U mnie w skrócie:
Najlepsza - CDprojekt red przez podejście, brak stosowania zabezpieczeń i słuchanie gracza oraz wkładanie w gry serca, oraz cała lista, którą bym wypisał na 15000 stron kartek A4
Najgorsza - Ubisoft - przez robienie graczom kompletnie na przekór, skok na kasę, olewanie próśb odnośnie najlepszych ich gier (PoP, Rayman, Splinter Cell), ciągłe wmontowywanie w swoje gry elementy sieciowe, stosowanie denuvo+vmprotect, które powoduje 30% straty wydajności ich gry nie wspierają multi gpu, itd itd na 15000 stron kartek A....4
1. Rockstar Games
2. Capcom
3. Naughty Dog
Ostatnio ciężko mieć ulubieńców w AAA, bo cały ten segment to fabryki, a nie pracownie artystyczne, jak kiedyś.
Jeśli chodzi o devów, to zawsze lubiłem Monolith, ale ostatnimi czasy obniżyli loty (czytaj: nie zrobili oryginalnego fpp, jak to mieli w zwyczaju, bo ich Shadowy są bardzo ok), oraz Raven Software, ale tych Activision zagoniło do wspierania Call of Duty więc też nie mają okazji się wykazać. Crystal Dynamics nadal lubię. Tomb Raider to w wielu aspektach owoc ewolucji, którą zaczął mój ulubiony Soul Reaver. I choć chciałbym zobaczyć nowe Legacy od Kain, to i u Lary widać geny Raziela. Starbreeze już nie istnieje... W sumie Id nie daje ciała. Nawet te ich średnio oceniane Rejdże mi pasują.
A no właśnie. Avalanche. Jedna z ostatnich firm, w których pamiętają, że gry to też głupawa rozwałka bez większych ambicji. Just Cause jest wspaniałe i na pohybel heretykom ;).
No i jest Spiders. Ich gry mają swoje wady, ale czuć, że są robione z sercem.
Cenię Klei. Widzę u nich własny styl, który jest rzeczą, którą cenię u wszystkich wymienionych.
Kogo nie lubię? Preorderowców i kretynów kupujących pieniądze do gier za prawdziwe, jeśli nie są to gry f2p. To przez nich branża wygląda tak, jak wygląda. EA czy UBI tylko na tym korzystają.
Najlepsza R* a najgorsza EA.
Best - Grinding Gear Games, wyroznienie: Crate Entertaiment
Worst - ex aequo Electronic Arts, Bethesda (jako producent), wyroznienie: Blizzard + Activision
Hmm jeśli chodzi o wskazanie najlepszej i najgorszego producenta, to trudno czasami jednoznacznie powiedzieć, ponieważ często wydawca odpowiada za taki a nie inny kształt gry. Spróbuje zatem dać po 2 przykłady wydawców i producentów, którzy najbardziej się wyróżniają w dobrą czy złą stronę. No i jeszcze ambiwalentnych.
Najlepsi producenci:
Naughty Dog – mam wrażenie, że większość innych już wydałoby TLoU 2 ale oni się nie śpieszą. W ostatnich latach ich gry były przynajmniej dobre, nie roiły się od błędów technicznych jak u wielu innych.
Warhorse – za taki a nie inny kształt Kingdom Come. Za to, że nie jest jakimś g#$%^nym arkade. Za to, że robili absolutnie wszystko, aby trzymać się początkowych założeń projektowych i to widać. Szanuje ich za fabułę KC:D. Historia Heńka jest jedną z najdojrzalszych, jeśli nie najdojrzalszą w grach.
Najlepsi wydawcy:
Sony – za nie porzucanie gier singlowych i dużą swobodę twórczą dla studiów, które z nim współpracują.
Bethesda Softworks/Zenimax Media – chodzi mi rzecz jasna o wydawcę. Tak jak ich studio jest dramatem jeśli chodzi o podejście do klienta i trzymanie się tego okropnego silnika, tak jako wydawca są bardzo uczciwi. W grach wydawanych przez nich nie ma ciśnienia na DLC, mikrotransakcje czy inne szkodliwe procedery, w tym wymuszanie szybszej premiery na podległych sobie studiach. Bethesda wydawca – ok, Bethesda studio – syf, kiła i mogiła.
Najgorsi producenci:
Gearbox Software – musieli się tu znaleźć. Z rokiem na rok niechęć do nich jest u mnie coraz silniejsza. Działania Randy’ego są z punktu widzenia klienta niedopuszczalne, buta i pycha. Jakieś machloje finansowe, oszustwa i żerowanie na nostalgii. Czekałem na nowe BiA ale z Randym na czele go nie chce, bo nie mogłoby to się dobrze skończyć.
Paradox Interactive – za to, co zrobili z serią Hearts of Iron, za to z jak dobrej gry jaką była EU4 stało się niezbansalowane g...., za miliony DLC które często zamiast poprawiać/rozbudowywać grę to wielokrotnie są jakimiś łatkami bądź boost-nation, przez co frakcje te są OP. EU4 bez DLC dzisiaj jest jakimś smutnym kastratem. Ich gry mają dość słabą optymalizację, silnik już dawno powinien zostać zmieniony. Obecnie ich plan wydawniczy jest taki, że wydają szkielety gier po czym przez lata je „rozbudowują”, przez co żeby zagrać na poziomie nie wystarczy wydać 60 $ na premierę, trzeba doliczyć trzykrotnie więcej nawet biorąc DLC w promocjach na steam.
Najgorsi wydawcy:
EA – za całokształt. Za uparte wymuszanie Frostbite, za mikrotransakcje i DLC. Za zamknięte studia takie jak Westwood. Za pijawkę pieniędzy, jakim stał się tryb wieloosobowy w FIFIE. Za pójście drogą gier-usług.
Ubisoft – jeszcze niedawno umieściłbym tutaj Activision-Blizzard ale w tym roku przegięli. Tegoroczne E3 było przez nich żenadą. Zamiast rozwijać się, oni kierunkują gry wciąż w stronę 13-latków. Nie lubie ich za to, że pozbyli mnie nadziei na to, że doczekam się kolejnego Splinter Cella albo prawdziwie singlowego, taktycznego Rainbowa. Nie dziękuje im za to, że zrobili z markami sygnowanymi nazwiskiem Ś.P. Toma Clancy’ego chałę nie mającą już nic wspólnego z powieściami pisarza. I te nowe Ghost Recon, które absolutnie jest krokiem milowym w tył dla serii. Ta nowa mobilka to w ogóle obraza mnie jako fana Splinter Cella.
Ambiwalentni:
Rockstar Games – nie można im odmówić tego, że robią przynajmniej przyzwoite gry single. Niestety, parcie na sprzedaż golda w multi i rozwój samego GTA Online to smutny pokaz, w jakim beznadziejnym stanie jest ogół branży.
CD Project RED – szanuje ich za gry, choć niestety te są napompowanym balonikiem przez ich pijarowców oraz fanboyów. Puste, nieprawdziwe frazesy typu „Rewolucja gier RPG” w przypadku ostatniego Wieśka, kiedy to ciężko powiedzieć, że to naprawdę gra RPG; mam trochę za złe im silenie się na źle pojmowaną dojrzałość pokazując cycka czy rzuceniem jakimiś przekleństwami w trailerze/gameplayu. Poza tym mam obawy odnośnie fabularnej strony Cyberpunka patrząc po tym, jak mieszany pod tym względem był Dziki Gon. Żeby to się nie skończyło jakąś banalną historyjką, w której znowu mamy ratować świat. Albo go niszczyć, co ostatnio jest szczególnie podkreślane w ich materiałach. Jest jeszcze wątpliwa etycznie sprawa crunchu, wiem że to często spotykane zjawisko w branży ale chwały to im nie przynosi. Z drugiej strony, pomijając medialną otoczkę, nie da się nie docenić dobrych stron gier produkowanych przez nich. Ich dialogi to klasa sama w sobie, klimat w większości daje radę, nie mają pierdyliardu płatnych DLC. Zobaczymy co będzie dalej.
Nie zaliczył bym CDR do najgorszych ani najlepszych są za krótko za mało zrobili by ich ocenić, może ambiwalentni to dobre miejsce dla nich.
Odnośnie R to robią fajne gry single, ale ich parcie na mikrotransakcje i ten grind w multi jest prostackie i stawia ich na równi z EA, wiadomo że kasa rządzi ale bez przesady.
Najlepsza? Cholerny wie, redzi to tylko wiedźmin 3, poprzednie części były gorsze trochę. RockStar? Lubię ale wolałem trochę inne gry. Bunggie bym wymienił, ale jak odeszli od ms to rozbili się na dwie ekipy, część ludzi robi halo a druga część destiny i zjechali z formą. Id software może? Chociaż bardziej kiedyś.... Trudno powiedzieć.
Najgorszy? EA, Ubi wydają cały czas dobre lub solidne gry. Dałbym tutaj jakieś mniejsze studio, np piranie. Cały czas jadą na patencie z gothica. Robią ciągle tą samą grę co 18 lat temu tylko, że gorszą.
Najlepsi obecnie to: Rockstar, Naughty Dog i CDP RED (w poczekalni Larian, Santa Monica)
Najgorsi (z tych największych ofc): Bethesda, EA, Konami (w poczekalni Ubisoft, Blizzard)
Najbardziej lubiane: Atlus, Capcom, FromSoftware, Nintendo, PlatinumGames, Rockstar Games, Retro Studios, Ryu Ga Gotoku Studio
Najmniej lubiane: Avalanche Studios, CD Projekt Red, Criterion Games, Gearbox Software, Paradox Interactive, Piranha Bytes
Najlepsze/Najbardziej lubiane:
Atlus, PlatinumGames, R*, Arkane Studios, id Software, Irrational Games, Koei, Nintendo, Naughty Dog, Obsidian
Najgorsze/Najmniej lubiane:
EA, Bethesda, Rare, Gearbox, Avalanche
A ja powiem coś kontrowersyjnego.
Najgorsza: R*, może jeszcze nie teraz, ale ten ich romans z segmentami Online sprawia, że idą w złym i mrocznym kierunku... gdzie dodatki do GTA5? Czy doczekam się Undead Nightmare 2? Szczerze wątpię, bo są zbyt zajęci dodawaniem pierdół do sieciowego segmentu ich gier.
No właśnie ostatnio sobie jadą po badzie. Zamiast wydać kolejne GTA to bawią się w dodatki do online. Jak tak dalej pójdzie to wychodzi na to że będziemy mieli jedno GTA wydawane na 10 lat.
Biorąc pod uwagę ostatnią dekadę:
Fajne: From Software (zawsze #1 przez to że zrobili 3 gry które okupują moje top10) Capcom, Nintendo (nie gram w zbyt wiele ich gier, ale szanuję za styl), Platinum Games, TEAM CHERRY (prawdziwa wisienka)
Takie Se: THQ Nordic, CDPR, Konami, id Software, Naughty Dog, Rockstar, Arkane, Larian, Respawn, Infinity Ward, Microsoft i spółka
Niefajne: Activision Blizzard, Ubisoft, Bethesda, Electronic Arts,
Podpisuje się pod tą listą dwoma rękami, może tylko obok Teamu Cherry pogrubiłbym też From Software i dopisałbym MDHR do fajnych ;) Silksong to w tej chwili najbardziej oczekiwana przeze mnie gra, bardziej niż Elden Ring czy choćby Cyberpunk.
Trudno jakoś specjalnie wyczekiwać ER skoro w sumie nic nie wiadomo o grze i nawet trailer był skąpy w zawartość.
Najlepsze: Piranha Bytes, Obsidian, From Software, Ryu ga Gotoku Studio, Atlus, Kojima Productions, Platinum Games, Nihon Falcom, CDPR
Najgorsze: Bethesda, Ubisoft, EA, Activision
Kojima Productions
Gościu, ja wiem że Kojima to fajny ziom, ale oni jeszcze nie wydali żadnej gry pod szyldem tego studia, dla tego powstrzymałem się od pisania go w ulubionych :/
Jak to? A MGSy? Konami wydawało a KojiPro robiło. Nie wpisałem ich do ulubionych ze względu na Death Stranding przecież.
Nie mogło robić starszych mgsów skoro studio istnieje od 2005.
Faktycznie, przecież to studio z pomarańczowym liskiem w logo to też było Kojima Productions, pokićkało mi się.
Najlepsi producenci
1. Rockstar (RDR, po czesci Max Payne, GTA, LA Noire, Manhunt, Bully.. Nie gralem w starsze ich gry jak The Warriors, ale ponoc tez zacne i w moich klimatach)
2. Naughty Dog (glownie za The Last of Us i Uncharted 4, ale trylogia tez zacna, Crashe i Jaki nie dla mnie raczej)
3. Sony Santa Monica (trylogia gow byla perfect, a nowa czesc jeszcze lepsza..)
Bardzo lubię tez mimo wszystko Remedy (glownie za przeszlosc), Quantic Dream, Rocksteady, Capcom (glownie za RE), Valve (ale niestety nic nowego nie robia), Arkane
Z tych nieistniejacych to Irational Games oraz Monolith (mowa o takim dawnym Monolith od FEAR czy Condemned, bo w pewnym momencie im sie ekipa posypala i teraz klepia te srednie Mordory)
Jeszcze Infinity Ward swego czasu bylo zacne
Jezeli chodzi o wydawców to obecnie ;
1. Sony
2. Capcom
3. Bethesda
Reszta ma co najwyzej pojedyncze swietne tytuly
Dawniej bardzo lubilem Take 2 czy nawet Ubi (mieli popa, splinter cella fajnego r6 itd), EA (dead space, mirrors edge, mass effect i parę innych dobrych gier)
Ja do najlepszych dorzucę jeszcze Sony i wszystkich od Sony, z naciskiem na Naughty dog
Najgorsza to EA. Najlepsze? Ostatnio Japończycy się starają.
Co masz do EA , FIFA zjada Pesa , NFS dobry , Apex ,same dobre tytuły
Najlepszy developer to oczywiście Naughty Dog.
Z najgorszym mam problem bo żyjemy w takich czasach kiedy zanim kupisz grę to masz dostęp do ogromnej ilości informacji na jej temat, więc po prostu nie kupuję gniotów bo wiem że nimi są zanim wydam pieniądze. Tym samym niespecjalnie się interesuję kto te słabizny popełnił :).
Ale parę lat do tyłu kiedy sytuacja była zgoła inna to bez wachania powiedziałbym Blast :))).
Twórcy codow dla Activision ci na literę T
Nie chce mi się googlowanie nazwy każdy wie o co chodzi
Gdyby tak wymienić, to pewnie niektórzy uznają je za kontrowersyjne. Ale zdania nie zmienię (a i numeracja tylko dla porządku, stawiam je na równi):
1. CD Projekt Red
2. BioWare - mówcie co chcecie, ale ich gry dawały mi i dają wiele frajdy, przechodziłem je wielokrotnie i przejdę jeszcze nie raz.
3. Wymienię to ogólnikowo Sony, ponieważ nie chcę mi się podawać każdego studia z osobna, ale God of War, Uncharted, Spider-Man czy Horizon to po prostu wysokiej klasy produkcje.
4. SCE Bend Studio - za Days Gone, fantastyczna i dojrzała produkcja w świecie zombie, czekam na drugą część.
5. Gunfire Games - za serię Darksiders.
6. Riot Games - choć LoL wkurwia mnie czasem niemiłosiernie, a czasem daję sporo radości to jednak stworzyli grę online która jako jedyna zdołała mnie przykuć na wiele lat i kolejne lata przy niej pozostanę.
Najlepszy to rockstar za najlepsze gry.
Najgorszy VALVE za brak gier, olewczy stosunek do graczy. Jadą na opinii, dlatego rzadko ktoś się źle o nich wypowiada, bo nie ma o czym, bo nie ma gier
Najlepsze :
1. Bethesda
2. Piranha Bytes
3. BioWare
Najgorszych nie mam :)