O tym, dlaczego nie doceniliśmy Spec Ops: The Line
Tunelowe lokacje i liniowość? Please... Spec Ops zabiła reklama, której po prostu nie było! Sam wiedziałem tylko, że taka gra gdzieś tam jest, ale tylko na Gameplay'u widziałem jej recenzję. The Walking Dead, gdyby nie wskoczył w popularny trend i nie korzystał z popularnej marki, też by przepadł. Przykro mi, ale to nie czasy snesa, gdzie towar sprzedawała jakość, teraz liczy się reklama, bo co innego sprzedaje miliony Call of Duty?
Gracze mogli nie docenić Spec Ops, ale szersze grono blogerów, recenzentów, graczy nieco bardziej świadomych i krytyków (Yahtzee same pozytywne wrażenia, co jest zupełnie niespotykane). Jak dla mnie to najlepsza produkcja minionego roku i prawdopodobnie gra, która trafi do podręczników historii gamingu. Czekałem na coś takiego od dawna.
@ Sycho141 - wiesz, mnie reklamy na ogół nie interesują, bo wiem, że ich przekaz w 99,(9)% przypadków jest przekolorowany. Przypuszczam za to, że nawet, jakby ta gra miała pokaźną kampanię reklamową to i tak nie zarobiłaby dużo więcej niż na zwrot kosztów (a dlaczego, to już opisałem w tekście). Najpewniej 2K Games nie chciało inwestować za dużo w nową markę (rzecz dziś prawie niespotykana w segmencie AAA) studia znanego z jednego przeciętnego tytułu sprzed 9 lat (!) i w tym problem braku reklamy.
Spec Ops nie jest nową marką - https://www.gry-online.pl/gry-z-serii-i-podobne.asp?ID=227
Jeśli już to zapomnianą. Mnie zniechęcił brak spolszczenia. Głównie z tego względu, iż podobno gra oferuje bardzo dobrą warstwę fabularną.
raziel88ck - no proszę, byłem przekonany, że tamte Spec Opsy łączy tylko wspólna nazwa, bo o ich obecności oczywiście wiedziałem. A spolszczenie zawita 7 marca - wykonała je grupa Iron Squad, naprawdę kawał dobrej roboty odwalają, nie ma co (śmiałbym stwierdzić, że ich polonizacje są lepsze i mniej problematyczne technicznie od Cenegi). Ale i tak można zrozumieć większość dialogów bez nadzwyczajnych zdolności językowych. :]
Co do tej reklamy wracając - może się mylę. Może gdyby 2K zainwestowało i zaryzykowało trochę, to by zyskali. Może. Ale po Duke Nukem Forever i paru innych projektach mogli się nauczyć, że nie warto nadto ryzykować.
A jeśli chodzi o ocenę, to naprawdę długo myślałem jak ocenić tą grę nie przesadzając w obie strony. To zresztą zawsze jest ciężka decyzja, tym bardziej, że ludzie te liczby biorą do siebie śmiertelnie poważnie. Pewnie jak zwykle okaże się z perspektywy czasu czy to było w sam raz.
No niestety biznes w świecie elektronicznej rozrywki nie należy do sprawiedliwych. Dobre gry sprzedają się słabo, podczas gdy największe (nahajpowane od lat) potworki co roku przebijają się w ilości sprzedanych sztuk...
Bardzo się cieszę, że Iron Squad kończy pracę nad spolszczeniem do tej gry. Chętnie w nią zagram.
Gra bardzo fajna, ale wyszła mniej więcej w tym samym momencie w którym wyszedł sporo lepszy Max Payne 3.
Swoją drogą po zagraniu w demo dużo osób narzekało na grafikę, a jak odpaliłem ten tytuł to byłem właśnie pod wrażeniem oprawy. Owszem, Crysis to, to nie jest, ale jak na typowo konsolową grę, grafika jest bardzo ładna
Napisalem to przy okazji gameplayowego wpisu myrmekochorii, napisze i tu - SO moze i nie jest doskonała technicznie, ale nie sa to wady uciążliwe, a juz na pewno nie takie ktore mogłyby przesłonić kapitalną historie, ktorą gra opowiada, jezeli wiec ktos sie zastanawa czy grac, czy nie grac, to z czystym sumieniem polecam - grac!
Według mnie reklama może pomóc ale i też nie musi, albo jeszcze pogorszy sytuacje. Polepszy sytuacje wtedy jeśli gra jest dobra, ciekawa i chce się do niej wracać. Kiedy gra jest dobra sama w sobie to prędzej czy później rozwiną się jej skrzydła. Zaszkodzi wtedy kiedy jest to produkt słaby (patrz niestety MoH: Warfighter) i gracze przez najbliższy czas odrzucą tą grę i zapomną. Moja przygoda z Spec Ops: The Line skończyła się na pozytywie, ponieważ dawała (może czasem słabo dopracowane) dialogi, przerywniki i wybory.
=Pazur= - nie wyobrazam sobie, w jaki sposób reklama mogłaby pogrążyć gre (nie zakładamy oczywiscie, ze jest zrobiona po prostu źle). Specem (nomem omen) od marketingu nie jestem, wiem jednak ze najwazniejsze jest to, zeby o produkcie mówiono. O spec ops the line mowiono niewiele, w efekcie czego niewielu sie grą zainteresowało. Kto wie co by było, gdyby brutalna historia zbulwersowała jakiegos dziennikarza i w okól gry wybuchła by afera? Moze mielibysmy czarnego konia w podsumowaniach roku?
Może fabuła i fajna, ale gameplay jest lipny. Olałem po pierwszych kilku poziomach.
Spec Ops zabiła reklama, której po prostu nie było!
Nie usprawiedliwia to serii słabych ocen wystawionych przez recenzentów.
@raziel88ck - naprawdę nie trzeba mieć jakichś specjalnych preferencji anglistycznych aby zrozumieć dialogi w tej grze.
co do spolszczenia to od dziś można pograć w grę w ojczystym języku. ekipa iron squad oddal dziś nieoficjalne spolszczenie http://ironsquad.pl/plik36/