AMD zrezygnuje z produkcji nowych procesorów na rzecz układów zintegrowanych z GPU?
Szkoda, teraz Intel będzie mógł robić co chce z cenami swoich procesorów.
Cały czas wciąż liczyłem po cichu na nowe FXy które by w końcu były konkurencyjne z Intelem a tak to pozostanie tylko porzucenie podstawki AM3+ która nie ma przyszłości.
AMD segment przenośny czyli nic co ma wspólnego z grami intel dla gier i wymagających aplikacji.
Do gier to tylko Intel i Nvidia. Podzespoły AMD nie nadają się do elektronicznej rozrywki.
To ma sens, biorąc pod uwagę HSA i hUMA to może w przyszłości oznaczać niestety całkowitą dominację AMD w domowych komputerach.
Jest spore prawdopodobieństwo, że przyszłość PC to JEDNA zunifikowana pamięć (jak w PS4) oraz APU (GPU i CPU razem), bo jest to znacznie efektywniejsze, tańsze i wygodniejsze dla programistów. Aktualne APU nie mogą tych możliwości wykorzystać i udają oddzielne układy.
Jeśli HSA na PC wygra to oznacza koniec bezpośredniej sprzedaży produktów Nvidii na normalnych PC - nie mają takiej możliwości ani od strony technicznej, ani licencyjnej (prawnej), aby tworzyć APU. Ogromną mocną stroną Nvidii jest jakość, prestiż, technologie specjalistyczne, aktualna dominacja na rynku, ogromne wsparcie deweloperów i dzięki temu może zablokują HSA (co samo w sobie też byłoby przykre).
AMD to jedyna firma na świecie z potężnymi GPU i licencją na x86 (której Nvidia nie potrafiła pozyskać). Nvidia była zmuszona do inwestycji w ARM, do rozpoczęcia licencjonowania swoich GPU, inwestowania w chmurę i ostatnio wychwala Androida twierdząc, że to przyszłość gier... Sukces HSA oznaczałoby wyeliminowanie Nvidii w segmencie zwykłych komputerów, a Intel jest słabą konkurencją w APU.
Biorąc pod uwagę siłę i znaczenie Nvidii oraz ich imponujące osiągnięcia w chmurze i streamingu, będzie w stanie przekonać wydawców do migracji silników gier na ARM, co byłoby z kolei ciosem dla AMD i intela. Kuszenie brakiem piractwa, pełną kontrolą, brakiem hakowania... to się może stać.
Swoją drogą gdyby konsole next genowe zostały wypuszczone dwa lata później mogłyby być w architekturze ARM (64-bit, 16 rdzeni) i obie mogłyby być od... Nvidii. ADM miało pica, że ARM nie był na to gotów - teraz już jest.
Nabijanie się Nvidii z tego, że na konsolach nie robi się pieniędzy to zwykła zasłona dymna. Sam fakt tego, ze konsole są w x86 to wielkie zwycięstwo AMD nad Nvidią w sensie długoterminowym, niezależnie od profitów z produkcji chipów.
Cokolwiek nie wygra widzę to jakoś pesymistycznie (rozłam technologiczny gigantów). Z drugiej strony robi się ciekawie. Do tego dochodzi walka między chmurą i VR, w dodatku ironiczna biorąc pod uwagę, że najważniejsza firma od VR stworzyła Gaikai, a najnowsze osiągnięcia Carmacka w eliminowaniu opóźnień usprawniają obie technologie jednocześnie.
http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2013/04/amd_kaveri_apu_huma-580x302.jpg
tak tak już ja widzę jak Intel będzie zwiększać o 100% ceny bo jest "monopolistą" ... znawcy rynku jak zwykle swoje pierd*lą ;)
Intel zostanie przy swojej strategii.. jakby zaczął podwyższać cenę nieadekwatnie to ludzie zaczęliby odchodzić od ich procesorów... będzie to samo tylko po prostu nikt się już nad AMD nie będzie zastanawiał w najwyższych segmentach ;)
Nie dziwię się. AMD nie jest w stanie, od dobrych kilku lat konkurować z Intelem w najwydajniejszych zastosowaniach. Nie są też w stanie nadążyć technologicznie. Intel się szykuje do wprowadzenia 14nm procesorów a AMD dopiero co produkuje w 28 nm. Sam zamierzam zmodernizować PC i nawet się nie patrze na stacjonarne procesory AMD, bo nie są w stanie nic zaoferować. W grach przegrywają z Intelem na każdym kroku i jak widać już to się nie zmieni.
@hinson
Pierwsze testy pominięcia DirectX (np. z pomocą Mantle) wykazały, że to GPU obciążało CPU w grach (wąskie gardło) i po wyeliminowaniu narzutu GPU nagle okazało się, że nawet bardzo tani słaby procek wystarczał, by pokryć pełne zapotrzebowania gry na cykle procesora, co aktualnie jest niemożliwe. AMD ma słabe procki dlatego wymyślili Mantle, które kompletnie odciąża procesor. Dzięki Mantle i APU może dojść do sytuacji, że komputer AMD za 1500 zł będzie konkurował w niektórych grach z kompem za 2500 zł z Nvidią i Intelem. W najbliższych latach mocne APU (np. te z PS4) pozwoli na stworzenie tanich, małych kompów wystarczających dla większości graczy.
Tani odpowiednik PS4 będzie bardzo atrakcyjny, bo większość gier to porty z konsol, a Mantle też jest bazowane na API z PS4.
Brak konkurencji w segmencie wysokiej wydajności, to bardzo zła wiadomość. Monopol Intela może spowodować wzrost cen, każdy się tego obawia, nie musi być on znaczny - ale prawdopodobny. Co do APU, to AMD tutaj przoduje i NVIDIa nie ma tutaj nic do powiedzenia i w tym segmencie nie istnieje. Jeśli Intel by kupił Nvidię, jak AMD zrobiło z ATI swego czasu, mielibyśmy ciekawą sytuację. Zobaczymy, czy te doniesienia na temat planów zarówno AMD i Intela, to tylko spekulacje, czy faktycznie jest w nich ziarnko prawdy...
Kupiłbym takiego lapka z PS4 w środku.
AMD idzie w stronę komputerów do pracy i konsol do grania. A co do konkurencji AMD vs Intel, to monopol nigdy nie jest dobry.
O czym mowa panowie. Intel od dawna przoduje.
Może ceny podskoczą, ale wciąż dostajesz super jakość. A Inter nie zaniedba rynku tanich procesorów bo to wciąż rynek. TO że maja procki za 1400 zł a nie za 800 jak amd? Norma. Za jakość sie płaci.
Od lat amd to już nie jakość a dobijanie trupa.