Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Dune II dostępna za darmo w przeglądarce – poznaj klasykę RTS-ów

29.12.2012 21:20
1
zanonimizowany870023
19
Centurion

Przypominają się dawne czasy z dzieciństwa.... ah... :) ta muzyka, klimat... teraz tego juz nie ma :/

29.12.2012 21:55
2
odpowiedz
zanonimizowany629536
43
Generał

Klasyk :) Dzieciństwo :)

Szkoda ze nie ma dzwiekow...

29.12.2012 22:28
secretservice
3
odpowiedz
secretservice
55
Generał

Za słabe mam nerwy, zawsze się bałem czerwia połykającego moje żniwiarki.

29.12.2012 22:59
legrooch
4
odpowiedz
legrooch
237
MPO Squad Member

Szkoda, że nie usprawnili prawego kliku do przemieszczania jednostek :/
Ale zabawa będzie :)

29.12.2012 23:41
5
odpowiedz
zanonimizowany879447
20
Pretorianin

Za...ta gra:) Klasyk nad klasykami. Ale osobiście wolę Dune Legacy:) Większa rozdzielczość, dwuklik i możliwość zaznaczania większej liczby jednostek... Widok 40 Sonic Tanków Atrydów zmiatających bazę Harkonnenów, bezcenne:):)

30.12.2012 00:45
Kłosiu
6
odpowiedz
Kłosiu
170
Legend

Bosz, jakie to toporne. Jak ja w to mogłem kiedyś grać, nie dość że sterowanie tragiczne, to jeszcze trzeba było dyskietkami wachlować ;). Ale pierwszemu rtsowi nie patrzy się w zęby ;).

30.12.2012 03:03
Herr Doktor
7
odpowiedz
Herr Doktor
47
Pretorianin

@Kłosiu:
Bo najwidoczniej grałeś na Amidze na porcie z 1993 r.
W oryginalnej wersji na PC z 1992 r. grało się bardzo przyjemnie - gra która w 1992/1993 r. wyjęła mi blisko rok z życiorysu - wtedy grałem tylko w nią i to na "potężnej maszynie" 80286 12 MHz 1 MB RAM z SVGA też 1 MB VRAM.
No ale teraz jest podobnie i z tej samej przyczyny - tak jak MS DOS nie pozwalał sensownie użyć RAM >1 MB, tak nadal używane OSy 32bit nie uzasadniają >4 GB RAM i zdarzają się konfiguracje $GB RAM + 4GB VRAM jak na takich "potworach graficznych":
http://videocardz.com/35172/club3d-launches-geforce-gt-640-with-4gb-of-memory

30.12.2012 03:25
Herr Doktor
8
odpowiedz
Herr Doktor
47
Pretorianin

Fajnie że wyszła CAŁKOWICIE ZA DARMO w nie wymagającej instalacji wersji przeglądarkowej. Dobra okazja do spędzenia paru chwil z absolutnym klasykiem, bo jest coraz mniej jest graczy, którzy grali w Dune2 zaraz po premierze w 1992 r.
Spory minus wersji przeglądarkowej to niestety tragiczne sterowanie (brak prawokliku można trochę ominąć skrótami komend jednostek - A/M/G/S itp., ale już z tego co widzę brak grupowania jednostek psuje w wersji przeglądarkowej całą zabawę :(

Tak więc polecam uwadze współczesną wersję OpenSource (0.96 z końca 2011 r.) działającą nawet na Win7 x64:
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/dunelegacy/index.php?title=Main_Page
Tu też o ile sama aplikaca (*.exe) napisana jest od zera, to niestety wymaga ORYGINALNYCH plików *.PAK z grafiką i muzyką z gry).

P.S.
Tak swoją drogą: muzyka i grafika w tej wersji przeglądarkowej wygląda niebezpiecznie znajomo. Na githubie widzę tylko kod, bez zasobów graficznych/muzycznych. Sam projekt opiera się na OpenDiune, która tak samo jak
DuneLegacy wymaga oryginalnych plików *.PAK i w przeciwieństwie do DuneLegacy, OpenDune w wersji standalone wymaga też oryginalnego programu komputerowego - pliku Dune2.exe w wersji 1.07.
Biorąc pod uwagę, że pliki *.PAK z Dune2 to zwykłe kontenery nie kompresowane z nagłówkiem, a grafika i muzyka wygląda niebezpiecznie znajomo zastanawiam się skąd w zasobach przeglądarkowej wersji te zasoby się znalazły.

30.12.2012 09:23
9
odpowiedz
zanonimizowany864783
7
Pretorianin

jezu jakie to toporne, trzeba klikac na kazda jednostke z osobna i jeszcze przechodzic do menu zeby atakowac czy ruszac jednostka, niezle bezmozgi ta gre robily, niby dlaczego mam ich szanowac bo byli pierwsi ? po nich przyszli lepsi i zrobilili porzadna robote

30.12.2012 09:35
10
odpowiedz
zanonimizowany756363
38
Konsul

Ja bym wolał pierwszą część gry(przygodową) . Przynajmniej w niej nie irytuje sterowanie na dzień dzisiejszy.Do II ciężko się teraz przyzwyczaić. Ewolucja sterowania poszła zbyt daleko. Cofanie sie do II to masochizm.

ps. A czy w ogóle można mówić o DUNE II ( dwójce) ? Bo to chyba takie mylące było . Jedynka była przygodówką a II tak naprawdę była inną grą o nazwie DUNE 2000 . Czy się myle ?
EDIT: Juz wiem . Dune II i Dune 200 to osobne gry.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dune_II
http://en.wikipedia.org/wiki/Dune_2000
i pierwsza częśc przygodowa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dune_(video_game)

30.12.2012 09:35
legrooch
11
odpowiedz
legrooch
237
MPO Squad Member

jezu jakie to toporne, trzeba klikac na kazda jednostke z osobna i jeszcze przechodzic do menu zeby atakowac czy ruszac jednostka, niezle bezmozgi ta gre robily, niby dlaczego mam ich szanowac bo byli pierwsi ? po nich przyszli lepsi i zrobilili porzadna robote

Coś bym tu napisał o debilach, ale szkoda klawiatury.

30.12.2012 09:41
Raistand
12
odpowiedz
Raistand
178
Legend

jezu jakie to toporne, trzeba klikac na kazda jednostke z osobna i jeszcze przechodzic do menu zeby atakowac czy ruszac jednostka, niezle bezmozgi ta gre robily, niby dlaczego mam ich szanowac bo byli pierwsi ? po nich przyszli lepsi i zrobilili porzadna robote

Słabo, bardzo słabo.

ps. A czy w ogóle można mówić o DUNE II ( dwójce) ? Bo to chyba takie mylące było . Jedynka była przygodówką a II tak naprawdę była inną grą o nazwie DUNE 2000 . Czy się myle ?

Dune 2000 to remake Dune II na silniku z Red Alerta (czy innego C&C).
Dune to była mieszanka przygodówki ze strategią.

30.12.2012 10:05
13
odpowiedz
zanonimizowany629536
43
Generał

Herr Doktor: glupoty gadasz. W dosie normalnie wykorzystywalo sie ram w trybie chronionym. Oczywiscie bylo troche zabawy zeby zwolnic jsk najwiecej pamieci konwencjonalnej (ew ems) ale ladowalo sie sterowniki do hma i bylo w porzadku. 286 oslugiwal do 16 mb ramu ktore byly wykorzystywane przez programy.

W dune 2 nigdy nie bylo grupowania jednostek i chyba z tego co pamietam to takze nie bylo prawego kliku.

Powaznie takze watpie zebys mial 286 z svga bo to byly zupelnie rozne lata i malo prawdopodobne zeby ktos zmontowala takiego cudaka bez sensu.

30.12.2012 10:39
14
odpowiedz
mikecortez
91
Senator

O matko, ile ja przy tym dni spedzilem "za mlodu" :)

30.12.2012 10:40
Mellygion
15
odpowiedz
Mellygion
117
Generał

Dune 2, co za gra! W latach '90 zagrywałem się w nią na Amidze 500 i z tym wiąże się ciekawostka. Gra po kilkunastu minutach grania wieszała się remedium na to był... wentylator pokojowy. Zasilacz (oddzielne pudło) wymagał "dodatkowego" chłodzenia i co dziwne jedynie ta gra (w całej historii mej Amigi) takiego zabiegu potrzebowała. A zasilacz nawet się nie przegrzewał.

30.12.2012 13:13
👍
16
odpowiedz
ogon18
22
Legionista

Gra, którą dawniej grywałem i mam ją na płycie tera w przeglądarkach SUPER!
Będę mógł wrócić do czasów mego dzieciństwa jak grywało się w te gry na Windows 95 a potem na Windows 98 SE .

30.12.2012 13:20
Herr Doktor
17
odpowiedz
Herr Doktor
47
Pretorianin

Głupoty powiadasz, hmmm :>
Z XMS/EMS sprawa jest oczywista i walczyło się o każdy kilobajt, ale ponad 1 MB w real mode pod DOS to można było sobie głównie RAMdysk zrobić dzięki pomysłowi ze sztywnym mapowaniem adresów (DOSextendery to 1993/1994+ r. i wymagały co najmniej 80386, zresztą niewiele softu powstało je wykorzystującego, bo powoli zaczynała się epoka MS Windows.

Co do sprzętu: człowiek małej wiary jesterś ;P
O otwartej i modlularnej architekturze PC, dzięki której wyparły one nawet w zastosowaniach domowych/ multimedialnych Amige/AtariST pomyślałeś? Zmiana Herculesa w komputerach kupionych pod koniec lat 80/na samym początku 90 na VGA/SVGA to była typowa ścieżka, zwłasza jeśli w grę wchodziły gry. Ten Trident8900 nawet chyba gdzieś się jeszcze poniewiera w piwnicy: korzystałem z niego zarówno na 80286, na 386DX i przez chwilę nawet na UMC U5 S40, zanim nie zmieniłem na Diammonda Stealth SE na VLB.

P.S.
Co do prawokliku i grupowania w Dune2 nie będę się kłócił. 20 lat i tyle RTSów przez ten czas się przewinęło że to traktuje się jako oczywistą oczywistość, a tej wersji dyskietkowej na obecnej płycie głównej nie mającej nawet kontrolera FDD nie mam jak sprawdzić. Niemniej w Dune2 Legacy i Dune2 The GoldenPath obie te funkcje działają bez problemu, w odróżnieniu od tej wersji przeglądarkowej.

30.12.2012 15:49
Raistand
18
odpowiedz
Raistand
178
Legend

Co do prawokliku i grupowania w Dune2 nie będę się kłócił.
Lepiej się nie kłoć. ;)

Ponieważ zaglądają tu miłośnicy klasycznych RTSów zapytam czy w np w ostatnim roku ukazał się jakiś wart zagrania RTS? Ale taki oparty na najprostszych zasadach. Rozbudowa bazy, zbieranie surowców, totalne zniszczenie przeciwnika.

30.12.2012 16:48
19
odpowiedz
UbaBuba
107
Generał

Dla wszystkich ktorzy nie pamietaja/narzekaja na wydawanie rozkazow z menu - zarowno kiedys jak i dzis w Dune 2 wydawalo sie rozkazy z klawiatury! Co sporo ulatwialo. :)

M - Move
A - Attack
itp.

Klikajac myszka recznie na menu mozna sie zajechac. Nawet grajac w oryginalna Dune 2 w latach 90 nigdy myszka rozkazow nie wydawalem. :)

Ech, piekne wspomnienia jak sie gralo w Dune 2, Heroes 1 & 2, SimCity, ogolnie gry Bullfroga i Interplay. Cos pieknego. Dzis gry sa zbyt ulatwione zeby zachecic wszystkich, co niestety boli takich graczy jak ja. Na szczescie jest preznie rozwijajacy sie gatunek indie, ktory nie jest upraszczany.

31.12.2012 10:27
20
odpowiedz
salusta
26
Pretorianin

@legrooch widać kolega poczęty został w czasach kiedy już takie gry jak właśnie Dune 2, czy Comand & Conquer pokazały jak może wyglądać klasyczny już interfejs strategi RTS. Jeśli nie miałeś wcześniej takiej gry jak Dune to powiedz mi miszczu jak możesz odkryć nowe możliwości tkwiące w RTSie czy w sposobie prowadzenia rozgrywki? Może Ci się to wyda dziwne, ale bez tej gry nie byłoby Starcrafta... Tak JESTEM fedaikinem Diuny;P

31.12.2012 10:51
21
odpowiedz
grogfeld
18
Chorąży

Zdziwicie się, ale wydawanie rozkazów pojedynczo jednostkom jest czymś za czym tęskniłem. Co prawda chodzi tu o ten konkretny tytuł bo wszystko toczy się wystarczająco powoli. Zagrałem w przeglądarkową wersję i zrezygnowałem ze względu na brak głosów "Enemy unit approaching!" i ten dźwięk pożerającego żniwiarkę czerwia. Dune II, jak i film Davida Lyncha, ale ze młodym szczylem byłem to gra zrobiła większe wrażenie, zasiała we mnie ziarno ciekawości serią Dune Franka Herberta i później kontynuowania serii przez jego syna (Dla niewtajemniczonych mowa o książce, takiej papierowej formie PDF-a ;)).

Całość była genialnie skonstruowała, pozwalała na wchłonięcie, imersję czy jak to nazwiecie. Wchodzenie do menu budynków, atak ornitopterów i sonictankami ech to były czasy.

01.01.2013 12:45
Herr Doktor
22
odpowiedz
Herr Doktor
47
Pretorianin

Przyłaczę się do pytania Raistanda: jaki z nowszych produkcji jest godny polecenia klasyczny RTS militarny/SF (zamki, rycerze i smoki oraz magia odpadają) z normalnym budowaniem bazy, wydobywaniem surowców itp. w stylu zapoczątkowanym, przez Dune2, najlepiej z lekko zapomnianym rzutem izomerycznym (Dune2 i wszystkie C&C do RA2 YR włącznie skończyłem po kilka razy, do tych nowszych mnie jakoś nie ciągnie - owszem, kupione obowiązkowo premierówki w tym nawet preordery i edycje specjalne, zagrane, ale to nie to).
Chyba stara szkoła jestem, bo przyłaczając się do bety End of Nations zdecydowanie jest to dla mnie za szybkie, zbyt kolorowe i z nadmiarem błyskotek na ekranie. Z kolei RTSy oparte o schemat Dawn of War, w tym bardzo dobre CoHy mają strasznie wkurzajacy element punktów zasobów, które trzeba pilnować mając popie* limit jednostek, których jest zawsze za mało i albo szykuje się atak, albo byle zabłakany pojazd w FoW odbija bokiem z konieczności nie pilnowany punkt :/

Wiadomość Dune II dostępna za darmo w przeglądarce – poznaj klasykę RTS-ów