Hej,
myślę nad zakupem sprzętu do VR. Raczej patrzę w stronę używanych, bardziej dostępnych finansowo sprzętów. Ewentualnie oculus rift S, tylko nie wiem, czy obecnie się je opłaca kupować, bo w 2019 były tańsze, a możliwie, że niedługo wyjdzie nowsza wersja. Z kolei nowsza wersja pewnie będzie potrzebowała silniejszy PC.
Nie mam jednak zbyt wiele wiedzy na temat tego jak okularki działają i w ogóle jestem totalnie zielony w temacie. Nie wiem w sumie, czy mój blaszak pozwoli na jakąś ciekawą komfortową zabawę w technologii przyszłości:
1) znajomy mi mówił, że kupił używane Oculus rift cv1 za niecałe 800 zł i jest zadowolony. Co do oculus rift S komentarze budzą ambiwalentne uczucia, jedni są zachwyceni, inni piszą, że wyświetlany obraz jest słaby.
2) mój PC:
- Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti 6GB GDDR6;
- 16 GB ram goodram 1333
- intel i7 2600 , 3.40 GHz + Fera3
- płyta gł. - msi b75a-g43 gaming
-zasilacz Thermaltahe smart SE 530W
- dysk SSD 500 gb
Niby ma dawać radę, ale procjon mnie trochę martwi, że słaby. I nie wiem czy płyta główna jest ok, ma już parę lat.
3) Czy to jest tak, że te okulary działają z wszystkimi produktami VR, czy jest podział na gry i filmy dedykowane dla oculusa inne dla HTC itp. ? Z tego co poczytałem, to producenci mają swoje platformy analogicznie jak playstation/Xbox itp., ale w opcjach da się wyłączyć blokowanie innych produktów/treści ect. i po ich uruchomieniu na PC, okulary powinny same wykryć produkt i się z nim połączyć.
4) Pytanie jak to jest z analizą wymagań gier w VR.
Przykładowo patrząc na wymagania Half-Life: Alyx, wiem, że w przypadku, gdyby to nie byłą gra VR, to mój komputer by ją uciągnął, pewnie na średnich detalach, ale na pewno by ograł. Z kolei nie wiem, czy analogicznie jest z VR. Okulary działają na zasadzie monitora, czy one dodatkowo obciążają PC? W sensie same okulary mają swoje wymagania sprzętowe + gry mają swoje oddzielnie i nie wiem, czy to się jakoś dubluje, czy jest niezależne od siebie.
Dzięki wszystkim dobrym duszyczkom na wszelki transfer wiedzy w temacie! : )
Pozdrawiam
Jeszcze istotna informacja. Mam bardzo mało miejsca w pokoju na poruszanie się, więc jedyna realna zabawa jaką mogę brać pod uwagę to okularki na oczy i zabawa kontrolerami w pozycji siedzącej lub stojącej.
CV1 to bym nie kupowal bo to wyrzucanie pieniedzy. Za 1400 juz mozna dorwac rifty s. Pomiedzy jakoscia cv1 a rift s to jest przepasc na korzysc oczywiscie rifta. Rift to jest w koncu ewolucja cv1. Jak ktos widzi gorszy obraz to chyba jest slepy.
Komputer masz troche slaby do niektorych gier.
Na ten sprzet tylko Rift S. Mam bardzo podobna konfiguracje (w sygnaturce mozesz zobaczyc) i gralem we wszystkie gry z obrazka -->
Delikatne problemy byly tylko z Alyx, musialem w niektorych lokacjach zjechac z cieni i tekstur, a tak bylo caly czas stabilne 80fps.
IMO bez sensu pchac sie w cv1 bo to archaiczne google. Wiekszosc gier bedziesz i tak kupywal na steam, a one wszystkie dzialaja z kazdym nowym headsetem. Jest pare wyjatkow, np Lone Echo kupisz tylko w sklepie Oculusa. Wymagania Rifta S spelniasz, musisz patrzec na konkretne gry jakie maja rekomendowane. Headset dziala jak 2 monitory, wyswietlajace delikatnie rozny obraz (w Rifcie w rozdzielczosci 1280x1440), wiec trzeba go renderowac dwa razy, na monitorze mozesz wybrac czy ma byc pokazywany feed z lewego czy prawego oka.
Mam nadzieje, ze pomoglem, gdybys mial jeszcze jakies pytania to pisz smalo.
CV1 wymaga latarni jak dobrze pamiętam, uwierz mi, że nie chce ci się mieć kolejnych kabelków w pokoju... latarni itp. Podobno śledzenie się czasem nie ogarniało.
Ja bym brał Rift S lub Quest 2 (bezprzewodowe super w wygodzie).
Prawie zawsze lepiej wziąć nowsze, CV1 są pewnie wyeksploatowane i przestarzałe poza tym.
Z perspektywy dalszej lepiej dopłacić trochę, ale używać z wygodą, a potem jakby co dalej sprzedać za niezłe pieniądze. Ale to zależy, ja będę za pół roku brał questa 2, aby móc sobie czasem netflixa w łóżeczku obejrzeć :D
Dziękuję za odpowiedź.
BROGI23 a jak oceniasz wrażenia, czy jakość obrazu nie przeszkadza? Na zasadzie pierwsze parę dni efekt WOW, a jak się człowiek oswoi to zasadniczo stwierdza " w sumie bez wielkiego szału". Decydując się na wydanie 2300 zł na rifty chciałoby się mieć sprzęt do zabawy na kilkaset godzin jak w przypadku inwestycji w nową konsolę. Riftów używanych pewnie bym nie kupił bo chodzą po 1600zł, jak kupię to już tylko odsprzedaż wchodzi w grę. W sklepie typu xkom, morele czy inne mam 14 dni na odstąpienie i przebadanie towaru.
Czy wyświetlanie filmów 2D na okularach ma sens, czy to tylko niszczenie wzroku?
Jak wypadają te nowe produkcje filmowe VR 360?
Filmy 2D dalej wyglądają super na goglach, bo jest wrażenie bycia w kinie :D
Właśnie to mnie interesuje, chciałbym m.in. używać ich do oglądania filmów, ale nie jestem pewien, czy będę miał efekt ekranu kinowego i w przyjemnej jakości, że będę mógł oglądać filmy lub seriale (zyskuje wtedy zasadniczo "duży" telewizor), czy uzyskam efekt dużego ekranu, ale z pikselozą, tak, że po 20 min mi się odechce.
Pytania takie podstawowe, bo VR to ja widziałem tylko na YT i czytając o tym komentarze :)
Jakosc obrazu jest super, nie widac pojedynczych pixeli ani linii miedzy nimi (testowalem w okularach i w soczewkach). W Rifcie S masz od spodu przecisk ktorym mozesz regulowac docisk headsetu do twarzy, minusem jednak jest to ze nie ma fizycznej regulacji rozstawu soczewek, a tylko programowa. Co do efektu wow, to myslalem ze po Alyx juz nic mnie nie wgniecie w fotel, ale jak odpalilem Elite Dangerous w vr z podlaczonym T.Flight Hotas X to dlugo nie moglem pozbierac szczeki z podlogi ;) IMO ogladanie filmow 2D na googlach mija sie z celem, fakt czujesz sie jak bys byl w kinie, ale lepiej sprawdzaja sie filmy nagrywane w 180, albo 360* - masz wrazenie jak bys naprawde tam byl.
BROGI23 i te wszystkie gry, które wymieniłeś, działają Ci płynnie na wysokich ustawieniach?
Nasze procesory chyba wiele się nie różnią. Jeżeli Tobie śmigają komfortowo produkty na Rifta S, to mi w sumie też powinny.
Z tego co czytam, podłączenie polega na wpięciu się w displey port i USB 3.0. Nie trzeba mieć jakiś udziwnień typu USB 3.0 C itp?
O tak Elite Dangerous w VR i w latanie posrod asteroidow to jest niesamowite przezycie. Tak samo jak w Lone Echo wychodzisz z stacji w przestrzen kosmiczna. I nagle sie czujesz jakbys byl w filmie "Grawitacja" . Tych odczuc nie da zadna gra 2d. W VR tam jestes. Grajac w Fallout 4 VR czy Skyrim VR pomimo, ze grales w nie setki godzin na monitorze. To w VR to sa zupelnie inne gry. W F4 ustawiasz swoj rzeczywisty wzrost. No i widzisz postacie czy sa wyzsze, nizsze od Ciebie. Widzisz emocje na twarzach. Wszystko ma rzeczywista skale. Grajac w VR w il-2 i lecac Spitfire w chmurach czujesz, ze tam jestes. To sie nie da opisac to trzeba przezyc. Dlatego przeciwnicy VR po prostu tego nie doswiadczyli i nie wiedza o czym mowia. Poziom immersji jest na zupelnie innym poziomie. To jest przyszlosc grania i kropka. VR wymusi w koncu zmiany w projektowaniu gier, w sposobie w jaki mamy interakcje z przedmiotami w grach. Kontrolery beda ewoulowac, grafika i jakosc wyswietlania beda rosnac. Same google malec i wazyc coraz mniej i bedzie wszystko bezprzewodowe.
Nie będę kłamał Panowie, że konwersacja z wami mnie zaczyna hajpować jak nastolatków 9 grudnia 2020 na Cyberpunka :).
Jako, że dokonam zakupu nowych Riftów S, będę miał 14 dni na przetestowanie ich i decyzję, czy zostaję przy zakupie. Chciałbym się wcześniej przygotować - co do materiałów, jakie na start powinienem sobie już ogarnąć, aby nie tracić czasu na w tych 14 dniach na zabawę z aktualizacjami, szarpanie się z oprogramowaniem itp. - czy macie tutaj jakieś sugestie?
Rozumiem, że Elite Dangerous jest na start dobrą pozycją, aby zobaczyć co mogę wycisnąć z okularków + Skyrim + Half Life i jak to działa na moim pudle i czy zostanę z nimi na dłużej.
Może macie jakieś strony z materiałami VR free, filmy 180/360 itp. Na pewno Gogle Erth VR za free będzie fajnym exp.
Tak wszystkie ze screena (oprocz HL) poszly na max ustawieniach bez problemu, ale ja mam procka wykreconego na 4.5GHz ;) Potrzebujesz zwykle USB 3 i wolny DP.
Sciagnij sobie za wczasu aplikacje Oculusa i nakladke vr do steam. Z darmowek polecam Google Earth i The Lab, w samej aplikacji Ocolus sa tez jakies darmowe techdema ;) Jesli masz joystick to polecam sprobowac wspomnianego Elite (byl darmowy na epicu) i IL-2, albo darmowego War Thunder w misjach symulacyjnych.
Z tego co sie orientuje nie ma bardziej wymagajacej gry na vr niz Alyx na chwile obecna (no chyba ze jakies dziadostwo jest paskudnie napisane), wiec to dobry wyznacznik tego jak beda Ci gry chodzily przez najblizszy rok, dwa.
Jesli Ci sie spodoba VR to polecam zaopatrzyc sie w haczyki na szpulkach, np takie: https://allegro.pl/oferta/haczyki-podwieszajace-kable-do-gogli-vr-6-sztuk-9709439169
Polecam tez strapy na kontrolery, ja mam akurat te (ale sa tez tansze zamienniki): https://www.amazon.com/KIWI-design-Knuckle-Controller-Accessories/dp/B07XYYNXJ3
-=BROGI23=- a czy próbowałeś jak działa vorpx? Jakie wrażenia, ponoć obsługuje RDR2 i W3
Zapytaj Hydro2 on się tutaj zna na VR