Alfabet Cywilizacji VI, czyli 10 najciekawszych zmian w Civilization VI
Zupełnie niespodziewanie ta część może okazać się najlepszą częścią w historii. Dla mnie Civ 2 (sentyment) i Civ 5 są najlepsze, choć Civ 4 też wymiatała.
5 oraz 3 to dla mnie najlepsze Cywilizacje. Bardzo ciekawe zmiany. Zapowiada się super.
Pytanko. Skoro możemy budować porty w miastach, które nie sąsiadują z wodą, to zostało to jakoś zrekompensowane nadmorskim miastom? Bo mam wrażenie, że zakładanie miast obok dużych akwenów może w tym momencie osłabić miasto.
Wiesz co - chyba nie :D
Różnica na pewno polega na tym, że dzielnicę portową odkrywamy później, jeśli więc chcesz mieć statki już na początku, to nie ma wyjścia: trzeba mieć miasto nad wodą.
Założenie miasta nad wodą daje dodatkowy Housing - miejsce dla obywateli. W przypadku rzeki jest to chyba +2, w przypadku brzegu morza +1. Zakładanie w głębi lądu, bez dostępu do wody nie daje żadnych premii.
Przynajmniej tak to rozumiem z gameplayów, które widziałem.
Da się w momencie jak postawisz dystrykt portowy, statki budowane w mieście będą pojawiać się w tym dystrykcie.
Świetne podsumowanie głównych zmian. Na coś takiego czekałem. Zbieralem sie do swojego podsumowania, ale zawsze brakło czasu. A teraz proszę - wszystkie zmiany w pigułce :)
Widzę, że znowu będzie trzeba czekać na wersję z wszystkimi dodatkami.
Nie podobają mi się te eksperymenty z kartami ustroju - system z Brave New World wydawał mi się optymalny.
Ciekawa zmiana z wielkimi ludźmi - model przypomina trochę Colonization.
"Twórcy z Firaxis Games obiecują, że w Civilization VI nie popełnią tego błędu co w „piątce” – wykastrowania podstawowej wersji tytułu z elementów dodanych w rozszerzeniach. Otrzymać mamy grę ze wszystkimi najważniejszymi mechanikami poprzedniej odsłony. Faktycznie, nie brakuje ani systemu religii, ani turystyki czy archeologii. Nie znaczy to jednak, że autorzy nie zostawili sobie miejsca do rozwoju gry – podejrzewam, że w jednym z dodatków pojawi się rozbudowana dyplomacja, zniknął bowiem kongres światowy, a więc zupełnie inną rolę pełnią miasta-państwa."
Hehe, myślę, że obecnie cokolwiek zostanie dodane w DLC, ktoś będzie miał pretensje, że nie zostało dodane w podstawce ;)
Uważam, że karty ustroju są bardziej optymalne niż system tradycji i ideologii z Civ V. On był trochę zbyt sztywny, nie odzwierciedlał zmienności ustrojów i ewolucji społeczeństw przez wieki.
michrz
Odzwierciedlał tylko w inny sposób - wybór poszczególnych "polityk" był uzależniony od odblokowania poprzednich albo od osiągnięcia kolejnej ery.
Ciekawym rozwiązaniem w Civ V była pewna bezwładność twojego imperium, nie dało się wprowadzać zmian jednym kliknieciem. Wymuszało to odpowiednie planowanie i przygotowanie.
Boję się, że teraz będzie jak w Civ IV - przesuwanie suwaczków zależnie od potrzeby.
System z ustrojami z Civ5 nie był do końca optymalny. Doprowadzał do wielu niechcianych sytuacji. Po pierwsze, o ile nie robiłeś 5+ miast w early game musiałeś brać Tradycje, bo była po prostu lepsza. KAŻDA, dosłownie każda cywilizacja (nieważne jak planowała wygrać) musiała brać Racjonalizm, bo inaczej zostawała niesamowicie w tyle. Z ideologiami było w miarę okej, ale i tak jak grałeś "tall" (czyli 5 lub mniej miast blisko siebie) w 90% przypadków najlepiej brać Wolność, przy "wide" (multum miast) bierze się Porządek a przy dominacji Autokracje. Było to za bardzo sztywne i doprowadzało do cywilizacji klonów. System kart powinien bardziej zdynamizować rozwój cywilizacji i wprowadzić nieco różnorodności. Ponadto daje graczowi więcej potencjału co w takiego typu grach raczej zwiększa żywotność gry (potrzeba więcej czasu by opanować dobrze mechanike/dokonywać właściwych wyborów w odpowiednim momencie).
Ja jestem fanem Civ V w wersji BNW - gdyby nie słabe AI to byłaby cywilizacja bliska ideału.
I chociażby z tej perspektywy widać, że wycięto ideologię, a w każdym razie autor nic o tym nie wspomina.
Kto by przypuszczał. Byłem przekonany że szybciej się zestarzeje i nie będę już grał w gry niż nastąpi ten smutny dzień - Civilization VI to gra której nie kupię. Nie kupię dlatego że CivV to megarozczarowanie, CivVi zaś ma "kontynuować świetne zmiany z CivV". Dziękuję, postoję.
Na szczęście jest Paradox Interactive którego gry choć też upraszczane nadal są mocno skomplikowane i przynoszą mnóstwo frajdy. Civilization zaś zmierza prosto w przepaść, tę samą w którą poszła swego czasu seria The Settlers. Podziękować.
Wspomniałeś o grach Paradoxu - czy twierdzisz, że Europa Universalis IV jest uproszczona względem poprzednich części? Mnie się wydaje, że to najbardziej skomplikowana część serii, zwłaszcza ze wszystkimi DLC. Podobnie Crusader Kings II.
Nie wiem jak z Hearts of Iron, bo nie grałem nigdy w tę serię.
Hoi np. 4 to bardzo łatwa gra jednak III i starsze to dużo większy orzech do zgryzienia jest można powiedzieć trudno nawet na najłatwiejszym poziomie.
Hoi 4 na najwyższym i z wzmocnionymi państwami jest strasznie łatwy.
Jednak polecam bo gra się fajnie, ale za łatwo.
EUIV została raczej "zoptmalizowana" technicznie-historycznie: w rezultacie drobne rzeczy może wycięli ale łatwiej nią zarządzać/grać, ulepszony interfejs czyli wielki plus.
Co do CivVI to po przeczytaniu różnych opisów nieco zmieniłem zdanie i może jednak kupię ale na pewno nie od razu. Firaxis ma u mnie żółtą kartę za "piątkę" i musi upłynąć trochę czasu (i opisów, filmików z szóstki) bym się jednak zdecydował na zakup ich produktu. Zwłaszcza że póki co mam fantastyczną zabawę z EUIV, Cities Skylines i innymi rewelacyjnymi gierkami Paradox Interactive więc za Civilization już nie tęsknię (i nie wkurza mnie już CivV którą choć kupiłem z wszystkimi dodatkami grałem ledwie w sumie z 30-40h (co przy chyba 1000h spędzonych z CivIV jest wynikiem żałosnym).
1. Mgła wojny działa jak w Civ4 czy jak w Civ5?
2. Co z bombardowaniem lotniczym ulepszonych pól? Nadal jak w Civ5?
Ależ będę w to no-lifował.
Uproszczeń ciąg dalszy... pewnie znowu dyplomacja będzie na zasadzie ZŁY-DOBRY :/ Nieco BNW pomaga ale ogólnie civ5 to gra na smartfony i tablety a nie strategia na setki godzin. Gimby znajo.
tak tak - oczywiście oczywiście
Świetnie, będzie doskonała zabawa.
Bardzo fajne podsumowanie zmian, ale "baraki", "szczęśliwość" oraz "ilość budynków" kłuje w oczy podczas czytania :)
Co masz do szczęśliwości? Toż to bardzo sympatyczne określenie :)
Biera w ciemno. Jak na początku byłem nastawiony sceptycznie to po tych wszystkich materiałach które twórcy udostępniali teraz jestem już pewien że to może być najlepsza odsłona serii :)
Endless Space 2 i CIV 6 w jednym miesiącu - o matko! :>
Nie ma bata, muszę w to zagrać. Zmiana w grafice mi się podoba. Cieszy zmiana robotników, bo w Civ 5, w którymś momencie nie miałem co z nimi robić.
W sumię atykół jest tylko dla osob nie oglądających gampleyów z gry ;) Wiec nic nowego się nie dowiedziałem, ale zdecydowanie czekam aż gra zacznie sie pobierać na steam.
W sumie aktualnie nie mam się do czego przyczepić, po wersji którą wszyscy dostali a jest ona nie aktualna do tego co choćby pokazują dev w swoich video. Podabaja mi się zmiany w walce oraz podbijanu miast, coś nowego w końcu w tym temacie. Podobnie jak grupowanie jednostek oraz dodawanie jednostek supp. Rowój miast będzie spędzał sen z powiek zwłaszcza na początku zanim człowiek do tego nie przywyknie.
Wiadomo coś o naszym wydaniu pudełkowym? Będzie coś więcej ponad smutny standard "płytka+świstek z kodem steam"? Mam kolekcję pudeł Civ to i VI by się przydała...
Jeśli chodzi o porty to z tego co zrozumialem z opisu "nawet kilka pol od morza" to nie daje portow każdemu miastu lecz temu wlasnie nad morzem. Rozwiazanie idealne wręcz i dostosowane do systemu dystryktow.
Postawisz centrum nad morzem to i będzie spelniac role dzielnicy portowej. Nie postawisz to rozbudowując miasto w kierunku morza stworzysz później przy nim dzielnice portowa. Rozwiazanie doskonale, bardziej realistyczne, wynikające z nowego systemu dystryktow i się w niego wpasowujące.
Rzeki tez dadza możliwość stworzenia portow? Byloby to tez calkiem naturalne, chociażby przykład naszego Elblaga czy nawet Gdanska, ale może zbyt daleko idące. Nie kazda rzeka, na pewno nie w dowolnej odleglosci od morza pomijając porty srodladowe (a to byłoby na teraz zbyt daleko idące chociaż może w przyszłości będzie można stworzyć transport rzeczny?), dawala taka możliwość przecież a gra raczej tego nie zasymuluje.
Byłem na początku lekko sceptycznie nastawiony do 6, ale na obecną chwile myślę, że będę się przy niej lepiej bawił niż przy piątce która mimo, że jest świetna(z wszystkimi dlc) jakoś mnie tak nie wciągnęła jak czwórka.
Oj, po rozczarowującej piątce seria wydaje się wracać na właściwe tory. Gdyby jeszcze tylko wrócili do grupowania jednostek, byłoby idealnie. Ale i tak kupię (GOTY oczywiście) i znowu spędzę dobrych kilkaset godzin, mając ubaw z kumplami.
Zapowiada się bardzo dobrze i myślę, że jako gra strategiczna, w tym roku pozamiata! :)
A o czym ten artykuł? Pytania mogą być tylko dwa.
Czy AI jest jakimś sensownym wyzwaniem w sensie czy chociaż symuluje coś na kształt sztucznej inteligencji, bo cyferki to akurat zawsze potrafił sobie podkręcać.
Czy gra po sieci działa technicznie jak należy.
Reszta to jakieś pierdoły.