Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Twórcy Gothica zakończyli działalność. Piranha Bytes zostało zamknięte (plotka, nowe poszlaki)

08.07.2024 13:37
MineBeziX
9
15
odpowiedz
7 odpowiedzi
MineBeziX
64
Generał

A ja powiem że mi nie szkoda. Znaczy zawsze jest szkoda ludzi, którzy tracą pracę, ze względu na zwykłą ludzką empatię, ale jeśli chodzi o jakość ich pracy, to kompletnie nie ma tu nic, za czym bym tęsknił, jeśli ta plotka to faktycznie prawda.

Bo powiedzmy sobie szczerze, poza pierwszym i drugim Gothiciem, oraz pierwszym Risenem, nie wydali nic dobrego. Trzeciego Gothica do dzisiaj łatają i modują, żeby to było grywalne, a każda gra po pierwszym Risenie to była próba zarabiania na nostalgii w stosunku do starej ekipy. "Nowa gra studia będzie miała więcej z Gothica niż z..." I tak za każdym razem, i za każdym razem było to kłamstwo.

Poza tym, po pierwszym Risenie, poza Bjornem (który jak się okazuje, w dużej mierze stał za stagnacją studia) to tak naprawdę nikt się ostał z ludzi, którzy faktycznie nad Gothicami pracowali. To studio, które teraz podobno się zamknęło to były Piranie tylko z nazwy. Nie może być mi szkoda studia, które nie wydawało dobrych gier od ponad dekady i które nawet nie tworzyło tych, za które uwielbiam ekipę, pod szyldem której coś tam dłubali.

post wyedytowany przez MineBeziX 2024-07-08 13:39:26
08.07.2024 13:15
3
9
odpowiedz
4 odpowiedzi
MasterJay
11
Pretorianin

Spodziewane.

Fabularnie gry świetne-dobre.

Technicznie - dramat-kaszana-średniawka

Gameplay średni-drewno

Ile lat tego typu developer miał rację bytu? Ich gry powielały stare problemy a drewno aż kuło jak się w to grało

08.07.2024 16:33
Nemor
30
9
odpowiedz
Nemor
47
Szefito

A co się dziwić jak robili już słabe gry, o ile Gothic piękna seria było co robić i naprawdę można było się wciągnąć, Riseny to samo wszystkie ograłem bardzo mi się podobały tak Elex jest mocnym średniakiem, o ile jeszcze 1 imo trzymała jakiś poziom co prawda nie była zaciekawa, ale no najgorsza gra to nie była, tak 2 to jakiś nieśmieszny żart
Z nostalgii trochę szkoda, ale jakby na to tak surowo spojrzeć to już dawno powinni to zamknąć, bo zatrzymali się w 2014

post wyedytowany przez Nemor 2024-07-08 16:34:23
08.07.2024 14:36
adam11$13
📄
19
7
odpowiedz
adam11$13
124
EDGElord

Via Tenor

Po koszmarze jakim były Melexy to cóż... Pirania już chyba nie wiedziała czy ma tworzyć swoje gry do każualowych graczy RPG czy dla swojej gustującej w drewnie fanbazy więc ostatecznie zaczęli robić gry dla zupełnie nikogo.

09.07.2024 08:31
wytrawny_troll
47
6
odpowiedz
3 odpowiedzi
wytrawny_troll
84
Exactor

Nareszcie. To powinno się wydarzyć po trzecim Gothicu. Tyle lat ten paździerz knocił na rynku obrażając studia, które się rozwijały i tworzyły nową jakość. A oni padli nawet przy rządowej pomocy finansowej. Chore króliki.

08.07.2024 13:51
UrBan_94
😢
12
3
odpowiedz
UrBan_94
43
Geralt z Rivii
Image

Szkoda, ale można się było tego spodziewać.

Ze studia Piranha Bytes w ostatnich miesiącach odeszło sporo ważnych i wieloletnich pracowników:

Philipp Krause – Główny programista, zakończył pracę w maju 2024, pracował w Piranha Bytes prawie dwadzieścia lat. Zarządzał silnikiem graficznym Genome Engine. Obecnie pracuje w Keen Games jako Senior Graphics Programmer.

Roman Keskenti – Senior Engine Programmer, zakończył pracę w kwietniu 2024, pracował w Piranha Bytes ponad dziewiętnaście lat. Odpowiedzialny głównie za obsługę Genome Engine. Obecnie pracuje w PLAYERUNKNOWN, gdzie zajmuje identyczne stanowisko.

Mario Röske – Technical Artist, zakończył pracę w styczniu 2024, pracował w Piranha Bytes ponad dwadzieścia siedem lat. Zajmował się szeroko pojętą grafiką. Obecnie poszukuje pracy.

Maki Dieffenbach – Software Engineer/Programmer, zakończył pracę w kwietniu 2024, pracował w Piranha Bytes ponad dwanaście lat.

Robert Redecki – Grafik 3D, zakończył pracę w lutym 2024, pracował w Piranha Bytes ponad cztery lata.

Więc nawet mnie nie dziwi, że studio zostało zamknięte.

Tyle zostało ze studia ------>

08.07.2024 15:41
arianrod
26
3
odpowiedz
arianrod
66
Generał
Image

.

08.07.2024 17:04
Adamus
35
3
odpowiedz
Adamus
278
Gladiator

Niestety, każda kolejna gra była słabsza. Po dobrym pierwszym Gothicu i rewelacyjnej dwójce, trojka była rozlazła i przynudzała. Risen jedynka fajny, później tylko gorzej. Elex zarówno jedynka jak i dwójka miały świetny początek ale później nuda i flaki z olejem. Raczej nie spodziewałem się niczego dobrego po trójce.

08.07.2024 13:14
1
2
baleks89
16
Pretorianin

Studio Piranha Bytes jakiś czas temu zmieniło lokalizację więc zdjęcia pustego biura mogły się wziąć właśnie z tego powodu. Nadal jednak nie ma pewności czy studio PB nadal istnieje - trzeba czekać na jakieś stanowisko od Michaela Rüve

08.07.2024 13:38
ddawdad
10
2
odpowiedz
ddawdad
70
Przegryw

To chyba jedyne studio Embracera, którego nie będzie mi jakkolwiek szkoda, jeśli to faktycznie prawda. Strata jako taka w sumie żadna.

08.07.2024 14:12
16
2
odpowiedz
5 odpowiedzi
xan11pl
81
Generał

Jeśli to prawda, no to cóz więcej mogę powiedzieć, niż to, że od 2014 roku od premiery, czyli od premiery Risena 3 to studio jest tylko cieniem tego, czym było kiedyś.
Kawał pieknej historii w postaci Gothiców, ale obecnie to studio nie ma racji bytu, bo niestety, zamiast po genialnym Risenie 1 iść do przodu, to oni zaczęli się cofać.

08.07.2024 14:18
Qverty
18
2
odpowiedz
4 odpowiedzi
Qverty
39
w olejku lub w pomidorku
Image

Szczerze mówiąc- Elex był słaby, jedynka jeszcze jako tako ale dwójka to już paździerz totalny, trójka pewnie lepsza by nie była, mi się wydaje że oni nie mieli na te serię żadnego pomysłu. Seria Risen była trochę lepsza ale nic szczególnego. Tak naprawdę studio jechało na nostalgii Gothica, do marki Gothic praw nie mają, remake robi ktoś inny więc ode mnie dla tego studia

----->

post wyedytowany przez Qverty 2024-07-08 14:19:14
08.07.2024 14:43
20
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
szopen469
87
Pretorianin

Nie powiem. Sprzedać się embracerowi to genialny pomysł był:)

08.07.2024 16:01
27
2
odpowiedz
1 odpowiedź
Murabura
166
Generał

Ostatnią dobrą grą Piranha Bytes był pierwszy Risen z 2009 roku, czuć w nim było magię Gothic (różnie interpretowaną, czasami jako drewno).
Risen 2 zmęczyłem ale od połowy już mi się nie bardzo chciało, Risen 3 odpadłem gdzieś pewnie w 1/3. Elex przeszedłem ale sytuacja była analogiczna do Risen 2. Elex 2 nawet mi się nie chce odpalać.
R.I.P.

08.07.2024 16:54
x4r
32
2
odpowiedz
x4r
132
Assassins Master

Z jednej strony szkoda a z drugiej to już od dawna nic nie szło w dobrym kierunku, taka prawda. Ostatni dobry tytuł od PB to Risen 1, później już była tendencja spadkowa. Nie mówię że Risen 2,3 były złe, ale z każdą częścią gorzej. Elex trochę znudził i tak naprawdę nie ma w nim niczego co by jakoś urzekło, w Elex 2 nie grałem i raczej nie zamierzam. Szczerze to nie ma za czym płakać, mija 15 lat od premiery Risena 1 tak więc trzeba samemu sobie odpowiedzieć, po co ta firma funkcjonuje i dlaczego (z wiadomych) względów nikt nie chce jej wykupić.

08.07.2024 13:14
ODIN85
😢
2
1
odpowiedz
ODIN85
34
Senator

Śpieszmy się kochać starych devów,tak nagle padają.

08.07.2024 13:26
5
1
odpowiedz
katai-iwa
50
Senator

Szkoda studia tak po prostu.

08.07.2024 13:30
Last_Redemption
😜
6
1
odpowiedz
Last_Redemption
47
Senator

Jadę w czwartek do Essen, zweryfikuje

post wyedytowany przez Last_Redemption 2024-07-08 13:30:37
08.07.2024 13:55
14
1
odpowiedz
Sunkrest0
12
Chorąży

Najgorsze jest to, że fani oczekiwali od studia tylko zatrudnienia więcej developerów i odcinania kuponów. Mieli jedyny w swoim rodzaju styl który wystarczyło kopiować z drobnymi zmianami podobnie jak robi to From Software z soulslike. Niestety zbyt ambitni się zrobili od Risena 2.
Podobnie zresztą było z niemieckim Mimimi games które miało swoją niszę ale musieli się zakręcić i na do widzenia stworzyć woke potworka z powtarzającymi się mapami po czym zamknęli firmę :(

post wyedytowany przez Sunkrest0 2024-07-08 13:59:14
08.07.2024 14:54
claudespeed18
22
1
odpowiedz
claudespeed18
210
Liberty City Finest

Ciekawe co tam Bjorn kręci teraz. Może jakiś klon Thief czy Arx Fatalis wystruga ;)

08.07.2024 13:43
vanBolko
11
odpowiedz
vanBolko
49
Konsul

Ale się porobiło, Niemcy w dyskusji o sytuacji PB na stronie World of Gothic powołują się na artykuł w CD Action https://forum.worldofplayers.de/forum/threads/1618296-Ist-Piranha-Bytes-pleite/page55

08.07.2024 13:52
Wrzesień
13
odpowiedz
Wrzesień
63
Stay Woke

Via Tenor

Giereczkowo straciło właśnie swoje piękne, niemieckie serce :(

08.07.2024 14:15
17
odpowiedz
3 odpowiedzi
sticky_dude
72
Generał
Wideo

Bjorn już założył nowe studio w którym będą pracować nad indykami więc jest nadzieja, że jeszcze jakieś drewniane niemieckie RPG powstaną

https://youtu.be/lCOIsrbctNM?feature=shared

08.07.2024 14:46
21
odpowiedz
Tupolew
78
Pretorianin

Kiepsko to wygląda.

08.07.2024 15:00
[Gammorin]
23
odpowiedz
1 odpowiedź
[Gammorin]
88
Konsul

Kawał historii, wspomnień i nostalgii. Niestety jak ot jest w wielkim świecie, molochy rządzą tym światem, a takie małe łupinki alb się dostosują, albo czeka ich marny koniec. Trzeba trzymać kciuki, że może uda stworzyć im sie jakieś nowe studio, albo podłączyć się do innego i w przyszłości kiedyś stworzyć coś dobrego.

08.07.2024 16:15
Toril
28
odpowiedz
Toril
47
Pretorianin

Drewno nigdy mi tak mocno u nich nie przeszkadzało, bardziej nudne postaci, kiepska fabuła i słabe dialogi.
W każdym razie Piranie to nigdy nie była moja bajka. Gdyby tworzyli gry na poziomie pierwszego Risena lub wcześniejszych Gothików to bym jeszcze kupował i grał, ale jak widać oni nie potrafią już nawet tego.

08.07.2024 16:30
29
odpowiedz
zanonimizowany1380412
19
Pretorianin

Oby nie bo czekam na Elex 3 w wersji kolekcjonerskiej.

08.07.2024 17:06
36
odpowiedz
zanonimizowany1310097
33
Senator

To studio po Gothic 3 już dawno dogorywało... Riseny i Elexy to było straszne męczenie "buły" na szczęście mody i moderzy robią robotę jeśli chodzi o serię Gothic.

post wyedytowany przez zanonimizowany1310097 2024-07-08 17:08:35
08.07.2024 18:03
39
odpowiedz
2 odpowiedzi
pawel1812
62
Generał

Piranha była zamykana już niejednokrotnie. Przetrwała już jednego wydawcę(Jowood też stwierdził, że mu Piranha nie potrzebna, po czym upadł).
Ogólnie bliższy upadku jest THQ Nordic, który bezmyślnie nakupił za pożyczone pieniądze studiów i teraz będzie je jedno po drugim zamykał.
Nie myślcie, że Gothic Remake to będzie jakieś cudo... Nie spodziewałbym się tego...
A jak się nie sprzeda, to Alkimia też pójdzie do zamknięcia.

08.07.2024 18:40
Smalec
😉
40
odpowiedz
19 odpowiedzi
Smalec
33
Pretorianin

I tak udało im się zadziwiająco długo pociągnąć tworząc gry z fabułą na poziomie hack&slash-y, bez jakiegokolwiek lore, z kiepsko napisanymi postaciami i monotonną eksploracją.
W sumie? Tak naprawdę stworzyli tylko jedną grę, a później zmieniały się tylko nazwy albo cyferki - brak jakiegokolwiek progresu i jechanie na rozwiązaniach i mechanikach z pierwszej gry. Krótko mówiąc: Nie będę tęsknił.

post wyedytowany przez Smalec 2024-07-08 18:42:30
08.07.2024 18:55
Tomek465
41
odpowiedz
Tomek465
87
Konsul

Przypominam ze Once Human ma premierę za jeden dzień :)
będzie jakaś wiadomości o tym ? :)

08.07.2024 19:16
42
odpowiedz
tynwar
86
Senator

szkoda, tworzyli dobre gry, będę wspominał za gothici 1 i 2 :).

08.07.2024 23:08
WolfDale
😢
46
odpowiedz
WolfDale
79
~sv_cheats 1

Via Tenor

Nieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.... Tego już za wiele...

post wyedytowany przez WolfDale 2024-07-08 23:08:40
10.07.2024 12:29
53
odpowiedz
TraxPL
45
Konsul

Chyba największy regres w ich grach zaliczył system walki w Gothicu 2 jest skillowa walka gdzie odpowiednim wyczuciem można pokonać prawie każdego przeciwnika. W Gothicu 3 już jest zwykły kliker i spamowanie ataków. Pierwszy Risen znowu ma skillowy system parowania i uników a potem Risen 2 i każda kolejna część plus elexy to bezmyślne klikery i spamowanie ataków. Zamiast dodawać nowe move sety broni i rozwijać walkę w każdej kolejnej ich grze był regres. I animacje których nigdy nie umieli zrobić ładnych.

post wyedytowany przez TraxPL 2024-07-10 12:30:20
10.07.2024 14:35
Cuksol
54
odpowiedz
Cuksol
5
Legionista

Aktualizacyja weszła.

post wyedytowany przez Cuksol 2024-07-10 14:37:47
10.07.2024 18:02
dzl
55
odpowiedz
dzl
103
John Yakuza

PB od premiery Risena 1 było już martwe. Pod wodzą Pankratrza to był tylko pusty cień studia.

08.07.2024 13:36
😢
7
odpowiedz
2 odpowiedzi
Tupolew
78
Pretorianin

Czyli, że Gothic remake nie powstanie?

08.07.2024 13:37
Persecuted
8
odpowiedz
Persecuted
148
Adeptus Mechanicus

Oni byli niestety skazani na porażkę. Drewno w ich grach dałoby się jeszcze przełknąć, gdyby systemy walki nie były tak koszmarne. Ogólnie robili fajne światy, które przyjemnie się eksplorowało, ale właśnie walka niesamowicie odpychała swoją topornością i brakiem balansu (nierzadko prowadząc do śmierci gracza w sposób zupełnie losowy i nieuczciwy, poprzez zepsute hitboxy czy stunlocka, z którego nie dało się wydostać). Gdyby ten jeden element wykonali solidnie (np. na miarę pierwszego Risena), to ich gry byłyby o wiele łatwiejsze w odbiorze i tym samym przyciągały większą widownię. Ale nie umieli uczyć się na własnych błędach, cały czas robiąc jedno i to samo, więc wyszło jak wyszło.

post wyedytowany przez Persecuted 2024-07-08 13:38:27
08.07.2024 15:18
MilornDiester
24
odpowiedz
MilornDiester
38
Generał

Najlepsze co teraz mogłoby się stać to wykupienie praw przez CDP RED oraz stworzenie dedykowanego zespołu zbudowanego wokół zespołu tworzącego Kroniki Myrtany (jeden z nich pracowal w CDPR).

Następnie - ofincjalne wydanie KM z dubbingiem w kilku językach, sequel KM na silniku gry wydany jako pełnoprawna gra, przeszkolenie calego zespołu z UE tak aby mogli następnie stworzyć kolejną część sagi, łączącą wysoki budżet i współczesną technologię z rozwiązaniami oryginału, tak dobrze rozumianego przez autorów KM.

08.07.2024 16:43
31
odpowiedz
2 odpowiedzi
Fitnesiak&Gamer
8
Pretorianin

Świeć panie nad duszą tej firmy

08.07.2024 16:55
Mr. JaQb
33
odpowiedz
Mr. JaQb
110
Legend

Wielka szkoda, na zawsze pozostaną w mojej pamięci jako twórcy najlepszej gry wszechczasów. W ostatnich czasach trochę się rozminęli z tym, jakich gier oczekiwałem wraz z innymi fanami, no ale cóż - może ktoś przejmie pałeczkę i da nam następnego Gothica.

08.07.2024 19:32
43
odpowiedz
11 odpowiedzi
dobaczenko
49
Pretorianin

Sto lat temu parowozy miały sens i cel, ale dziś to tylko historia, chociaż piękna. Pirania gdy zrobiła drewnianego gothica, miał on sens. Ale gdy próbowała tego samego gothica wcisnąć ponownie, i ponownie... cóż, już nawet piękna w tym nie było. Dobrze że w końcu padli. Szanse na stworzenie czegoś dobrego nie istniały od lat.

post wyedytowany przez dobaczenko 2024-07-08 19:33:02
08.07.2024 20:25
45
odpowiedz
noobmer
48
Generał

W końcu, że i tak tak długo przeżyli na tych krapiszczach zwane Elex i Elex 2, było sie rozwinąć (głownie mi chodzi o mechaniki) i może polubiłbym ich gry bo sam zamysł i świat był ciekawy ale mechanicznie to było zacofane o 20 lat

09.07.2024 08:37
Szlugi12
48
odpowiedz
Szlugi12
114
BABYMETAL

Szkoda że tak się potoczyło, Gothici to mistrzostwo wiadomo, nawet G3 po community patchach daje radę, Risen 1 czuć było ducha Gothica, Risen 2 Dark Waters już gorszy, ale lubie pirackie klimaty więc mi podeszło, Risen 3 to kupa, Elex 1 podobał mi się, świat moim zdaniem był fajny i to połączenie fantasy z takim postapo spoko, ale Elex 2 to kupa.

09.07.2024 13:11
😢
49
odpowiedz
2 odpowiedzi
GeDo
80
Konsul

Szkoda,nie zrobą już trzeciej częśći Elexa jak chciał Bjorn i zakonczenia historii planety Magalan.

10.07.2024 23:39
WolfDale
😢
56
odpowiedz
1 odpowiedź
WolfDale
79
~sv_cheats 1
Image

Wzruszyliście mnie ->

08.07.2024 17:01
Herr Pietrus
👍
34
odpowiedz
Herr Pietrus
230
Ficyt

Jeśli to prawda, to chociaż ten jeden raz Embracer ubił to studio, które ubić powinien (zamiast wyprzedaży/zamykania naprawdę wartościowych marek/deweloperów)

08.07.2024 17:57
38
odpowiedz
3 odpowiedzi
eded7557178120
4
Junior

Nie ma co się dziwić. Gothic 1-2 to były świetne opowieści, miały w sobie to coś. Drewnem może były, ale na temte czasy to wystarczyło. Przy 3 części widać, że próbowali pójść dalej, ale umiejętności i możliwości techniczne im na to nie pozwalały. Dodatkowo wydawca również im nie pomógł. Po tej porażce nie było rozwoju, tkwili mentalnie przy gothicu 1-2, a świat poszedł do przodu. Ich produkcje wyglądały naprawdę na mocno zacofane.

09.07.2024 18:43
50
odpowiedz
hinson
134
Generał

Szkoda. Teraz trzeba wierzyć ze po założeniu nowego studia zrobią wreszcie grę która będzie prawdziwym duchowym następca genialnego Gothica.

10.07.2024 11:47
52
odpowiedz
Linok2
10
Konsul

Żadna strata. Jedynie Gothic 2 i 3 i jako tako wyszły. Reszta to już kompletna porażka. 2 i 3 bardziej z sentymentu jest uważana za dobre. Ale jak się po latach spojrzy, to widać jak miałka i prostolinijna jest historia. Ma wiele zalet ale i też mase wad.

08.07.2024 14:12
15
odpowiedz
silesius
8
Legionista

W końcu świat uwolni się od tego niemieckiego paździerza

08.07.2024 15:23
😢
25
odpowiedz
boy3
112
Senator

O nie, miejmy nadzieję że to tylko plotki

ELEX 1 był naprawdę bardzo dobry, jak na możliwości pirania bytes, ciekawy świat wypełniony po brzegi zawartością, ciekawa fabuła i questy poboczne, ciekawe postacie i towarzysze, jedynie grafika, i system walki ciut był słaby

Niemniej jeśli to prawda, to będzie brakować mi ich gier :/

post wyedytowany przez boy3 2024-07-08 15:26:14
09.07.2024 23:15
51
odpowiedz
1 odpowiedź
Antek001
1
Chorąży

Gothic król. Przez ponad 20 lat żadna gra go nie przebiła, no może Wiedźmin się zbliżył.

08.07.2024 20:21
44
odpowiedz
4 odpowiedzi
Strażnik
0
Pretorianin

Ich gry były takie jakie były ale przynajmniej nie robiły z was idiotów i były robione przez pasjonatów tymczasem idźcie kupić kolejną gówno korporacyjną grę od Ubikacji lub EA.

08.07.2024 13:21
kęsik
😡
4
odpowiedz
kęsik
155
Legend

Via Tenor

No nie Embracer, to jedno zamknięte studio za daleko.

Nikt, dosłownie nikt, nie był w stanie osiągnąć poziomu designu otwartego świata z Gothica II.
Elex był świetny, ich zdecydowanie najlepsza gra od czasów właśnie GII a potem coś się posypało...

post wyedytowany przez kęsik 2024-07-08 13:43:58
08.07.2024 17:11
rassi
37
odpowiedz
10 odpowiedzi
rassi
40
Centurion

GRYOnline.plTeam

Nic dziwnego skoro najlepszy Gothic to Arcania (tworzony przez inne studio).

Wiadomość Twórcy Gothica zakończyli działalność. Piranha Bytes zostało zamknięte (plotka, nowe poszlaki)