Crytek bliski bankructwa? Studio być może wykupi firma Wargaming
Pewnie to jakie ploty!!! - Niemcy mają się dobrze, i jak grzyby po deszczu powstają tam studia. Albo je przejmują. Fakt Crytek, zaliczył wpadkę z M$, ale nie znaczy to, że firma jest upadła/ Ryse wyjdzie na PC?! jak myślicie, Dead Rising 3 już wychodzi////
Nie zdziwię się jak tak się stanie i zbankrutują. Silnika CryEngine nikt nie kupuje prócz polskiego Ci Games. W dodatku nie tworzą żadnych nowych multiplatformowych marek, prócz kolejnych części Crysisa i no i jeszcze dali się wciągnąć we współprace z Microsoftem i wydali Ryse: Son of Rome, tylko na Xboxa One, który był krytykowany jeszcze przed premierą. Mała ilość konsol wśród użytkowników, dość słabe oceny, duże nakłady finansowe na produkcję i tak to się musiało skończyć, że teraz mają problemy finansowe. A trzeba było wydać grę na wszystkie konsole i PC i kasy zarobiliby więcej.
Przypuszczam że następny w kolejce będzie Epic Games. Na Unreal Engine 4 nie popytu i żyją jeszcze tylko z licencji 3 odsłony, ale to wcześniej czy później się skończy. Teraz wielu twórców gier, tworzy własne next genowe technologie i nie chcą już kupować innych silników, co osobiście mnie cieszy, bo każda gra na UE 3.0 wygląda tak samo i stawało się to już nudne, a tak będzie jakaś różnorodność i różne style graficzne.
Jakby tak EA zbankrutowało to ich grami zainteresowaliby się lepsi twórcy.
@UP - EA nie tworzy gier.
Rozwiązanie? Crysis 3 i Ryse na Steamie. To nie powinien być skomplikowany i długotrwały proces, a gotówka pewna. Gorzej od strony prawnej - w kontrakcie z MS pewnie zgodzili się na wyłączność - pytanie czy jest to wyłączność czasowa czy trwała, oby to pierwsze. Pierwsze 2 Kryzysy mi się podobały, trójki nie kupiłem ze względu na Origin. Chciałbym żeby przetrwali.
-> sethlan - oczywiście że tworzy, mają własne studia jak EA Sports, DICE, Visceral i inne.
Ryse nie wyjdzie na PC bo gra jest slaba
Cyrtek sobie poradzi bo maja pare tytlow nadchodzacych ktore bardzo dobrze wygladaja
Wpadkę to raczej zaliczyli przy przejściu na produkcję gier dodatkowo na konsolę i f2p.
@up
Skoro Crysis 3 jest tylko na originie to EA go nie wypuści na steamie. Wątpię żeby Ryse kiedykolwiek wyszło na pc. Niby prawa do ip są w rekach studia ale podobno chce je przejąć microsoft.
hinson, na jakiej podstawie wysnuwasz takie tezy, że Epikowi grozi upadłość? Deweloperów pracujących z epickim silnikiem jest masa, więcej niż kiedyś. To, że wielkie studia tworzą własne silniki, nie znaczy, że nie ma popytu na ich engine. Poza tym nowa, abonamentowa polityka z małym profitem ze sprzedaży przyciągnęła masę indie deweloperów. W dodatku sami robią jednocześnie co najmniej kilka gier, wchłaniają nowe studia (choćby PCF), sprzedają stare licencje. Itd. Wg mnie mają się nad wyraz dobrze i imo prędzej upadnie EA.
No i to nie wina silnika, że niektóre gry są podobne, tylko twórców.
Sthlan - Oczywiście, że EA tworzy gry. Posiadają mnóstwo studiów, z których wiele nosi nawet nazwy typu EA France czy EA Canada. Zatrudniają około 9000 pracowników. Wydają też produkcje, swoje i we współpracy z niezależnymi producentami takimi jak Crytek.
Jeśli chodzi o sytuację studia, to nie jestem zaskoczony. Żadna z ich gier nigdy nie była wielkim sprzedażowym hitem usprawiedliwiającym tak liczne studio. Jeśli kontrakty spoza branży gier wideo nie przynoszą im większych sum, to nie widzę, jak mieliby się utrzymać. W tym przypadku uważam, że odpowiedzialne są tylko i wyłącznie osoby kierujące studiem. CryEngine to niewypał zbierający w większości negatywne opinie - nie żeby miało to znaczenie, gdy EA, Ubi i Acti w tej generacji zdają się korzystać wyłącznie z wewnętrznych technologii. Gry, jak wspomniałem, się nie sprzedają, a F2P nie przyniósł zapowiadanego sukcesu. Z tego, co wiadomo, to Crytek pracuje obecnie nad Homefront 2, Hunt, jakąś grą typu MOBA i być może jeszcze innym projektem, wszystko na swój własny koszt. Spore obciążenie finansowe.
Cryteka Microsoft lekko pociągnął w dół, ale oni mają się dobrze, na bankructwo się nie zapowiada.
@komenty:
Rozwiązanie? Crysis 3 i Ryse na Steamie.
Stare gry na Steamie, sprzedawane głównie w promocjach nie utrzymają studia, które zatrudnia 800 pracowników.
Anyway, Crytek mi zwisa. Oni i tak gier robić nie potrafią a jedynie benchmarki. Powinni się już dawno byli przebranżowić.
C3 to graficzny przepych ale pod względem gameplayu leży dość daleko od świetnego C1.
Ryse, jak już wcześniej wspomniano- to słabiak.
To czy wyjdzie na PC czy nie nie ma znaczenia- wpakowali w grę i reklamę tyle kasy że bez względu na wszystko nie wyjdą na zakładany plus. Więc zmiany będą musiały nadejść. Szkoda, mogli podążyć inną ścieżką.
Mam nadzieję że pozostaną w formie która pozwoli wydawać duże gry i dalej rozwijać ich technologie.
Hmm tylko żeby WG po przejęciu nie zaczął robić gier o czołgach na cry engine.
Po za tym crytek ma sie dobrze i na bankructwo od razu się nie zapowiada.
Cryengine w porównaniu z Unrealem 4 to jakaś bida. :) Żaden porządny developer z mózgiem w głowie nie pójdzie w stronę Cry'a, no chyba, że chcesz mieć problemy i opóźnienia w projektach, bo ciągle nie wiadomo jak coś zrobić...
komenty: Co do Ryse, to pewnie mają umowę z Microsoftem, a poza tym sama gra to w sumie słaby interaktywny benchmark.
Ironia losu:
- po tym, kiedy Crytek wydał (Far Crya 1 oraz) Crysia jako exa na "piracką" platformę, był na fali, zaczął się monstrualnie rozrastać, kupować inne studia, tworzyć kilka gier na raz i przeszedł na model niemal "coroczny". O możliwym bankructwie się nie mówiło;
- po tym, kiedy Crytek wydał kolejne części Crysisa także na "wolne od piractwa" konsole oraz exa na "wolną od piractwa" nową konsolę M$ z hiperultramegagigawypasioną grafiką, zaczyna się mówić o możliwym bankructwie studia. No, ale to na pewno wina piractwa na PC...
Oczywiście powyższe to bardzo duże uproszczenie, ale brzmi nad wyraz zabawnie.
A już tak całkiem serio - dobrze im tak. Nigdy im nie zapomnę cliffhangerowego zakończenia pierwszego Crysisa!
14 - Cryengine 3 to obecnie najlepszy engine, pecetowy Crysis 3 nadal nie ma sobie równych jeśli idzie o grafikę
[13]
Hmm tylko żeby WG po przejęciu nie zaczął robić gier o czołgach na cry engine.
Czolgow nie zrobia, ale prawdopodobnie jakis multiplayer/MMO free-to-play. Wiec nie lepiej. Zreszta maja prawa do Master o Orion i cos niby produkuja juz - czas pokaze, czy nowy MOO wogole bedzie siegal do piet jedynce/dwojce (watpie) czy tez bedzie kolejnym nudnym f2p (mozliwe). Pomimo tego, ze WG zbija tony kasy, maja oni de facto tylko jeden dobry (i dobrze znany) tytul...
@17
Cryengine 3 to obecnie najlepszy engine, pecetowy Crysis 3 nadal nie ma sobie równych jeśli idzie o grafikę
Nie jest sztuką stworzyć engine generujący "naj" grafikę który w użytkowaniu i optymalizacji jest piekłem na ziemi. Sztuką jest stworzyć silnik elastyczny i zoptymalizowany i dlatego właśnie nikt nie kupi CryEngine jeśli pod ręką ma o wiele lepszy Unreal Engine.
Skąd wiesz jaki jest UE4 skoro na razie nikt z niego nie korzystał? Aj sorry jest jedna gra - niesamowicie biedne Daylight.
Cryengine ma właśnie świetny stosunek optymalizacji do generowanej grafiki. Do tego właśnie Crytek dążył przy trzeciej wersji tego silnika.
System Blueprintów i programowania z wykorzystaniem grafów w UE4 jest tak fajny i prosty w użyciu, że zrobienie nawet dosyć skomplikowanej gry strategicznej możliwe jest w kilka tygodni przez jedną osobę. Jedynym problemem są "zasoby" do gry, czyli postacie, animacje itd - ale to wszystko można kupić na rynkach freelancerskich. Tak więc gry indie - tylko UE4 jak dla mnie.
AAA - no jakoś nie widać podpalania się na CryEngine. Po UE4 już się kolejki ustawiły. :)
"Skąd wiesz jaki jest UE4 skoro na razie nikt z niego nie korzystał?"
Wait, what? Silnik dostępny od marca i nikt z niego nie korzystał? Skąd w ogóle bierzesz te swoje informacje? Poza tym CryEngine do pięt nie dorasta UE4 pod względem szybkości i łatwości tworzenia, że nie wspomnę o wsparciu ze strony całego community.
[16] "- po tym, kiedy Crytek wydał (Far Crya 1 oraz) Crysia jako exa na "piracką" platformę" Taka sama piracka jak i konsole... Ciekawe czemu gry na konsolach są jako PIERWSZE piracone ? Very Strange
No dobrze, na UE4 się szybciej programuje itd, ale technologicznie Cryengine 3 nadal jest niepokonany więc jesli ktoś chce stworzyć grę która zarządzi na rynku grafiką to wybierze CE3. Tylko o to mi chodzi ;)
No a jakie niby gry na nim wyszły? Daylight to pierwsza gra na UE4, a o późniejszych jakoś nie słyszałem
[23]
Uploadowane na torrentach =/= piracone. Przez pierwsza polowe zywotu PS3 wszystkie gry z tej platformy byly dostepne na torrenatch, tylko ze i tak nie mogles ich odpalic bo nie bylo jak. Dopiero po wyjsciu jailbreaka (czy jak to sie tam zwalo) mozna bylo uruchomic pirata.
Nie wiem jak wyglada to w przypadku PS4/Xone ale zakladam ze tez nie zostaly jeszcze "zlamane" (chociaz moze sie myle - zupelnie nie interesowalem sie tematem piractwa na nextgeny)
Dreamy ... Nie wypowiadaj się o silnikach nie mając o nich żadnego pojęcia... Pracowałeś z nimi ? Z wypowiedzi wnioskuje, że nie. CryEngine to katorga i każdy dev tobie to powie. Jeśli chodzi o narzędzia, wsparcie techniczne i intuicyjność Unreal Engine nie ma sobie równych i technologicznie niczym nie ustępuje. Jest łatwy i ładny. Cryengine jest tylko ładny i dlatego nikt tego nie kupuje. Wolałbym zainwestować w starusieńkiego UE3 niż użerać się z wynalazkiem CryTek'a. Szkoda pieniędzy i nerwów.
Jeśli chodzi o newsa to nie dziwie się. Ich gry nie sprzedawały się jakoś super, a ich silnika wszyscy unikają jak ognia :].
Far Cry i Crysis to prawdziwe hity PC, następnie Crysis 2 całkiem zmienia mechanikę gry na bardziej konsolową i już ogólnie wychodzi dużo słabiej- przypadek ?
@hydzior
Crysis pierwszy to trzy miliony sprzedał. Fakt, że w ciągu trzech lat, ale pamiętajmy, że w dniu premiery faktycznie mało kto mógł komfortowo pograć. Crysis 2 i 3 to nie wiem czy 3 miliony wbiły na pojedynczej platformie (dwójka w czerwcu 2011 wbiła, czyli w około 3 miesiące, ale licząc sumarycznie sprzedaż na PS3, X360 i PC. Jak było później nie mam pojęcia).
@Irek22:
Fun fact, zapomniałeś tylko wspomnieć, że Crytek chciał (i skupiał się) na grach F2P na PCta.
Ale przecież to nie pasuje do twojej teorii, że to przez konsole Crytek upada :D
NIEEEEE tylko nie to szajsowate wargaming. Niech sprzedadzą to komukolwiek przeżyje nawet disneya ale nie tych kasolubów od wota...To będzie strzał w kolano, sprzedajcie to gijinn od War Thudnera jejku, szukajcie kogoś innego:((((((( Nie wiem dogadajcie się z Ubisoftem, Elektronik Arts tylu porządnych jest a oni takich baranów chcą wziąć.
To będzie kolejna tragedia po sprzedaży Lucas studios do Disneya które teraz bierze się za Star Wars, KONIEC ŚWIATA... Takie firmy u takich matołów.. Tym infem zepsuli mi cały dzień:(
@Henrar,
Fun fact, zapomniałeś tylko wspomnieć, że Crytek chciał (i skupiał się) na grach F2P na PCta.
Ale przecież to nie pasuje do twojej teorii, że to przez konsole Crytek upada :D
^^ Również "zapomniał" (a nie jest to wielka tajemnica, bo sam Yerli o tym wspominał w wywiadzie dla Eurogamera), że przy pierwszym Crysisie nie wyszli nawet na zero, pomimo świetnej sprzedaży (3 mln. - ale większość z tego to tzw. "długi ogon", czyli gra już ostro przeceniona). No cóż, nie pasowało do teorii...
Nie wiem jak wyglada to w przypadku PS4/Xone ale zakladam ze tez nie zostaly jeszcze "zlamane" (chociaz moze sie myle - zupelnie nie interesowalem sie tematem piractwa na nextgeny)
Nie zostały.
Dla minie jest to dziwne, crysis jest wykorzystywany do testów sprzętu, k..a nie daruje im tego jak wykupi ich WG. Dziwne że Crysisy się nie spłaciły przecież nadal się sprzedają i nadal są jedną z najlepszy gier w Historii, ja osobiście mam wszystkie trzy części i co jakiś czas gram w nie i cieszę się nimi jak małe dziecko. Jak jedna gra może pozbawić firmę, kasy, nie rozumię tego, nie ogarniam. I nie doszukujcie się tego czyja to wina czy konsol czy też PC-tów, bo wina leży po środku a także i głównie Przez je.ne piractwo:(
CryEngine może by nie był taki toporny gdyby devsi stworzyli odpowiednie narzędzia do jego obróbki tak jak to zrobili CDR z enginem Wiedźmina. Bo lepiej jest pracować w marmurze za pomocą szlifierki niż dłuta i młotka.
@PaniPaniWrocky
Wszystko zależy od sytuacji finansowej firmy i od kosztów produkcji gry. Czy jedna gra może posłać firmę na dno? Może, jak najbardziej. THQ zdechło od jednej wtopy (tablet UDraw, który zresztą na Wii się przyjął, dopiero jak przeszarżowali i naprodukowali tony tego dla PS3 i X360 to się posypało).
Far Cry i Crysis były całkiem fajne, ale kolejne gry Cryteka były słabiutkie, bo poza grafiką n ie mają nic ciekawego do zaoferowania, Crysisy miały nudny gameplay.
No apropo piractwa to było coś na rzeczy już z pierwszym Crysisem i dlatego chyba nawet tylko na PC wyszedł, dwójka już dość spiracona, a liczba sprzedanych egzemplarzy trójki to może z milion osiągnęła, ale była na pewno bardzo bardzo słaba, bo nic w raporcie nie wspomnieli.
Demilisz [39]
Sprzedaż trójki według EA była poniżej oczekiwań.
Jak się robi średniaka, tyle że ładnie zapakowanego, to nie dziwota.
Hmmm... Może jednak społeczność graczy nie jest aż taka głupia i (już) nie patrzy tylko na grafikę...
"Dziwne że Crysisy się nie spłaciły przecież nadal się sprzedają i nadal są jedną z najlepszy gier w Historii..."
Dawno się tak nie uśmiałem... Crysis i jedna z najlepszych gier w historii. Jedynka ładny benchmark, średnia gra. Dwójka poszła w złą stronę moim zdaniem, ale gra też całkiem spoko. Trzecia część to jakaś pomyłka. Crytek robi ładne gry, ale nic po za tym. Nie dziwię się że mają problemy finansowe... Ryse też w miarę ładne, ale gameplay ujowy.
No ja się nie zgodzę z opinią że CRYSIS-y są złymi grami, przebijają na łopatki konkurencje, i jako jakość graficzną, i rozgrywkę, fabułę, itd. Dla mnie ta gra ma 2 miejsce w śród gier. I zgodzę się że jest jedną z najlepszych gier w Historii, Ale wiadomo to jest kwestia gustu, Osobiście uwielbiam w nią grać, i nie brakuje mi w niej nic ponad to co jest, otwarty świat itd. już pozostawię dla FarCry który został zepsuty wraz z momentem wypuszczenie 2 części.