Slyszeliscie, ze duza gra, ktora kosztuje 300mln $ musi sie przedac w nakladzie minimum 8mln by zwrocic koszty produkcji? i to w pelnej cenie premierowej. Przestaje sie dziwic, czemu nie chca robic gier single... Skad tyle DLC, mikrotransakcje, skorki itd...
A kto każe im robić obfite sandboxy. Liniowe tunelowki są duuużo tańsze w produkcji, a do tego bardziej wciagają i zazwyczaj są ładniejsze graficznie. Szybciej się zwroci koszt, szybciej się je zrobi - same plusy.
Racja. Po co te wszystkie gatunki muzyczne jak można szybko zarobić i wiecej na disco polo.
Glupszego argumentu nie mogłeś wymyślić. Przecież można robić to, co dzisiaj, tylko w formie gry tunelowej lub metroidvanii, a resztę koncepcji zachować .
Teraz gdybać, co jest droższe? Ile kosztuje wzmacniacz do rocka, a ile kosztuje wzmacniacz do black metalu. O ile ciężarówek więcej ma Venom względem Dire Straits? A może odwrotnie?
Mimo wszystko na koncertach wszystkie zespoły potrzebują podobnej sceny, nagłośnienia i świateł.
A po cholerę wynajmować Keanu? Mało dobrych aktorów i mniej znanych? Po co płacić licencje za nazwy samochodów? Fani sobie zrobią na to moda, zainstalują u siebie i będą mieli prawdziwe nazwy fur za darmo.
Po co emitować reklamy w TV, jak w internecie jest taniej?
Ale mowimy tu o pelnej cenie po premierze.... Jak gra jest przeceniana albo dodawana do konsoli to nie zarabia tyle.
Sprawdziłem sobie koszty gier i mało która gra dobija do $300mln.
Nie wiem, na ile lista z Wikipedii jest aktualna (List of most expensive video games to develop)
ale według niej najdroższe było GTAV z kwotą $265mln (zawiera koszt reklamy).
Dla porównania Wiedźmin 3 kosztował $81mln (wliczając reklamy) , ale już na przykład Wiedźmin 2 to był koszt około $10mln (nie jestem pewny, czy wliczając reklamy).
Tak więc dobre gry AAA kosztują jakiś rząd wielkości mniej niż te podane $300mln...
Slyszeliscie, ze duza gra, ktora kosztuje 300mln $
To tyczy sie tylko gowien AAA typu cod, bf itp gdzie na reklame wywalaja 250+ mln :P
And I'm just sitting here, playing Aragami, and giving zero shit about those numbers.
Biedna branża. Taka nieopłacalna :( a te wspaniałe korpo jeszcze dokładają do biznesu żebyśmy mogli grać!
Tylko podstawowe pytanie - ile gier naprawdę kosztuje w produkcji te 300mln? Bo pamiętam, że okrzyki o pierwszym Destiny, że to gra za "pół myliarda szekli", a nie zdziwiłbym się jeśli zdecydowana większość tego pochłonął marketing.
Zacznijmy od tego, że jeszcze chyba nie powstała gra z tak dużym budżetem wliczając nawet marketing który czasem przewyższa trzykrotnie kosztu produkcji
Podobno Star Wars The Old Republic przekroczyla 300 i to sporo bez brania pod uwage reklamy.
@maciell: Jakieś źródła tych rewelacji? Oficjalnych danych z tego co wiem nie ma a różni analitycy obstawiają wartości w przedziale 125-200 mln$
https://latimesblogs.latimes.com/entertainmentnewsbuzz/2012/01/star-wars-old-republic-cost.html
https://www.nytimes.com/2011/12/19/arts/video-games/star-wars-the-old-republic-vs-world-of-warcraft-online.html?pagewanted=1&_r=1
https://www.gamespot.com/articles/star-wars-the-old-republic-cost-200-million-to-develop/1100-6348959/
200 mln czyli ponad 300 z marketingiem .
przekroczyla 300 i to sporo bez brania pod uwage reklamy.
vs
200 mln czyli ponad 300 z marketingiem
Zdecyduj się.
Chyba RDR2 i głównie nowe gry Rockstara takie koszta mają, inne gry AAA raczej mniej choć i tak bez iluś milionów sprzedanych twórcy mogą iść pod topór...
Wincyj graficznych wodotrysków, miałkich gier prowadzących za rączkę, więcej hajpu i marketingu.
A tak poważniej teraz - mniejsi twórcy za o wiele mniejsze kwoty nawet i dzisiaj
Także nie bądźcie lemingami - kupujcie dobre gry, nie tylko te z ocenami 9/10 od pożal się panie Bobrze przedłużaczy działu marketingu - recenzentów growych.
Koszt gier jak na razie rzadko kiedy zbliża się do 300 milionów - zdarza się przekroczyć w przypadku dużych nakładów na marketing albo nielicznych przypadkach gier-usług rozwijanych przez wiele lat (a więc również zapewniających ciągły przypływ gotówki).
Niezależnie od tego należy pamiętać, że wraz z dojrzewaniem branży pojawiły się inne źródła dochodu dla twórców. I nie chodzi mi tu o mikrotransakcje czy DLC ale np. product placement, który zaczęło stosować EA Sports ale który zdarza się również w innych tytułach. Przykłady tutaj: https://www.theguardian.com/technology/2014/jul/03/six-of-the-best-product-placement-video-games
Z resztą co do kosztów to taki np. God of War szacowany jest na około 100mln$... W weekend otwarcia sprzedał się w 3.1mln kopii co oznacza, że gra się zwróciła. Spiderman kosztował podobnie (byłoby pewnie więcej ale Sony ma prawa do postaci) i sprzedał się w 3.3 mln kopii - czyli zarobił nawet więcej (blisko 200mln). W obydwu przypadkach nie wliczono zysków bundli z konsolą. Wyliczać dalej mi się nie chce.
Co za czasy, ludzie się bardziej martwią o interes korporacji niż własny jako klienta :)
300 milionów PL to kosztował Wiedźmin III / Cyberpunk będzie praktycznie dwa razy droższą grą czyli coś w okolicach 600 milionów PL czyli ok. 160 milionów USD