokrotną instalację.

14.09.2023 16:58
19
odpowiedz
1 odpowiedź
Marky
17
Konsul

Nie oszukujmy się, taka praktyka szczególnie dla twórców - hobbystów, którzy często gry tworzą zupełnie sami oraz malutkich kilkuosobowych studiów indie to jest koniec działalności. Jeszcze trudniej będzie im wyjść chociaż na zero, szczególnie gdy będzie to jakiś darmowy dostępny np. na itch.io tytuł z opcjonalnym przekazaniem dowolnej sumy twórcy, tak jak to jest w tym serwisie, który zrobi kilka tysięcy pobrań - tacy twórcy wręcz będą dopłacać.

Ale też myślę, że ten dym nie nabrałby takiej skali, gdyby nie fakt, że na czele firmy odpowiedzialnej za Unity stoi ta menda John Riccitiello, facet należący do najbardziej nielubianych osób w branży (teraz pewnie jeszcze bardziej). Niektórzy więksi gracze odezwali się w tej sprawie chyba bardziej dlatego, że mogą mu dowalić niż dlatego, że jakoś wyraźnie to odczują.

14.09.2023 21:25
GrzechuGrek
19.1
1
GrzechuGrek
42
Konsul

Ktokolwiek by nie stał na czele, to sam fakt że jakakolwiek firma próbuje dymać swoich odbiorców/klientów nie powinien być tolerowany! I nie powinno się dalej takim ufać.

post wyedytowany przez GrzechuGrek 2023-09-14 21:26:41
14.09.2023 20:21
GrzechuGrek
20
odpowiedz
GrzechuGrek
42
Konsul

Niestety, ale takie są uroki uzależnienia się od zamkniętych i własnościowych rozwiązań - jest się na łasce jednej korporacji i ta może ze swoimi odbiorcami robić co chce.
Trochę dziwne, że gry 2D były i są tworzone w Unity, chyba z tym przypadku warto byłoby się poważnie zastanowić nad Godotem, który nie tylko jest wolny, bezpłatny i otwarty, ale i jest na kilka platform systemowych.

14.09.2023 20:27
😃
21
odpowiedz
sabaru
19
Generał

Ta opłata za instalacje gry jest jak charcz za płacenie abonamentu telewizyjnego.

15.09.2023 12:48
22
odpowiedz
diamondf
19
Centurion

debile podobna sytuacja jest z marvelem strjak powiazanie jest jakies xd unity to chłam nic nie warte

Wiadomość Unity robi dobrą minę do złej gry, o odzyskanie zaufania deweloperów będzie niezmiernie trudno