Recenzja Rise and Fall – mały duży dodatek do Civilization 6
Trochę literówek (ramkaniebiesksa :)) można wybaczyć, ale określanie szachów mianem prostej gry to już nie przystoi komuś kto uważa się za miłośnika strategii. :)
Co do SI - zapewniam, że stworzenie sensownej i wymagającej SI w takich grach jest jak najbardziej możliwe, natomiast komfortowa gra z czymś takim wymagałaby obliczeń rozproszonych z użyciem pokaźnej sieci procesorów, albo po 30 turach czekałoby się na kolejne po kilka(naście/dziesiąt) godzin :) Pomijając już kwestię odbioru przez gracza takiej SI, bo to - jak wykazały testy - również bywa kwestia sporna.
Sam dodatek wygląda sensownie.
@soulldelsol Obliczenia rozproszone, siec procesorów? LoL Ale zgadzam się z tobą - można było stworzyć alphago i openai dla doty (fakt że trzeba było do tego sporej części infrastruktury azure) to można wytrenować namiastkę wielowarstwowej sieci dla cywilizacji + porządnie zaprojektowany FSM. Trening jest najbardziej wymagający a NN może spokojnie działać na dzisiejszych kartach graficznych + FSM . Nikt nie oczekuje bicia czempionów cywilizacji tylko czegoś lepszego od tej ameby którą ciągle implementują w kolejnych cywilizacjach. Tylko trzeba chcieć zamiast wpieprzac kolejne gow.niane cuda i cywilizacje
Miałem na myśli skalę, a nie konkretne rozwiązanie :) Obawiałbym się jednak efektu końcowego. Znane są wyniki tzw. kleenex testów, gdzie zapodano testerom porządne, realne SI. Efekt był taki, że gracze byli sfrustrowani bo przekonani byli, że komp oszukuje (porządnie wykonany manewr flankowania z ogniem zaporowym sprawiał wrażenie zwykłego spawna za plecami), a on zwyczajnie wykorzystywał wszystkie opcje i błędy gracza :)
nie mam pojęcia jak na tej gów.nianej stronie odpowiadać na posty... odpowiedz wyświetla się tylko przy moich
@soulldelsol - nie ma problemu z poziomem trudności. To kwestia porządnej implementacji. Dla głąbów można stopniować tą dzisiaejszą amebę + ostatni poziom SI. Można stopnioować SI przez stopniowanie FSM. Masz tu milion możliwości
Co w praktyce może znów sprowadzić się do - jak to zgrabnie określiłeś - ameby z dodatkowymi surowcami, a z siecią neuronową po obcięciu stanów byłaby to ameba z dodatkowymi surowcami robiąca inne rzeczy niż tamta :)
Myślę, że pierwsi szlak przetrą moderzy w takich tytułach :) bądź co bądź sieci neuronowe z algorytmami genetycznymi to już co drugi pasjonat stawia z zamkniętymi oczami :) Dev nie będzie ryzykował środków na coś co może się okazać niewypałem, albo da efekt mało satysfakcjonujący/mało różniący się od tańszego i przewidywalnego rozwiązania. Choć nie powiem - chętnie spróbowałbym innej ameby, bo o ile pokonanie 'pełnego słupka' w total war z użyciem garstki procarzy wspieranych motłochem było zabawne za pierwszym razem, o tyle za kolejnym już było żałosne :)
@soulldelsol
Total War, tak mniej więcej od Shoguna 2 w górę, są za szybkie dla SI. Znaczy - żołnierze za szybko giną a oddziały za szybko panikują. Dlatego bez modów wpływających na żywotność i morale ani rusz (każdy większy overhaul się tym zajmuje). SI geniuszem się wtedy nie staje, ale przynajmniej nie przegrywa z byle czym.
Recenzent zapomniał o największym minusie czyli AI które nadal kwiczy i płacze i nie korzysta z dodatkowych opcji tak jak powinna, ale pomijając nawet je, nadal jest słabe w wykorzystywaniu możliwości podstawki a nałożenie do tego dodatku tylko pogorszyło sprawę. Dla mnie 6 jest o wiele gorsza niż piątka i to jest krok w tył w rozwoju serii. Również te zmiany które daje dodatek są bardziej kosmetyczne i urozmaicają rozgrywkę niż poprawiają błędy podstawki czy realnie polepszają grę szczególnie biorąc pod uwagę cenę gry. To chyba jeden z najmniej zmieniających sposób i głębie rozgrywki dodatków civ-a biorąc pod uwagę 4 i 5 w które to grałem. Ogólnie przeciętny dodatek, jak dla mnie nie wart ceny.
Miło mi słyszeć, że jest więcej fanów Stellaris. A niedługo 2.0 :D!
@soulldelsol W szachach tyle strategii co w RPG elementów FPS. Szachy to gra pamięci. Im lepsza ona jest, tym lepszy będziesz.
serio? Lekko licząc 10^40 wariantów gry do zapamiętania. Powodzenia.
Co do SI. Tak, gra jest bardziej skomplikowana niż szachy. Nie, nad tą grą dłużej pracują, niż nad SI do szachów, które dla ogarniętego SI deva pewno zajmie dzień. Ja rozumiem, że nie na wszystko.. ale są jakieś imho base zasady dobrego AI w civce, tzn mogłyby być. Np nie wypowiadaj wojny przeciw sąsiadowi, bo zabrał Ci dwa miasta we wcześniejszych wojnach.. a nie masz żadnych wojsk.. A przy jego granicach mam pełne armie. Po zabraniu mu stolicy, dostał misję na odbiór stolicy.. i wtedy przyjął ode mnie rozejm. Pewno znowu za chwile wojne wywoła, kiedy ja chciałem grać jako egipskie imperium handlowe, to Rosja nie pozwala mi, bo non stop się przypierdziela, to zabieram wioskę i sam wołam o pokój, a ona w kółko i kółko. Jakieś lepsze input dane do tego kiedy wywołać wojska, i nie ważne jak bardzo ważne jest odzyskanie stolicy.. bez wojska raczej nie warto. Także tak, gra jest trudniejsza niż szachy, ale AI z szachów to nie pasuje do civki, nad którym chyhba mają jakieś zespoły za to odpowiedzialne, niech ruszą tyłek i zrobią przynajmniej tyle co zrobili z Rome Total War, gdzie AI było tak samo fatalne na początku.
Dodatek mi się mega podoba, dałbym 9/10, ale że AI, które w moich oczach nic nie zyskało, a nawet zgłupiało bo chyba nie wie jak zatrzymać bunt zupełnie.. to 5.
I wiem, kolega wyzej pisał, czasu by potrzebowała.. Ale szczerze, to mogliby dać to sparametryzowane i każdy na siłę swojego kompa mógłby tym zmieniać ;) Jak bardzo wgłąb drzewa wyborów miałoby AI zachodzić i obliczać. W tle też może robić to powolutku..
Civ 6 to słabiutka gra. Tu koleś na DEITY (Bóstwo) leci w kosmos w 780r. :D (150 tura), a Rzymem w 157 turze. https://www.youtube.com/watch?v=OKV9hzUW210
Można. Niezbyt mi to rozwiązuje problem z AI, ale tak, jest taka możliwość w tej grze.
"wysoka cena (połowa wartości „podstawki”)"... chyba 2x droższa od podstawki. HB Civ6 była za 40zł z dwoma DLC. Taka cena za dodatek to istne zdzierstwo. Rąbią graczy gdzie się da jak nie SP to mikropłatnościami. Dziwić się potem, że ludzie piracą.
Dlatego dali do Humbla. Przecież to jest sposób sprzedaży i zwiększenia zysków, dali promkę, bo wydają DLC. Wtedy potencjalnie więcej ludzi kupi DLC. (ja kupiłem, chociaż na GMG można było zakręcić jakiś czas temu z voucherem i kupowaniem 'kart' dzięki czemu za dodatek zapłaciłem jakieś 60-70zł, bo w pełnej bym nie kupił)
Civka 6 byla tak ujowa na premiere, ze nawet za darmo juz bym nic od nich nie chcial. Nigdy juz nie kupie nowej gry z tej seri. Przez ten glupi komputer sie grac nie dalo.
grałem w wersję *demo z wypożyczalni*, mimo iż posiadam wszystkie poprzednie części to cieszę się, że nie kupiłem tej części. zarówno podstawka jak i dodatek mają tragiczne AI, pełne tak głupich zachowań jakich jeszcze w tej serii gier nie widziałem. na kilkanaście rozgrywek w różnym stylu zawsze po dłuższej chwili wojnę wypowiadały mi wszystkie kraje bez żadnego wyraźnego powodu.
zawsze po dłuższej chwili wojnę wypowiadały mi wszystkie kraje bez żadnego wyraźnego powodu.
Nie zdziwiłbym się gdyby to był "ficzer" pirackiej wersji. U siebie nic takiego nie zaobserwowałem. Ba! W mojej ostatniej grze Koreą, AI wypowiedziała mi wojnę ZA PÓŹNO, bo już byłem o kilka tur od wysłania ostatniej rakiety i zwycięstwa naukowego.
Grałem w Civ 6 sporo i również w Rise and Fall. Takie zachowanie SI musiało być twoją winą. Albo ustawiłeś tylko domination victory, albo miałeś kompletnie na nich wywalone przez całą grę.
Właśnie zakończyłem grę w R&F, podczas której ani razu nie brałem udziału w żadnej wojnie.
No znaczących zmian nie zauważyłem, w poprzednią część chwile zagrałem nawet bardzo dobra a co do 6 i dodatku to nie jestem pewny.