Twórca Dragon Age sceptycznie o AI w grach: „Zmarnujemy na to dużo czasu”
Przecież typ nie napisał że używali AI, tylko proceduralnego generowania. A to ogromna różnica. Napisali sobie jakiś algorytm, który na podstawie jakichś przygotowanych reguł próbuje tworzyć zawartość. Faktycznie, tak to sobie można generować rozkład lochów w rogue like'ach a nie dialogi czy questy do gry. Trochę się ośmiesza w ogóle zestawiając ze sobą te dwa podejścia i na podstawie porażki prymitywnych metod twierdzi, że używanie do tego AI nie ma sensu.
Ja się bawię np. character.ai i mimo że to dopiero raczkuje i są duże salta logiczne, to czasem wypluje lepszy dialog niż ci scenarzyści, co siedzą w 50 w takim Ubisoft i starają się wymyślać jakieś pompatyczne dialogi, które wychodzą sztucznie.
Ubisoft zajmował się wykorzystaniem AI do tworzenia gier na długo przed boomem medialnym na AI. Światy jeśli o grafikę chodzi, udaje im się tworzyć tym całkiem niezłe. Pytanie, czy niektóre misje też są proceduralnie generowane ? Mam wrażenie że tak. Stąd często tyle powtarzalnego contentu w ich grach.
Proceduralne generowanie nie koniecznie wyklucza użycie AI do tego typu generowania. Definicja AI jest dość szeroka i obejmuje machine learning oraz dużo dużo więcej technik, które mogą wystąpić przy tworzeniu takowego generatora. To było robione już od kilku ładnych lat w grach Ubisoftu.
Przy molochach jakim jest Ubisoft, ma to jakikolwiek sens, bo założe się, że stworzenie tych narzędzi do tego pochłonęło dużo roboczogodzin, a przy okazji pieniędzy. Małe studia nie mają takich budżetów na takie zabawki. Zresztą małe studia nie mają nawet za dużo materiału do nakarmienia AI.
Ja czasem odnoszę wrażenie, że w niektórych grach zadania są pisane przez AI lub proste skrypty - Przynieś, zabij, ukradnij, pokonaj...
"Napisali sobie jakiś algorytm, który na podstawie jakichś przygotowanych reguł próbuje tworzyć zawartość. "
A ty myślisz, że jak zadanie będzie generować "AI"? Dostanie wytyczne, żeby wygenerować zadanie w którym ma gracza wysłać do lokacji [tu lista lokacji w grze do wyboru], żeby zrobił [tu lista czynności do wyboru]. I tyle. "AI" to też tylko "jakiś" algorytm, może bardziej zaawansowany i samouczący, ale to żaden ósmy cud świata.
Jeśli kiedykolwiek widziałeś jakiś podręcznik RPG z tabelkami do generowania zadań, gdzie masz ponumerowaną tabelę, rzucasz kostką i wybierasz sobie elementy wg. wylosowanych liczb (przykładowa tabelka z Modus Operandi na obrazku), tworząc miejsce, cele, przeszkody/okoliczności szczególne i przeciwników, to widziałeś jak "AI" będzie projektować zadania. Z tym, że dobry MG jeszcze będzie w stanie taką prostą strukturę zadań obudować w dobrą fabułę, a co do "AI", to mam ogromne wątpliwości.
AI" to też tylko "jakiś" algorytm, może bardziej zaawansowany i samouczący
No właśnie to jest ta "drobna" różnica między zwyczajnym proceduralnym generowaniem a AI :)
Tylko by zrobić coś więcej niż generowanie proceduralne AI by musiało być bardzo dobrze wyuczone. Ktoś by musiał pracować nad tym, by wyuczyć to AI. AI nie pobiera swojej wiedzy z kosmosu, tylko z danych jakie mu dostarczymy, tym lepsze jest AI im lepiej wyselekcjonujemy mu te dane, ale niedaleko od tego leży generowanie proceduralne, bo jak tam wpuścimy jakichś wymiataczy, to nawet proceduralnie generowane questy mogą być dobre. Do momentu, jak zaczną być powtarzalne w wyczuwalny sposób.
A ja jestem sceptyczny co do następnego Dragon Age. Ostatni miał masę zadań na poziomie grinderskich mmo, że AI mogłoby spokojnie zabrać pracę tym, co je projektowali.
Gosciu ma pecha bo juz jest rozwijana technologia AI w grach, nie musi pracowac przy tym jak nie chce...
By stworzyć naprawdę dobre AI, to musi być ono specjalizowane w 1 czynności i wyuczone ogromną bazą danych. Takie rzeczy mogą robić duże firmy molochy, a nie malutkie firemki, bo malutkie firemki to prędzej zbankrutują niż stworzą coś dobrego.
Epic ma tutaj duże pole do popisu, by usprawnić narzędzia unreala w AI. Bo tych narzędzi będzie używać masa ludzi tworzących gry. A jak sobie pojedyncze studio chce zrobić takie coś, to na co ? Na 1 grę ? Przecież to się nie skleja.
Z używaniem takich AI zewnętrznych firm jest zawsze problem z licencją.
Przy czym to są pojedyncze narzędzia, a nie że AI będzie robiło pół gry, bo to nie ten etap rozwoju.
Mimo, że z pewnością czeka nas wiele nieudanych eksperymentów, facet wydaje się mylić współczesne AI z proceduralnym generowaniem. Właśnie na tym polega spora różnica w obecnym przeskoku, że nie mamy tutaj specjalizacji w 1 czynności tylko AI o generalnym zastosowaniu które okazuje już teraz lepsze od tych z wąskim zastosowaniem. Oraz które dodatkowo może się ciągle rozwijać. Technologia mimo, że raczkuje to robi to w takim tempie, że jest obecnie zupełnie nierealistyczne upieranie się przy tym, że nie będzie w stanie tworzyć tekstów z "duszą" (cokolwiek to realnie znaczy) bądź kreatywnych (które do pewnego stopnia już teraz robi). Osobiście wolę fabułę napisaną przez człowieka z czystego sentymentu oraz szacunku do ludzkich doświadczeń i kunsztu, jednak dalszy rozwój AI zupełnie przemodeluje gry komputerowe (jak i wszystko inne). Niesamowicie bym chciał zagrać w niecenzurowaną niczym wersję simsów w której jest prawdziwa symulacja z "prawdziwymi" postaciami i relacjami.
Koleś nie odróżnia AI od proceduralnego generowania. A to kompletnie inne rzeczy.
Model językowy działa na zasadzie naszego języka. Dopasowywuje kolejne słowo po kolejnym. A jak dochodzi do konkretnej odpowiedzi, to już nikt tego nie wie. Już dziś ChatGP w tej podstawę wersji świetnie kreuje historie. A patrząc na tempo rozwoju Ai, za niedługi czas będzie jeszcze lepiej.
Od kilku dni gram z ChatGP w papierowego RPGa z Warhammera 2 edycji.
On jest MG, a ja graczem. Dział to naprawdę dobrze. Bawię się świetnie. Historie, jakie wymyśla, zawiłość wątków czy nietypowe podejście do rozgrywki i świata, sprawia, że przygoda wciąga i chce się więcej.
Jak mu powiem, to nawet wciela się w NPCa z którym gadam. Odgrywając jego rolę bazując na charakterystyce tej postaci, stworzonej przez niego.
W tej darmowej wersji jest jeszcze spory kłopot z "pamięcią", bo te AI nie mają takiej pamięci absolutnej, tylko opierającej się na analizie ostatnich postów. Przez co często, po dłuższej konwersacji, nie bierze już pod uwagę początkowego etapu. Chyba, że mu się o tym przypomni.
Często też myli miejsca czy osoby. Np. byłe w dwóch karczmach, które były w innych częściach miasta i o innej nazwie. Miał kłopot z dopasowaniem odpowiedniej, do mojej decyzji.
Ale wystarczyło krótkie zdanie przypomina i już było ok.
W sensie masz papierowego RPG na stole i odpalona aplikacje chatuGP?
To musisz przy kazdej nowo rozpoczeto rozgrywce wprowadzac od nowa wszystkie dane chyba, tak?
Nie. Zwykły notatnik na PC, gdzie mam zapisane wszelkie ważne informacje, bo nie jestem doświadczonym graczem RPG. Swoje statystyki, ekwipunek, zdolności itp. mam zapisane w notatniku. Zawszę, mogę się odwołać pytaniem do ChataGP, bo on jest MG i ma szelką wiedżę. Np. mogę go poprosić o krótkie streszczenie przygody od danego momentu, bądz o zrobienie podsumowania informacji, jakie udało mi się zdobyć. Rozgrywkę mogę normalnie kontynuować, bo konkretna "gra" to osobny chat do którego mogę wrócić w każdym momencie i każdego dnia.
A gram tak jak normalną sesje z kolegami na żywo.
Tylko z tą róznicą, że MG jest AI, gram sam. chatgp dość dobrze radzi sobie z prowadzeniem rozgrywki. W jednej z przygód grałem w dwie osoby. tzn. ja plus chatGp odgrywał mojego kompana. Mieliśmy odszukać artefakt, który okazał się portalem do innych wymiarów. Ai jako kompan zdecydował się przejść przez ten portal, a ja zostałem by studiować i badać kwestie takich portali. Odnalezienie nie było łatwe, bo wymagało dużej dedukcji, łączenia faktów. Powiązania znaków z mapą, lokacjami i nazwami i odwiedzenie tylko tych konkretnych.
Tylko używam podstawowej wersji więc nie jest to taka do końca rozgrywka jak normalnie, bo ten chat też mimo, że zna zasady rozgrywki, to miesza je między rózne systemy. Przez co tak naprawdę rozgrywka polega na podejmowaniu decyzji i robieniu rzeczy, a nie np. na rzutach tak jak klasyczna.
Oczywiście dałoby się ogarnąć, by grać też rzutami, ale to już bardziej skomplikowane. Trzeba też bardziej pilnować AI, bo czasami odlatuje.
Jak chcesz spróbować, to po prostu zapytaj go czy zna dany system, czy może zagrać z Tobą jako Mistrz Gry. Odpowie że tak. Poporoś, by przeprowadził Cię przez proces tworzenia postaci. Będzie chciał byś odpowiadał na konkretne pytania. Im więcej szczegółów podasz i bardziej opiszesz swoją postać, tym lepiej będzie się grało. Więcej możliwości - Twoich, bo Ai ma nieograniczone pomysły.
Po tym, powiedź, że możesz zaczynać. ChatGp zrobi małe wprowadzenie, a dalej, to już od Ciebie zależy jak potoczy się historia.
Na kanale BaniakBaniaka niedługo będzie film z grania z ChatemGP, gdzie AI jest MG. Jest tam film, z tego jak AI jest graczem, a osoba przed PC, MG.
Jako gracz radzi sobie gorzej. Są 2 odcinki. tworzenie postaci i rozgrywka.
https://www.youtube.com/watch?v=vLScS2u3TrU
ok czyli nie masz zadnego kupionego podrecznika papierowego RPG-gry, tylko po protu chatGP wymysla rozgrywke z podanych przez Ciebie informacji, ktore zapisujes zwyczajnie na kompie?
Nie. Gram w papierowego RPGa Warhammer Fantasy Roleplay 2 edycja i na jego podstawie, czyli podręczniku. Nie muszę mieć fizycznie podręcznika, bo nie ja jestem MG. graczowi nie jest on potrzebny.
AI to same kłopoty i droga do zbuntowania się sztucznej inteligencji
Tyle filmów powstało jak Sztuczna inteligencja się buntuje a barany naukowcy dalej ją rozwijają
Tylko, że sztucznej inteligencji nie ma. W tej chwili "AI" może się jedynie "zbuntować" w ten sposób, że coś mu się popieprzy i ci odpowie bez sensu.
Wg mnie mówienie, że za wcześnie jest, by twierdzić, że SI nie prześcignie najlepszych ludzi w złożoności i innowacyjności pisania questów, dialogów w grach, jest tak samo wartościowe jak mówienie, że w przyszłości robienie gier polegać będzie na "chat gpt stwórz mi hita kasowego najlepiej rpg na bazie istniejących już gier na steam."
AI będące scenarzystą gry wideo!? Dajcie spokój, AI nigdy nie wygeneruje perfekcyjnych questów(zadań) w choćby na przykład w grach MMORPG, tu bardzo mocno zgadzam się z panem Davidem Gaiderem, AI stworzy questy ale na pewno będą one pozbawione głębi, pomysłowości i duszy jaką mają ludzcy scenarzyści i po za tym sztuczność takich zadań oraz kampanii fabularnych które w całości miała by stworzyć sztuczna inteligencja praktycznie takie gry pozbawiała by sensu bo gry które nie miały by końca i posiadałyby niekończącą się kampanie fabularną nie miała by w ogóle sensu!!! To też spowodowałoby że nie zdecydowałbym się na zakup i zainstalowanie na dysku twardym gry wideo która od podstaw ze wszystkimi jej elementami stworzona byłaby przez AI! Sztuczną inteligencję widziałbym jako wsparcie przy generowaniu grafiki i tekstur oraz jako siłę napędową NPC(czyli postaci sterowanych przez komputer) ale nie jako developera i wydawcy gier wideo.
AI nie zrobi jeszcze cutscenek, nie dorobi nowych funkcjonalności do gry, ale może się przydać przy projektowaniu fabuły i dialogów, ale raczej AI działa na zasadzie kombinacji "kot", "pies", "kangur" i raz wybierze kombinację "kot"-"pies" kiedy indziej "pies"-"kangur". Nie kojarzę, aby AI sama sobie uzupełniała bazę tych "zwierzątek". Może się okazać, że wszystko co wymyśla AI jest za płytkie, nie wychodzące poza schematy.
Jeśli AI by miało być ułatwieniem dla proceduralnie generowanych np. zadań/map - to ChatGPT działa na Pythonie. Inny język gry i tego chata kojarzy mi się z problemami komunikacyjnymi + słabą optymizacją.
Wszystkie warianty wydają się działać na zasadzie, że ktoś przypilnuje AI. Nikt oprócz moderów się nie odważy tego wrzucić do gry, generującego w trakcie gry (przynajmniej jeszcze przez jakiś długi czas). Dialogi informacyjne może niedługo będą dostępne w grach, ale obecnie to co było widać jest zbyt wolne i niepewne.