ma ktoś na forum kampera albo budował sam? właśnie zaczynam rzeźbienie w T4 i mam kilka wątpliwości z lektryką
Pewno znasz ale z racji że mi czasem to wyrzuca w polecanych
https://www.youtube.com/channel/UCTt7vPCTSDdik9IeOwuPQaA/videos
ogólnie sporo o Kamperach jest na yt :)
nigdy nie budowałem kampera ale jestem elektrykiem (przemysłowym) i mogę spróbować CI pomóc
Szwagier moj, sobie przerobil tez busa , ma 2x panele na dachu , wsyzstko na 12v / 2 osobne obiegi / przetwornica na 220 webasto /
Pytaj , przekze mu ;)
https://m.joemonster.org/art/51236/O_tym_jak_stworzylem_Klamore_Mio_i_co_z_tego_wyniklo
https://m.joemonster.org/art/51329/O_tym_jak_stworzylem_Klamore_Mio_i_co_z_tego_wyniklo_II
Fajnie opisany proces budowy.
Ja myślałem że będzie o CS GO, albo o Call of Duty, a tu ktoś Volkswagena przerabia.
powtórzę pytanie, które wysyłałem do znajomych
założenia mam następujące:
samochód ma posiadać dwie instalacje elektryczne. jedna to zwykła samochodowa i druga to użytkowa. chciałbym by instalacja użytkowa mogła być ładowana z dwóch źródeł. pierwsze źródło to ładowanie z instalacji samochodowej w trakcie jazdy, gdy działa alternator. drugie źródło to panele fotowoltaiczne na dachu. nie do końca rozumiem o co chodzi z tymi watami i amperami, ale czytając różne mądre fora dyskusyjne, wyliczyłem że, część użytkowa na dobę będzie zużywała 144AH
potrzebna mi wiedza na temat urządzenia lub urządzeń, które połączą te wszystkie elementy w jedną całość. potrzebna mi też świadomość jaki muszę kupić akumulator dla tych 144AH oraz panele fotowoltaiczne o jakiej mocy, które by wspomogły utrzymać zapas energii w akumulatorze. w całości układanki jest jeszcze alternator, który tak samo jak panele, będzie produkował do układu prąd w okolicach 8 godzin na dobę
webasto
moc 45W
zużycia około 4A
czyli 48AH dla 12h pracy
lodówka turystyczna
zużycie około 2A
czyli 48AH dla 24h pracy
oświetlenie
moc 20W
zużycie około 2A
czyli 24AH dla 12h pracy
telefony, ładowarki
20W
zużycie około 1A
czyli około 24AH dla 12h pracy
dobowe zużycie prądu, to około 144AH
Ten ziomuś robił Odynowi webasto, w ogóle ma wiedzę kolega.
https://www.youtube.com/channel/UCFdbqoa6bGe7xa01NFOo6Tg
https://www.youtube.com/watch?v=ONb5djFjZG4
Ok, łapię co to ma być za układ, rozumiem że docelowo chcesz pracować na napięciu 12/24V stałego tak?
Tylko tak: ładowanie akumulatora (ów) z alternatora to prosta sprawa bo alternator sam w sobie ma regulator ładowania zaplikowany wraz z diodami prostowniczymi. Jedyny błąd to założenie że aku 144Ah będzie wystarczajacy, ta pojemność to wartośc przy głębokim rozładowaniu, jeżeli pozwolisz codziennie akumulatorowi się tak rozładowywać to będziesz go często wymieniać. Proponuję dwa akumulatory 120Ah równolegle. Można je połączyć na pałę (będzie działało) albo zastosować układ ktory będzie balansował rozpływ prądów w zespole (takie rozwiązania istnieją i się sprawdzają)
Na pewno trzeba by zastosować regulator ładowania do paneli PV i na pewno trzeba było by też zabezpieczyć panele przed napięciem wstecznym z Alternatora (napięcie alternatora potrafi dojść do niemal 15V przy wysokich obrotach). Na przykład przy pomocy stycznika.
Więc widzę to mniej więcej tak: Alternator wpięty na sztywno do zespołu baterii pracujący w układzie takim jak w klasycznym samochodzie +bypass alternatora na zasadzie logiki: jeżeli alternator nie ładuje- zasil baterie z paneli.
PS: rozumiem że alternator dokładasz tak? Bo orginalny alternator na pewno nie doładuje Ci "dodatkowych" baterii.
kazali mi kupić na mądrych forach dyskusyjnych Victron Cyrix CT, który będzie równoważył ładowanie dla dwóch instalacji. zadałem pytanie, bo mam wątpliwości co będzie jeśli układ będzie zasilał alternator i panel jednocześnie, czy gdzieś się krzywda nie stanie. oczywiście odpowiedź była, że nie. ale nadal mam wątpliwości
VanSol, dzięki za Oznaczenie.
Tygrysek, Oczywiście że lepiej jedną dużą ale aku rzędu 240Ah już są dość drogie bo stosuje się je głównie w przemyśle, nie w samochodach.
Oczywiście teoria zakłada że przy łączeniu paneli równolegle nie potrzeba rozłączenia z układem do ładowania ale nie zapominajmy że przeważnie w Alternatorze psują się diody prostownikowe i mamy problem ze zbyt wysokim napięciem. Teoretycznie układ który przywołałeś powinien realizować tę Funkcję. Czyli zamiast stycznik jak poroponowałem dałbyś Victrona.
czyli duża mocna dioda (jak dobrze pamiętam, przepuszcza prąd w jedną stronę) nie zaszkodzi a wręcz może zabezpieczyć solary przed przypadkowym prądem
a co z tym zużyciem i jak dobrać moc paneli do akumulatora?
troszkę mniej zużywa webasto bo jak ostatnio uruchamiałem to na najniższym biegu zużywała tylko 0.5A, więc oprócz chwilowego zużycia w trakcie uruchamiania, jej konsumpcja to max 1A
daje to w całości 108AH dla całej dobry