Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Disco Elysium grą roku redakcji GRYOnline.pl

04.01.2020 15:15
Maniek9012
1
Maniek9012
69
Pivot to Profit
Wideo

To może wywiad z twórcami?
https://www.youtube.com/watch?v=DOz4QcRZu_g

post wyedytowany przez Maniek9012 2020-01-04 15:16:25
04.01.2020 15:45
topyrz
👍
2
odpowiedz
topyrz
77
O_O

Brawo!

04.01.2020 15:49
3
odpowiedz
zanonimizowany146624
131
Legend

Gra, której na oczy nie widziałem, bo widok jest z rzutu izomerycznego. Hmmm, można i tak :)

04.01.2020 15:50
Mr. JaQb
4
odpowiedz
Mr. JaQb
111
Legend

Naprawdę kozacka gra. I mówię to z perspektywy kogoś, kto nigdy wcześniej nie grał w izometryczne RPG.

04.01.2020 15:52
kęsik
😐
5
odpowiedz
3 odpowiedzi
kęsik
156
Legend

Kurdę, strasznie nie lubię izometryków plus brak polskiego języka skutecznie mnie odstrasza od zagrania a bardzo chcę :(

04.01.2020 15:59
5.1
laki2217
134
Generał

Polski język będzie dodany (Oficjalnie odpowiedź od twórców gry). Wystarczy tylko poczekać.

04.01.2020 16:11
😒
5.2
4
efBeyond
23
Chorąży

Ciekawe tylko kiedy...

Są w tym temacie jakieś newsy nowsze niż informacja z FAQ?

spoiler start

What languages is Disco Elysium available in?
The game will firstly be available in English only. We will hopefully follow up with news on upcoming translations such as Chinese, Polish, French, German and Russian.

spoiler stop

04.01.2020 19:09
5.3
1
efBeyond
23
Chorąży

Jeden z producentów odpisał dziś na forum Steam (osobie pytającej "why not spanish?") w wątku dotyczącym tłumaczeń gry:

spoiler start

Those languages are just examples of languages we might translate the game into, if possible. There may be others in the future. As we said before we're a small team, and we'll do our best to do what we can. We appreciate your support and patience as always. Happy 2020!

spoiler stop

post wyedytowany przez efBeyond 2020-01-04 19:10:33
04.01.2020 15:55
mohenjodaro
😎
6
odpowiedz
mohenjodaro
116
na fundusz i prywatnie

Nieźle. Nie grałem w nią (chyba nie grałem z żadną grę wydaną w 2019), ale gdybym na podstawie opisów miał wybierać, to też bym tak postawił. Na pewno obowiązkowa pozycja zaraz po premierze na PS4.

04.01.2020 16:27
moscu
7
odpowiedz
moscu
19
Pretorianin

Nie ma błysków i wybuchów? Trzeba czytać?...eee musi być kiepsko. No ale jak ktoś chce to niech gra. Ja wracam do F76 - jest MEGA !

04.01.2020 16:40
😍
8
2
odpowiedz
3 odpowiedzi
zanonimizowany668247
168
Legend

Ta gra jest po prostu fantastyczna. I patrząc po "kciukach w dół" to musi być najświeższa ofiara hejtu... Niezasłużenie.

post wyedytowany przez zanonimizowany668247 2020-01-04 16:43:55
05.01.2020 17:13
8.1
DanteVer
2
Centurion

Albo gra która jest przeceniana

05.01.2020 23:20
BFHDVBfd
8.2
BFHDVBfd
163
Ezio Auditore

Brak polskiego języka jest prawdopodobnie jednym z głównych powodów dlaczego ludzie nie lubią tej gry.
Sam chcę bardzo zagrać, spróbowałem, ale odpadłem już przy początku. Mimo, że gram po angielsku w przygodówki od Telltale czy inne Life is Strange i wszystko rozumiem, to tutaj ogrom tekstu oraz słownictwo mnie przytłoczyło. Jeśli będzie kiedyś wersja polska to na pewno zagram bo gra wygląda na prawdę kozacko :)

06.01.2020 02:22
8.3
zanonimizowany668247
168
Legend

Sam chcę bardzo zagrać, spróbowałem, ale odpadłem już przy początku. Mimo, że gram po angielsku w przygodówki od Telltale czy inne Life is Strange i wszystko rozumiem, to tutaj ogrom tekstu oraz słownictwo mnie przytłoczyło. Jeśli będzie kiedyś wersja polska to na pewno zagram bo gra wygląda na prawdę kozacko :)
BFHDVBfd - To może spróbuj zagrać np. Thinkerem?

04.01.2020 17:11
Flyby
😁
9
2
odpowiedz
Flyby
243
Outsider

Pozwolę sobie na odrobinę wiary ;) Wierzę że redakcja dokonała właściwego wyboru,
wierzę też Blackthorn, że gra jest fantastyczna.
Jeszcze tylko napisy polskie i już ją kupuję. Leżakują mi wcześniej zakupione gry, gdzie obiecywano polskie napisy.. obiecywano
Jak w starym polskim przysłowiu "obiecanki cacanki a głupiemu radość" ..no i kasa dla obiecujących..drobiazg.

04.01.2020 17:12
10
odpowiedz
bluesme
92
Konsul

Humor, ciekawe rozwiązania rozgrywki, uniwersum i fabuła -> WSZYSTKO NA PLUS
Gratuluję dobrego wyboru redakcji. :D

04.01.2020 17:44
11
1
odpowiedz
zanonimizowany1285878
24
Senator

Tak jak wiele osób, ja też czekam na język polski. Wtedy to zakup murowany :)

04.01.2020 18:45
mackal83
12
-12
odpowiedz
10 odpowiedzi
mackal83
151
Konsul

Disco Elysium grą roku redakcji GRYOnline.pl-serio?.Czy szanowna redakcja brała pod uwagę iż nie wszyscy ogarniają język angielski na 100%(perfect).Nawet jeśli posiadasz wiedzę j. angielskiego dajmy na to na poziomie dostatecznym to jaki ma sens grać w grę,która w 100% opiera się na dialogach i fabule?Ba, DiscoElysium tylko na tej mechanice się opiera.Heh.Obyśmy wreszcie doczekali się profesjonalnej polskiej wersji tej gry,bo aż żal w ten oryginalny tytuł nie zagrać,bo same zachwyty są nad nią.

post wyedytowany przez mackal83 2020-01-04 18:45:58
04.01.2020 18:51
Butryk89
12.1
9
Butryk89
159
Senator

Nie rozumiem jakie to ma znaczenie przy wyboru gry roku wg redakcji? To, że wielu chciałoby grę po polsku ma ją skreślić w takich typowaniach?

04.01.2020 18:55
12.2
2
zanonimizowany146624
131
Legend

Zdajesz sobie sprawę, ze jednym z wymogów pracy w redakcji Gry-Online jest znajomość języka angielskiego? To wybór redakcji, wiec nic nikomu do tego.

post wyedytowany przez zanonimizowany146624 2020-01-04 18:56:20
04.01.2020 18:58
12.3
zanonimizowany1139035
39
Centurion

Butryk: dla mnie ma to takie znaczenie, że grę roku wybiera polsko języczna strona, więc trochę lipa, że wygrywa gra która opiera się na czytaniu, a po polsku nie jest. Może przesadzam i jestem dziwny, ale dla mnie ten wybór jest kuriozalny.

Już nawet nie chodzi o to, czy ta gra jest rzeczywiście tak dobra (nie wiem bo nie grałem), ale o jakiś tam szacunek do polskiego gracza i czytelnika GOLa

04.01.2020 19:00
12.4
3
zanonimizowany932226
101
Senator

Mają wybrać grę inną od tej, która im się podoba, bo Ty nie ogarniasz języka.

Co.

04.01.2020 19:12
wojto96
12.5
5
wojto96
168
I am no one

Czasami tak czytam komentarze użytkowników gry-online i nie mogę wyjść z podziwu jak abstrakcyjnie niedorzeczne rozumowanie zachodzi w głowach niektórych osób.

Redakcja nie może wybrać danego tytułu jako najlepszą grę roku, bo nie ma w niej języka polskiego?

Co?

04.01.2020 19:51
ddawdad
12.6
ddawdad
71
Przegryw

Czekaj... co?

post wyedytowany przez ddawdad 2020-01-04 19:51:45
04.01.2020 21:26
12.7
zanonimizowany1299868
16
Senator
Image

mackal83 -> Disco Elysium grą roku redakcji GRYOnline.pl-serio?.Czy szanowna redakcja brała pod uwagę iż nie wszyscy ogarniają język angielski na 100%(perfect).Nawet jeśli posiadasz wiedzę j. angielskiego dajmy na to na poziomie dostatecznym to jaki ma sens grać w grę,która w 100% opiera się na dialogach i fabule?

Tytuł i treść artykułu:
Najlepszą grą 2019 roku według redakcji GRYOnline.pl

--->

post wyedytowany przez zanonimizowany1299868 2020-01-04 21:29:25
04.01.2020 22:56
Fear87
12.8
3
Fear87
93
Generał

Dobrze, że to nie ranking gier z lat 1995-2000 bo byś zawału dostał...

05.01.2020 04:57
12.9
1
zanonimizowany1301493
4
Konsul

michalje
Czy przesadzasz? Nie wiem. Może jesteś materiałem na turbo patriotę z tatuażem PW, łysą glacą, w bluzie 4F bo polska firma i niszczącym przystanki i rzucającym kostką na marszu bo takie patriotyczne niszczyć kraj...
Na pewno jesteś dziwny.
To, że strona polskojęzyczna nie ma znaczenia. Bo sami polscy twórcy nieraz wypuszczali gry tylko po angielsku (opracowanie polskiej wersji bywało za drogie dla małych studiów), lub tylko z napisami. Że nie wspomnę o tym,, co już wyżej napisano - lata temu polski język w grach to była taka rzadkość jak inteligentny forumowicz na golu...

05.01.2020 10:39
Aen
12.10
1
Aen
240
Anesthetize

Dobrze kurde że Simsów nie wybrali. Wtedy jeden i drugi by jęczał że redaktory nie mogą mieć swojego zdania i wybrać tej gry, bo Simsy mówią "sul sul" i inne dziwne teksty, których jego mózg nie ogarnia.

04.01.2020 18:54
Pilav
13
odpowiedz
13 odpowiedzi
Pilav
143
Generał

Zaskakuje mnie jak wiele osób nie lubi rzutu izometrycznego i nie wstydzi się do tego przyznać. To pokazuje jak bardzo zmienił się rynek gier. Zazwyczaj lubimy to do czego przywykliśmy za młodu, a niestety wiele młodszych graczy wyrosło na grach typu Fallout 3, z pominięciem gier typu Fallout 1 i 2, co teraz skutkuje takimi komentarzami jak np. "nigdy wcześniej nie grałem w izometryczne RPG", "strasznie nie lubię izometryków", "nie cierpię widoku z góry" itp. 20 lat temu niemal wszystkie cRPG miały widok z góry i gdy ja na to narzekałem to czułem się jak odmieniec, byłem absolutnie odosobniony w swojej opinii. Aczkolwiek i tak grałem w te gry z przyjemnością. Uwielbiam Tormenta i dwa pierwsze Fallouty, choć zawsze uważałem, że taka perspektywa bardzo ogranicza potencjał tych nieliniowych opowieści. Pamiętam że dopiero Deus Ex był spełnieniem się mojej wizji (wcześniej było też kilka innych trójwymiarowych RPG, np. Morrowind, ale one jakoś mnie nie zachwyciły).

post wyedytowany przez Pilav 2020-01-04 19:00:27
04.01.2020 19:35
kęsik
😒
13.1
kęsik
156
Legend

No ja się wychowałem na Gothiczku, potem był KotOR, Jade Empire i w końcu Oblivion, Wiedźmin, Fallout 3 i Mass Effect, mnie te wszystkie Baldury i pierwsze Fallouty ominęły (jak wychodził pierwszy Fallout to miałem 5 lat) a teraz jak próbowałem grać w takiego Baldura to pół godziny wytrzymałem. Chociaż nie wiem czy u mnie problemem bardziej nie jest to, że te gry z reguły mają mało nagranych linii dialogowych bo jak grałem w Pillarsy drugie gdzie wszytko było nagrane to było ok. Nie lubię też zbytnio gier strategicznych z tym widokiem chociaż pamiętam że zagrywałem się strasznie w Polanie 2.

post wyedytowany przez kęsik 2020-01-04 19:46:09
04.01.2020 21:22
😐
13.2
zanonimizowany1299868
16
Senator

Zaskakuje mnie jak wiele osób nie lubi rzutu izometrycznego i nie wstydzi się do tego przyznać. To pokazuje jak bardzo zmienił się rynek gier.

A przecież nie brakuje dużo fani Diablo i Path of Exile... O popularne gry strategiczne takich jak Age of Empires, Civilization, Settlers i StarCraft nie wspomnę... Nawet na konsoli nie brakuje gry takich jak Disgaea i podobne.

Taki widok da się polubić, ale po prostu trzeba przywyknąć do tego i mieć wyobraźni.

Na forum pisali tylko mniej niż 1% użytkownicy, co nie lubią takich widoków.

post wyedytowany przez zanonimizowany1299868 2020-01-04 21:24:49
04.01.2020 21:29
😉
13.3
zanonimizowany1299868
16
Senator

Nie przejmuj się o tym.

post wyedytowany przez zanonimizowany1299868 2020-01-04 21:30:06
05.01.2020 01:15
Pilav
13.4
Pilav
143
Generał

SirXan
Jeżeli ktoś lubi strategie to raczej nie ma wyboru, ponieważ rzut izometryczny niemal całkowicie zdominował ten gatunek. Pisząc wcześniejszy komentarz nie miałem na myśli wszystkich graczy, a jedynie fanów RPG, bo to wśród tej grupy zmieniły się preferencje. Jeżeli dziś widoku z góry nie lubi zaledwie 1% fanów RPG (w co wątpię) to w takim razie 20 lat temu takie osoby stanowiły tylko 1‰. Taką odczuwam różnicę. Zresztą widać to też po grach. Widok z góry w grach RPG jest dziś uważany za oldschool i nie sprzedaje się zbyt dobrze.

05.01.2020 05:08
Sasori666
13.5
Sasori666
193
Korneliusz

Ja wyrosłem na Gothcu. to stara gra, ja też jestem stary. Teraz trzeba być sporo po 30, by móc mówić że się wychowało na F1 i 2.
Trzeba się wreszcie pogodzić, że rok 2005 nie był 5 lat temu.

05.01.2020 08:59
topyrz
📄
13.6
topyrz
77
O_O

Ciekawostka. Nie wszystkie gry były przedstawiane w izometrii. Wiele tytułów jak Baldur's Gate czy Diablo pokazano w rzucie aksonometrycznym.

05.01.2020 09:14
13.7
1
zanonimizowany1146443
59
Senator

Ja miałem już parę lat temu zabrać się za Baldury, ale zawsze zaczynałem grać w coś innego i wyszło na to, że do dzisiaj w nie nie zagrałem. Może w tym roku się uda.

Myślę, że perspektywa to nie jest aż taki problem. Bardziej chodzi chyba o styl rozgrywki. Dużo czytania i dość powolne tempo rozgrywki nie każdemu się podoba.

post wyedytowany przez zanonimizowany1146443 2020-01-05 09:18:15
05.01.2020 17:15
13.8
DanteVer
2
Centurion

Nie widzę powodu do wstydu, ja gier tego typu nie lubię przez sterowanie. Taki Titan Quest, no spoko gra tylko sterowanie myszką wydaje mi się dość prymitywne

05.01.2020 18:28
Pilav
13.9
Pilav
143
Generał

Sasori666
Bez przesady z tym sporo po 30. Ja jestem trochę po 30, a doskonale pamiętam, jak z kolegami z podstawówki grałem w Baldursy 1-2, Fallouty 1-2, Diablo 2 oraz w mniej znane tytuły (np. Nox). Nie we wszystkie te gry grało się na premierę, czasami było to nawet kilka lat po premierze, ale na przełomie wieków takie gry były mega popularne w mojej grupie wiekowej.

topyrz
Rzeczywiście ciekawe! Dzięki za zwrócenie uwagi.

post wyedytowany przez Pilav 2020-01-05 18:29:43
06.01.2020 13:29
Sasori666
13.10
Sasori666
193
Korneliusz

Pilav
No ale jednak jesteś po 30, a tu zdziwienie, że ktoś za młody nie grał w gry izometryczne.
Grami dzieciństwa ludzi po 20 jest COD MW, a to praktycznie współczesne granie.

06.01.2020 22:20
Pilav
13.11
1
Pilav
143
Generał

Sasori666
To że ktoś młody nie grał w te gry mnie nie dziwi, choć są to klasyki, które warto nadrobić (tak samo jak warto np. obejrzeć kultowe filmy sprzed naszego urodzenia lub przeczytać książki starsze od nas), ale dziwią mnie głosy krytyczne, na zasadzie "nie jestem do tego przyzwyczajony, więc tego nie lubię". Ja też w zasadzie nie przepadam za widokiem z góry w grach RPG (co innego w strategiach), ale ja tak miałem od zawsze, nie zmieniłem się. To branża gier się zmieniła, nastały nowe trendy. Jak będziesz starszy to będziesz myślał sobie, że młodzi powinni lubić to co Ty lubiłeś będąc w ich wieku, a oni jednak wolą co innego i to mnie czasem zaskakuje.

Jeżeli np. jesteś wychowany na multi z CoD MW to zaskakująca może być dla Ciebie popularność Fortnite. Co prawda CoDowe multi nadal jest popularne, ale kto wie jak długo? Za 10 lat będziesz obserwował narzekania na taki gameplay. Ja mam tak z arena shooterami, w które teraz mało kto chce grać. Nie wiem dlaczego klasyczny Quake albo UT stały się niemodne, nie widzę powodu, ale tak się właśnie stało.

post wyedytowany przez Pilav 2020-01-06 22:37:51
07.01.2020 11:24
Sasori666
13.12
Sasori666
193
Korneliusz

Pilav
Teraz sobie już gdybasz, bo ostatnie COD pobiło kolejny rekord sprzedaży.

Jak pisałem wcześniej. Moim pierwszym rpgiem był Gothic 2 którego przeszedłem wielokrotnie, ale nie oczekuje, by ktoś koło 20 to polubił, bo wiem jakie to drewno. Sam mimo że uwielbiam dwójkę, nie dałem rady wrócić do jedynki przez sterowanie do dzisiaj jedynym Gothickiem którego nie skończyłem był gothic 1.
Sam z czasem powoli odbijałem się od takiego gameplayu i takiego Elexa już nie daje rady.

07.01.2020 17:14
Pilav
13.13
Pilav
143
Generał

Sasori666
Tak, z tym COD to oczywiście tylko sobie gdybam (myślę że to jasno wynikało z mojej wypowiedzi). Jako że pierwszy wspomniałeś o COD MW, to sądziłem, że taki hipotetyczny przykład lepiej przemówi do wyobraźni. Obecny zalew różnych Battle Royale'i jest moim zdaniem szokiem dla wielu graczy przed trzydziestką, którzy wyrośli na klasycznych CODach (Black Ops 4 raczej zawiodło fanów serii).

Pierwsze dwa Gothici to było drewno z powodów budżetowych i technologicznych. Nie było to intencją twórców i nie wynikało z założeń gry. Można powiedzieć, że te gry po prostu zestarzały się, zaś Elex przerósł twórców, bo gra o takich założeniach wymaga dziś większego budżetu, większego doświadczenia i większego studia. Dlatego to nie jest dobre porównanie do Disco Elysium, któremu zarzuca się archaiczność. Nie tylko twórcy Disco stawiają na oldschool. Takie gry jak Pillars of Eternity 2, Tyranny czy powstające Wasteland 3 to są nowe gry oparte o starą koncepcję i jest to świadoma decyzja ich twórców. Nie można powiedzieć, że te gry się zastarzały. Po prostu ich podstawowe założenia nie trafiają w gusta młodszych graczy.

post wyedytowany przez Pilav 2020-01-07 17:22:33
04.01.2020 19:38
sonn
14
1
odpowiedz
sonn
79
Generał

Nie do wiary. Biorąc pod uwagę ilość news'ów z Wiedźminem 3 myślałem, że to ta gra będzie wygrywać co roku. Oraz to że miała premierę kilka lat temu nie będzie miało znaczenia aż do premiery kolejnej części.

04.01.2020 21:10
Vamike
15
odpowiedz
1 odpowiedź
Vamike
109
Generał

A kiedy te spolszczenie ma byc?:) Do tegoż Disco

04.01.2020 21:22
😉
15.1
zanonimizowany1299868
16
Senator

Na razie brak odpowiedź. Cierpliwość. :)

post wyedytowany przez zanonimizowany1299868 2020-01-04 21:23:01
04.01.2020 22:13
Herned
👍
16
odpowiedz
Herned
51
Centurion

I słusznie. Od dekady nie było gry, do której bardziej pasowałoby słowo "geniusz". Żadne grafomaństwa Kojimy się nie umywają.

05.01.2020 01:02
17
odpowiedz
2 odpowiedzi
Gosen
163
Generał

Pamiętajcie, że to nie książka, a gra. Czy jako gra była najlepsza w 2019, nawet przy wybitnej fabule? Wątpię... nawet w tak przeciętnym okresie dla gier jak ubiegły rok, gameplayowo były lepsze tytuły.

post wyedytowany przez Gosen 2020-01-05 01:03:57
05.01.2020 02:04
SerwusX
17.1
5
SerwusX
98
Marszałek

Premium VIP

Tzn. jakie na przykład? Na dobry gameplay nie przekłada się tylko dynamizm i fajerwerki graficzne, ale równie klimat, fabuła i masa innych czynników.

05.01.2020 02:48
17.2
6
zanonimizowany668247
168
Legend

Akurat gameplay w Disco Elysium jest bardzo dobrze zrobiony, bo to nie jest żadna "czytanka", a system dialogów mają swoje własne mechaniki. Do tego jeszcze dochodzą wyzwania logiczne. To nie jest samograj w żadnym wypadku.

05.01.2020 02:46
18
1
odpowiedz
9 odpowiedzi
zanonimizowany668247
168
Legend

Dla ludzi narzekających na brak języka polskiego. Tak do wiadomości tylko. Gra ma 1 istotny system wspomagający zrozumienie tekstu czyli umiejętności postaci. A jak one działają to już tłumaczę.
Podczas dialogu z jakimś npcem czy z przedmiotem (wiem jak to brzmi) to też umiejętności postaci wtrącają się w dialog jako postacie niezależne przy jakiś okolicznościach - są to nawiązania do wydarzeń z przeszłości (wtedy pojawia się Encyklopedia), tłumaczące mowę potoczną/środki stylistyczne/slang to wtedy m.in. "wtrąca się" logika czy retoryka i tłumaczy co postać miała na myśli itp itd. To wszystko tak ze sobą doskonale współgra, że mam nadzieję, że to zainspiruje twórców cRPG w przyszłości. Tak jak nie cierpię grać w gry cRPG po angielsku, tak w Disco Elysium wsiąkłem bez reszty, ale czasem zdarza mi się zaglądnąć do słownika. Ale ogólnie nie mam problemów z grą. Nawet humor mi się w tej grze podoba, mimo, że czasem jest taki dosyć mało subtelny, ale idealnie wpasowuje się w świat gry, a przede wszystkim w naszą postać. Jeden ze sposobów na zdobycie pieniędzy to chodzenie po mieście z reklamówką i zbieranie butelek.

PS: 23 godziny mam za sobą w grze i ani trochę mnie gra nie znudziła. Może trochę odrzuca mnie czytanie dokładnych opisów "rozmyśleń" (Thoughts czyli taki ingame'owy system perek, które "hodujesz" w głowie bohatera poprzez rozmyślanie na dany temat przez jakiś czas).

05.01.2020 08:30
18.1
3
zanonimizowany1285878
24
Senator

Zapewne masz rację. Ale przy takiej ilości tekstu nawet jak wszytko jest bardzo ituicyjne to jednak bardzo dobra znajomość języka na pewno pomaga lepiej wszytko zrozumieć. Podkreślam bardzo dobra. Ja z języka aż taki słaby nie jestem. W pierwsze Fallouty jak i wiele innych gier grałem po angielsku. Jak coś było trudniejsze to brało się słowniki do przodu. Ale w Disco jest tego dużo, dużo więcej. Co ciekawe, wydawało mi się, że już nigdy nie zagram w grę w której jest ściana tekstu. Oczy już mi się męczą i zwyczajnie mi się nie che tyle czytać. Dla Disco zrobię jednak wyjątek. Dlatego język jest polski jest tu bardzo ważny, jest to po prostu wygodniejsze. Różnica jest tak, że nie narzekam na brak języka polskiego, po prostu przyjmuje sytuację jaka jest i spokojnie czekam :)

post wyedytowany przez zanonimizowany1285878 2020-01-05 10:28:54
05.01.2020 11:05
Flyby
18.2
2
Flyby
243
Outsider

to brało się słowniki do przodu. Ale w Disco jest tego dużo, dużo więcej.

Tak jak pisze John_Doe - Blackthorn.
Gra zamienia się w intuicyjne szperanie po słownikach i traci przez to wiele swoich walorów. W którym miejscu jest użyty potoczny angielski (idiomy) gdzie klasyka języka nawiązuje do sytuacji obyczajowych, niekoniecznie nam znanych? Swoista łamigłówka obyczajowo językowa w ilościach pierwszych Falloutów (dwójka) na początku bawi, potem zamula..a podobno w Disco jest tego dużo, dużo więcej ;)

post wyedytowany przez Flyby 2020-01-05 11:09:27
05.01.2020 13:05
18.3
1
zanonimizowany668247
168
Legend

John_Doe - Tyle, że w tej grze nie ma ścian tekstu (oczywiście oprócz opisów "Thoughts"). Gra bardzo rozsądnie porcjuje tekst. Rzadko mi się trafiało żeby jakakolwiek postać miała tak długą wypowiedź jak twój post. Tekstu w tej grze jest dużo, ale dużą jej część nigdy nie zobaczysz, bo nie będziesz miał umiejętności na odpowiednim poziomie lub w ogóle nie będziesz mieć odpowiedniej umiejętności. Gra jest bardzo nieliniowa w prowadzeniu dialogów. No, ale co by o tej grze nie mówić to jednak trzeba lubić czytać, bo cała mechanika gry jest oparta o dialogi.

Flyby - I to wszystko o czym piszesz to odpowiednie umiejętności postaci same ci to wytłumaczą. Od razu w czasie trwania dialogu. Nigdy nie widziałem czegoś takiego w innych produkcjach. Widać, że twórcy byli świadomi tego, że będą w tą grę grali ludzie dla których j. angielski nie jest głównym językiem, którym się posługują. Oczywiście czasem trzeba zaglądnąć do słownika (przynajmniej ja muszę), ale to nie jest nic w porównaniu do takiego Shadowruna. Język w tej grze jest prosty i zrozumiały. Czasem trzeba dać punkciki w odpowiednią umiejętność (bo to cRPG jest), ale gra ma przygotowane 3 archetypy postaci na początek.

Jeszcze powiem coś o prowadzeniu dialogów w tej grze. Czas w tej grze sam z siebie w ogóle nie płynie, a stoi w miejscu. Żeby popychać go do przodu to trzeba rozmawiać z npcami czy badać przedmioty (lub dowody). Jedna linijka dialogowa (lub wymiana zdań) to mniej więcej 1 minuta czasu w grze. Tylko, że ta gra nie zasypuje ścianami tekstu jak to robi m.in. The Age of Decadence, który mi się w ogóle nie spodobał.

post wyedytowany przez zanonimizowany668247 2020-01-05 13:12:21
05.01.2020 13:35
Piotrek1982
18.4
1
Piotrek1982
0
Konsul

Blackthorn
Uważam, że Disco Elysium to nie jest kontrowersyjna decyzja w wyborze redakcji na grę roku, bo gra broni się b.dobrze i jest bardzo ciekawa.

Drugą kwestią jest brak lokalizacji polskiej. Już przy premierze byłem pewien, że ta gra prędzej czy później dostanie spolszczenie napisów. Wiele świetnych gier ostatecznie dostało polską lokalizację oficjalnie jak
Divinity:Original Sin II po roku lub porządne nieoficjalne spolszczenia. Przykładów na takie spolszczenia znam wiele:
Secret of Monkey Island 1990
Monkey Island 2 1991
Gabriel Knight 1993 i do remastera 2014
Day of the Tentacle 1993
Full Throttle 1995
Broken sword 1996
The Curse of Monkey Island 1997
Grim Fandango 1998
Might and Magic VI: Mandate of Heaven 1998
System Shock 2 1999
Deus Ex 2000
Clive Barker's Undying 2001
Star Wars: Knights of the Old Republic 2003
Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2004
Resident evil 4 2005
The Walking Dead Season One 2012
The Wolf Among Us 2013
Life is Strange 2015

post wyedytowany przez Piotrek1982 2020-01-05 13:37:49
05.01.2020 13:37
Flyby
18.5
1
Flyby
243
Outsider

Bardzo ładnie opisałeś, Blackthorn, przystępną konstrukcję gry. To naprawdę zachęca.
Dlatego na pewno ją kupię i w nią zagram. Jak już będą polskie napisy.

post wyedytowany przez Flyby 2020-01-05 13:39:21
05.01.2020 13:40
18.6
zanonimizowany668247
168
Legend
Image

Flyby - Tak mniej więcej wygląda każdy dialog w grze. Czasem oczywiście są opcje do wyboru i ilość zależy od umiejętności jakie posiadasz i ich poziomu. I żeby nie było - screen jest z ukończonego dialogu, już po wyborze opcji dialogowych, a sama scena jest opcjonalna i pojawia się kiedy masz umiejętność Authority. To jest jeden z licznych "dialogów" z własnymi umiejętnościami i jak widzisz, pojawiła się też "Logika". Dialogi są bardzo przejrzyste, co z resztą widać.

post wyedytowany przez zanonimizowany668247 2020-01-05 13:45:56
05.01.2020 14:35
Flyby
😁
18.7
Flyby
243
Outsider

Może to mnie zachęci Blackthorn ale obawiam się że będą też przestraszeni ..i to nie językiem angielskim. ;)

05.01.2020 21:07
😉
18.8
zanonimizowany1299868
16
Senator

John_Doe -> Masz plus. Ja też mam podobne podejście. Też nie narzekam i spokojnie poczekam na język polskiego, skoro twórcy gier napisali, że będą to później czy prędzej.

Piotrek1982 -> Tylko że wiele gry zostało tłumaczone przez grupy GrajPoPolsku. Jeszcze mamy baaardzoooo dużo gry po angielsku, czego wielu z nich raczej nie doczekamy się polskie tłumaczenie. Nauka j. angielskiego jest niestety jedyna rozwiązania.

post wyedytowany przez zanonimizowany1299868 2020-01-05 21:07:41
05.01.2020 22:42
Piotrek1982
18.9
Piotrek1982
0
Konsul

SirXan
Mistrzu przeszkodą jest czasem też to, że wiele spolszczeń działa poprawnie tylko z starszą wersją, a przy remasterze nie działa w ogóle lub przy niej brak polskich znaków np:
1) Secret of Monkey island Special Edition 2009 bardzo ciężko wgrać spolszczenie, gdy to zrobisz brakuje polskich znaków.
2) To samo przy Monkey Island 2 Special Edition.
Zatem lepiej w odświeżone wersje grać po angielsku. Starsze oczywiście bez problemu działają w PL z polskimi znakami, bo odpalamy je przez ScummVm więc odpalenie ze spolszczeniem jest dziecinnie proste
3) Do Grim Fandango remaster oczywiście idzie wgrać spolszczenie ze starszej wersji, ale też brakuje polskich znaków. Wiem, że pracują nad spolszczeniem do nowszej wersji, by działała z polskimi znakami.
4) Do nowszej wersji Broken sword Dir Cut nie pasuje z wiadomych powodów spolszczenie, które idealnie działa w pierwotnej wersji Broken sword na ScummVm (W Dir Cut mamy dodatkowe dialogi i zagadki. I to już w prologu)
5) Do Day of the Tentacle remastera też nie idzie wgrać spolszczenia działającego ze starszą wersją
6) Resident evil 4 HD nie idzie spolszczyć jak Resident evil 4 pierwszą wersję Pc wydaną w 2007

post wyedytowany przez Piotrek1982 2020-01-05 22:45:42
05.01.2020 08:58
Ppaweł
19
odpowiedz
Ppaweł
64
Senator

Nie wiem czemu ale oprawa graficzna kojarzy mi się z Wastelandem 2, czekam na spolszczenie i obczaję

05.01.2020 16:42
20
odpowiedz
2 odpowiedzi
zanonimizowany947165
46
Generał

Nie wiem w co tym fajnego że co są dialogi i nic się w tej grze nie dzieje ciekawego

06.01.2020 00:54
20.1
szejk18
81
Konsul

Czyli książek też nie ma sensu czytać bo same dialogi i nic ciekawego xd

06.01.2020 10:43
20.2
2
Jerry_D
65
Senator

No i niestety cała masa ludzi książek nie czytuje.

05.01.2020 17:11
CzarnaKreda
21
odpowiedz
CzarnaKreda
122
Generał

Naprawdę genialna gra i mówi to osoba której język angielski nie jest na zbyt wysokim poziomie i która nie przepada za ścianami tekstu. Gra ma świetny świat, historię i dialogi przez co spora ilość tekstu mi nie przeszkadza. W innych grach potrafię nawet nie czytać niektórych dialogów bo są po prostu słabe i nudzą. Uważam że człowiek uczy się całe życie i takie gry są dla mnie dobre bo mogę wyłapać nowe ciekawe słówka. Oczywiście nie jest to gra dla wszystkich ale nie ma gier które podpasują wszystkim, nawet legendarny wiedźmin xD. Zagram sobie ponownie jak dodadzą język polski żeby zobaczyć na jakim poziomie stoi tłumaczenie bo to może być małe wyzwanie dla twórców.
PS. Indyki przez mniejszy budżet i przez to że nikt nie stoi z batem nad twórcami, potrafią być bardzo oryginalne i świeże. Pokazują że twórcy mogą zaskoczyć nas jeszcze nie raz swoją kreatywnością i pasją do gier. Bo dla mnie dużo więcej znaczy gra która daje jakiś powiew świeżości w tej branży niż kolejny klon sprawdzonych mechanik. To jest właśnie siła mniejszych gier że twórcy mają jaja by pójść na całość i stworzyć coś świeżego i unikalnego.

post wyedytowany przez CzarnaKreda 2020-01-05 17:21:57
05.01.2020 22:48
22
odpowiedz
6 odpowiedzi
12dura
48
Senator
Image

Czekać czy nie czekać o to jest pytanie

05.01.2020 22:52
Mr. JaQb
22.1
Mr. JaQb
111
Legend

Według mnie jeśli czujesz się na siłach, lepiej ograć ją po angielsku. Tłumaczenie rzadko kiedy oddaje w 100% oryginalny tekst, żarty i gry słowne często okazują się nie być tak samo trafne po przetłumaczeniu.

05.01.2020 22:59
22.2
1
zanonimizowany1244097
35
Generał
05.01.2020 23:41
Pilav
22.3
Pilav
143
Generał

Gdybym nie miał kupki wstydu to bym nie czekał, ale ja znam angielski w stopniu wystarczającym. Zastanów się jaka jest twoja znajomość języka. Zastanów się też czy nie chcesz podszkolić się w angielskim, bo granie ze słownikiem w ręku to dobry sposób aby łączyć przyjemne z pożytecznym.

Swoją drogą to, że nie wymienili języka hiszpańskiego, a wymienili polski, wydaje mi się dziwne i trochę podejrzane.

06.01.2020 00:21
😐
22.4
12dura
48
Senator

Patrzyłem w jutuba na losowy moment, czasem muszę dwa razy przeczytać, ale raczej dam radę.
Większość czasu jednak spędzam na reddicie i 4chanie i tamte angolskie wysrywy czytam na porządku dziennym, ale TAKIE teksty to dla mnie nowość.

Ale i tak chyba zaniecham grania po paru h bo fabuła mi zwykle koło dupy lata, ale może pyknie...

post wyedytowany przez 12dura 2020-01-06 00:28:19
06.01.2020 13:38
marcing805
22.5
marcing805
194
PC MASTER RACE

Jak fabuła Ci koło pupy lata, to odpuść. Disco jest raczej grą dla oczytanych i lubiących czytać. Ćwiczenia refleksu, potrzeby mocnego skupienia czy nauki na własnych błędach, jak w grach From to tam za wiele raczej nie ma.

06.01.2020 13:50
kęsik
😒
22.6
1
kęsik
156
Legend

No właśnie też takie pytanie sobie zadawałem. Ale obawiam się ze będę czekał, czekał aż się nie doczekam. Nie mam problemu żeby grać w grę z japońskimi głosami i angielskimi napisami ale w takiej grze (gdzie czytania jest od groma a ja czytać nie lubię, gdzie nie wszystko jest nagrane a ja jestem słuchowcem) to bez polskich napisów nawet się nie zbliżam.

06.01.2020 03:40
23
odpowiedz
2 odpowiedzi
grabeck666
83
Senator

Po przeczytaniu komentarzy pod tym tematem, widząc powody, dla których ludzie nie rozumieją tego wyboru lub się z nim nie zgadzają, po prostu straciłem wiarę w ludzi.

06.01.2020 15:13
stasiek1818
23.1
stasiek1818
62
Centurion

A miałeś w szkole język angielski?Zapewne miałeś i dlatego nie rozumiesz że ktoś może nie znać angielskiego i z tego powodu odrzuca grę.Ja miałem w szkole tylko rosyjski,angielskiego rzadko która szkoła uczyła w latach 80-tych.
Mam 53 lat :)

post wyedytowany przez stasiek1818 2020-01-06 15:14:03
12.01.2020 13:33
23.2
grabeck666
83
Senator

stasiek1818

Angielskiego nauczyłem się właśnie grając w takie gry. Razem ze słownikiem w ręce. Dziś jest jeszcze prościej, bo odpalasz google translate na telefonie i dokładnie Ci tłumaczy, a kiedyś trzeba było kartkować.

06.01.2020 15:07
stasiek1818
24
odpowiedz
stasiek1818
62
Centurion

Brak spolszczenia dyskwalifikuje grę na polskim rynku.Więc nie rozumiem tej nagrody.

06.01.2020 15:37
Soulcatcher
25
odpowiedz
3 odpowiedzi
Soulcatcher
276
ESO

Premium VIP

Gra w całości polega na prowadzeniu dialogów i wymaga co najmniej dobrej o ile nie bardzo dobrej znajomości języka angielskiego, co ogranicza potencjalną grupę odbiorców do 5% graczy w Polsce.

Myślę że gdyby gra była po Polsku, swoim językiem i narracją sprawiła by wielu graczom problemy, bo jest po prostu trudna. Jeżeli jest po Angielsku, naprawdę nie wyobrażam sobie jak wielu z was będzie w to grało.

Obawiam się że klikanie na ślepo w pierwszą opcję dialogową może nie wystarczyć.

Nie wiem więc skąd to wielkie podniecenie gra w którą mało kto będzie w stanie zagrać.

Może teraz jest taka moda żeby mówić że się gra w Disco Elysium.

Choć całe życie uczę się Angielskiego ta gra jest dla mnie wyzwaniem, myślałem że coś ze mną nie tak, ale gdy rozmawiałem na temat tej gry z dwoma osobami którzy po angielsku mówią płynnie oni też zauważają zdecydowanie wyższy poziom trudności niż to co spotykamy w grach.

06.01.2020 17:41
DanuelX
25.1
DanuelX
82
Kopalny

Bo tutaj nie język angielski jako taki jest problemem, dochodzi znajomość słownictwa w tym języku z zakresu filozofii czy socjologii. Mogę się założyć, że nawet po polsku ta gra byłaby ciężkostrawna dla sporej części graczy.

06.01.2020 22:52
Pilav
25.2
Pilav
143
Generał

Nie wiem więc skąd to wielkie podniecenie gra w którą mało kto będzie w stanie zagrać.
Może teraz jest taka moda żeby mówić że się gra w Disco Elysium.

Czy to jest przytyk w stronę twoich kolegów z redakcji? Disco oczywiście nie ma szans wygrać w plebiscycie na grę roku organizowanym przez GOL. Zapewne masz dostęp do statystyk i widzisz, że tylko mały odsetek użytkowników zagłosował na tą grę. Mimo to redakcja GOLa wskazała Disco jako GOTY, więc najwyraźniej bariera językowa nie powstrzymała redaktorów GOLa przed "wielkim podnieceniem grą, w którą mało kto będzie w stanie zagrać".

post wyedytowany przez Pilav 2020-01-06 22:57:01
09.01.2020 17:05
25.3
zanonimizowany668247
168
Legend

Soulcatcher - Takie pytanie mam. Jak stworzyłeś swoją postać w Disco Elysium? Bo coś mi się wydaje, że pokusiłeś się na stworzenie własnej postaci, co moim zdaniem jest dużym błędem przy pierwszym przechodzeniu gry. Mając źle wykreowaną postać będzie dokładnie tym samym jak klikanie opcji dialogowych na "chybił-trafił".
Gra jest bardzo rozbudowana i mocno nastawiona na umiejętności postaci. Najlepsze opcje dialogowe możesz trafić przy odpowiednio wysokim rozwinięciu jakieś umiejętności.
Nie ma też się co spinać, że się wybierze złą opcję dialogową, bo twórcy sami zachęcają graczy w czasie ekranu ładowania żeby wybierali "niekonwencjonalne" opcje dialogowe. Czasem dają naprawdę ciekawe efekty. W końcu jest się stróżem prawa...

06.01.2020 17:34
Metaverse
26
odpowiedz
Metaverse
69
Senator

Najlepsze jest to ze nawet jak sie wszystko rozumie to czesto mozna sobie klikac we wszystkie opcje dialogowe i czuc sie jakby sie walilo glowa w mur. Dopiero zaczalem grac ale widze ze latwo nie bedzie.

09.01.2020 17:39
Lechiander
27
odpowiedz
7 odpowiedzi
Lechiander
104
Fuck Black Hole

Blackthorn
stworzenie własnej postaci, co moim zdaniem jest dużym błędem przy pierwszym przechodzeniu gry
Jeśli to prawda, to uważam że jest największy błąd gry, a nie gracza. Minęły u mnie czasy, kiedy zagrywałem się po kilka razy inną postacią i najzwyczajniej szkoda mi czasu, kiedy w kolejce jest jeszcze mnóstwo gier i ciągle wychodzą nowe.

09.01.2020 17:46
Mr. JaQb
27.1
Mr. JaQb
111
Legend

No nie wiem, ja stworzyłem swoją własną postać, całkowicie spolaryzowaną w stronę inteligencji (tej klasycznej i emocjonalnej), ze słabymi atrybutami fizycznymi i grę przeszedłem bez większych problemów. W dodatku dzięki levelowaniu, ubiorom i jedzeniu można się dostosować do danej sytuacji, zwiększając dane atrybuty w ramach potrzeby, dzięki czemu i mój słabeusz dał radę kogoś stłuc - choć wymagania do atrybutów fizycznych występowały w mojej rozgrywce bardzo rzadko, bo większość problemów rozwiązywałem dzięki ogromnemu zrozumieniu świata przez moją postać :)

09.01.2020 17:49
Lechiander
😃
27.2
Lechiander
104
Fuck Black Hole

I o to chodzi. :)
Po prostu zaniepokoił mnie bardzo post Blackthorna. :)

09.01.2020 18:13
27.3
zanonimizowany668247
168
Legend

Jeśli to prawda, to uważam że jest największy błąd gry, a nie gracza. Minęły u mnie czasy, kiedy zagrywałem się po kilka razy inną postacią i najzwyczajniej szkoda mi czasu, kiedy w kolejce jest jeszcze mnóstwo gier i ciągle wychodzą nowe.
Z chęcią podyskutuję na ten temat. To nie jest gra hardcorowa jak seria Might and magic. Gra wybacza bardzo wiele, ale też gracz musi nieco ruszyć głową. W grze masz do dyspozycji 24 umiejętności rozbite na 4 kategorie. Jeśli pominiesz takie umiejętności jak Logika, Encyklopedia czy Retoryka to nie obwiniaj gry i twórców, że niczego nie rozumiesz. Zanim zaczniesz bawić się w buildy postaci to TRZEBA pierw zagrać chociaż trochę, by jednak ten świat gry poznać, jak i jej mechaniki.
Każda umiejętność w grze jest krótko, ale zwięźle opisana i za co ona odpowiada. Encyklopedia to współczynnik wiedzy postaci o świecie gry, a np. Inland Empire to instynkt.

Mr. JaQb - Ja się odniosłem tylko i wyłącznie do problemów ze zrozumieniem dialogów/świata gry o których pisał Soulcatcher. Oczywiście możesz rozwijać swoją postać całkowicie dowolnie, ale nie miej wtedy pretensji, że czegoś nie rozumiesz, bo olałeś np. Encyklopedię.

Po prostu zaniepokoił mnie bardzo post Blackthorna. :)
Wydaje mi się, że problem nie leży w moim poście, a chyba ogólnym strachu zbudowanym w okół tej gry jako gry "hardcorowej" z "ogromną ilością tekstu do przeczytania". W scenariuszu może i jest ogromna ilość tekstu, ale ona jest tak rozbita, że przy 1 przejściu gry nie da się mieć dostępu do całości. Może jedynie w jakimś ukrytym trybie developerskim... Same skille mają po kilka różnych wersji dialogowych w zależności od poziomu.

Ja się przy tej grze bawię wyśmienicie. Nie było sytuacji żebym utknął. Zawsze znajdzie się kilka rozwiązań na rozwiązanie jakiegoś problemu czy sprawy. Ze zrozumieniem dialogów też nie miałem żadnych problemów, chociaż zdarzało mi się zaglądnąć do słownika, ale tylko angielsko-polskiego. W porównaniu do takiego Shadowruna to byłem zmuszany zaglądać do kilku słowników (słownik angielsko-polski, angielskiego slangu, shadowruna i angielsko-angielski czyli mowy potocznej).

09.01.2020 19:29
Lechiander
😃
27.4
Lechiander
104
Fuck Black Hole

Blackthorne ---> W zasadzie nie ma o czym dyskutować. :) Wpis, który mnie zaniepokoił był wg mnie zbyt lakoniczny. Teraz, jak czytam, to jest to po prostu cRPG, które lubię. Liczę się z konsekwencjami wyborów i już. :)
Jeśli nie ma jakiegoś blockera, to wszystko gra i buczy, co wyżej w sumie potwierdzasz. :)
I nie mam strachu przed tą gierką. Czytanie wręcz zachęca, lubię czytać co się da w grach, a angielski też mnie nie odstrasza, choć przyznaję, że wolałbym spolszczenie.
Z kolei mój post wyraża dokładnie to, co wyraża. Nie ma tam podtekstów, strachu, obawy, hejtu na czytanie i eng. Jest jaki jest i tyle. :)
Reasumując: miałem ochotę na tę grę i mam nadal. Zapewne zanabędę. :)

09.01.2020 20:39
27.5
zanonimizowany668247
168
Legend

Lechiander - I jest dokładnie tak jak piszesz. To nie jest hardcorowy cRPG, a gra, która ma symulować papierowego RPG'a. Można sobie popsuć doświadczenie z gry, ale tak jak pisałem wyżej - gracz będzie sam sobie winien. Ja sam nie wiedziałem czego dokładnie można się spodziewać po grze i dlatego wybrałem jeden z 3 archetypów przygotowanych przez developerów, a to dlatego żeby sprawdzić jak dokładnie się gra w tą grę. Chciałem zacząć grę od początku z własnym buildem, ale zaniechałem. Zostawię sobie na ponowne przejście gry gdy wyjdzie w polskiej wersji językowej. Bardziej się skupię na pozyskiwaniu nowych Idei czyli ingame'owych perków, które pozyskujesz poprzez dialogi, a potem rozwijasz w "głowie bohatera" za co dostajesz bonusy i nowe opcje dialogowe. Gra nie tłumaczy jakie dokładne będą korzyści z "Idei" na której postanowisz się skupić - pozbycie się jej będzie kosztować punkt umiejętności, a funkcja save/load w tym wypadku jest kompletnie bezużyteczna, bo aktywacja perki trwa kilka-kilkanaście godzin w grze. A to jest bardzo dużo.

09.01.2020 20:59
Lechiander
👍
27.6
Lechiander
104
Fuck Black Hole

Robisz smaka na te gierkę, oj robisz Blackthorn! :D
Kto wie, może jednak tez spróbuję ze dwa albo i więcej razy. ;)
Czas pokaże. :)

10.01.2020 02:16
👍
27.7
zanonimizowany668247
168
Legend

Robisz smaka na te gierkę, oj robisz Blackthorn! :D
Kto wie, może jednak tez spróbuję ze dwa albo i więcej razy. ;)
Czas pokaże. :)

No jasne. :D

post wyedytowany przez zanonimizowany668247 2020-01-10 02:16:50
09.01.2020 21:23
Soulcatcher
28
odpowiedz
1 odpowiedź
Soulcatcher
276
ESO

Premium VIP

Blackthorn zaczynałem różnymi postaciami, nie mam jeszcze wyrobionego zdania jaka postać będzie dla mnie najlepsza, nadal próbuję i uczę się.

10.01.2020 02:04
28.1
zanonimizowany668247
168
Legend

Soulcatcher - Polecam mimo wszystko uzbroić się w cierpliwość i po prostu w starym dobrym stylu wypytywać npców. Jeśli czegoś nie do końca rozumiesz to prędzej czy później dowiesz się konkretów na dany temat. No i też nie koniecznie od razu dowiesz się o znaczeniu dziwnych nazw, które są w obiegu jak np. pale. Mam w grze 45 godzin, więc już co nieco wiem o grze. :)

Wiadomość Disco Elysium grą roku redakcji GRYOnline.pl