Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Publicystyka Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach

04.01.2014 10:13
1
darek79r19
73
Pretorianin

Artykuł bardzo zacny, miło się czytało, tylko mała literówka na 3 stronie "uwadniają".

04.01.2014 11:02
WrednySierściuch
😒
2
odpowiedz
WrednySierściuch
108
No gods no masters!
Wideo

Mieliśmy już kilka dyskusji forumowych o tym czy gry są czy nie są sztuka - może czas rozważyć czy gry mogą być "głębokie" - to tak odnośnie "emocjonalności pikseli".

Doceniam że w artykule pojawiła się wzmianka o Tomas Was Alone, - ale pora wyciągnąć działa większego kalibru.
Na Steam właśnie weszła gra Continue?9876543210
http://store.steampowered.com/app/263340/

i mogę od razu wam powiedzieć że to jest następny z tych "kontrowersyjnych tytułów" o których się będzie trochę mówić, może nie tyle w mainstreamie ale w co bardziej nerdowo-gamingowych kręgach
http://venturebeat.com/2013/12/13/continue9876543210-video-game-characters-death/
http://www.rockpapershotgun.com/2013/11/16/continue-stars-a-game-hero-making-peace-with-deletion/#more-176615

O czym jest ta gra - naprawdę powinniście obejrzeć trailer ;D
http://www.youtube.com/watch?v=lS_RhOKBkCA

spoiler start


a jest ona o niczym innym niż o Śmierci. Śmierci nieuniknionej i nieodwracalnej. Śmierci jednej z bezimiennych postaci w którą wcielamy się grając gry. Tak właściwie to bohater już zginął - game over, został zastapiony kolejnym klonem w którego wciela się gracz. Natomiast nasz pierwotny bohater nie godzi się z losem - i próbuje jak najdłuzej uniknac skasowania - błądząć po labiryntach zdeformowanych strzepów gier -które umieszczone są w pamięci RAM (jak wiadomo pamięć ram jest systematycznie czyszczona przez system - przy wyłączeniu komputera całkowicie)

Pomysł na tą gę nie jest też oczywiście do końca oryginalny - warto wspomniec chocby kreskówke Reboot
http://www.youtube.com/watch?v=ZxyFMz37D_g
gdzie postacie walczą z Graczem czyli użytkownikiem komputera (grając w różne gry - a co!)- a przegrana oznacza zagładę sektora (czyli reset)
Na bardzo podobnym schemacie oparty jest też film animowany Ralph Demolka - tyle że w filmie Disneya raczej nie doświadczymy desperacji z nieuchronności naszego losu ;D

spoiler stop

Oczywiście to nie jest gra dla każdego - ja zakładam ze dla ciebie właśnie drogi czytelniku ta gra jest za głęboka, zbyt nastawiona na przemyślenia, zbyt osadzona w filozofii gamingowej, łamiąca Czwartą ścianę (np wypadało by wiedzieć co to w ogóle jest) co dość często odrzuca casuali
No i oczywiście za brzydka -tak jak brzydki był Shelter, Proteus czy Superbrothers: Sword & Sworcery EP

Mnie na przykład niezwykle wzrusza scena z trailera gdy od bohatera odrywają się skryty java - aż uroniłem łezkę
W Continue? na razie nie grałem -czekam na przecenę ;D

04.01.2014 12:26
Alt3ir
3
odpowiedz
Alt3ir
88
PlayForFun

Co prawda sam traktuję gry wyjątkowo lekko - czasem zagram 30 minut, czasem 5h w co popadnie i nie szukam w nich specjalnej głębi.

Ale ten artykuł jest bardzo ciekawy i jednocześnie zawiera podejście od trochę innej strony. Przy okazji uświadomiłem sobie iż muszę nadrobić zaległości ( który przez przeceny mam multum ) małych gierek przygodowych.

Przez ostatni miesiąc na przykład- stukła mi 270-ta godzina w D3 i "bezmyślne" siekanie mobków ze znajomymi daje mi wciąż ogromną frajdę. Aktualnie kupiłem Dead Island Riptide i świetnie się bawię miażdżąc głowy zombiakom. Wcześnie zaś strzelałem do piratów na tropikalnej wyspie w Far Cry 3. I tak dalej. Za dużo różnorodność i za dużo wszelakiej frajdy z akcji zarówno wydawałoby się bezmyślnych ( jak 250 tysięcy zabitych potworków w D3 ) albo i trochę innych ( gra The Walking Dead to dla mnie rewelacja ) abym starał się myśleć o grach w jakiś głębszy sposób.

04.01.2014 12:31
4
odpowiedz
zanonimizowany558287
180
Senator

Powiem szczerze, że co do Beyond autor artykułu jest mega negatywnie nastawiony. Nie wiem dlaczego, może jest już takim maniakiem przemocy i szybkiej akcji, że nie pasuje mu gra, która nareszcie jest czymś innym. Ma doskonałą fabułę, mega wykreowane postacie, ciekawe "misje". Zdecydowanie gra roku. Więc dobrze ci radzę - idź autorze dalej graj w swego nędznego CoD'a którego oceniasz na 1111111111/10 i pław się w tym szambie.

04.01.2014 13:30
5
odpowiedz
telm
5
Junior

Podobnie jak kolega powyżej nie mogę się zgodzić z aż taką krytyką gry Beyond Two Souls. Skoro wg pana redaktora to pasztet to co należałoby powiedzieć o większości wydawanych w obecnych czasach grach? ;)
Jasne, wszyscy mieliśmy apetyty rozbuchane po Heavy Rain. Poprzednia gra Quantic Dreams była doskonała pod prawie każdym względem - fabuła, intuicyjna mechanika (poza niektórymi sekwencjami QTE jeśli chciało się grę scalakować), wyraziste postaci. Zgadzam się, że Beyond'owi sporo brakuje do poziomu HR. Sterowanie uproszczono i akurat moim zdaniem wolę jednak "bawić się grzybkiem" ( ;) ) niż na sprincie naciskać kółko, krzyżyk, trigger lewy, trigger prawy. Fabuła trochę rozłazi się miejscami, ale osobiście wolę przymknąć oko na drobne głupstwa i się dalej dobrze bawić. Spory zarzut mam jedynie, że dość szybko można się zorientować jak całość się zakończy. Natomiast absolutnie złoty medal za aktorstwo. Zarówno Defoe jak i Ellen Page pokazują jak powinno się podchodzić do tematu podkładania głosów. Mnie jak i sporą ilość moich znajomych gra wciągnęła i miało się ochotę zobaczyć co będzie dalej. Jeśli HR zasługiwał na ocenę 10/10 to Beyond na jakieś 7,5/10. Gorzej, ale nadal warto się zaznajomić z tytułem. Czekam na część drugą.

04.01.2014 13:35
6
odpowiedz
telm
5
Junior

... warto się skusić. Osobiście czekam na drugą część, ale Cage niech weźmie do pomocy porządnego scenarzystę ;)

04.01.2014 17:16
7
odpowiedz
mafioso12
98
Konsul

Akurat jeśli chodzi o Heda to daleko mu do uwielbiania wszelkiej maści szczelanek. Kto odwiedza jego kanał na youtubie ten wie.

04.01.2014 18:00
maciek16180
😁
8
odpowiedz
maciek16180
54
Konsul

[4]: Hed i Call of Duty? A to dobre!

[2]: Dzięki za info, nie słyszałem o tym!

04.01.2014 18:40
mastarops
9
odpowiedz
mastarops
139
Generał

Także uważam, że sporo gier by zyskało na tym gdby je skrócić, ale rozumiem producentów, nikt nie zapłaci 60$ za 2 godzinki zabawy, nieważne jakby fajna nie była.

04.01.2014 19:37
10
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

Ta generacja pokazała, że mimo wszystko nastawienie części graczy do rozgrywki się zmienia. Taki Uncharted był objawieniem, ale od jakiegoś czasu każdy dostrzega zgrzyt między gameplayem a cut-scenkami, które w pewien sposób wykluczają siebie nawzajem. Myślę, że w tej generacji twórcy znajdą środki by rozgrywka nie gryzła się już tak z otoczką fabularną. Już w The Last of Us pokazało, że można zrobić grę z ciekawym gameplayem i fabułą bez szkody dla obu tych elementów.

05.01.2014 14:06
sekret_mnicha
11
odpowiedz
sekret_mnicha
259
fsm

GRYOnline.plTeam

Chwalę Heda za dobry tekst i dziękuję Sierściuchowi za zwrócenie uwagi na Continue?9876543210. Wygląda bardzo ciekawie, idzie na listę życzeń.

07.01.2014 11:12
Saed
12
odpowiedz
Saed
162
Konsul

Interesujący artykuł. Widzę, że parę ciekawych tytułów mnie ominęło, m.in. Moirai, która w tym tekście jest nazywana Moira, przez co chwilę zajęło mi jej znalezienie.

Dla ciekawych link do gry na stronie autora:
http://cjohnson.id.au/ludography/full-games/moirai/

Niech ktoś zdecyduje o moim losie :)

10.01.2014 22:12
13
odpowiedz
firepredator
5
Junior

Świetny materiał. Z chęcią spędziłem te kilka chwil czytając kolejne "Hed'owe opinie". Miło było przeczytać o Asura's Wrath, niewiele osób doceniło ten mix widowiskowych wybuchów i całkiem ciekawej (acz przewidywalnej) fabuły. Ta "gra" potrafi wciągnąć swoim zachwycającym klimatem (mimo, że QTE w późniejszych momentach robią się już lekko nużące), przecież ile est gier, w których rozwalamy bossów wielkości planety (bądź mieczach którymi mogą ją przebić)

Publicystyka Ellen Page kontra prostokąty – o emocjonalności i narracji w grach