I w takich starych dobrych grach rozumiem remasterowanie .... a nie gry po 3 lata na rynku i remaster...
Czemu click-baitowy tytuł jak z SuperExpresu?!
"Ta 20-letnia gra" -> "Arcanum, 20-letnia gra, jest dojrzalsza od Wiedźmina" - dalej zachęca do kliknięcia, żeby się dowiedzieć *dlaczego*, a nie śmierdzi.
Po dzisiaj dzień uważam bankructwo Troika Games za najgorszą rzecz która spotkała świat gier
Wspaniały tytuł, odświeżałem w tamtym roku i bawiłem się świetnie. Klimat, muzyka i możliwości rozwoju postaci przykrywają wszystkie błędy.
Arcanum ? Arcydzieło komputerowego RPG, zawsze godne miejsca w pierwszej dziesiątce. Zdeydowanie wolę od Falloutów. Muszę do tego wrócić.
Arcanum jest świetne, natomiast artykuł o nim można było napisać bez wzmianki i porównywania z W3. Jeśli mowa o dojrzałym podejściu do tematu. :)
Arcanum to gra, którą stawiam wyżej niż Baldury, mimo wiader bugów i kiepskiej walki. To jedyny w swoim rodzaju doświadczenie.
Gry Troiki to w ogóle ciekawy temat. Wszystkie trzy miały problemy, ale były też na tyle unikatowe i przemyślane, że po prostu wybijały się na tle wszystkiego innego. ToEE to IMHO ciągle najlepsze przeniesienie systemu D&D do gry wideo.
Bugów nie ma prawie w ogóle jak zainstalujecie sobie nieoficjalnego patcha 2.0. Wyszedł w 2020 po zbiórce crowdfundingowej, więc pewnie wielu o nim jeszcze nie słyszało. Zawiera też nowy content i rozdzielczość HD do wyboru. Wszystko jest na stronce w opisie.
Zainstalujecie to i macie remastera od fanów dla fanów.
Warto też sprawdzić inne mody. Istnieją gotowe paczki modów patch+bajery.
Barierą dla niektórych może być brak wersji PL tych modów, ale angielski w Arcanum jest bardzo prosty i czytelny.
Link do patcha 2.0: https://terra-arcanum.com/drog/uap.html
Gra z mojej wielkiej trójki (1.Fallout 2, 2.Planescape Tormnent, 3. Arcanum). Fajne było to że jak się miało wysoki wskaznik technologi to można było korzystać z kolei statków itp a jak magii to teleportów. Mag nie mogł korzystać ze sklepów technologicznych ani transportu kolejowego.
Porównanie Arcanum do jakiegokolwiek Wiedzmina a tym bardziej Witchera 3 jest nie na miejscu i bezcelowe..Witcher 3 to taki RPG jak z kurtyzany zakonnica.. A Arcanum to obok Planescape byc moze najlepsze RPG w historii.Witcher 3 to w najlepszym wypadku gra akcji z ELEMENTAMI RPG i to bardzo nikłymi na dodatek przez wiekszosc czasu ogladamy nudne cut scenki : D
Artykuł o grze. Starej. RPGu. I to bez żadnej okazji w rodzaju tego, że np wychodzi druga część albo reamaster. Tego się nie spodziewałem, miła niespodzianka.
Leci plus choć tytuł oczywiście prowokacyjny. Na tej samej zasadzie co co druga książka fantasy w empiku jest lepsza od Władcy Pierścieni, Gry o Tron i Wiedźmina a co druga sf najlepszym co spotkało ten gatunek od czasu Diuny. Głupie, tanie sztuczki.
Nie jest to wielkie osiągnięcie, bo Wiedźmin 3 jako cRPG jest słaby albo wręcz zły. Lepiej się sprawdza jako gra akcji z elementami RPG, choć i tak te elementy RPG i tak są słabo lub źle zrobione. Gdyby Wiedźmin 3 był pozbawiony elementów RPG i był "tylko" zwykłą grą akcji, byłby grą lepszą niż jest.
Kurczę, kilka lat temu próbowałem zagrać, ale odbiłem się od koślawego sterowania i interfejsu. Może spróbuję jeszcze raz...
Swoją drogą - Wiesiek Trzeci ma świetny soundtrack, ale OST Arcanum do dzisiaj bardzo częsty gości w mojej wieży, a taki motyw z Quitarry pełni funkcję mego dzwonka w telefonie (jak się chwilami znudzę, to zamieniam go na następny motyw z Wheelclanu).
Chyba więcej jak dekadę nie grałem w Arcanum, od prawie pełnego przejścia (zwiedzone wszystkie lokacje etc) jeszcze więcej.
Na szczęście trochę fanowskich poprawek wyszło więc powrót nie powinien być tak bolesny. Interfejs nie jest taki zły, widywałem gorsze jak np. w grach Bethesdy której się wszystko wybacza D:
Jedna z niewielu gier w której crafting lubiłem, te mogę policzyć na palcach jednej ręki. Ciekawy rozwój postaci, możliwość wykonywania zróżnicowanych zadań czy spełniania wymogów mistrzów by nam przekazali swoją wiedzę.
A także jedna z niewielu gier (poza grami Bioware) gdzie ścieżka zła jest opłacalna i rozbudowana.
Podobał mi się wymóg stosownego stroju by wejść do lokalu.
Była to gra na tyle wyjątkowa, że po tylu latach nie znalazł się ani jeden tytuł mogący stanowić dla niej jakiekolwiek porównanie. Nie chodzi nawet o rozliczne zalety, ale także to co było po prostu "inne" jak mechanika czy system magii i technologii. Dziś prawdopodobnie odtworzenie tego było by mało prawdopodobne - jak nie duże koszty dla małych studiów to zbyt niszowa forma dla dużych.
Po prostu unikat.
Chyba sobie odświeżę. Kilka lat temu ponownie wróciłem i stworzyłem jako postać modela. Wszędzie oklep :)
Jeden z najlepszych RPG w ogóle, szkoda, że tylko jedna gra wyszła. Aż chciałoby się zobaczyć kontynuację, tylko jaka obecnie firma by temu podołała?
Pamiętam jak w podobnym czasie zagrywałem się Sanitarium i Arkanum przyciągnęło mnie podobną stylistyką. Niestety od Arcanum się odbiłem - już wtedy sterowanie, interface i grafika niedomagały. Ale płyta nadal leży w kartonie i szkoda jej się pozbyć.
Pamiętam jak latałem po mieście po wszystkich kioskach bo dali Arcanum do czasopisma GameStar.
Fajna gra tylko nie ogarniałem jakim cudem grając postacią technologiczną nie byłem w stanie zrobić dobrej broni palnej i walczyłem tylko mieczem. Coś poszło w mojej grze nie tak.
Świetna gra, jedna z niewielu, gdzie naprawdę się wciągnąłem i moje życie wyglądało tak "wstać, grać, spać (+potrzeby)" (chodziłem wtedy jeszcze do szkoły i miałem ferie, niczego nie żałuję ;). Powiedziałbym, że to taki "Fallout na sterydach", grało się w miarę podobnie, ale mam wrażenie, że wiele rzeczy lepiej przemyślano, bo Fallout 1/2 u podstaw były super, ale wiele statów było niepotrzebnych.
Taka ciekawostka, grając pod charyzmę, można było mieć w teorii 6 towarzyszy, ale 3 nie wliczali się do puli, więc można było mieć ich 9 (był to pies, i dwa krasnoludy), mi chyba nie udało się zrekrutować psa, ale i tak byłem dzięki temu "pacyfistą", towarzysze w parę sekund zabijali każdego wroga. Polecam taką ścieżkę, bo no cóż, walka w tej grze ssie.
Do dziś jeszcze robi na mnie wrażenie, jak NPC reagowali na postać gracza, różnie ze względu na rasę, a nawet ubiór.
Świetny rpg, ba jeden z najlepszych :)
Gralem rok temu i nie doświadczyłem znaczących bugów
Jedynie system walki trochę byl kiespki, do reszty w zasadzie nie ma się czego przyczepić
Wielka szkoda że nie ma kontynuacji
Arcanum technologicznie to mega drewno od którego pewnie wielu się odbiło, ale klimat i fabuła... wygrywa wszystko :)
Przydałby się porządny remaster naprawiający te wszystkie technologiczne bolączki, wtedy to gra 10/10.
cos jest w tej grze magicznego kilka lat temu do niej wróciłem i to jak działa na wyobraźnie przez szczątkową grafike i świetny klimat zostaje mocno w pamięci Jesli pominąć aspekty techniczne gra zasługuje na 10/10
Ależ to była dobra gra. Ależ mi się marzy remake. Mechanicznie leżała i płakała, buildy były kompletnie nie zbalansowane, ale ten klimat, muzyka, fabuła - mistrzostwo.
ARCANUM... gra-legenda, pamietam jak wyszla to bylem 17letnim gowniakiem i cialem w to non-stop :) Dwarf-Technolog ofkors + Tesla Gun i granaty, ostatni boss byl na jakies 5 strzałów ;) GENIALNA GRA - GENIALNA FABUŁA :) Tez czekam z utesknieniem na remaster i kontynuacje :) OCENA : 11/10
No i korci by ponownie zagrać.
Może jakieś mody się znajdą rozbudowujące podstawkę. Poza Unoddiclai Patchem ktoś zna coś fajnego?
a ja dalej wierze w kolejna czesc i remastera. jedna z moich najlepszych gierek, chyba wszystko w niej odkrylem i zrobilem ,gralem z 20 razy i przeszedlem. mistrzostwo, w koncu to od tworcow starego dobrego fallouta 1 i 2. a nie tego gónwa 3jki
"Wybraniec, zapowiedziany przepowiedniami" - temat fabularny tak wyświechtany w grach RPG, że na pewno nie ma mowy o jakiejkolwiek oryginalności. Co nie znaczy, że wtórny temat, nie musi być ciekawy czy nawet bardzo dobry. Tyle, że sama fabuła, nie oryginalna, ale być może dobra, to tylko czubek góry lodowej, składowej całej gry.
Czy gra była wybitna? Moim zdaniem nie, choć grałem tak dawno temu, że nie wiele pamiętam, ale właśnie to, że gry niezbyt pamiętam, świadczy że nie była dla mnie wybitna, bo wybitne gry pamiętam lepiej. Czy dla innych była wybitna? Tego nie wiem, ale podejrzewam, że gdyby dla większości gra była wybitna, to odniosłaby sukces przekładający się na co najmniej udane kontynuacje, jak ma to miejsce we wspomnianej serii Wiedźmin, czy inne, np. The Elder Scrolls, Baldur's Gate, Fallout, itp.
Zatem, moim zdaniem, to jest tylko próba - przekonania nas, że przeciętniak nie jest przeciętniakiem, bo w subiektywnej ocenie autora tekstu, może nim nie być.
To akurat żadna sztuka biorąc pod uwagę, że z Wieśka 3 taki RPG jak koziej dupy trąbka. To jest czysta gra akcji z bardziej rozbudowaną fabułą, nic więcej.
Oczywiście że erpeg. Gatunek ewoluuje. Wg twojej logiki nic co wyszło po Eye of the Beholder nie powinno być erpegiem.
Fajny tekst, trudno się z nim nie zgodzić. Zwróciłbym jeszcze uwagę na to, że Arcanum było w tamtych latach (pierwsza dekada XXI wieku) tytułem, który od gracza wymagał nieco więcej niż np. (skądinąd świetny) cykl Baldur's Gate. Ta gra mogła być trudniejsza do docenienia, jeśli grało się w nią jako dziecko / nastolatek, a nie dorosły człowiek.
Jest kilka powodów, dla których tak było. Po pierwsze, w Arcanum znacznie więcej zależy od gracza, rozgrywka jest bardziej otwarta i czasem można zapędzić się w kozi róg pod względem buildu czy trafiając na przeciwnika, którego ciężko nam pokonać (no i było tam trochę problemów z równowagą rozgrywki).
Po drugie, tematy poruszane przez tę produkcję były znacznie subtelniejsze i przez to być może nie była dla niektórych aż tak wyrazista. Mniej rzeczy było tu mówione wprost na zasadzie "oto wielki, zły, czerwony smok - zaciukaj żeby zdobyć skarby" albo "tak, to ten zły mag, który torturuje wszystkich wokół, wiesz co musisz zrobić". Nie był to może poziom Disco Elysium, ale w Arcanum trzeba było nieco więcej myśleć i nauczyć się czytać pomiędzy wierszami.
Marzy mi się powrót do tego pokręconego świata. I... kto wie, kto wie... Z tego co się orientuję, prawa do marki należały do Sierry, łykniętej przez Activision, łykniętego przez... więc, fingers crossed, może komuś w Redmond wpadnie kiedyś pomysł tchnięcia nowego życia w jedną z tryliona przejętych franczyz ;)
Zalogowałem się dziś pierwszy raz od paru lat, żeby Wam małolaty napisać, że "Arcanum" to najlepsza gra RPG w jaką zdarzyło mi się grać... do dziś mam na płytce
Wiedziałem że to Arcanum, nawet mam pełną wersje, ale niestety na W10 nie ruszy, to była jedna z tych gier których jak wyszła nie zdążyłem obadać.
Najlepsze gry już wyszły.
Smutne, ale prawdziwe.
Nie trzeba szukać w latach 90 i 2000cznych, gdzie wychodził hit za hitem i powstawalo po kilkanaście nowych duzych IP w ciagu kazdego roku w roznych gatunkach gier.
Wystarczy porównać rok 2022 z rokiem 2012 zeby się przekonać jaka obecnie panuje pustynia w gamedevie i ze branża zeszla do okopów i pod ziemie (gry indie, kiedys to byly shareware i minis).
Opisywana w tym artykule gra to kolejny przykład, że kiedyś bylo lepiej.
Witcher 3 to bardzo jednowymiarowe RPG skoro nawet Gothic 2 Noc kruka bez modów oferuje większe możliwości jako RPG (3 ścieżki, możliwość grania magiem, system zlodziejstwa), a na modach Returning 2.0 + Alternative Balance ucieka mu o kilka długości w kwestii możliwości rozwoju postaci, umiejętności, wyborów, ilości interakcji z NPC i światem, contentu, wyzwania itd. Ale Witcher 3 jako gra akcji z elementami RPG, gdzie za każdym razem wszystko jest wręcz identyczne w 99% sprawdza się wybornie i pod tym względem przypomina mocniej Gothic 1 choć nawet ta gra pozwala na większe kombinacje.
Arcanum jest bardzo dobre, ale są znacznie lepsze RPG.
Znacznie mocniej doceniam choćby Ultima 6 i 7, Betrayal at Krondor, Chrono Trigger, Final Fantasy 7, Fallout 2, Might and Magic 6 i 7, System Shock 2, Deus Ex 1, Planescape Torment, Baldur's Gate 2, TES-Morrowind, Gothic 2 NK z modami Returning 2.0+Alternative Balance, Divine Divinity, KOTOR, Vampire:The Masquerade-Bloodlines, Mass Effect 2, Witcher 3, Pillarsy, Divinity-Original Sin 2, Persona 5, Disco Elysium, Pathfinder: Wrath of the Righteous itd.
Mod Kroniki Myrtany na silniku Gothic 2 mimo, że z mechaniką niemal wyjętą z tej gry bez żadnych ulepszeń jak R2.0+AB to projektem świata i samego miasta, ilością wyborów, kreatywnością pomysłów oraz jakością zadań też wymaga ogromnych pochwał ode mnie. Rzadko tak dobre są oficjalne gry obecnie jak ten mod.