Naszło mnie żeby dziś pograć w taką grę - rozbudowa ładnie wyglądającego miasta, budowanie fortyfikacji i armii.
Dawno nie grałem w tego typu gry - ostatnio było bodaj AoE III z dodatkami albo Rise of the Nations.
No i dziś - jak "przejrzałem" rynek w postaci Steama i serwisów, to okazało się, że na PC praktycznie nie ma nic nowego od tamtych czasów.
Pamiętam, że całkiem fajnie grało mi się w nieformalną "czwórkę" AoE - Online, ale grę zniszczyło fatalne Games for Windows.
Na Androida pogrywam w fajne Dominations... ale czasy oczekiwania na ukończenie budowy są ... standardowe jak na gry mobilne (oczywiście można przyspieszyć walutą).
W oczekiwaniu jest wiecznie tworzone 0AD ale ono chyba zdąży zestarzeć się w produkcji, bo wygląda dokładnie tak samo jak 2 lata temu, no i jeszcze Spellforce 3.
A poza tym... posucha?
Znacie coś w tym stylu, w co można pograć? Poza remasterami Empire Earth, AoM, AoE oraz RotN?
nie ma i nie bedzie. Gimby nie grajo, a dla paru zapalencow RTS nikt nie bedzie robil specjalnie gry.
gimbów już niedługo nie będzie, i co wtedy? Inni bedo grali?
:)
Serio pytam, co z tymi grami sie dzieje? Przecież to takie hiciory były...
W latach 90/2000 to byly hiciory. Teraz jak ci napisalem developerzy wole zrobic glupia gierke mobilna niz jakiegos ambitniejszego RTS (ktory jest ograniczony tylko do PC).
Fani bawia sie w jakies mody i modyfikacje grafiki, ale jest ich malo i nikt nie bedzie pakowal kasy w nizszowa produkcje.
Tzar: Ciężar Korony, Bitwa o Śródziemie 2, Twierdza, American Conquest
Z nowszych to chyba nic nie wychodzi w tym stylu. Ogólnie z RTSów to tylko Grey Goo, ale to jest bardziej coś jak Starcraft.
No właśnie co, samo w sobie jest dość dziwne, prawda? Przecież nawet jeśli mainstream wypluł RTS-y, to przecież dla indie games to idealne miejsce?
A jednak, strategie pożarły gry free2play, to jest jedyna namiastka strategii, ale rzadko kiedy RTS-a - raczej czekania po 10 godzin aż coś się wyprodukuje i diamenty za SMS-y.
Tak teraz przeglądam Steama i z tego co widzę to jak już jest jakiś RTS to twórcy zawsze idą w klimaty science fiction. Nie znalazłem ani jednej gry podobnej do Age of Empires.
W sumie są jeszcze Kozacy 3, ale słabe to to.
Spellforce 3 jedyną nadzieją na budowanie murów :)
A seria twierdza to chyba troche inna bajka, prawda?
Mastyl=> seria Twierdza to ta sama i jednocześnie inna bajka.
Na pewno ma zaawansowany (jak na gatunek i swój wiek) system budowania fortyfikacji. Ogólnie pod tym względem wyróżnia się najbardziej, obok niej jest świetna gra 'Warrior Kings: Battles".
Ale nie oczekuj budowania ładnych miast. Zarówno pod tym jak i gospodarczym względem 'Twierdza' to maszynka do miesą która ma w szybkim tempie wypluć silne fortyfikacji i zgrane wojsko które będzie silniejsze niż fortyfikacje wroga.
Jak nie grałeś- WARTO sprawdzić.
Jestem w trakcie pisania posta. Za jakiś czas wyedytuje ten albo dodam nowy, z paroma info.
Już nie mam ochoty na tym forum pisać dłuższych rzeczy, ale jako że trafiłeś w bardzo czuły punkt:
0A.D. to kapitalny projekt. Uaktualnienia wychodzą wolno ale regularnie, ostatnie n.21 jakiś czas temu. Gra jest bardzo grywalna od dłuższego czasu, na pewno prace nie posępują w tempie i skali jakiej byśmy chcieli, ale trzeba pamiętać że to fanowski projekt i nigdy nie będzie miał oszałamiającej oprawy, świetnych cut-scenek i udźwiękowienia pod tło fabularne.
Z pomocą przy tej grze (jak i innych wymienionych dalej) przychodzą mody. Jeśli ktoś ma olej w głowie by grać w rtsy to będzie miał olej by zainstalować dowolny mod. Zwłaszcza że w dzisiejszych czasach wiele z nich to foldery które np. lądują w folderze gry o nazwie 'mods' :)
Mógłbym długo pisać o modowaniu polegającym na przepakowywaniu archiwów przy pomocy aplikacji z dev kitów, podmianach .exe na customowe i długim grzebaniu w kupie plików /ini- ale nie o tym post.
Na pewno modowaniu 0A.D. nie pomaga faza gry- każdy mod musi być uaktualniany i przebudowywany (BALANS!) przy nowej wersji gry. Sporo modów czeka w zamrażarce aż wyjdzie '1.0' bo twórcom nie chce się uaktualniać, na pewno są osoby które w ogóle czekają z robieniem swojego moda na pełną wersję, jakkolwiek ona miała by wyglądać.
Póki co ja gram właściwie tylko na ' Delenda Est"
http://www.moddb.com/mods/0-ad-delenda-est
Kapitalny mod, polecam.
Poza nim warto sprawdzić "Rise of the East" czy "Millennium A.D".
Co do samego AoE, dwie notki: AoE2HD dostanie niedługo kolejny dodatek :)
A przy AoE3 jak nie modowałeś też coś się znajdzie, choć większość modów zniknęła ze sceny przy zamykaniu różnych for i stron fanowskich :/
Poszukaj a znajdziesz:
- Napoleonic Era
- Improvement Mod
- Enhancement Mod
- Age of Dynasties
Z nowych produkcji- nie ma faktycznie niczego konkretnego w tym sosie. Jak coś się pojawia to jest zazwyczaj bardzo płytkie, proste i nudne.
Duży temat to strategie turowe, ale go pomijam bo nie wskazałeś na ten gatunek.
Z 'nowszych' rzeczy i starszych do których warto wrócić i które mogą Ci się spodobać:
1. Stonehearth
http://store.steampowered.com/app/253250/
Jeśli nie przeszkadza Ci oprawa, a lubisz zbieranie surowców i budowanie- miej na oku, już od jakiegoś czasu jest naprawdę grywalna i ma w sobie ogromny potencjał.
2. Banished
http://store.steampowered.com/app/242920/
Jeśli nie przeszkadza Ci brak walki jako takiej- warto sprawdzić. Bardzo przyjemna produkcja, skupia się na trzech rzeczach: budowanie, surowce i planowanie. Generalnie przez całą rozgrywkę nad głową jest widmo głodu i śmierci wszystkich mieszkańców. Ale gameplay jest spokojny i można wiele rzeczy dostosować.
Jak ostatnio sprawdzałem to gra posiadała masę mniejszych i trochę większych modów. Nie wiem ile jest dziś, ale na pewno coś się znajdzie.
3. Ashes of the Singularity
http://store.steampowered.com/app/228880/
Robi ją Stardock, jak znasz "Sins of a Solar Empire" to wiesz że to dość dobry poziom. Gra ma mieszane oceny na Steam, ale z tego co grałem jest dośc solidna, nie wiem na jak długo.
4. Grey Goo
http://store.steampowered.com/app/290790/
Mnie odrzuciła z różnych względów, ale są osoby którym przypadła do gustu.
5. STAR WARS™ Galactic Battlegrounds Saga
http://store.steampowered.com/app/356500/
To tak naprawdę Age of Empires 2, tylko w sosie Star Wars. Jedna z moich ulubionych gier ever, nie tlyko w gatunku RTS. Absolutnie fantastyczna, minus- brak porządnego uaktualnienia w kwestii technicznej, ale są mody gdzie można grać full hd, poza HUDem. A 'nowa' wersja ze Steam czy GOG jako taka też daje radę. Gorąco polecam!!
6. Act of Aggression - Reboot Edition
http://store.steampowered.com/app/318020/
Miałem krótki kontakt z pierwotną wersją i parę rzeczy przypadło mi do gustu.
B]7. Lambda Wars mod
http://store.steampowered.com/app/270370/
Jak lubisz Half-Life2 i RTSy- koniecznie sprawdź. Miej na uwadze że to mod, a bazą jest koncepcja świata z HL2. Nie twierdzę że to produkcja na setki godzin.
8. Ultimate Apocalypse Mod
http://www.moddb.com/mods/ultimate-apocalypse-mod
Mod do Dawn of War I.
Jeśli lubisz DoW- to najlepsza rzecz na świecie. Koniecznie sprawdź.
9. Bitwa o Śródziemie 2 mody
http://www.moddb.com/games/battle-for-middle-earth-ii-rise-of-the-witch-king/mods
Oczywiście musisz mieć dodatek "Rise of the Witch King", choć do gołej wersji też się coś znajdzie.
Sporo fajnych rzeczy! Na początek na pewno polecam Edain.
10. CnC Generals mody
http://www.moddb.com/games/cc-generals-zero-hour/mods
OFC tak jak wyżej- z dodatkiem 'Zero Hour', dziś to nie problem, a jak ktoś robi mody to już z myślą o kompletnej wersji.
11. Star Wars: Empire at War: Forces of Corruption mody
http://www.moddb.com/games/star-wars-empire-at-war-forces-of-corruption/mods
Tak jak wyżej.
Jak podobał Ci się concept Empire at War- znajdziesz trochę fajnych rzeczy.
Mi nie do końca sie podobał, o ile moduł gwiezdny przełknę, o tyle forma bitew ziemskich nie do przełknięcia, choć uwielbiam Company of Heroes.
Jest jeszcze trochę ale to i tak starczy jeśli chodzi o modowanie.
Tak jak pomijam turowe tak pomijam ekonomiczne, poza jednym wyjątkiem:
Anno 1404 (koniecznie z dodatkiem Venice)
http://store.steampowered.com/sub/6849/
Seria Anno to głównie gospodarka, ale daleko jej do ograniczeń z klasycznych Settlersów, choć formułą łańcuchowych zależności podobna. O ile przy 2205 przekombinowali, a 2050 ogrywam i jest OK ale już nie ten klimat, o tyle w 1404 nie sposób się nie zakochać.
Ja nie jestem fanem super ekonomicznych gier- 1404 nią nie jest. Sporo planowania miasta, ozdabiania, zarządzania flotą stateczków wojennych i handlowych, budowania fortyfikacji, tworzenia armii i zatrudniania najemników. Walka jest długa i strategiczna, daje sporo satysfakcji, choć ofc to nie jest główna ścieżka rozwoju, choć jest taka opcja- wszystko zależy od szczęścia w dyplomacji i zręczności w zarządzaniu swoimi posiadłościami. Mając zaplecze gospodarcze można sporo wojować.
Gorąco polecam- jeden z najlepszych i najbardziej uroczych RTSów w jakie kiedykolwiek grałem.
https://www.youtube.com/watch?v=geN9UL2zYQ8
ed: ok musze drugi wyjątek- jak nie przeszkadza Ci brak walki znanej z AoE to koniecznie sprawdź kompletną edycję Tropico 4.
Dziękuje za bardzo wyczerpującą odpowiedź.
Nad kilkoma z wymienionych przez Ciebie tytułów już się zastanawiałem - np. nad Banished. Dlatego Twój post postawił kropkę nad "i".
A o kilku zupełnie zapomniałem - z miejsca kupiłem na Steamie tanie już dziś jak barszcz SW: Galactic Battlegrounds. Poczekam też na zimową wyprzedaż żeby kupić kilka innych - przede wszystkim Anno 1404 (pamiętam, jak kiedyś zagrywałem się w protoplastę serii - Anno 1501).
0AD życzę jak najlepiej, ale trochę odstręcza mnie toporna grafika, nie ma tego uroku co piekne, kolorowe budyneczki w Anno 1404 - a przecież taka miła oku kolonia to właśnie sól takich gier.
Jeszcze raz dziękuje, i cieszy, że są na tym forum jeszcze weterani starych, dobrych gier z 90-tiesów.
Pozdrawiam.
Mastyl=> Banished też cierpi z powodu bardzo małego dewelopera (głównie jedna osoba?), ale mimo to gra daje mase frajdy, a pamiętam że mody dodawały sporo nowych rzeczy- materiałów, budynków.
Walki tam nie ma, chyba że z chłodem i głodem :) Może powstanie Banished 2 z walką chociażby vs. bandyci, dzikie zwierzęta itp.
Galactic Battlegrounds jest najbliżej Age of Empires- generalnie ma wszystko- 4 surowce, drzewka technbologii, ery, zamki-fortece, różne mury... Jak nie przeszkadza grafika z tamtego okresu to przygotuj sięna kupę frajdy.
Każda frakcja ma unikalne jednostki, technologie, swój artstyle... naprawdę solidny tytuł.
Anno 1404 ma na promocjach -75%, ale zerkaj też na sklep Ubisoft czy nawet pudełka (sam je mam), gra czasami jest za grosze.
O ile długa gra w AoE2 może trwać pare godzin, o tyle w Anno (jak chcesz) może trwać i kilkadziesiąt. Fantastyczna sprawa, trzeba mieć tylko troche cierpliwości. Dla fanów szybszych gier jest Dawn of War, Starcraft itp.
Jest opcja gry solo, z przeciwnikami neutralnymi (piraci) oraz ofc z AI na różnych poziomach trudności, jest dyplomacja, sojusze, handel, drobne zadania poboczne różnych osad na mapkach, ekspedycje, bardzo przyjemny system dozbrajania statków jak i rzeczy na wyspach...
A i ogólne podzielenie gry na pół- dwa światy 'zachodu' i 'wschodu', z różnymi terenami, surowcami, statkami. Super rzecz.
Sam nie jestem fanem zbyt ciężkich mechanizmów ekonomicznych, ale 1404 mnie od razu przekonało do siebie.
Głupie układanie farm przy plantacjach to sztuka, choć ofc to raczej dla hardkorowych fanów którzy chcą wyciskać absolutny max wydajności z każdego budynku, na początku nie zaprzątaj sobie tym głowy: http://anno1404.wikia.com/wiki/Building_layout_strategies
0AD ogólnie w oddaleniu jest 'ok', ale przy przybliżeniu już straszą modele i tekstury :>
Tak niby nie ma, a ze dwa miesiące temu miałeś premierę Kozacy 3. Kilka dni temu zaś wyszedł nawet pierwszy dodatek.
Ale czytałem słabe recenzje Kozaków. Że niby przestarzałe technologicznie i nic nie zmienione w stosunku do cz. 1.
Tutaj masz klasyczny przykład myślenia zbiorowego.
W wyniku różnych czynników utarła się taka "opinia internetu" że "Kozacy 3 to słaba gra" i wszyscy klepią to jak mantrę, powtarzając po innych chociaż w dużej części sami nie grali.
Tymczasem w przypadku jedynki na dokładnie tej samej zasadzie utarło się coś całkowicie odwrotnego, że "Kozacy 1 to klasyk" i wszyscy tak pod tę tezę klepią chociaż często pewnie nawet nie znają dobrze tej gry no ale jak klasyka i wszyscy chwalą to oni też.
Obie te gry zaś są niemal identyczne, a różnice w komentarzach i opiniach wynikają właśnie tylko z tego, że jak wszyscy chwalą jedynkę to też trzeba pochwalić a jak jadą trójkę to też trzeba zjechać mimo że w obu przypadkach oceniany jest niemal ten sam produkt :D
Ot taka mentalność plemienna. Zwyczajnie ludzie nie myślą/oceniają sami tylko powtarzają czyjeś opinie np. ulubionego recenzenta, youtubera, czy "większości użytkowników" na steamie/golu/metacritic.
Dlatego tak ważne jest jakie jakaś gra zrobi pierwsze wrażenie w mediach głównego nurtu bo jak się utrze taka zła ogólna opinia na temat jakiejś gry to choćby potem gra ta została poprawiona i prezentowała już dobry poziom to i tak ciężko jej będzie złamać ten utarty schemat myślenia pod który będą klepać formułki kolejni opiniujący.
W tym konkretnym przykładzie akurat to opinie o Kozakach 3 są bliższe prawdy bo ten gównostyl rozgrywki (czyli ten z jedynki) jest po prostu tragicznie słaby i nudny. To Kozacy 1 są tutaj niesłusznie oceniani bo nie są tak na prawdę żadnym klasykiem tylko gównianym, nudnym średniakiem, który obrósł w piórka (tylko na wschodzie europy, w tym u nas bo już na zachodzie dużo mniej albo nawet wcale) bo przecież "gra dziecinśtwa", "husaria" itd a tak na prawdę styl rozgrywki mają słabiutki i Kozacy 3 prezentujący dokładnie to samo tylko w innej oprawie świetnie pokazują, że ludziom ten słaby styl rozgrywki zwyczajnie nie pasuje a opinie o jedynce to tylko takie utarte hasełko klepane w sieci.
Szkoda tylko, że sami twórcy się na tym przejechali i zamiast kontynuować i szlifować zmiany wprowadzone w dwójce (która stanowiła kamień milowy w stosunku do poprzedniczki, prezentując o kilka poziomów wyższy poziom oraz wiele nowatorskich rozwiązań) to postanowili wrócić drewnianego crapa (bo w wyniku różnych czynników utarło się krzywdzące, internetowe hasełko, że "dwójka słabsza od jedynki") myśląc, że drugi raz ten sam produkt zyska tak przychylną opinię internetu i utarty schemat do klepania na forach. Nikogo chyba nie dziwi, że tym razem nie pykło :P
Poza AoE II HD (do którego wychodzą ciągle kolejne dodatki) i AoE III (które dosyć dobrze się zestarzało mimo, że też swego czasu padło ofiarą takiego zbiorowego myślenia) raczej nic dzisiaj już nie znajdziesz z większą ilością graczy. Na AoE IV też nie ma co liczyć niestety.
Oj pograło by się w AoE albo coś podobnego, szkoda że jedyna gra tej potrzebie odpowiadająca to AoE 2 HD z dodatkami których łączna cena jest dość zaporowa jak na tak wiekowy tytuł. Liczę po cichu jednak że cena tychże spadnie na zimowej wyprzedaży do sensownej sumy. Póki co wątek podwieszam i śledzę może jeszcze coś wypłynie :p
Widać zainteresowanych tego typu grami jest więcej...
A na komórki - poza wspomnianym DomiNations - znacie coś w tym stylu?
Jeszcze jest Ancient Coqnuest. RTSy w tym stylu to ciężko, w mitologicznych klimatach może stara Saga: Gniew Wikingów?
W trakcie poszukiwań, natknąłem się jeszcze na zapowiedź tego:
https://www.gry-online.pl/gry/life-is-feudal-forest-village/z44970#pc
Life is feudal: forest village.
Coś w stylu banished, ale można sterować z poziomu każdego osadnika. Chyba, bo to jeszcze nie wyszło, są tylko preview.