Wolność Skyrima i fabuła Wiedźmina w jednym? Poznajcie Enderal!
Szkoda że spolszczenie do Enderala które było praktycznie skończone zostało anulowane przez Bractwo...
Przeszedłem jakiś czas temu.
Dużo ciekawsze doświadczenie niż cały bazowy Skyrim. Dyskusyjnie- nawet bardziej niż kompletna wersja z dodatkami.
Fantastyczna gra. Dla każdego fana RPGów, któremu nie zbrzydła gameplayowa formuła Skyrima- pozycja obowiązkowa. Początek, jeśli chodzi o ekspozycję i lore, może być męczący. Polecam dać jej trochę czasu i uważnie wszystko czytać i słuchać.
Zwłaszcza ulepszona wersja (Special Edition) bazująca na usprawnionym silniku z Skyrima SE prezentuje się i działa naprawdę przyzwoicie.
O co chodzi z tym minusowaniem? Są jakieś kontrowersje które przegapiłem? To darmowa, dopracowana gra. Czy to zwyczajna niestabilność emocjonalna na widok słowa 'wiedźmin'?
Szkoda że spolszczenie do Enderala które było praktycznie skończone zostało anulowane przez Bractwo...
Jeśli się nie mylę, to model zbroi na zdjęciu przedstawiającym Jespara, to zbroja Letho z drugiej części Wiedźmina.
Możliwe, że fragmenty zbroi są pożyczone. Moderzy często się wymieniają nawzajem swoją pracą.
Chyba mieli jakiś układ z CDP red
W napisach końcowych jest dla nich podziękowanie za pożyczanie asetów
Cieszę się, że w końcu na stronę wpadł jakiś tekst o Enderal bo gra jak najbardziej na to zasługuje. Przerasta o klasę jakikolwiek inny mod, który znam. Warto spróbować nawet jeśli nie polubiło się Skyrima bo mimo, że Enderal powstał jako modyfikacja do niego to pod wieloma względami jest zupełnie innym doświadczeniem.
Dodam jeszcze, że Enderal rozwija uniwersum zapoczątkowane przez Nehrim (modyfikację do TES: Oblivion), który również jest dostępny na Steamie i warty ogrania.
Przed nehrimem w tym uniwersum były jeszcze dwa mody
Arktwend i Myar Aranath i oba te mody są do morrowinda
I w praktyce to Myar Aranath zapoczątkował istnienie tego uniwersum
Przeszedłem jakiś czas temu.
Dużo ciekawsze doświadczenie niż cały bazowy Skyrim. Dyskusyjnie- nawet bardziej niż kompletna wersja z dodatkami.
Fantastyczna gra. Dla każdego fana RPGów, któremu nie zbrzydła gameplayowa formuła Skyrima- pozycja obowiązkowa. Początek, jeśli chodzi o ekspozycję i lore, może być męczący. Polecam dać jej trochę czasu i uważnie wszystko czytać i słuchać.
Zwłaszcza ulepszona wersja (Special Edition) bazująca na usprawnionym silniku z Skyrima SE prezentuje się i działa naprawdę przyzwoicie.
O co chodzi z tym minusowaniem? Są jakieś kontrowersje które przegapiłem? To darmowa, dopracowana gra. Czy to zwyczajna niestabilność emocjonalna na widok słowa 'wiedźmin'?
Porównywanie Enderala do Skyrima to jak porównywanie wykwintnego obiadu w małej restauracji do McDonalds.
Szkoda tylko że model walki i czarów to nadal Skyrim który jest beznadziejny.
Nie doszukuj się sensu w minusowaniu bo najpewniej go nie ma. Ludzie tutaj potrafią być bezmyślni i małostkowi.
Dlaczego? :(
Gra jest super, ale ta poprzednia wersja w pewnym momencie zaczęła mi wywalać co 15 min i przez to jej nie skończyłem. Pewnie niedługo wrócę do odnowionej, bo to jest kawał wyśmienitej gry.
Fantastyczny mod, który dla mnie jest nieoficjalnym rozszerzeniem gry bijącym te od Bethesdy na głowę. Świetnie się przy nim bawiłem i byłem w szoku, że grupa moderów może stworzyć tak na prawdę całą grę non-profit :) Każdemu polecam choć niestety nie ma polskiej wersji, a przynajmniej nie było jak ja ogrywałem.
jestem rozczarowany tobą i twoim wpisem,
Skyrim nigdy nie był dla mnie rozczarowaniem.
Rozczarowaniem to może był dla hardkorowych fanów RPGów, którzy i tak zapewne w niego cisnęli mocno w przerwie pomiędzy kolejnymi hardkorowymi RPGami :]
Skyrim z pewnością posiada swoje mankamenty, ale w żadnym wypadku nie jest rozczarowaniem. To po prostu specyficzny typ gry action rpg, który mniejszy nacisk kładzie na intrygującą historię, większy zaś na swobodę zabawy. Niepozbawiony bugów i niedociągnięć, ale posiadający swój szczególny urok tytuł z bogatym lore.
Nie da się jednak ukryć, że ogromny atut stanowi niezwykła jeszcze dziś modyfikowalność tej gry - to dzięki tysiącom modów Skyrim (jak i dwie starsze części Elder Scrolls) nadal ma się dobrze. Gdyby nie to, przypuszczalnie byłby to niszowy już tytuł dla garstki zapaleńców.
Nic nie biorę, to jest moja opinia, ale rozumiem że kogoś coś zabolało : O
Jesteś mną rozczarowany, bo uważam Skyrima za przereklamowaną grę? Smutne.
Nie wiem, ja grałem w poprzednie TESY i one były bardziej rozbudowane od Skyrima ; >
Owszem, mody sprawiają, że w tą grę chce się grać. Ale ja miałem na myśli "gołą" wersję tą jaką Bethesda nasza wydała. Szkoda, że masa rzeczy została uproszczona i stąd to rozczarowanie : <
Knightyy mogę z tobą zgodzić się.
Pod względem czystej wersji Morrowind > Oblivion > Skyrim.
Po optymalnym zmodowaniu Morrowind > Skyrim > Oblivion
Skyrim najmocniej z nich zyskuje na modach. Ale jako czysta wersja bez szału. Słaba grafika, gdy poprzednie TESy wyróżniały się wyglądem. Okrojona z mechanik. Słabsza fizyka niż w Obku. Równie słaba fabuła główna co w Oblivionie i o wiele słabsza niż w Morrowindzie. Wątki poboczne gildii magów, złodziei, zabójców dużo lepiej wypadły w Oblivionie niż Skyrim. Morrowind z kolei zjada jako RPG na śniadanie Skyrim fabułą, klimatem, książkami, brakiem znaczników, możliwościami rozwoju postaci, magią, alchemią itd. Przy Morrowind mało kto zapomni quest z podniebnym więzieniem w Vivek, gdzie trzeba dostać się lewitacją czy ukrytą siedzibę gildii złodziei i zabójców w tym mieście ile trzeba naszukać się ich za pierwszym razem. Przy Skyrim tego typu niezapomnianych wrażeń nie uświadczymy. To dobra piaskownica pod mody i jest zbytnio casualowy. Dopiero na modach dostaje rumieńców, gdy grę rozbudujemy, mocno podrasujemy wizualnie, poprawimy balans gry i AI NPC, dodamy masę nowych możliwości i zwiększymy poz.trudności.
Gorąco polecam moda, mi przejście w niema 100% (oprócz kilku achivementów zbierackich) zajeło ok. 130 godzin. Tak wielka to gra, określenie mod to za mało na ten projekt. Polecam również Nehrim, robi mniejsze wrażenie, bo oparty jest na wiekowym już Oblivionie, ale i tutaj świetnie się bawiłem (mimo wyłącznie niemieckiego dubbingu i dość częstych awarii) - przez ponad 90 godzin.
WYBITNA GRA cRPG, nazywanie tego modem to jest obrażanie twórców.
Poprzednicy już się rozpisali, ja dodam od siebie, że każdy gracz powinien przejść questa z małym chłopcem w SIlvergrove. Baron z Wiedźmina przy tym to historia napisana na kolanie w przerwie szkolnej. Takiej mieszanki uczuć nie przeżyłem jeszcze chyba w żadnej grze, a na pewno nie cRPG w świecie fantasy. Od uczucia tajemnicy, poprzez lekkie znudzenie i irytację zachciankami dzieciaka, aż do grozy po autentyczne wzruszenie. Po tym queście długo siedziałem i gapiłem się tępo w ekran nie mogąc pozbierać myśli.
Quest chyba nazywał się Song in the silence, nie pamiętam czy jest głównym czy pobocznym. Ciekawostka - twórca tego questa lata temu napisał opowiadanie o tej samej treści do jakiego konkursu, czy coś podobnego, gdzie opowiadanie to zostało totalnie zjechane ;)
Btw Nehrim też jest świetny. O ile nie przeszkadza niemiecki język. Nie tak genialny jak Enderal ale naprawdę warto zagrać.
NIESTETY ten quest to główny quest, i jest tak nudny i powtarzalny z masą niepotrzebnego biegania, że przez niego przestałem grać w Enderal mimo, że mi się bardzo podobał.
Jeżeli opowieść trzymała poziom tego questa to jak najbardziej rozumiem zjechanie, przecież to było najbardziej sztampowy quest w całej grze, taki odpowiednik jumpscarów w horrorach czy umierającego pieska w dramatach.
No właśnie do tego momentu opowieść bardzo fajna (potem nie wiem). Sam quest fabularnie też bym przebolał, po prostu miałem dość biegania.
Takie ultra sztuczne wydłużanie rozgrywki a potem nagłówki "mod który starcza ĄŻ na xyz godzin rozgrywki".
Ostatnie lata to już mnie uczuliły na teksty w stylu "gra ma kampanię na 100 godzin" "potrzebujesz 200h aby mieć 100% w grze" czy "nasz świat jest xyz razy większy od tego w zxy", po czym kampania to 10h fabuły i 90h jeżdżenia w kółko, 100% gry to 80% znaczników kopiuj wklej a świat ma jedną fajną lokację na kilometr kwadratowy.
widzę że tu same osoby które nie przeszły questa a już się wypowiadają
tak, w tym quescie jest trochę więcej biegania niż zwykle ale finał jest przecudowny i warty tego biegania.
Również stwierdzam że fabuła barona, po tym zadaniu, dla mnie jest na równi z pierwszym lepszym odcinkiem "M jak miłość"
Cholera aż mam ciary jak przypomnę sobie nasz domek rodzinny, "daddy" i soundtrack, który wtedy przygrywa... Czasem się zastanawiam czy to nie jest najlepszy rpg fantasy w jaki grałem w życiu, a na pewno stoi na równi z Planescapem, Baldurem czy Wieśkiem.
Niesamowita gra, z genialnym soundtrackiem. Czekam na kolejne produkcje SureAI. Teraz podobno pracują już nad projektem komercyjnym. Co oznacza, że będą już mieli prawdziwy budżet. Jak dla mnie tym utworem przebili piosenkę Priscilli z Wiedźmina 3: https://youtu.be/fHCCG_vUA7k
Ciekawostka, śpiewane po polsku przez angielskiego Filipińczyka:
https://www.youtube.com/watch?v=k7mU3SpJNpA
Wierzę wszystkim tutaj że to jest dobra gra RPG (w sensie fabuły, postaci i świata). Wierzcie mi, próbowałem dwa razy już w to grać ale sztywny i archaiczny, drewniany system walki/czarowania Skyrima mnie absolutnie za każdym razem nudzi i odrzuca (to samo zresztą stało się ze Skyrimem w swoim czasie). Nawet z modami to jest wciaż próba tylko wypolerowania drewna, ale drewno pozostaje. Niestety ale archaiczne mechaniki, animacje itd. Bethesdy starzeją się okropnie.
Mam nadzieję, że Twórcy moda kiedyś rozpoczną karierę jako devsi bo talent do RPGów mają. Ale na gówniany silnik Bethesdy nic nie poradzą niestety.
Ale potencjał w story tam widziałem ogromny więc zachęcam każdego komu drewno Skyrima nie przeszkadza.
tworzą własną komercyjną grę
ma być mniejsza od the outer worlds
liniowa
nie być osadzona w świecie vyn
jest tworzona na silniku unreal engine od 2018 roku
Jest nadzieja że w tym roku ją zapowiedzą
I będzie to ich druga komercyjna gra, pierwszą jest Mad Restaurant People
Warto dodać, że w zeszłym roku wyszła książka autora modyfikacji:
"Nicolas Lietzau - Dreams of the Dying: The Dark Corners of Our Minds (Enderal Book 1)"
Naprawdę świetnie napisana fantasyka dla dorosłych. Więc jeśli komuś podobał się klimat i świat z modyfikacji to książka must have.
To nie jest tak naprawdę mod tylko oddzielna gra zrobiona na tym samym silniku. Gdybyś przeczytał artykuł lub komentarze to byś o tym wiedział...
Bractwo może i przestało pracować przy spolszczeniu Enderala, ale samo spolszczenie ma się dobrze i za jakiś czas będzie dostępne. Inna ekipa się tym zajęła.
Możesz powiedzieć jaka grupa się zajmuje tym spolszczeniem dalej i podać możliwy namiar.
Bardowie Enderala śpiewają piękne, liryczne piosenki. Często zwlekałem z ratowaniem świata słuchając ich koncertów w tawernach. "Whisperwood, whisperwood..." W Skyrim karczmy opuszczałem w pośpiechu. SureAI wyśmiał "wielką" Bethesde.
Wolność Skyrima i fabuła Wiedźmina to jednak bardziej Nehrim nie Enderal.
Enderal SE wymaga Skyrima SE.
Enderal bez SE wymaga zwykłego Skyrima.
Tylko musisz się liczyć z tym, że w starej wersji Enderal może mieć momenty mocniejszych przycinek, niestety silnik to gruz sklejony taśmą i zwyczajnie nie daje sobie rady z pewnymi rzeczami.
Szkoda że nie wiedziałem o planowanej premierze wersji SE do Enderala i wymogu Skyrima SE, tak to pieniądze wyrzucone w błoto na zwykłą wersję gry która mnie wynudziła.
Skyrima SE idzie za 10zł wyczaić.
z legitnych źródeł? Żadne kluczykarnie co usuwają po czasie?
Ale zwykła wersja LE miała darmowy update do SE.
A co do samej gry to tak, idzie dostać na promocjach, które się zdążają od czasu do czasu. Normalna cena to 40-50zł a promki -75% potrafią wpadać ze dwa razy do roku.
SpecShadow
"Tylko musisz się liczyć z tym, że w starej wersji Enderal może mieć momenty mocniejszych przycinek, niestety silnik to gruz sklejony taśmą i zwyczajnie nie daje sobie rady z pewnymi rzeczami."
Enderal na LE był mniej stabilny, ale na SE jest moim zdaniem lepiej.
Mam też instalator z 520 modów do Skyrim SE wyselekcjonowanych z testowania z ok 6 tys. modów i gra działa mega stabilnie na RTX 2080Ti, a poprawiona mocno jest pod każdym względem. Wiele modów połączonych MERGE Skrypt-erem do postaci plików esp, by obejść limit 255 modów. Ale u kuzyna na GTX 1060 moja paczka okazała się mieć zbyt duże wymagania pod jego komputer, bo wymaga minimum 8gb Vram i miał crashe co jakiś czas na tej przestarzałej karcie z 6gb Vram.
Nie bawiłem się jeszcze w zmodowanie wizualne Enderal, ale zakładam, że pójdzie usprawnić stabilność tej modyfikacji oraz dograć paczki tekstur 4K bez posypania się MERGE Skrypt-erem, które moim zdaniem bije na głowę inne narzędzia do zmodowania TES Skyrim.
Nie ma jak artykuł o grze której nie ma w encyklopedii.. Pozdr 600
Bardzo polecam moda, już w dniu premiery kilka lat temu był mega dopracowany, bo przeszedłem go od razu jak wyszedł. Wciąż zabieram się do drugiego przejścia, bo wyszło do tego moda nawet jakieś rozszerzenie fabularne. To jedna z tych gier które dają mega feelsy na końcu i mają momenty w których opada szczęka z powodu zwrotu akcji w fabule. Jedyne czego można się przyczepić to to, że to wciąż Skyrim więc system walki jest do dupy, ale tego nie naprawi nikt. Chciałbym żeby studio SureAI wydało kiedyś Enderala jako prawdziwą grę na nowym silniku.
Ja również grałem w Enderal, jeszcze kiedy występował w roli modyfikacji. Wrażenia bardzo pozytywne: ciekawa historia, ładnie zaprojektowany oraz intrygujący świat, sporo niezłych zadań pobocznych. Na duże brawa zasługują także niektórzy aktorzy głosowi, dla mnie przede wszystkim odtwórca postaci Tealora Arantheala - pełen profesjonalizm, świetny głęboki głos, zagrane lepiej niż niejedna postać w Skyrim.
Jeżeli tę niezależną wersję na Steam da się tak samo modyfikować, to teoretycznie jakość wizualną i gameplayową można jeszcze podnieść. Oczywiście nadal jest to silnik Skyrim, więc trzeba się liczyć z pewną archaicznością technicznych rozwiązań - jeśli komuś to nie przeszkadza, szczerze polecam.
Z pierwszej ręki dodam, że tłumaczenie Enderala jest na ukończeniu. Nie jest to fejk, ani żart. Prace są wykonywane przez grupkę ludzi, którzy na codzień tłumaczą mody do Skyrima. Aktualnie trwają ostatnie tłumaczenia, prace nad teksturami i testy wykonanych tłumaczeń. Mam nadzieję, że niebawem na steamie uda nam się wrzucić polską wersję (kinową).
To po co piszą na stronie spolszczenia, że skasowali projekt? Czy to jakiś żartowniś czy troll napisał?
Bynajmniej. Prawdą jest, że Bractwo Spolszczenia porzuciło projekt. Prawdą też jest, że tłumaczenie, o którym mówię, jest w wielkim stopniu niezależne. To dość skomplikowana historia, ale niezależnie - na dowód podrzucam screeny z tłumaczeń
Jest jakieś miejsce, w którym można śledzić postęp prac? Wiadomo, że jeśli jakimś cudem faktycznie kiedyś ujrzy światło polska wersja, to będzie o niej na prawdę głośno, ale póki co nawet changelogi będą czymś inspirującym :)
Bylibyśmy ogromnie wdzięczni za JAKIEKOLWIEK informacje o statusie prac. Poprzednia próba trwała kilka lat więc miło by było wiedzieć co to znacz "na ukończeniu". Poprzednicy mówili to samo przez kilka lat :( Jakaś stronka/forum ? Fejs chociaż ?
Muszę się zastanowić, jako to ogarnąć. Jak przekazywać informację na zewnątrz. Na ukończeniu oznacza to, co napisałam - na ukończeniu :). Ja i niewielka grupa, która spotyka się na discordzie.
Mamy 99% dialogów, 95% opisów i podobną ilość książek. Testujemy grając i poprawiamy błędy.
Jakby co, to zapraszam na discord, póki co na pw, póki nie ogarniemy globalnego informowania
My_summertime#4419
Siemka. Odkopuje temat, bo nigdzie nie mogę znaleźć spolszczenia. Jak Wam idzie polonizacja? Możecie podzielić się już efektami swojej pracy?
Też czekam na jakieś wieści dotyczące spolszczenia bo póki co gra jest w kolejce na kupce wstydu...;P
Wszystko pięknie, ale gdzie mozna to kupić? Jaka wersję Skyrima trzeba mieć?
ale gdzie mozna to kupić
Nigdzie, to darmowa gra.
Jaka wersję Skyrima trzeba mieć?
Obojętnie którą, najlepiej edycję specjalną.
https://store.steampowered.com/app/933480/Enderal_Forgotten_Stories/
https://store.steampowered.com/app/976620/Enderal_Forgotten_Stories_Special_Edition/
Działa, jedynie wywala do pulpitu co pare godzin
Chyba że próbujesz wsadzić enderala special edition do starszego skyrima wtedy pozdro z fartem
Enderal na początku został zrobiony do starego skyrima a port do specjal edition jest fanowski i zrobiony pare miesięcy temu gdy mod na steamie jest od dwóch lat.
Podsumowując, tak jak na steamie jest oddzielny skyrim stara edycja i oddzielny skyrim edycja specjalna
Tak samo jest enderal do starego skyrima i enderal do edycji specjalnej
Przeszedlem Enderal jakis czas temu, skonczenie wiekszosci watkow fabularnych zajelo mi to okolo 100h i od poczatku do konca bylem pod ogromnym wrazeniem fabuly jak i wiele lokacji robilo duze wrazenie pod wzgledem graficznym i artystycznym. Gorąco polecam.
Jeśli macie jeszcze chwilę cierpliwości to w przygotowaniu jest spolszczenie do tej modyfikacji, które bardzo prawdopodobnie obejmie też dubbing! ;)
Skąd wiesz? Szukałem spolszczenia i znalazłem tylko porzucony projekt o którym ktoś tu wspominał
Świetnie, mogę się w takim razie wstrzymać z graniem na kilka miesięcy. Wiesz może gdzie wypłynie informacja jak coś ukończą?
Jak już pisałam wcześniej - zainteresowanych póki co zapraszam na priv. Trwają rozmowy odnośnie przyszłości tłumaczenia :)
I nie, tłumaczenie nie pojawi się raczej na nexusie, ale jako oficjalne tłumaczenie na steam. Jako oficjalny język polski do gry!!! Nie o moda!!!
Enderal jest niezależną grą, wymagającą posiadania oryginalnego Skyrima.
Jak to ma się do rzeczy? Przecież to jest prawie inna gra.
Zabawne bo Enderal to mod do Skyrima.
A tak poważnie - przydałoby się coś by zmienić drewnianą walkę w Skyrimie, nie wiem jak ludzie byli w stanie w to grać i chwalić.
Obijała mi się o uszy nazwa tego "moda" wiele razy, ale nie wiedziałem że to aż taki sztos. Teraz jeszcze doszły dość sprawdzone pogłoski o mającym nadejść spolszczeniu, więc czekam bardzo. Wymagania ma Enderal takie same jak Skyrim SE czy trzeba mieć trochę lepszą maszynę?
Warto jednak wspomnieć w artykule, że jest jednak wersja moda dla wersji Skyrim SE. ;-) Nie trzeba specjalnie kupować starej wersji, jak ktoś ma tylko SE.
Szkoda, że się kompletnie nie da grać. Wywala co chwilę do pulpitu, raczej kolejnych poprawek już nie będzie...
To stało się dzisiaj - cud - nie dobra nowina! Na Steam wersja pl do pobrania razem z grą. Dziękuje moderom za dotrzymanie obietnic i wielką prace.