Polski rynek gier w 2012 roku osiągnie wartość 400 mln dolarów
realna liczba, generalnie potwierdza sie, ze Polska PC'tem stoi :) co mnie osobiscie cieszy... jasne mnostwo gier to "popierdolki" przegladarkowe, ale nadal bez nich konsole sa w tyle (dlatego nie dziwi, ze czesto dystrybucja w jezyku polskim czesciej na PC).
pytanie: co oznacza wg. raportu "aktywny gracz" czy to gracz ktory w ostatnich 30, 90 czy 365 dniach zalogowal sie do gry ?
53% wydaje pieniądze na gry, ja tam jestem i chyba znów przejdę na drugą stronę, nie podoba mi się walka z wydawcą o kod na DLC za który zapłaciłem, już drugi tydzień teraz leci.
Nie ma takiej opcji aby 11.800.000 grało Polsce w gry na 38 milionów ludzi. W wieku 30-40 gra bardzo niewiele ludzi, grają przeważnie ci którzy od początku, czytaj od lat 80 bawili się grami i im tak zostało, w wieku 40+ nie gra praktycznie nikt, mały promil, tak samo wyżej, więc biorąc pod uwagę rozkład płci w Polsce, zamieszkanie ludzi (lokalizacje), oraz to co ludzie w życiu robią, muszę powiedzieć że te dane można wrzucić do kibla i spuścić wodę. Pozdrawiam.
Ile kasiory do opodatkowania...
@A.l.e.X ja mysle, ze w tych 12 milionach sa policzeni nawet Ci ktorzy raz w zyciu odpalili pasjansa, albo snake'a na komorce. Dlatego wazne jest to co zadalem na poczatku kim jest "aktywny gracz" wedlug tego raportu :)
Drogi GoL'u jestescie wspoltworcami - nie moglibyscie odpowiedziec jakie byly metody badawcze ?
@Ogarniacz - ja strasznie nie cierpię jak "propaganda" pojawia się tam gdzie jej nigdy nie było. Biorąc pod uwagę piramidę wieku w Polsce oraz rozmieszczenie ludności jest to po prostu niemożliwe. Jeśli w Polsce 7 milionów ludzi różnych gra na facebooku/nk to przy ilości mieszkańców naszego kraju można jedynie wnioskować, że to chyba wszyscy urzędnicy państwowi, dzieci, gimnazjaliści, studenci itd. Pomijam już tutaj takie rzeczy jak to, że na steam największym systemie dystrybucji gier który jest niezbędny do uruchomienia danych gier zakupionych na steam, o globalnym zasięgu, nie korzysta z niego więcej niż ok. 5 milionów ludzi na całym świecie (na raz) na 7 miliardów ludzi, nie mniej gol np. powie wam że ma 10 milionów + unikalnych odwiedzin ludzi z różnych IP z Polski co miesiąc, co by jedynie potwierdzało słowa, że wszyscy Polacy to gracze ;) , a tylko wybrana elita nacisnęła lubię to (32k+) na tej stronie. Oczywiście możemy uwierzyć we wszystko, Polacy to naród kretynów już od 5+ lat wierzy w bajki premiera, kiedy go wybierano powiedziałem sobie "no nie, tyle kłamstw, przegiął, nie ma szans", jednak ;) Na koniec nie zapominajcie o ratingu Grcji która jeszcze niedawno była oznaczana jako A+ ;) Pozdrawiam
A.l.e.x. - zastanów się zanim coś palniesz :P
Wspomniany w artykule WoT - gram od prawie półtora roku (rozegranych prawie 11 tyś bitew), w jednym z większych polskich klanów (100 osób w 1 dywizji i 76 w drugiej).
Średnia wieku to 30+, najstarszy ma 56 lat (gra razem z synami swoimi), najmłodszy w naszej dywizji ma 26 lat, trochę młodszego narybku jest w drugiej naszej ekipie, ale nie przyjmujemy nikogo kto nie skończył 24 lat.
I to nie jest jedyny taki klan, takie nazwy jak "Polish Iron Oldboys" nie biorą się znikąd :P
Liczba graczy w wieku 30 czy nawet 35+ jest bardzo duża, średni wiek gracza w Polsce to ok 30 lat właśnie, bo to jest ekipa która wychowała się na PC, ja swojego pierwszego PCta miałem w 1994 roku. Więc to już jest kawałek czasu temu.
Zresztą wg badań, z tego co pamiętam populacja graczy poniżej 18 roku życia to zdaje się mniej niż 25%, reszta to mniej lub bardziej stare dziady :)
pozdrawiam wszystkich
alex - steam to tylko wisienka na torcie. pominales najwiekszego dystrybutora na naszym rynku, a jest nim ... torrent :D przekalkuluj swe obliczenia :]
Gdyby gry byly tansze to i liczba placacych by wzrosła. Ja gdybym byl producentem gier wolałbym miec 5 graczy ktorzy kupili za 40zl niz 1 ktory kupil za 200. I niech nikt nie mowi "przeciez sa gry za tyle i nikt ich nie kupuje" sa, albo slabiaki albo gry ktore zestarzaly sie kilka lat temu. A nawet glupi CS 1.6 kosztuje jak sie nie myle dalej 60zł co jest chore.
SQ90, ale musisz wyprodukować więcej pudełek, płyt itd.
Zreszta przerzucenie sie w 90% na digitale a pudełkowe, kolekcjonerskie wydania po te 200zł podnioslyby całkowita sprzedaz na obydwu plaszczyznach. Kolekcjonerki limitowane i schodza w 24h jak cieple buleczki(o ile gra tego warta).
Mam pojecie o promocji i dystrybucji w troche innym wydaniu i z doswiadczenia wiem ze chytry 2 razy traci. Trzeba głowa i pomyslem a nie portfelem.
400 mln to troche przesadzone liczba :P ale roznica jest mysle -150/200 a nie 10x mniej :)
@Alex ja Ci mowie ze oni policzyli wszystkie pasjansy ktore sa zainstalowane :P po za tym jak ktos posiada wszystkie platformy to takze liczony jest kilka razy a nie jako jeden. Genralnie jest to przeszacowane, ale nie wiecej niz 30-40%
"Polacy to naród kretynów już od 5+ lat wierzy w bajki premiera, kiedy go wybierano powiedziałem sobie "no nie, tyle kłamstw, przegiął, nie ma szans", jednak ;) Na koniec nie zapominajcie o ratingu Grcji która jeszcze niedawno była oznaczana jako A+ ;)"
przeciez my nadal socjalizm pelna geba mamy :) mi tam tlumaczyc nie musisz :P
Tą liczbą aktywnych graczy to trochę za bardzo zawyżona.... Nie wiem skąd takie liczby chyba brane łącznie z użytkownikami telefonów komórkowych.
A w kraju bieda!
Do SQ12 (post nr 12),
Najpierw załóż działalnośc gospodarczą, dowiedz się jak wygląda prowadzenie firmy, dowiedz się co to są koszty logistyki, transportu, marże hurtowni i sklepów. Dopiero wtedy pisz ile chciałbyś otrzymać i za jaką cenę sprzedawać gry...
Przypomnę tylko, że gry (tak samo jak oprogramowanie) są towarem nieelastycznym popytowo. Co to oznacza? Jeśli klient może kupić ten sam produkt za kwotę 0 PLN (piractwo, torrenty), to nawet radykalna obniżka ceny z kwoty bazowej X nie przyniesie wydawcy zysku, a musi on ponieść koszty dystrybucji, logistyki, a nierzadko także lokalizacji. Dlatego obniżka cen gier jest dla wydawców nieopłacalna. Każdy ekonomista z SGH powie to samo.
Dziękuję i pozdrawiam.
Oczywiście powtórka eksperymentu wielkich wydawców z rynku rosyjskiego, gdzie cena gier stanowi 70-75% cen gier na Zachodzie, byłaby ze wszelkich miar chwalebna. Ale do tego potrzeba jednolitego frontu wydawców i dystrybutorów. Activision, EA, Valve muszą uznać, że lepiej traktować polski rynek jak rosyjski. Wiem jednak, że cześci środowiska graczy nie spodobałoby się mimo wszystko takie posunięcie.
44%? Kobiety? Gdzie?
I chce tez badanie, jaki % grających kobiet zasuwa tylko w simsy – albowiem powiadam wam, ze powyżej 90% :)
Janek, ja mam gdzies jak developerzy i wydawcy traktują nasz rynek, jeśli będzie taniej to zniosę nawet porównanie do Rumunii, Brazylii, Włoch czy ChRL.
Witam, zawsze mnie interesował rynek gier. Lecz nigdzie nie mogę doszukać się informacji nt jakiejś klasyfikacji rynku według krajów. Z tego artykułu tez nie za bardzo wynika, w którym miejscy znajduje się Polska. Niby są jakieś porównania do USA, ale w tym badaniu wiele krajów znaczących nie było brane pod uwagę (Japonia, Australia, Włochy, Kanada, Skandynawia). Chciałbym się dowiedzieć, gdzie jest pozycja Polski na rynku gier, bo niby wszystko ładnie, cacy, ale dlaczemu GTA IV nie jest po polsku i dlaczego GTA V nie będzie najprawdopodobniej po polsku, ale to nie jedyne ważne produkcje niewychodzące po polsku. Chodzi mi o coś w stylu klasyfikacji, jak jest np. PKB państw.
gdyby gry kosztowały po 80-90 zł to Z tych 11,8 milionów pieniadzy na gry wydawało by co najmniej 70+ % graczy a nie 53% takie jesst moje zdanie.
To potężny rynek ale tylko z somnium można na nim zarobić.
obejrzyj film
www.somnium-network/somnium-polska/1