Pillars of Eternity – zbiórka funduszy dobiega końca 22 sierpnia
Nowe Divinity dało radę dzięki zbiórce, więc oby i w przypadku gry Obsidianu było podobnie.
Szczerze mówiąc byłem przekonany, że już dawno przestali zbierać środki na tę grę. Ale w takim razie ciekawe, ile ostatecznie udało im się zebrać. Może od czasu zebrania tych ~4 mln udało im się zebrać kasę na jakiś dodatek pełną gębą do Pillars of Eternity... ;)
@Irek22: z tego, co pamiętam, to zasady były takie, że każdy dolar powyżej pewnej sumy jest przeznaczony na ulepszanie gry, więc nie wiem, czy na dodatek odkładają. Zresztą dodatek ma się ukazać tak czy inaczej.
Tak 4mln pozwolily na zrealizowanie ostatniego punktu tzw. "stretch goal" z kickstartera.
Dla przypomnienia tak to wygladalo:
1.1 million, Base Goal. Base game includes three races, five classes, and five companions.
1.4 million, New Playable Race, Class, and Companion!
1.6 million, Mac Version of Project Eternity and The Story Grows!
1.8 million, New Playable Race, Class, and Companion!
2.0 million, Player House!
2.2 million, a new Region, a new Faction and another new Companion! And, dare we say it... ? LINUX!
2.4 million, Crafting and Enchanting! Adds Crafting and Enchanting to the game.
2.5 million, Barbarian and Cipher Classes! Adds two unique classes to the game.
2.6 million, Adventurer's hall with Full Party Creation! Adds an Adventurer's Hall area and the abillity to create full parties.
2.7 million, Paladins and Chanters! Adds an additional two classes to the game.
2.8 million, George Ziets! George Ziets will contribute towards the game at this level.
3.0 million, Stronghold!
3.5 million, Big Big City 2
4.0 million, Enhance the Whole Game
Jak widac udalo im sie spelnic wszystkie zalozenia. :)
@UbaBuba: pamiętaj, że w międzyczasie była gadka o dodatkowych stretch goalach, bo te, które opisałeś, były napisane, że tak się wyrażę, na kolanie. Obsidian nie spodziewał się takiego ciepłego przyjęcia PoE, więc zakładam, że nie przygotowali aż tak huraoptymistycznego scenariusza. Mam jednak nadzieję, że się w tym wszystkim odnaleźli.
@UbaBuba -> Ale nie zmienia to faktu, że 4 miliony dolarów to MOŻE jeszcze za mało. Raczej coś w rodzaju minimalnie. Koszty i przyszłość nie da się przewidzieć na 100% od założenie twórcy. Przykłady?
Spójrzmy na przykład twórcy Shovel Knight na Kickstarter. Udało się zebrać wszystkie sumy na minimalnie i dodatkowe ulepszenie (3 więcej grywalne postacie i tryb wielu graczy). A potem na początku roku 2014 skończyli się wszystkie pieniędzy i przeżywali trudne chwile. Musieli też ściągnąć pożyczki nawet od rodziny. Dopiero w czerwcu twórcy udało się doprowadzić projekt Shovel Knight do końca i udostępnili się w sklepy internetowe, ale bez dodatki (3 grywalne postacie i tryb wielu graczy). Na szczęście gra zebrało wielu pożyteczne recenzje (średnia ocena 9 /10) i osiągnęło bardzo dobry wynik sprzedaży. A więc doczekamy się darmowe dodatki do Shovel Knight w przyszłości, jak obiecali twórcy gier. Wiem to, bo jestem fanem Shovel Knight.
Double Fine (twórcy Broken Age) też mają podobne kłopoty i musieli się uporać z fala hejterzy. Nawet dla Star Citizen 50 milionów to może minimum dla gry klasy AAA, jak mówią wielu gracze.
Nie martw się, doczekamy się własny zamek w Pillars of Eternity (potwierdzony w newsu) i wszystkie klasy/rasy, ale nie mamy gwarancji, że będzie drugi wielki miasto i 15-poz. lochu w podstawki. Prawdopodobnie raczej zobaczymy te elementy w przyszłe dodatki. Nawet Wasteland 2 wielokrotnie miał opóźniona premiera dla doszlifowania (Pillars of Eternity też nie jest wyjątek), a więc to może mieć wpływ na budżety dla projektu Torment, bo przecież zatrudnione deweloperzy, rachunki i podatki trzeba jakoś wypłacić. A więc dlatego nie mam pewności, czy to pieniędzy przeznaczone na dodatki i kontynuacje.
@up
Dlaczego nie? Na to chwilę w grze mają być wszystkie elementy z nadmiarowo zebranych pieniędzy na kickstarterze plus dodatek jest już w planach. Na forum studia była ankieta na temat dodatkowej zbiórki w celu dodania członków drużyny czy większej ilości obszarów ale ostatecznie wycofali się z tego pomysłu. Dorzucenie się po skończeniu zbiórki na kickstarterze to racze opcja dla ludzi których to ominęło a i tak chcieli zaklepać kopię gry, dużo z tego pewnie nie uzbierali.
@Martius_GW -> Oby nie mylisz się. Ja taką mam nadzieję jako fanem Baldur's Gate i Fallout. Nawet już zamówiłem pre-order Pillars of Eternity na oficjalnej strony PoE. Po prostu było zbyt piękne, by było prawdziwe. :) Tak jak obiecanki twórcy CDP "świat Wiedźmin 3 o 35 razy większy od świat W2 i lepszy od Skyrim", aż nie chce mi wierzyć. :) Czas pokaże prawdę.
Gdyby były jakiekolwiek informacje o braku pieniędzy, wycinaniu czy rezygnowanie z czegoś wtedy można się martwić. Na to chwilę wiadomo tylko, że fundusze skończą się pod koniec roku i wtedy gra ma zostać wydana. W przypadku nowego Divinity wiadomo było o zrezygnowaniu z cyklu dnia i nocy. Z PoE pozostaje tylko kwestia balansu i odrobaczenia w trakcie bety zaczynającej się dzisiaj.
@Martius_GW -> Masz rację. Twórcy powiadomią o tym, kiedy trzeba. W końcu nie są związane z SEGA i Gearbox Software, gdzie zataili wiele prawdy przed społeczności gracze do czasu premiera Aliens: Colonial Marines.
Cytat: "fundusze skończą się pod koniec roku i wtedy gra ma zostać wydana" -> A może nie? :) Jeśli gracze przy testu zgłoszą liczne błędy i prośby o poprawki (np. lepszy interfejs i SI przeciwnicy) tak jak było przy Wasteland 2, a wtedy premiera będzie przełożona na później. Takie rzeczy to normalka.
Typowe gdybanie, równie dobrze przed grudniem będzie koniec świata. Early access Wasteland 2 był w dużo surowszym stanie, interfejs i inne elementy były zmieniane i dodawane w trakcie publicznych testów. Inexile jeszcze na tym zarobiło bo była opcja kupienia gry+test bezpośrednia na steamie, beta PoE ma być tylko dostępna dla ludzi którzy wsparli projekt. Jeśli w trakcie bety wyjdą jakieś duże problemy wtedy można zacząć się martwić, w tej chwili nie ma ku temu żadnych powodów.
@Martius_GW -> Masz rację. Na razie nie mamy powód do zmartwienie. :) A grafika PoE jest na plusie. :)
Martius_GW [11]
Jeśli w trakcie bety wyjdą jakieś duże problemy wtedy można zacząć się martwić
Jeśli w trakcie bety wyjdą jakieś duże problemy, to - by zebrać dodatkowe fundusze na dopracowanie - pewnie udostępnią early access dla wszystkich, a nie tylko dla tych, którzy już wsparli tę grę.
Choć - patrząc na trendy - niewykluczone, że tak zrobią nawet, gdy nie będzie jakichś większych błędów.
Niemniej jednak fakt - zamartwianie się, szukanie dziury w całym i stwarzanie sobie problemów to nasza narodowa specjalność. Szkoda tylko, że - w odróżnieniu od np. jabłek - w najmniejszym stopniu nie nadaje się na eksport...
Co do dodatku - super!