Testujemy Legacy of the Void, najnowszy dodatek do gry StarCraft II
W artykule jest kilka nieścisłości. Tryb archonty jest jak najbardziej dostępny, to właśnie on jest uważany najbardziej interesujący w becie LotV. Jest dostępny tylko gdy zgrupuje się z nami ktoś z naszej listy znajomych. Nie jest też prawdą, że potrzebujemy większej liczby robotników. Już w Wings of Liberty budowało się ich 70+ w normalnej ~20 minutowej grze. Jedyne co się zmieniło to to, że musimy ich częściej przemieszczać z szybciej eksploatowanych baz.
@bojleros - moja lista znajomych była zablokowana, nie mogłem absolutnie nikogo zaprosić, a jedyną opcją dostępna z menu była właśnie luźna gra 1vs1.
Co do robotników - podejrzewam, że to kwestia stylu grania. Tak czy siak - aby wszystko wyglądało płynnie trzeba budować więcej baz, a to powoduje i tak konieczność tworzenia większej ilości SCV, próbników itd. Może to kwestia moich zbyt niskich umiejętności (platyna), ale na klasycznym liczniku 35-40 robotników nie byłem w stanie związać ekonomicznie końca z końcem ;) Ani w HOTS ani w WOL nie potrzebowałem ani przez chwilę przekraczać tej liczby, aby na wszystko mi starczyło i nie było przestojów w napływie jednostek i technologii (no, chyba że od początku było wiadomo, że gra będzie się ciągnęła pół godziny i obie strony nastawiają się na late game).
@Dead Men - Raczej marne szanse na premierę w te wakacje. Blizzard ogłosił, że beta testy LoTVa będą znacznie dłuższe niż było to w przypadku HoTSa ( Heart of the Swarm ). Ja liczę, że wyjdzie pod koniec roku, albo w pierwszym kwartale 2016 roku.
"Publiczność po prostu się zmieniła i obecnie ceni sobie przede wszystkim wartką akcję od pierwszych chwil rozgrywki. Tego w serii StarCraft nigdy nie było"
Autor na bank nie wie nic o klasycznym pro-gamingu BW z Koreii.
kogo obchodzi korea na drugim koncu swiata, nawet ich starcraft jest powolny w porownaniu od tego co jest w lolu albo docie
No i zaczyna się. Porównywanie RTSa do MOBY. LeonRR chyba nie wiesz nic o Esporcie w SC. Korea posiada największą scenę Esportową i najwięcej profesjonalnych graczy SC. SC powolny? Chyba jak grają lolowcy i dociarze mózgi im się przegrzewają od kontrolowania więcej niż jednej jednostki :D
Teoretycznie najłatwiejsza do opanowania frakcja od lat udowadnia, że „najmniej skomplikowany”
Że co? Przecież terranie to najtrudniejsza do opanowania rasa w SC2.
nawet ich starcraft jest powolny w porownaniu od tego co jest w lolu albo docie
W lolu albo docie nic się nie dzieje w porównaniu do Quake 3.
@ Dead Men
Chyba te 2016 ;p. Na premiere wczesniejsza niz po Blizzconie bym nie liczyl.
Fajnie by bylo jakby tekst o grze pisala osoba majaca o niej (i jej scenie esportowej) chocby nikle pojecie.
Trochę poza tematem, ale w HoTS grałem krótko po premierze i później już nie wracałem do wątku fabularnego. Dlaczego w zwiastune LotV spoiler odnosi się do fabuły
spoiler start
Kerrigan znów jest zergiem? Pod koniec Wings of Liberty przybrała przecież ludzką formę
spoiler stop
Coś pomyliłem, zapomniałem, coś zmienili czy czy jeszcze inna opcja?
@11
spoiler start
Kerrigan znów jest zergiem?
Jest
spoiler stop
Oczy mnie bolą gdy widze polskie nazwy jednostek.
+1
r_ADM
ale dlaczego? :D
Mnie tez oczy bola od polskich nazw... chociaz bym to jeszcze przebolal, gdyby zaczynaly sie z wielkiej litery. A tak wyglada to slabo :/
Akurat nazwy jednostek POWINNY byc pisane z wielkiej litery gdyz sa to nazwy wlasne.
1.Czytam to i czytam... . Pierwsza rzecz. Kim w ogóle jest autor? W sensie ile widział gier (zwłaszcza GM), ile rozegrał sam, jak bardzo siedzi w SC2. Niech autor tego co tu jest napisane poprawi to, a jeżeli mu się nie chce niech to lepiej skasuje. Bo ta recenzja napisana jest przez człowieka, który nie siedzi w SC2. Mało tego, że są nieprawidłowe informacje to jeszcze sporo brakuje.
2.Oczywiście typowa rzecz. Zerg super. Terran super. Autor zaznacza, że gra Protossem i płacz. W WoL zergowie z początku rządzili. Potem trochę Toss zaczął zamiatać. Terran był w dupie, dosłownie. W dodatku HotS zergowie są w... no trochę mniejszej dupie niż Terran w WoL-u. Jednak mają ciężko. Terran i Toss. No tu jest kwestia jeszcze często sporna. HotS zaowocował ładnym dopałem dla terka. IEM Katowice. 3 Toss, 2 Zerg, reszta Terran. W finale 2 tosów. Wniosek nasuwa się sam.
3. "...160–170 miejsc dla jednostek walczących..." - chyba w brązie.
4. Zgadza się co do tego, że gra będzie szybsza. Póki co zergowie się cieszą bo czują i podobają im się nowe jednostki. Są użyteczne. Musi minąć nieco czasu zanim reszta na uczy się na to grać. Potem pewnie lidera będzie miała inna nacja. Potem znów zergowie coś wymyśla i tak w kółko.
5. Niepokojące jest. Mniej minerałów i szybsze ekspowanie. Wymaga to większego APM i multitaskingu. Większość nastawiona jest na harass to kolejny kop w multitasking. Gracze z APM 200 ogarną. Ci co maja 100 mogą mieć problemy.
6.Gry PvP owszem często są jednej bitwy. Nie rozumiem jak można robić grę SC2 pod widzów LoL czy jakichkolwiek innych. Nie wydaje mnie sie by gracze SC2 nudzili sie w pierwszej fazie gry. Jakby się nudzili grali by w coś innego.
7.Nie mam nic do człowieka który to napisał. Jednak to jest na tyle poważny serwis, że taka recenzja nie powinna mieć miejsca. Szybka korekta wskazana.
[19]
Widze, ze tak spieszno ci bylo klepac w klawiature, ze nie raczyles nawet zauwazyc, ze NIE JEST to recenzja.
Nie wiem skąd autor wysunął wnioski, że zmiany jakie zaszły mają na celu konkurowanie z grami Moba, gdyby blizzard chciał zrobił by SC 2 free to play, wprowadził mikropłatności (skórki do jednostek, budynków), póki co RTS jest najbardziej kompleksowym typem gry jeżeli chodzi o e-sport, SC2 nie jest mniej popularny przez to, że kuleje w nim dynamika, po prostu ludzie wolą grać w mniej wymagające gry moba gdzie ciężar spoczywa na całej drużynie w grach rankedowych, w RTS liczy się najbardziej ladder 1 na 1, gdzie polegasz na sobie, 2 myślę, że SC2 zabiły też poronione jednostki jak Swarm Hosty, tempesty potrzeba to jakoś przerobić, bo nawet to jest frustrujące dla pro graczy a co tu mówić o potencjalnie nowych odbiorcach, w WoL jakoś każdy mecz oglądany był emocjonujący, teraz jak się ogląda trnsmisje jak ktoś idzie w np. Swarmhosty gra staje się totalnie nudna.
@A_L_I_E_N
1. W SC2 gram z przerwami od premiery. Serię zaczynałem od BW. Ile spotkań razem rozegrałem w całym swoim życiu? Nie wiem. Od zawsze gram głównie Prot., obecnie siedzę w platynie. E-sportową scenę śledzę w miarę regularnie, choć skłamałbym, gdybym powiedział, że oglądam wszystkie większe imprezy.
2. Kwestia "rasowa" - grając T zawsze narzekamy, że są za słabi, z innej perspektywy są OP itd. Tutaj raczej nigdy nikt nie dojdzie do porozumienia.
3. Patrz pkt. 1 i wcześniejsza odpowiedź - kwestia stylu grania. W moim przypadku 40 robotników w zupełności wystarcza - raz jest ich więcej, raz mniej, jednak po uśrednieniu wychodzi mniej więcej akurat tyle. W Twoim przypadku jest więcej? Świetnie, ja po prostu nie widzę takiej potrzeby i tak długo, jak będzie mi to wystarczało, aby się utrzymać na obecnym poziomie nie zamierzam tego zmieniać. Nie odnoszę się do tego, co prezentują GM, bo jednak większość z nas może o tym co najwyżej pomarzyć. 90% grających w SC2 NIE JEST, NIE BYŁO I NIGDY NIE BĘDZIE na tym pułapie.
4. b-k
5. b-k
6. Zmiany nie są adresowane do osób, którym się SC2 od dawna podoba. To co było wcześniej im pasowało i to, co będzie także będzie w ich guście. Problem zaczyna się w chwili, w której gra ma trafić do masowego odbiorcy - a ten przy SC2 się nudzi bo : a) nie rozumie co się dzieje b) gry "ekonomiczne" po prostu źle się ogląda z ich perspektywy. Właśnie po to LOTV ma być szybszy - większy nacisk na mutlitasking i APM sprawi, że całość będzie znacznie bardziej "efektowna", a to może przyciągnąć kolejnych graczy.
7. b-k
kwestia stylu grania. W moim przypadku 40 robotników w zupełności wystarcza
Kwestia długości gry. 40 robotników w grze trwającej 15+ minut nigdy nie wystarcza. 40 robotników to niecałe 2 bazy.
Problem zaczyna się w chwili, w której gra ma trafić do masowego odbiorcy - a ten przy SC2 się nudzi bo : a) nie rozumie co się dzieje b) gry "ekonomiczne" po prostu źle się ogląda z ich perspektywy.
Masowego to znaczy jakiego? Gracza Moba? RTS 1v1 nie ma i nie bedzie mial takiej ogladalnosci jak gra zespolowa tak jak tenis nigdy nie bedzie mial takiej ogladalnosci jak pilka nozna - mimo, ze oba kierowane sa do masowego odbiorcy.
1.No więc to jest tak. Kto robi widowisko. Najlepsi. Bo to ich ma się oglądać. Brąz Srebro Złoto to jest 10.17% 28.60% i 39.55% graczy. Czyli Starcraftowa większość, ale to nie dla nich star jest robiony. Będzie zrobiony pod zyski. Nawet jeżeli miałoby to zniszczyć frajdę:-). Nie ważne czy się będzie dobrze grało i oglądało mają być wpływy. Wpływy są z reklam i sponsorów. Ewentualnie z nowych nabywców. Na nasze szczęście im gra będzie bardziej grywalna ciekawa tym większe dochody z niej.
2.Dalej nie ogarniam jak 40 probek starcza. 16x2 to 32 6x2 to jest 44 to jest niezbędna liczba do pełnej saturacji. Toss imbunia. Wystarcza 2 expy i 1a:-)))). Jak Protossom wystarczają tylko dwie expy do bycia w platynie to ja nie mam pytań.
Ogólnie rzecz biorąc dla kogoś kto dość głęboko siedzi w Starcrafcie artykuł jest znośny, ale kilka spraw wymaga korekty:
1. "Podczas pierwszej fazy testów autorzy zdecydowali się oddać do dyspozycji graczy tylko zwykłe pojedynki 1 na 1. O kampanii z oczywistych względów można zapomnieć, intrygująco brzmiące tryby archonta i sprzymierzonych dowódców póki co także są niedostępne."
Tak jak pisałem wcześniej, nie jest prawdą, że w becie dostępny jest tylko 1 tryb rozgrywki. Wystarczy zgrupować się z drugim graczem, który ma dostęp do bety i tryb archonty stoi otworem.
2. "Więcej pracowników oznacza bowiem... mniej miejsca dla posiadanej armii. Zamiast około 160–170 miejsc dla jednostek walczących nagle okazuje się, że przy obsadzeniu kilku baz mamy do dyspozycji ich „zaledwie” 130–150. Mniejsze wojsko oznacza łatwiejszą kontrolę nad poszczególnymi oddziałami...".
Gra w żaden sposób nie wymusza tworzenia większej ilości robotników. Nie wiem w jaki sposób autor tekstu grał w poprzednie odsłony serii, ale nikt ladderujący regularnie w Starcrafta nie buduje średnio 40 robotników na mecz (to mniej niż wymaga obsadzenie chociażby 2 baz). Styl grania nie ma tu nic do rzeczy, tak po prostu nikt nie robi. Jeżeli dla autora tekstu wystarcza 40 robotników - ok, ale w żaden sposób nie odzwierciedla to jak gra się w Starcrafta.
3. Autor wspomina, że jest w lidze platynowej, ale mimo to w artykule nie brakuje radykalnych i stanowczych opinii na temat balansu poszczególnych jednostek. To prawda, że aktualnie protosi są najsłabszą rasą w becie, ale stwierdzenia, że jakaś jednostka jest totalnie bezużyteczna i z jej działania nic nie wynika są raczej nie na miejscu. Beta została wypuszczona zaledwie tydzień temu, a autor jest w lidze, w której jakiekolwiek spekulacje o balansie nie mają sensu.
Publikowanie takiego artykułu zaledwie po paru dniach od wypuszczenia bety jest nie do końca sensowne. Lepiej byłoby wstrzymać się ze 2-3 tygodnie, rozegrać 300+ gier, albo chociaż obejrzeć parę godzin jak grają zawodowcy. Blizzard zapowiedział, że testowanie będzie trwało 6+ miesięcy.
@bojleros - już się nie bawmy w takie drukowanie. Dla osoby, która nie ma wiele wspólnego z SC2, podawanie dokładnych cyferek nie ma większego sensu - dlatego w tym przypadku operuje pojęciami "około", "średnio" itd. Jak się zaczniemy zagłębiać w matematykę i tłumaczyć "prawidłową" saturację każdej bazy, to przeciętny czytelnik i tak nic z tego nie zrozumie - a zależy mi mimo wszystko na tym, aby dać mu jakiś ogólny pogląd o co w tym wszystkim chodzi.
Raz jeszcze do Archonta - ja niestety mam tę opcję u siebie "na szaro" z adnotacją "niedostępne" czy coś w tym stylu. Specjalnie po Twojej uwadze odpaliłem klienta żeby sprawdzić czy czegoś nie przeoczyłem - może to wina tego, że nikt z moich "znajomych" w Battle.net nie ma jeszcze dostępu do bety i nie mogę się z nikim "sparować". Jeżeli coś w tej kwestii się zmieni to zaktualizuję tekst i dodam jakiś akapit odnośnie tej sprawy. Póki co mogę jedynie gdybać, a nie chciałbym pisać o wrażeniach "w ciemno" ;)
A, jeszcze odnośnie balansu - jasne, wszystko się jeszcze zmieni, ale na chwilę obecną prawda jest taka, że Adept faktycznie jest bezużyteczny i nic nie wnosi dla Protossa. Albo jeszcze po prostu nie odkryto jak "prawidłowo" go wykorzystywać ;)
To, że ty nie możesz archont moda to nie znaczy, że inni też nie mają. Poszukałeś info odnośnie bety na oficjalnych stronach. Oglądałeś stream chociażby Zed-a? Po twojej wypowiedzi widać, że nie. Skoro ludzie Ci mówią, że jest archont to może warto by się tym zainteresować i skorygować jeżeli mają rację?
Te osoby które nie maja wiele wspólnego z SC2:
1. Raczej tego nie przeczytają bo mają to gdzieś. (SC2 jest specyficzny albo się w niego umie grać, albo nie. Nie ma kompromisów. Jak już mamy porównywać do LoL-a to... . Lolowiec wykonuje 1200-1400 operacji na cały mecz przykładowo 30 minutowy. W SC2 taka ilość to pierwsze 7 min dla kogoś kto wykonuje 200apm. Złoto, platyna to około 90-130apm to jest pierwsze 12-15 min. Mówi się co prawda, że Ci z górnej półki lola mają 100 apm. )
2. Te cyferki które podajesz mogą posłużyć za poradnik dla tych nowych, którzy już się zdecydują, a to jest wprowadzanie ich w błąd. Zarówno odnośnie roboli jak i limitu armii.
Zmieniliśmy fragment dotyczący trybu archonta - opcja jest dostępna jeżeli posiadamy znajomego z dostępem do bety i zaprosimy go do drużyny.
Przepraszam wszystkich, których wprowadziłem w błąd!
Starcraft nigdy nie wróci już do łask, tak jak kiedyś w dobie gier moba. A szkoda, chociaż wynika też z tego fakt, że na turniejach widuje się tylko Koreańczyków, przez co może wydawać się to nudne.
Takie pytanie odnośnie Trybu Archona. Czy ten tryb to to samo co Team Melee z pierwszego Starcrafta czy są jakieś różnice? Bo z opisu na stronie battle.net i tego co piszecie to tak to wygląda, ale wszyscy traktują to jak coś całkiem nowego i kinda nie jestem pewny, a dostępu do bety nie posiadam by samemu sprawdzić...