Project Eternity – kolejne szczegóły o nowym cRPG-u studia Obsidian
Ludzie, Elfy, Krasnoludy. Brakuje jeszcze Orków i smoków i mamy oklepane fantasy. Oby te nieujawnione rasy były czymś nowym, bo ile można jechać na tym samym.
Cieszy natomiast fakt, że towarzysze mogą wpłynąć na zadania i będą reagować na to co robimy. Oby fabuła była czymś więcej niż "jesteś jedynym, który może powstrzymać pradawne zło blablabla".
Ictius [1]
A czym byś chciał grać? Osobiście nigdy w żadnym RPG nie wcielałem się nawet w półorków, półogrów, półkoty czy półjaszczury, więc tym bardziej trudno by mi było wczuć się w humanoidalną kozę albo dżdżownicę.
Pewnie dadzą jeszcze jakieś półorki i gnomy, ale jak dla mnie mogą poprzestać na trzech standardowych rasach. I dodać smoki... I mogę "być jedynym, który może powstrzymać pradawne zło blablabla", byle tylko scenariusz dobrze i ciekawie poprowadzili (o co akurat w przypadku Obsidiana można być raczej spokojnym).
Ja też chciałbym większego zróżnicowania. Mógłbym grać jako mgła, olbrzym, hippo-człowiek albo syrena. I też nie chcę ratować świata, wolałbym coś ciekawszego.
Oby tylko nie było za oldskulowo. Trzymam kciuki by gra była świetna.
I tu już narzekania ? Ludzie co z wami ?! Wyraźnie jest napisane że poza klasycznymi rasami będą inne, niecodzienne, "dziwadła". Ratowanie świata to też klasyczna fabuła rpgów. Więc skoro tak wszyscy chcą RPG-a w starym "klasycznym" stylu to właśnie tak jest ! Więc o co chodzi ?!
A już na poważniej to ŚWIETNIE się to zapowiada, jak dla mnie to same dobre wiadomości płyną z tego artykułu. I aż żal że trzeba czekać do 2014 roku ...
@komenty
I też nie chcę ratować świata, wolałbym coś ciekawszego.
Czemu mu się wydaję, że to jest tak głupie, że aż nie wiem, w jaki sposób to skomentować? To się w ogóle da skomentować? chyba nie, więc nie zrobię tego...
Ogólnie już były narzekania, więc oby zostali w tej Oldschoolowości, żeby najlepiej Dragon Age z tego zrobić (na forum obsidianu, SpecShadow linkował pod innym newsem to co podałem poniżej), żeby może rzutu ala izometrycznego nie robić bo to be, fe, no i z tego co widziałem, główna dyskusja na kickstarterze jest o DRM (steam be) i o wersje linuksowe (cholera wie po co i na co, dodatkowe koszty i czas, a udział paru procentowy)
http://forums.obsidian.net/topic/59989-do-not-make-the-game-isometric/
http://forums.obsidian.net/topic/59982-non-casters-need-to-have-interesting-choices-in-combat/
http://forums.obsidian.net/topic/59991-concern-about-super-deep-npc-companions/
Czego wy chcecie od tych ras? Przecież to jest fantasy więc było pewne, że klasyczne rasy się pojawią i bardzo się z tego powodu ciesze. Kim chcecie grać? Kosmitami? Nie spotkałem jeszcze żadnego RPG-a fantasy, który był bardzo udany i nie miał klasycznych ras typu człowiek, elf, krasnolud itp. Oczywiście Planescape: Torment, ale ta gra to ewenement.
Hosti - Mają prawo napisać co oczekują. Z izometrią się zgadzam z gościami z forum - dla mnie to jest przeżytek, zupełnie nie można się wczuć w grę, bo jest się zlepkiem dziesięciu pikseli.
Vader25 - bzdura, jak czytasz książkę to też nie możesz wczuć się w los bohaterów, bo są zlepkiem liter?
[9]
Z izometrią się zgadzam z gościami z forum - dla mnie to jest przeżytek, zupełnie nie można się wczuć w grę, bo jest się zlepkiem dziesięciu pikseli.
Żaden argument. Dla mnie najlepsze możliwe rozwiązanie dające największa satysfakcję to rzut izometryczny. Pozwala on na zupełnie inne wczucie się w grę i całą fabułę.
Hosti - jak na razie jedyny, który jedyny narzeka, to ty. Po co wersje linuksowe? Dla tych fanów, którzy tylko z linuksa korzystają. Oczywiście nie jest to priorytet, ale jeśli starczy im funduszy, nie widzę problemu czemu nie, nawet jeśli ja osobiście tej wersji nie wykorzystam. Tok myślenia "nie dla mnie, to po co?" jest najzwyczajniej w świecie głupi.
Przeczytałem też wątki, które zalinkowałeś (jak się zdaje w przeciwieństwie do ciebie) i jakoś nie widzę w nich niczego złego, zwłaszcza drugi ma kompletną racje - rozwój wojownika w tamtych grach praktycznie nie istniał, a walka to było spamowanie auto-atakiem. Z trzeciego tematu da się wyciągnąć kilka dobrych sugestii, a pierwszy - gościu nie za bardzo wie co mówi: tła 2D wcale nie oznaczają, że nie mogą być oświetlane/modyfikowane w trakcie gry. Nie ma za to sugestii zrobienia z tego gry w TPP czy czegoś w tym rodzaju.
Rzut izometryczny to jedyne sensowne rozwiazanie, jesli chcemy miec druzyne zlozona z kilku osob oraz mozliwosci taktyczne w walce.
3 rasy wieja sztampa, a wcale sztampy byc w grze nie musi- wystarczy popatrzec na Morrowinda czy chociazby ostatnio na Gw2 i Grimrocka- mozna wymyslic ludzi-jaszczurow, ludzi-koty, ludzi-owady, ludzi-drzewa i inne fajne rasy, nie kazda gra musi miec grubych i niskich krasnoludow oraz chudych i wysokich elfow.
Co do fabuly- wierze (a przynajmniej mam nadzieje) ze ratowania swiata nie bedzie. To w koncu Obsidian, sa szanse ze fabularnie zrobia cos porzadnego i niesztampowego.
rzut izometryczny tak, ale tak jak w NWN - ograniczony zoom i pelna rotacja. Chyba podobnie bylo w DA - bardzo dobrze mi sie tam gralo. Mozna bylo przejsc plynnie od "prawie" TPP do izometrii - bardzo dobre rozwiazanie, jednak ma dwa minusy:
- jest drogie, bo to technologicznie duzo bardziej wymagajace
- trudno o zachowanie szczegolow jak wszystko musi dobrze wygladac z bliska.
Obstawiam, ze zrobia jak w wasteland2 - zoom mocno ograniczony. Dzieki temu nie trzeba cyzelowac tekstur podloza a funkcjonalnosc praktycznie jest.
Krasnolud z łukiem toż to wywraca całe stare fantasty ;) i to bez brodu ! szok ;)
To chyba jest samica jeśli dobrze patrze. Bardzo podoba mi się kreska z tego konceptu. Więcej takich.
@A.l.e.X
Jak dziwi Cię krasnolud z łukiem to lepiej nie oglądaj w grudniu Hobbita, tym bardziej, że Tolkien to chyba najbardziej klasyczne fantasy jakie można sobie wyobrazić.
A co do Eternity - nawet jak zbiorą kilka milionów dolarów to będzie to śmiesznie niski budżet, jak na RPG od studia tej klasy, który zazwyczaj ma nieporównywalnie większe pieniądze na produkcję.
Oj tam obsidian nigdy nie był uber oryginalny jeśli chodzi o settingi, siła obsi leży w postaciach, dialogach i wyborach
Kazioo -->
30 osob przez 18 miesiecy, po 3K $$ kazdy to jest... raptem 1,5mln... z podatkami moze 2, ale podatki beda minimalne, bo nie ma przychodow... Jakies unity to raptem 100K dla calego zespolu, assety.. nie wiem strzelam -100-200K? Biuro, kompy, jakis dodatkowy soft.. no moze 0,5mln przez te 1,5 roku. W 2,5-3KK mozna spokojnie zrobic tytul AAA. Tylko trzeba chciec.
KS nie ma kampanii, bo jest niepotrzebna... to na co niby mialyby isc te WIELKIE pieniadze na produkcje?
rvn0000 - Książka to co innego. Tam liczy się własna wyobraźnia. W grze mamy grafikę.
Z tym rzutem izometryczmym w Project Eternety dużo zależy od tego jak zostanie on zrobiony (np. czy i jak blisko będzie można zoomować), obawiam się tylko IMO najgorszego - postacie ledwo widoczne i wszystko mikroskopijne.
Skoro ma to być oldskulowy drużynowy RPG z taktyczną walką, to nie wyobrażam sobie, żeby większe walki i walki z bossami prowadzić w innym widoku niż izometryczny. Najlepszym rozwiązaniem by było zastosować taką kamerę jak w DA I, gdzie rzut izometryczny bardzo płynnie przechodził do TPP i odwrotnie, no ale nie wiadomo, czy się na to ostatecznie zdecydują.
Zresztą prawdopodobnie użyją silnika z DS III, więc można sobie wyobrazić jak ten rzut izometryczny w PE będzie mniej więcej wyglądać. Sam najbardziej odległy rzut izometryczny był całkiem dobry, tylko (przynajmniej na PC) kamera i zoom były trochę niewygodne, ale jestem pewien, że skoro gra ma wyjść tylko na blaszaki, to to poprawią i w 100% dostosują sterowanie do myszki + klawiatury.
Bardzo fajnie to brzmi, ale jak z grafiką? Jasne, wiem, że nie jest najważniejsza, wręcz przeciwnie, ale jeśli grafika też ma być "staroszkolna" (czyt. Baldurs Gate, Icewind Dale) to dziękuję, nie zagram
Trzymajcie mnie bo mnie coś weźmie...
Komentarz Feargusa Urquharta (CEO Obsidiana).
We were actually contacted by some publishers over the last few months that wanted to use us to do a Kickstarter. I said to them "So, you want us to do a Kickstarter for, using our name, we then get the Kickstarter money to make the game, you then publish the game, but we then don't get to keep the brand we make and we only get a portion of the profits" They said, "Yes".
Pi***na branża gier.
SpecShadow - nie wiem czemu, ale przypomniał mi się wywiad z Brianem Fargo (Wasteland 2):
...
MF: How many publishers did you pitch Wasteland 2 to before going the Kickstarter route?
BF: Every major one. I was turned down by everybody.
MF: What kind of reactions did they give you? I’m assuming that the first pitch video, which was unbelievably funny, wasn’t so far off the mark.
BF: Every single one of those things in that pitch video happened. The only thing that I elaborated on was the Farmville request, because that was done via Facebook, rather than on the phone. But it’s true. I would be waiting for people to call me back to give me a response, and they would send me Farmville requests all day long, but they couldn’t return a phone call. It was beautiful. I would go into meetings and say, “Look, guys. I know you have probably never heard of Wasteland.” I made the assumption that they didn’t know. I explained, “Before there was a Fallout, there was a Wasteland. I tried to make a sequel all these years, couldn’t do it, so I made Fallout instead. Now, I’ve got the guy who co-wrote Fallout and the guy who co-wrote Wasteland, I’m the producer of both so, Wasteland 2!” It was like there was no reaction in the room.
There was one guy who couldn’t stop texting in the middle of the meeting and I’m sitting there with Jason Anderson (game artist and designer that worked on Fallout and Fallout 2) and I was outraged. Other times they would send in these junior guys that were maybe 19 years old, never had heard of Interplay, hadn’t heard of anything. Then there were people who I’d get a room, they would jump up and down, act excited and three weeks later would tell me they were going in another direction. I would ask why they passed, so I wouldn’t bring them the same kind of project again, but they could never tell me why they passed. I really, honest to god, put the file away. Two weeks before Kickstarter I said, “I give. I don’t know what to do.” And, then, Kickstarter happened. I was the keynote at GDC Shanghai last year. It was just about roleplaying games, specifically a lot about Bard’s Tale and Wasteland. I had just given the speech talking about how we never get to do those games anymore...
Co do wywiadów polecam gamebanshee.com oraz rpgcodex, jest tam sporo wywiadów z twórcami cRPGów, jest np. dyskusja dlaczego SirTech (Wizardry, Jagged Alliance) padł.