Często to słyszę ale nie wiem o co kaman
że to i to jest oskryptowane.. czyli?
Czyli zaplanowane wcześniej. Jak w Call of Duty - wiadomo, że w danym momencie wyleci helikopter, skręci w lewo, wystrzeli dwie rakiety i wybuchnie. Zawsze tak samo.
wyreżyserowane
Najpewniej chodzi Ci o gry. Zatem oskryptowanie w tym wypadku oznacza, że (w najprostszym tłumaczeniu) coś się dzieje dopiero gdy jesteś w pobliżu - przechodzisz przez 'trigger', wykonujesz jakąś czynność. Inaczej - wszystko jest zaplanowane, nie ma własnego życia a miniscenki, respawnowanie przeciwników i wydarzenia są zawsze takie same.
Żeby nie demonizować zjawiska, należy dodać, że każda gra zawiera całą masę skryptów, które są zwyczajnie niezbędne.
Negatywne znaczenie odnosi się do spektakularnych akcji, które nie są wynikiem jakichś niezależnych działań gracza, a zwyczajnie odpalane są z wyzwalacza uruchamianego przy zdefiniowanych z góry przez twórców warunkach.
Nawet takie rzeczy jak śmierć przeciwnika to skrypt, zaprogramowane jest że przy 0 punktów życia ma zostać odegrana animacja zgonu/ragdoll i tyle, skrypty są wszędzie, wszędzie skrypty są
Nawet ludzie sa oskryptowani :) Dostajesz sygnal z pecherza i rozpoczynasz poszukiwanie kibelka :)
[7]
Az z ciekawosci chcialbym uslyszec o tej grze w ktorej nie ma ani jednego skryptu.
EDIT:
nie musisz odpowiadac // wyjasnienie w [13]
Jak się pytasz rodziców czy możesz iść na imprezę i zawsze wiesz, że powiedzą nie
Asmodeusz
Ze skrajności w skrajność?
m: że każda gra zawiera całą masę skryptów
w: Nie kazda:)
[12]
Bije sie w piers, zle przeczytalem [6] i doslownie z rozpedu pominalem "mase" a zmienia to sens zdania i odpowiedzi. Nie mam juz pytan :)
Asmodeusz --> Skrypt to scenariusz, cos zaplanowane w celu pociagniecia akcji do przodu czy posuniecia fabuly. Skrypt to nie to, ze postac wroga odgrywa animacje smierci, gdy hitpointy spadna do zera, to tylko czesc silnika graficznego - to na przyklad to, ze po dojsciu co centrum pomieszczenia otwieraja sie przeciwlegle drzwi i pojawia sie grupa przeciwnikow, wali sie budynek, zreszta wyzej sa przyklady. Z tego wynika, ze skryptow moga nie miec takie gry, ktore nie maja fabuly, gdzie calosc rozgrywki tworzy sie w 'locie' na podstawie zaprogramowanych algorytmow, a nie jest z gory zaplanowana. Pomijajac arcadowe pierdolki typu Feeding Frenzy, gry logiczne, mozna tu wliczyc tez duze gry, jak np Simsy.
jak wyzej
Skrypt to nie to, ze postac wroga odgrywa animacje smierci, gdy hitpointy spadna do zera, to tylko czesc silnika graficznego
Ojjj nie bylbym tego taki pewien. Nawet w ramach silnika graficznego masz tone skryptow (chociazby odpalanie roznych animacji smierci zaleznie od miejsca trafienia w FPSach). Juz od czasow DOSa lupanego gry byly robione na skryptach gdyz po prostu upraszcza to robote.
[14]
a nasuwa mi się pytanie - jak nazwać zaprogramowanie wspomnianej 'animacji śmierci postaci wroga' gdy hitpointy spadną do zera? Mi się zawsze to kojarzyło właśnie z oskryptowaniem. No ale jak widać się mylę.
[17] Dzięki za wyjaśnienie :)
[16]
To sa skrypty. Ale tez pytanie w [1] bylo o "oskryptowanie" czyli pejoratywne okreslenie mowiace o nadmiarze skryptow wplywajacych na rozgrywke/fabule (czyli wlasnie wylatujacy helikopter czy nieskonczony respawn wroga az nie dojdziemy do 3cich drzwi po lewej). W mowie potocznej "skrypty" w grach dotycza tylko tych powyzszych a nie siedzacych glebiej w silniku graficznym/fizycznym itp.
[16] Apocaliptiq
Na końcu wypowiedzi pojawiają się zaprogramowane algorytmy, więc pewnie tak można to nazwać.
[18] Zauważyłem ale z ciekawości zapytałem czy jest jakieś konkretniejsze określenie.
Asmodeusz, Apocaliptiq --> To zalezy co nazwiemy skryptem - jesli skrypt to kazdy kawaleczek kodu gry, to tak, wtedy bedzie to skrypt. W takim przypadku skryptem bedzie tez np zmieniajaca sie tekstura na scianie przy zblizaniu sie, czy tez samo ladowanie sie obszaru gry po kliknieciu na przycisk Start w menu glownym. Czy na przyklad pokazanie sie sladow trafien na scianie po strzalach to skrypt, czy czesc ogolnego silnika gry? Przeciez nikt nie siedzial i nie wklepywal kolejnych zmian tekstur 'cegla > cegla z dziura' w zaleznosci od miejsca w ktore gracz wystrzelil - zostalo to raz zaprogramowane jako czesc gry, na zasadzie 'wykrycie kolizji pocisku powoduje zmiane tekstury'. W Simsach nie ma skryptow, mowiacych 'po napiciu sie kawy, po uplywie 30 minut postac musi isc do toalety' - sa tylko ogolne zalozenia na zasadzie 'napicie sie kawy prowadzi do wzrostu cisnienia w pecherzu'.
W strzelankach rowniez, rozne animacje smierci w zaleznosci od punktu trafienia to nie skrypt - to zwykly efekt uzycia w silniku gry hitboxow - trafienie w noge powoduje ubytek hitpointow o 20, trafienie w glowe - o 50; jesli w przypadku A hitpointy spadna ponizej zera, silnik wykonuje animacje smierci A, w przypadku B - B; w przypadku trafienia krytycznego - C, itd. Nie ma to zwiazku z prowadzeniem historii, dlatego imho nie jest to skrypt.
Skryptem bedzie zawalenie sie budynku przewidziane przez tworcow na zasadzie "gracz dociera do punktu 1, wtedy musi wystrzelic rakiete, ktora trafia w budynek 2 i ten sie zawala, zeby odblokowac droge" - jesli silnik gry przewiduje model zniszczen, uwzgledniajacy zniszczenie budynku, gracz wsiadzie w helikopter i zrowna cale miasteczko z ziemia (jak mozna to zrobic np w Just Cause 2) - to nie jest to efekt skryptu.
Tak przynajmniej ja to widze.
[20]
zostalo to raz zaprogramowane jako czesc gry, na zasadzie 'wykrycie kolizji pocisku powoduje zmiane tekstury'
Oczywiscie ze tak. I prawdopodobnie zostalo to zapisane w postaci skryptow w celu uproszczenia procesu tworzneia programu. Ale wedlug nomenklatury - to jest skrypt.
W strzelankach rowniez, rozne animacje smierci w zaleznosci od punktu trafienia to nie skrypt - to zwykly efekt uzycia w silniku gry hitboxow - trafienie w noge powoduje ubytek hitpointow o 20, trafienie w glowe - o 50; jesli w przypadku A hitpointy spadna ponizej zera, silnik wykonuje animacje smierci A, w przypadku B - B; w przypadku trafienia krytycznego - C, itd. Nie ma to zwiazku z prowadzeniem historii, dlatego imho nie jest to skrypt.
Niestety (a moze stety) to tez sa skrypty. Chociazby w/g wiki: Skrypty – programy napisane w językach skryptowych – wykonywane są wewnątrz pewnej aplikacji, w odróżnieniu od programów ("normalnych", nie skryptowych), które wykonują się niezależnie od innych aplikacji.. Zakzdy zapis w stylu "if HP < 50, ustaw czerwona plama krwi, if HP <0 odegraj animacje smierci" bedzie skryptem. Zreszta COS musi laczyc mechanike gry z silnikiem graficznym. Sam silnik graficzny nie wie kiedy ma odegrac animacje A czy animacje B - musi byc to mu przekazane, wlasnie zazwyczaj za pomoca prostych skryptow "if costam, do costam".
I akurat zniszczenia w Just Cause 2 to chyba tez skrypty (dawno nie gralem wiec nie pamietam). Czy jest tam jedna animacja zniszczenia kazdego budynku czy kilka? Lepszym przykladem bylyby zniszczenia w Red Faction - tutaj juz zastosowano rozne algorytmy i kazde "zniszczenie" wyglada inaczej.
Ale jak pisalem wyzej: ogolnie jako "skrypty" czy "oskryptowanie" w grach przyjmuje sie te najbardziej widoczne - czyli wlasnie fabula, zniszczenia duzych budowli, wybiegajacego Hansa rzucajacego sie nam na szyje i duszacego nas (zmuszajac do mash'owania przycisku X na padzie) itp. Brak tychze jednak wcale nie znaczy ze w grze nie ma wogole skryptow. Po prostu nie sa one widoczne golym okiem. A to te ktore widzimy non-stop, za kazdym razem tak samo sa najbardziej upierdliwe.
Asmodeusz --> Jak pisalem - w takim razie kod w postaci "if Start Game button pressed, load game engine" to tez bedzie 'skrypt', a nie algorytm. Definicja z polskiej wiki troche kuleje, bo skrypty jak absolutnie nie musza byc wykonywane 'wewnatrz innych aplikacji', za to jak najbardziej moga byc niezalezne. Zreszta nie ma o co sie spierac, tylko kwestia nomenklatury:) Obaj rozumiemy, tylko inaczej nazywamy.
Tak w ogole 'script' to tez slowo oznaczajace 'scenariusz', jak juz szukamy definicji slownikowych:)
"Jesli jest napisany w jezyku skryptowym - tak."
Tego nie bardzo rozumiem, jaka jest roznica w algorytmie, jesli raz bedzie zapisany w pliku .bat, a drugi raz przekodowany do .exe (przez bat2exe)? Czy to nadal bedzie skrypt, czy juz program?;) A jesli bedzie robil dokladnie to samo, tylko od podstaw zostal napisany w asemblerze?:)
Chociaz, jesli przyjmiemy, ze 'skrypt to zaprogramowana reakcja na daną akcję', to asembler to tez jezyk skryptowy - mozna sprawdzac warunki, i reagowac na nie..
Jesli jest napisany w jezyku skryptowym - tak.
Zreszta masz przyklad enginu gry, ktory ma wbudowany jezyk skryptowy:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unity_%28game_engine%29
Unity wykorzystuje mono:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mono_%28software%29
I teraz niespodzianka:
Software developed with Mono
A range of programs have been developed that use the Mono API and C#. Some programs written for the Linux Desktop include Banshee, Beagle, Docky, F-Spot, Gbrainy, GNOME Do, MonoTorrent, Pinta, and Tomboy. A number of video games such as The Sims 3 and Second Life's scripting language, LSL (although not an official .NET language itself), along with many games based on the Unity game engine also make use of Mono.
Chyba rozwialo wszelkie watpliwosci :)
EDIT:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines
Dodatkowa lista enginow + jezyki skryptowe jakie sa w nich wykorzystywane.
EDIT2:
chociaz fakt faktem stare gry (przed DOSem, nie wiem jak za czasow DOSa) nie mialy skryptow. Na pewno takimi grami byly gry na oscyloskopach (Tennis for Two itp). Ciezko tam mowic o jezyku skryptowym :)
Uogólniając, skrypt to zaprogramowana reakcja na daną akcję. Z tą formułką chyba można z powodzeniem ustalać co jest skryptem a co nie;)
Najlepszym przykładem na to że da się zrealizować niesamowicie widowiskowe scenki bez użycia skryptów jest multiplayer w Bad Company 2. Od premiery gry, miałem mnóstwo momentów w tej grze które śmiało mogły konkurować ze skryptami serii COD. Najlepsze jednak jest to że są one zupełnie niespodziewane jak np. zabicie 3 wrogów w budynku z którego zaraz potem trzeba wyskoczyć, bo się zawali, czy też uratowanie nam życia przez snajpera który ciachnął headshota tuż przed nami, o spektakularności wybuchu strąconego helikoptera rozbijającego obok nas nie wspominając.
Twórcy sami zachwyceni swoim niezamierzonym efektem zwą je po prostu "Battlefield moments"