STALKER 2 - nowy teaser na silniku gry
Oby coś z tego dobrego wyszło, bo na razie zapowiada się genialnie. Metro i stalker to jedne z moich ulubionych serii.
Obejrzę jak wrócę do domu, ale nie ma w tym momencie innej, obok GTA6, gry na którą tak bardzo czekam. Jestem wielkim fanem trylogii, jeszcze kiedy posiadałem komputer sporo się bawiłem z modami i wersjami alpha/beta. Mam nadzieję, że premiera dwójki nie będzie się przeciągać tak jak cienia czarnobyla ;-)
To jest gra ktorej najbardziej wyczekuję na next geny. Żadna inna nie przebiła klimatem Stalkera. Tak swoją drogą to mogliby zrobić jakis remaster Chernobyla i Prypeci na konsole nowej generacji :(
Musieliby zmienić całą mechanikę gry, więc jeśli już to remake. Stalker z pecetów nie sprawdziłby się na konsolach, ja tego w ogóle nie widzę.
X-Ray nie dało się przenieść na konsole, ten silnik ma spory potencjał ale to posklejana taśmą klejącą kupa kodu.
Druga sprawa - sterowanie i obsługa. Nie wyobrażam sobie obsługi trylogii na padzie. To że uda się sterować bronią i strzelać to jedno, powodzenia w obsłudze ekwipunku i innych...
Następnie - cięcia. Nawet dzisiaj musiano by coś wyciąć by dało się w to grać na konsolach. Nie mówię o grafice ale innych rzeczach.
Takiego FEARa poobcinano mocno by dało się w niego grać na konsoli - usunięcie odrzutu, cięcia graficzne i efektów etc.
Ale najgorsze byłoby osłabienie AI, które w Stalkerach było jedną z ważniejszych cech gry.
Nie mówię tylko o systemie A-life, gdzie Strefa żyje swoim życiem ale też przeciwnicy potrafili walczyć nieźle, szczególnie wyższe rangi.
W sumie cięcia można by zrobić, ale wtedy może wyjść przeciętna gra pozbawiona cech ją wyszczególniających...
Ale z obecnymi? Jeśli będzie obsługa myszy i klawiatury to czemu nie. SSDki sporo pomogły w graniu w Stalkera i mody do niego.
Co do silnika się zgodzę, ale sterowanie? Jak sterowanie takiego Pubga czy DayZ "upchneli" w padzie to ze Stalkerem nie powinno być większego problemu :)
Standardowe AI też nie było jakieś mega dobre, więc największą przeszkodą jak już napisałeś byłby silnik.
Grywałem w Stalkera na padzie. Na najniższym poziomie trudności, ale to wykonalne.
A grałeś w Chernobylite albo Escape from Tarkov? Ta pierwsza gra ma klimat pomiędzy Stalkerami a Tarkovem. Gra nadal rozwijana i wygląda świetnie. Niektóre miejscówki są niemal fotorealistyczne. Ostatnio idzie jej coraz lepiej co pokazują oceny na steamie. Gra typu survival ale ma tonę ciężkiego klimatu zony. Czasami aż za dużo.
EfT ma świetny klimat, ale to gra multi, czyli zupełnie inny rodzaj rozgrywki niż STALKER, skierowany do innych odbiorców.
Chernobylite to z kolei... dziwna gra. Wszyscy chwalą ją za klimat przywołujący oczywiste skojarzenia ze STALKEREM, ale mechanika to pokręcony miszmasz różnych gatunków i pomysłów. Gra ma otwarty świat, ale według twórców nie jest sandboxem. Ma bronie i system walki (bardzo toporny), ale wedle twórców nie jest strzelanką. Ma skradanie i mechaniki skrradankowe (również bardzo toporne), ale... tak, według twórców nie jest skradanką. Czym zatem jest? Sam do końca nie wiem, ale mam wrażenie, że czymś w rodzaju dziwacznej gry fabularno-eksploracyjnej, pełnej mozolnego zbieractwa i craftingu. Przeczuwam, że szykuje się powtórka z Get Even, w którym twórcy również, korzystając z dobrodziejstwa fotogrametrii, stworzyli fajne otoczenie, ale nie mieli koncepcji jak to obudować sensownymi mechanikami i zrobić z tego pełnoprawną, dobrą grę. Chernobylite na ten moment zapowiada się podobnie i według mnie jego jedyną szansą jest premiera przed Stalkerem 2. Później o "polskim stalkerze" już raczej niewielu będzie pamiętać.
Oby tylko wyszło z czasem na PS5, bo trochę mi szkoda kupować Xboxa dla jednej gry...
Wygląda na must have - takiej właśnie jednoosobowej gry potrzeba na nowej generacji konsol.
Gitara przy ognisku jest, to sie liczy.
Ooo, czuć klimat Metro2033 w tym zwiastunie. Nie moge sie doczekac tej gry.
Czuć klimat Stalkera a nie jakiegoś śmiesznego Metra. Metro przy Stalkerze to jest wypierdek mamuta.
Metro jest świetne a Exodus genialny. Tyle, że obie serie stawiają na co innego. W Metro to fabuła i postacie są na pierwszym planie, a świat jest jedynie tłem do opowieści. W stalkerach to historia jest tłem dla zony.
Goście od Metro, to ci sami, co grzebali przy pierwszym Stalkerze, możliwe, że część z nich wróciła robić S2, więc nie dziwota, że klimat podobny.
"Pierwsza to była książka, i to Metro 2033"
Pudło, może sprawdź dokładniej.
Stalker mocno się opierał na grze Half-life 2 co z resztą twórcy mocno to podkreślali. Metro 2033 miał zostać duchowym spadkobiercą Stalkera, a w sumie to stworzył własną drogą. Historię oparli o książkę "Piknik na skraju drogi".
I serio skończcie te przepychanki która marka/gra/studio jest lepsze. Ani nie dojdziecie do wspólnego porozumienia, ani nie dacie za wygraną.
Super to wygląda, oby gra wyszła i była dobra.
No to już wiemy jak ta gra nie będzie wyglądać, teraz trzeba czekać na jakiś faktyczny gameplay. Mam nadzieje, że będzie z tego dobra gra.
Na pierwszy rzut oka wygląda to bardzo ładnie. Czekam na więcej materiałów. To jest Unreal engine 4?
Tak. Ciekaw jestem czy planują przenieść grę na UE5 jak tylko wyjdzie, tak jak to chce zrobić Ninja Theory z Hellblade 2.
Z UE4 Można robić niesamowite rzeczy. Gry w klimacie po wybuchu elektrowni atomowej w Czarnobylu powinny wykorzystywać fotogrametrię bo wygląda to idealnie dla takiej gry z perspektywy pierwszoosobowej.
Pewnie ta gra opiera się na bibliotekach z quixel a one są właśnie na podstawie fotogrametrii.
Trochę przegięte te efekty, to ma być zona czy jakieś sci-fi na obcej planecie? Czemu dzisiaj wszystko musi strzelać, świecić, błyskać i gibać się jakby ktoś ustawił siłę efektu na 300%?
Robią po prostu wszystko, żeby przykuć naszą uwagę. Uważam, że to jest niepotrzebne. Może tylko pokazują możliwości silnika, a może chcą przyciągnąć graczy wychowanych na nowych CODach.
W każdym razie mogliby osiągnąć ten sam efekt obniżając intensywność tych wszystkich "fajerwerków" o 50%.
To tylko teaser. ale na razie liniowo i skryptowo jak w jakimś metro (stalker daje pełną swobodę a nie same korytarze)
Skurczysyny, wiedzą jak przyciągnąć uwagę gracza, trzy razy to obejrzałem. Atmosferę można kroić bagnetem od kbk AK.
Dotychczas GSC nie zrobiło nic, co by sugerowało, że robią skok na kasę. Informacje i dostępne materiały sugerują, że S.T.A.L.K.E..R. 2 przynajmniej w teorii ma być tym, czego gracze oczekują od tej serii.
Jednak niedawne wydarzenia związane z premierą pewnej gry każą mi być sceptycznym. Mają pewnie 2-3 lata (jak nie więcej) na stworzenie gry i mam nadzieję, że nie popełnią błędów naszych rodaków.
Kurczę, jaram się nawet trochę :-)
[EDIT]:
Jeżeli ten teaser był faktycznie stworzony na podstawie silnika gry, to mam jedną uwagę.
S.T.A.L.K.E.R. pod względem stylu graficznego był jednak dość zachowawczy. Tam, gdzie miało być niesamowicie, dziwnie i strasznie - było, głównie dzięki anomaliom i potworom. Tam, gdzie tych rzeczy nie było, w oczy rzucał niepokojący post-sowiecki urbex z zadatkami na fotorealizm. Całość była konsekwentna i trzymała się kupy. Tutaj otoczenie przypomina stylem nowe Metro, wszystkiego jest za dużo, obiekty są wyolbrzymione i podane zbyt gęsto.
Ta, pewnie się czepiam...
Nie czepiasz się, taka prawda za bardzo to przypomina metro, dla mnie ta ciasnota i skrypty- to przypominają (miejmy nadzieję że to teaser tylko tak ma).
Ogólnie kierunek artystyczny jest jak najbardziej ok, tylko ta ciasnota w wizualnej kreacji świata i chyba jednak pewne efekciarstwo...
- Dział Marketingu: Hej, chcemy, żeby było wszystkiego dużo, bo młodsi gracze nie zakumają.
- Graficy: Saszka, pamiętasz o premii? No, to zrób ten teaser, w którym nic się nie dzieje tak, by wyglądał na koniec świata. A to drzewo? Ma wyglądać na 600 lat i ma się łamać jak zapałka. Marketing naciska, żeby było uber-efektownie, bo anomalie to nie jakaś pierdziawka przecież.
W sumie to brakuje tylko spadającego w płomieniach Mi-8. Cóż, miejmy nadzieję, że teaser to tylko teaser...
[EDIT]: A zresztą... I tak jest dobrze. Bo zamiast teasera mogliby zapowiedzieć, że w grze będzie obligatoryjny tryb multiplayer dla zwiększenia immersji z Zoną, a mikrotransakcje będą przecież tylko opcjonalne ;->
"niepokojący post-sowiecki urbex z zadatkami na fotorealizm" o to to. W stalkerach podobał mi się ten surowy klimat , w niektórych miejscach było zwyczajnie pusto, szaro i nijako i to miało też swój urok a tutaj obawiam się że będzie jak z nowym serialem wiedźmina.
O ile w kwestii mechanik i rozgrywki zasada: "więcej, lepiej, bardziej" może mieć do pewnego stopnia sens, o tyle w kwestii budowania atmosfery i graficznego stylu ważny jest umiar.
W pełni się z Tobą Dylexan zgadzam jeżeli chodzi o surowość S.T.A.L.K.E.R.a. To była gra na wskroś rosyjska (a właściwie ukraińska) ze wszystkimi wadami i zaletami związanymi z krajem pochodzenia. Tylko ludzie pochodzący z Rosji/Ukrainy, ewentualnie z byłego bloku wschodniego mogli stworzyć taką grę.
Ważne jest tu m.in. zjawisko kenopsji (nie wiem jaki jest polski odpowiednik tego terminu). Chodzi o ten nieuchwytny klimat zagrożenia. Przechadzając się po Zonie i odwiedzając miejsca sugerujące, że były one kiedyś zapełnione ludźmi, miało się wrażenie bycia nieustannie obserwowanym. To napięcie było obecne właściwie bez przerwy i było osiągane raczej skromnymi środkami. Chodziło o budowanie atmosfery będącej wynikiem zwiedzania miejsc, które były bardzo wiarygodne i których część ma swoje odpowiedniki w realu.
Kluczem do sukcesu było oparcie się twórców o coś namacalnego, o coś, co istnieje, ale zostało opuszczone. Chodziło o miejsca przejęte przez przyrodę, nadgryzione zębem czasu i skrywające mroczne tajemnice. W S.T.A.L.K.E.Rze dodano do tego po prostu zjawiska nadprzyrodzone, uzbrojonych bandytów i mutanty. Zadziałało i nie ma potrzeby tego ulepszać.
Jeżeli ten "surowy" kierunek zostanie utrzymany, to super, o to chodzi. Gorzej, jeżeli twórcy postanowią podnieść to wszystko do sześcianu (bo ma być efektownie i już).W takiej sytuacji obawiam się, że nowy S.T.A.L.K.E.R. może wiele stracić na swojej sugestywności...
Gra powstaje na silniku UE5. Silnik ten jakoś nigdy nie był demonem jeżeli chodzi o otwarte przestrzeni i nadal nie jest.
Będzie ciasno, będą skrypty, będzie masa rozmyć obrazu i niewyraźny drugi plan.
To co robiło klimat dla poprzednich S.T.A.L.K.E.R.O.W to silnik X-RAY.
Chodź by nie wiem jak się starali nie pozbędą się wyglądu plastikowego silnika UE z S.T.A.L.K.E.R.A 2.
Skąd masz informacje, że S2 powstaje na silniku UE5? Nigdzie nie znalazłem informacji mówiącej o tym, że GSC przeszło na nową wersję. Masz chyba na myśli UE4.
Ja też wolałbym X-RAY 2 od UE4/UE5. Tylko ile wtedy trwałby proces developingu S2? Wyrobiliby się do 2030 roku? :-) Wszyscy wiemy, jakie GSC miało problemy z tworzeniem gry na starym silniku.
https://www.youtube.com/watch?v=rYNjcM7wCy8
UE4 ma swoje wady, ale generalnie to jest dobry silnik, pod warunkiem, że zostanie odpowiednie użyty. Problem faktycznie tkwi w tym, że na liście gier z niego korzystających znajduje się stosunkowo niewiele tytułów o w pełni otwartej, sandboxowej strukturze. Szczerze mówiąc, nie grałem chyba w ani jednego sandboxa stworzonego na UE4, więc nie potrafię ocenić jak dobrze (lub jak słabo) sprawdza się on w tego typu grach. Powstaje więc pytanie jak bardzo UE4/UE5 jest sprawnym narzędziem do tworzenia takich światów? Wygląda na to, że chyba jednak nie najgorszym, bo właśnie na najnowszej odsłonie kodu Sweeney'a powstaje ArcheAge II, czyli koreańskie MMORPG.
Mogę się założyć, że GSC nie ma ani środków finansowych, ani zaplecza technicznego, by stworzyć silnik, który mógłby oferować choćby połowę tego co oferuje (przynajmniej na papierze) UE5. Wątpię, by opieka Microsoftu cokolwiek w tym temacie zmieniała. Nie sądzę by oni mogli sobie pozwolić na taką na poły "chałupniczą" dłubaninę nad X-RAY jak 15-20 lat temu. Po prostu wybrali opcję bardziej realistyczną.
Na stronie GSC jest napisane, że S2 będzie miksem FPSa, immersive sima i horroru, a akcja gry będzie osadzona w "jednym z największym otwartych światów w historii". Wygląda na to, że (co zresztą logiczne) pół-otwarta struktura znana ze starych Stalkerów przejdzie do historii. Mam tylko nadzieję, że oni naprawdę wiedzą, co robią. X-RAY miało swoje A-Life, pytanie czy UE4 jest na tyle elastyczny, że pozwoli na stworzenie systemu (A-Life 2), który faktycznie będzie powodował, że Zona będzie sprawiała wrażenie żywej - jak w starych odsłonach?
Jeżeli chodzi plastik, to być może nie będzie tak źle, albo zaradzą temu mody. GSC oficjalnie poinformowało, że będzie się starać, by modowanie było jak najbardziej przyjazne.
Zobaczymy, ile zostanie z tych wszystkich obietnic.
Ogłosili grę na UE4 ale naturalną koleją rzeczy jest, że wyjdzie na UE5 ze względu na nowe konsole.
X-Ray był stworzony na PC, pamiętający czasu Source. i Zapewne dostosowanie go na nowe konsole, HDR, Teslacja itd. zajmę za dużo czasu i kasy.
Zobaczmy po pierwszym gameplayu jak to wygląd.
Dla mnie jak będzie coś pokroju ostatniego Metro. Będę grał w grę na premierę nawet z błędami jak każdy S.T.A.L.K.E.R.
X-RAY to nadal silnik z potencjałem, ale to już stara technologia. Jedynym rozwiązaniem (i tak pewnie niewchodzącym w rachubę), byłoby stworzenie nowego engine'u od podstaw.
Przejście na nową wersję silnika jest naturalną koleją rzeczy, ale nie jestem programistą i nie mam pojęcia jak trudne/łatwe byłoby przejście z UE4 na UE5. W każdym razie to, co widzieliśmy było stworzone najprawdopodobniej na UE4.
Skoro jesteśmy przy myśleniu życzeniowym, to ja bym wolał, by S2 zachował dużo rzeczy ze starych części. Za powalającą immersję, zaskakujące interakcje i głębię rozgrywki jestem w stanie zapłacić otrzymaniem produktu nie do końca doskonałego (przynajmniej tak mi się wydaje).
Nie mogę się doczekać tej gry. Chyba najbardziej prze ze mnie wyczekiwana premiera na chwilę obecną. Chcę już teraz wyruszyć do Zony i walczyć o przetrwanie. Mam nadzieję, że będzie miazga
Super to wygląda i jest klimat. Liczę, że Stalker 2 da mi to, czego beznadziejne Metro Exodus nie dało.
Klimat aż się wylewa i widać że twórcy są na właściwej drodze...czy gra spełni oczekiwania poprzedniczek nie sadze... czy wyleją się na nią rzygi i plącze że to nie ten stalker co kiedyś? na bank! po prostu zróbcie zaj...grę i miejcie głęboko tych co są zamknięci w bańce gier które były fajne 20 lat temu.
Maga gierka się szykuje . Uwielbiam takie klimaty . Polecam też wszystkim gry z serii Metro ...
Fajnie to wygląda. Bardzo klimatycznie, ponuro ale też intrygująco. Szkoda tylko, że premiera dopiero gdzieś w 2023.
No i ciekawe, co z grą na konsoli? Do tej pory seria była ścisłe związana z PCtami. Stalkery raczej nie maja łatwego progu wejścia. Obecnie to nie problem, na na konsolach wypuszczają bardzo dużo gier z PC ale STALKER 2 przyciągnął do siebie do tej pory sporą grupę zainteresowanych a gry z tego cyklu raczej nigdy nie byłby mainstreamowe.
Dobra Ivan wchodzimy w to...
Dawajcie więcej materiałów tam w GSC bo chętny na zakup będę na pewno tylko nie w przedsprzedaży mam swoje żelazne zasady.
https://www.youtube.com/watch?v=PQc8vyy3ryU
Napierniczam w urbex od 9 lat i pierwszy raz widzę ten filmik. Kanału też nie znałem.
Widzę, że to już nowoczesna klasyka, jak nie oddadzą tej sceny 1:1 w S2, to odejmę za to punkt w ocenie końcowej ;-)
Spokojnie, spokojnie nie nakrecajcie się.
To tylko teaser.
Jak zachowają klimacik pierwszej serii a do tego nie wypuszczą tak mocno zabugowanego bubla jak ostatnio CD Project Red to mnie tym kupią.
Grałeś w poprzednie części?
grałem we wszystkie trzy... cień czarnobyla miał mnóstwo bugów, podobnie jak czyste niebo ale nie wpływało to jakoś znacząco na rozgrywkę... nadal były to świetne, genialne pod względem klimatu gry... zew prypeci już taki zabugowany nie był... cień czarnobyla przeszedłem 2 razy, czyste niebo 3 razy, zew prypeci 2 razy... grałem w te części również później po licznych poprawkach czy fanowskich modach... seria gier z którą spędziłem najdłużej czasu ze wszystkich gier jakie w życiu grałem a ty się pytasz czy grałem w poprzednie części?! myślisz że dlaczego mam taki nick a nie inny?!
Mam nadzieje, ze do tego czasu wyjdzie RTX 4090 bo aktualny "TOP" juz szwankuje w grach....
szwankuje w grach == w Cyberbugu only :) czyli zadaj sobie pytanie - wina karty czy gry... pytanie retoryczne ofc
rtxy 3080 i 3090 WYMIATAJĄ, a cena (msrp oczywiście) jest genialna. Tyle.
aha i taka grafika na x klocku? downgrade graficzny bedzie rekordem swiata w tym przypadku
Krótki ten filmik ale klimat czuć i to mocno. Zapowiada się dobrze. Czuję połączenie tego co najlepsze w Stalkerze i Metro :) obie serie uwielbiam
Poczekamy, zobaczymy, oby to było dobre, ile można męczyć clear skies.
Najbardziej zrobiło na mnie wrażenie to upadające drzewo i wiatr, jest to duży postęp do wcześniejszej wersji gry na PC. Więc to będzie hitem żyjące środowisko ale nie wodotryski. Gra jeśli nie będzie zbugowana, to trzymam kciuki. Może będę miał motywacje do kupna XBOX SERIES X.
Po Cyberpunku jakoś moje oczekiwania opadają