Można dodawać do listy życzeń: ;)
https://store.steampowered.com/app/1693290/Skullstone/
Serie M&M, Wizardry oraz inne cRPGi - niekoniecznie w trybie FPP (cz.242)
Do 191 częsci tytuł wątku brzmiał: "Serie M&M, Wizardry i inne cRPG-i w trybie FPP"
Został on założony przez Adamusa jeszcze w lutym 2001 roku i jest jednym z dwóch najdłużej ciągniętych wątków w historii Gry-Online. Przewinęło się w tym czasie przez niego sporo osób i zasób informacji o Might and Magic VI w nim zawarty jest naprawdę imponujący. Okazało się jednak, że nie tylko o tej grze i tej serii uczestniczący w nim ludzie rozmawiają. Wszyscy jednak są miłośnikami cRPGów i to takich jak właśnie seria Might and Magic, Wizardry, The Elder Scrolls, czy Demise. Jak zauważycie, wszystkie te gry zostały zrealizowane w starym dobrym trybie FPP, gdzie akcję śledzimy oczyma naszej drużyny. Niestety w ostatnim czasie powstaje coraz mniej gier w trybie FPP :-(. Dlatego postanowiliśmy
mocno rozszerzyć temat wątku i zapraszamy do dyskusji o nie tylko grach cRPG w trybie FPP, ale również o innych grach w które gramy.
Lista nadchodzących eRPeGowych premier:
https://www.easypaste.org/file/HBCRgykQ/Nadchodzace.RPG.xlsx?lang=pl
Alpha Protocol
Patch do wersji PL:
https://drive.google.com/open?id=1qb3kW0x7Ksy2Wjx1dEHIq0UvzcAICOjq
Anachronox
Patch:
https://drive.google.com/open?id=1j75mekdgvyII2pZOXMmpeY9BNQgZRUnb
Arx Fatalis
Patch do wersji angielskiej: https://drive.google.com/open?id=12c2Ep-aRr3leI2Wefzz5ZqdL8srqipKL
Polonizacja: https://drive.google.com/open?id=1R-GjXvNhZ65m8jwiIu8A5xl9VEnBn1kY
Betrayal at Krondor
Patch:
https://drive.google.com/open?id=1Pd1UqahL3k0Ng1yhJnLBJPNSNN21eN3Q
Solucja:
https://drive.google.com/open?id=1oM-FCmuEtVkieWehhwU7HU_RInydBKTm
Demise
Strona polecana przez Wreaker'a:
http://www.decklinsdemise.com/news.php
Diablo + Hellfire
Mody i polonizacje
https://drive.google.com/open?id=1tsO3x_mHLgxvF1QIcIp2NPL2pCnPb2Xl
Dispel
Patche żeby ukończyć grę:
https://drive.google.com/open?id=1BOq6G9opWK9F8LoMxxKsRbHpiBIBso7p
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Mod niwelujący level scalling:
https://drive.google.com/open?id=1hH0ipzuv19qTzPZlRYkT3cRXv6_Li3zl
Heroes of Might and Magic III
Zestaw starych, zapomnianych, świetnych map z magazynu Gambler:
https://drive.google.com/open?id=1k-T0MZoy00QQjFsMIeMP9YGKmu2oQEYR
Jagged Alliance
Spolszczenie:
https://drive.google.com/open?id=1q8YvWA0CCXexAyvI-yV3OZZLfoDKuUug
Metalheart
Patch:
https://drive.google.com/open?id=1pXLVJ6EKngIkapxtL1pnbZoCTrK4jV-8
Might and Magic IV + V: World of Xeen
Wszystko o tych dwóch częściach kultowej serii:
http://www.thecomputershow.com/computershow/walkthroughs/mightandmagic4cloudswalk.htm
http://www.thecomputershow.com/computershow/walkthroughs/mightandmagic5darksidewalk.htm
Might and Magic VI: Mandate of Heaven
Patch wersja ang. + polonizacja do tego + poradnik
https://drive.google.com/open?id=11UajZRlyZANhlHQo3Pwtyi33qkuu0n7V
Najnowszy patch polonizacyjny (ZALECANY):
https://disk.yandex.ru/d/rKnDMJ6XtKxYvA?fbclid=IwAR3eo4HqQ98bxTAVTpMx03-7IAa8_hK8XFOqGcGpB4Shrp6ZZj_qo9ICPZk
Might and Magic VII: Za Krew i Honor
Poradnik dla posługujących się językiem angielskim:
http://www.the-spoiler.com/RPG/New.World.Computing/might.and.magic7.2/MM7.HTM
Świetne patche do M&M7 przygotowane przez _Mok_'a:
wersja angielska: http://www.mediafire.com/download/mhtsios8azpirwz/mm7_eng_xp_Mok_.7z
wersja polska (CD Projekt - extra klasyka): http://www.mediafire.com/download/37ix261d1dtjgac/mm7_pl_xp_Mok_.7z
wersja polska nowy beta patch (CD Projekt - extra klasyka): http://www.mediafire.com/download/pu11a9gobj95u6i/MM7PL_125_beta_Mok_.7z
Patch polonizacyjny:
http://mm7.heroes.net.pl/uploaded/download/MM7_pl.zip
Might and Magic VIII: Day of the Destroyer
Kolejne niezbędne patche _Mok_'a do M&M8:
wersja angielska: http://www.mediafire.com/download/lc4qopso4lt934s/mm8_eng_xp_Mok_.7z
wersja polska (CD Projekt - extra klasyka): http://www.mediafire.com/download/7900svlys1m72do/mm8_pl_xp_Mok_.7z
wersja polska nowy beta patch (CD Projekt - extra klasyka): http://www.mediafire.com/download/sy48lyb07i48180/mm8pl_testpatch_Mok_.rar
Might and Magic IX
Pliki niezbędne do w miarę sensownego grania na nowych systemach (dotyczy
wydań płytowych):
https://drive.google.com/open?id=1V1wxRPZmwCQz4WMvn7MY7K4LYc22N4Ra
Pillars of Eternity
Poradnik Silvarena:
https://silvaren-crpg.blogspot.com/2019/12/poradnik-pillars-of-eternity-cechy.html
https://silvaren-crpg.blogspot.com/2020/01/poradnik-pillars-of-eternity-podstawy.html
https://silvaren-crpg.blogspot.com/2020/01/poradnik-pillars-of-eternity-obrazenia.html
Rune
Spolszczenie:
https://drive.google.com/open?id=1UzcCSYzOa-G3qgS_qohQFTxhw851FejA
Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords
Spolszczenie:
https://drive.google.com/open?id=1Sjg8BZOtdLSOQx5XgEH78PhAX2M2w3Rc
Vampire the Masquarade: Bloodlines
Najnowszy patch:
https://drive.google.com/open?id=1o-9qcsmDOGyQfCHUOqQdGfCL74v2ogo1
Vampire the Masquarade: Redemption
Patch polonizacyjny:
https://drive.google.com/drive/folders/1BW-g9-9-5J2n-4xnf7hY9-fSxf_ao_BH?usp=sharing
Wizardry 7
Świetna strona z podpowiedziami:
http://www.the-spoiler.com/RPG/Sir-Tech/Wizardry.7.html
Patch do W7 Gold zrobiony przez nieocenionego _Mok_'a:
http://www.mediafire.com/download/sb52g2h8c1ejsa6/wizgold_txtfix.ra
Wizardry 8
Poradnik i solucja
https://drive.google.com/open?id=1a4b3zKu4W0TT5R9zlvHZswssOukxnurn
Strona z poradnikami dla wszystkich części Wizardry
http://www.tk421.net/wizardry/
Wizards & Warriors
Niezbędny beta - patch _Mok_'a:
http://www.mediafire.com/download/a6f21dcl7alep5e/WW11beta.7z
Blog Mistrzyni cRPG i przygodówek znanej jako Annelotte (dawniej Shiris) z recenzjami, solucjami i poradnikami do dziesiątek (głównie) starych cRPG, jRPG i przygodówek
http://gryannelotte.blogspot.com/
Poprzedni wątek:
https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=15672499&N=1
Ok, strona JRKa wróciła do życia.
Wrzesień i jesień ładnie się zapowiadają jeśli chodzi o szeroko pojęte RPG na PC:
2 września - Pathfinder: Wrath of the Righteous
2 września - The Magister
2 września - Bravely Default II
7 września - Encased
9 września - Arboria (akcja z elementami RPG)
10 września - Tales of Arise
16 września - Gamedec
30 września - Astria Ascending
5 październik - Vagrus - The Riven Realms
5 październik - Wasteland 3: Cult of the Holy Detonation DLC
16 listopada - The Waylanders
7 grudnia - Thymesia (akcja z elementami RPG)
Do tego wiele innych erpegów bez konkretnej daty, które mają się ukazać końcem tego roku. Jest urodzaj.
Ponadto w tym miesiącu wyszedł w EA dungeon crawler Elmarion: The Lost Temple https://store.steampowered.com/app/1476230/Elmarion_the_Lost_Temple/ Death Trash i Black Geyser: Couriers of Darkness.
Elmarion pewnie kupię, przeleży do czasu premiery, podczas której cena wzrośnie. Poza tym kusi Gamedec i Encased, ale te akurat kupię przy okazji jakiejś "wyprzedaży". Kolejka rośnie. Ponadto mam nadzieję, że pojawi się kilka innych tytułów, które są jeszcze w zapowiedziach na ten rok.
Czekacie na coś z tegorocznych premier? Wychodzi coś, w co macie ochotę zagrać przy premierze?
Silvaren wrzucił tekst na bloga o Mass Effect: Legendary Edition :)
https://silvaren-crpg.blogspot.com/2021/09/subiektywnie-55-mass-effect-legendary.html?m=1
Za dwa miesiące, 9 listopada wychodzi pudełkowe wydanie Disco Elysium Director's Cut na PS4/PS5. Będzie też wersja polska. Wygadał się, nieoficjalnie, pracownik polskiego oddziału Koch Media.
Myślę, że to ZNAKOMITA wiadomość :)
Jakby ktoś się zastanawiał nad Tails of Iron to wrzucam tutaj prezentację › https://youtu.be/PQWcZzwkuzI
Ogólnie fajna gierka, z ciekawym pomysłem na uniwersum i zdecydowanie bardziej przystępna niż Hollow Knight czy Salt and Sanctuary.
Parę informacji.
Premiera The Waylanders została przeniesiona na 2 luty 2022 rok. https://store.steampowered.com/app/957710/The_Waylanders/
Premierę wczoraj miał Balrog, czyli totalnie oldskulowe połączenie RPGa i gry przygodowej. Wg mnie za duża cena jak tego typu produkcję, która wygląda jakby premierę miała w latach 90-tych (co minusem może nie jest). https://store.steampowered.com/app/1326290/BALROG/
Dziś z kolei we wczesnym dostępie debiutuje MMO Myth of Empires https://store.steampowered.com/app/1371580/Myth_of_Empires/ a także gra, która określana jest przez twórcę jako biopunk rpg pt.: Wrought Flesh https://store.steampowered.com/app/1762010/Wrought_Flesh/ aczkolwiek mi się wydaje, że to po prostu będzie FPS z zadaniami, bo samo wkładanie sobie wnętrzności pokonanych wrogów i zwiększanie siły nie robi z gry od razu RPGa :P Niemniej informuję o grze, bo może kogoś ten tytuł zaciekawi.
Miałem też wkleić przy okazji poprzedniego posta mapę krainy z gry Alaloth, ale zapomniałem, więc wrzucam teraz --->
Skończyłem wczoraj demo Call of Saregnar. Miłośnicy Krondora będą zachwyceni. Gra jest właściwie kopią Krondora, co nie jest zarzutem. Zatem mamy sporo czytania, walkę turową, skrzynki z zagadkami, brak zbieractwa, brak punktów doświadczenia. Jedyną różnicę jaką zarejestrowałem, to dodatkowe opcje czuwania/ukrywania podczas noclegu. Co do fabuły trudno o ocenę, bo demo jest za krótkie.
Grafika zdecydowanie zniechęci dzisiejszych graczy, ale to nie jest produkcja, w którą się gra dla grafiki. Co ciekawe warstwa muzyczna prezentuje się nadzwyczaj dobrze, a nie jest to zazwyczaj mocna strona indyków.
Nie mogę się doczekać pełnej wersji.
Przeszedłem Świątynię Pierwotnego Zła. Wrażenia? Mocno średnia gra, praktycznie bez żadnych zalet. Gra jest bardzo krótka i podzielona na 2 mniej więcej równe czasowo części - Hommlet & Nulb oraz sama Świątynia. Te proporcje są dziwne, bo rzadko się zdarza, by przejście ostatniego etapu w jakiejś grze zajmowało tyle czasu co cała jej reszta. To, co mnie jeszcze bardziej zdziwiło to poziom trudności - wszędzie czytałem jaka ta gra jest niemożliwie trudna, a okazało się, że to praktycznie samograj na poziomie Gothicka.
Specshadow wymienił przykłady trudniejszych bitew, tyle że jedynie Balor był trudny - olbrzymowi i niedźwiedziowi rzuciłem pod nogi pajęczynę i po około 20 rundach wybili ich moi łucznicy. Żmudne? Tak. Trudne? Nie.
Następna bitwa to ta w wieży. Po wejściu do niej mój czarodziej zawsze był na przedzie i obrywał tripem. Próbowałem coś majstrować przy formacji, żeby z przodu pojawił się wojownik, lecz bezskutecznie. Przypomniałem sobie o przesuwanie portretów i wtedy już poszło za pierwszym razem - z przodu dałem pajęczynę, z prawej uśpienie, a resztę zrobili moi łucznicy i barb z pierścieniem swobody ruchów.
Balor był trudniejszy, bo rzucał czary oparte na kontroli i strachu, które sprawiały, że postaci w zasięgu AoO wykonywały ruch przez co otrzymywały obrażenia, a skurczybyk walił mocno i celnie. Mimo wszystko pokonałem go 3 razy bez czarów rozproszenia [nie miałem przygotowanych, a nie chciało mi się wczytywać gry].
Najtrudniejsze potyczki to moim zdaniem ta z Balorem, Galeb Dhur i lokacja z Niszczuką.
To, co ToEE sprawia trudność, to próg wejścia, który jest stosunkowo wysoki - wielość opcji na menu kołowym może na początku mocno przytłoczyć, zasady działania AoO [czyli jak nie wejść pod miecz/topór/szpony] też wymagają nieco bolesnej praktyki. Samouczek? - tragedia. Pokrywa może 15% tego, co jest w samej grze i nie uczy praktycznie niczego przydatnego. Spokojnie można pominąć.
Sama gra ma olbrzymie trudności w sygnalizowaniu graczowi co powinien w następnej kolejności zrobić i dlaczego właściwie powinien to zrobić. Jak to się stało, że drużyna, która została wysłana do Hommlet po zaległy raport od druida w dalszej kolejności zajmuje się ratowaniem świata? Nie ma żadnego sensownego uzasadnienia dlaczego akurat my mamy się tym zająć, i czy czeka nas jakaś nagroda za nadstawianie karku. Zazwyczaj, gdy coś się robi, to stoi za tym jakaś pobudka/powód, niestety w tej grze tego zwyczajnie nie ma - Po oczyszczeniu "Twierdzy" i poinformowaniu o tym ziomka z wieży, ten mówi jedynie: Idź do Nulb. I tyle. Ta gra jest tak żałośnie i prymitywnie napisana, że wydaje się jakby była sabotowana od wewnątrz.
Ogólnie gra nie informuje praktycznie o niczym. Opis czaru to zazwyczaj jedno, max. 2 zdania, które nijak nie informują o czasie działania, zasięgu, i czy zaklęcie działa na dotyk, czy na odległość. Pewnie jest to w menu pomocy, ale komu by się chciało za każdym razem tego szukać, skoro ta informacja powinna być dostępna po najechaniu kursorem na dany czar?
Z opisem przedmiotów jest nieco lepiej - niektóre opis mają, niektóre nie. Brakowało mi, że nie ma podanego typu danej broni i jej wielkości, co prowadziło często do niejasności. Nie było też czegoś, co podobało mi się w ID i BG, czyli historia magicznych przedmiotów - tam każdy magicznych przedmiot miał jakąś historię, cel powstania i opis użytkownika [/ów], który z niego korzystał. Nie dość, że fajnie się to czytało, to jeszcze można było w tych opisach przemycać fragmenty lore, ale nie samej gry, lecz całego settingu.
To nie jedyne czego w ToEE nie ma. Interakcja ze światem jest praktycznie zerowa: Brakuje znaków zapytania, które odpowiadały za opis tego, na co aktualnie patrzymy, w domach nie ma żadnych skrzyń/szuflad/szaf, do których możemy zajrzeć - w całym dużym Hommlet są [jeśli dobrze liczę] tylko dwie skrzynie (u jubilera i druida). Nie ma też czegoś, co od czasu drugiego Icewinda uważam za standard, czyli maksymalne rzuty na punkty wytrzymałości przy awansie na nowy poziom.
Lokacje? - bieda z nędzą. Na początku dostępne są 3 lokacje - pierwsza to klaustrofobiczna polana z 3 pająkami, druga już jest obszerna, ale za to praktycznie nic na niej nie ma [więc można się poczuć jak w BG], trzecia to lokacja fabularna i ta już jest zrobiona poprawnie i wypełniona zawartością. Innymi przykładami lokacji są tzw. skróty. O co chodzi? Otóż na końcu rozleglejszych lokacji jest przejście do tzw. lokacji skrótowej, która prowadzi na zewnątrz, umożliwia szybką podróż i przez to pozwala oszczędzić czas, który trzeba by poświęcić wracając się na początek. Pierwszą z nich jest "Wyjście z Twierdzy na Bagnach", następna znajduje się na terenie Świątyni. Po co o tym piszę? Bo podobnie jak cała gra jest to zmarnowany potencjał - mimo, że sam zamysł takich lokacji pochwalam, to niestety są one kompletnie puste - żadnych skrzyń, przeciwników, czegokolwiek z czym można by wejść w interakcję.
Questy. Przynieś-Podaj-Pozamiataj, czyli standard, ale nie to jest tu ważne. ToEE to gra, w której za mniej więcej 2/3 wszystkich questów w grze nie dostajesz zapłaty [lub jakieś ochłapy], a co więcej musisz wręcz PŁACIĆ zleceniodawcy. Uwolniłem jakąś babkę w Świątyni, a ta pierwsze co mówi, to żebym jej zapłacił, bo chce wrócić do domu - to jest jakiś symulator przygłupiego wolontariusza, czy ki diabeł?
Walka jest uznawana za najmocniejszy punkt, ale nawet tutaj mam swoje uwagi. Na przykład akcje typu przygotowanie - x, jak dla mnie są zbędne. Nawet podejście, które uważam za najbardziej przydatne jest zbędne, bo nie pozwala korzystać z akcji całorundowej. Inna sprawa: Brak podświetlania przeciwników na tle elementów otoczenia - powodzenia w zaatakowaniu postaci, która stanęła obok drzwi/w wejściu. Poza tym sama walka jest za łatwa, a przez to nudna, ale to już w sumie pisałem.
Bugi. Nieodłączny element gier Troiki jest i tutaj widoczny. Przykładowym błędem jest nachodzenie na siebie czarów w menu tworzenia magicznej broni i pancerzy [możliwe, że błąd polskiej wersji językowej] i w tym samym menu niemożność ulepszania zbroi na wyższe poziomy, zamiast tego trzeba korzystać z buga, który pozwala ulepszać zbroje bez wydawania pieniędzy. Większość błędów w grze występuje po wczytaniu gry i jest ich cała masa, m.in. problem z fps-ami, niebieski filtr, cały czarny ekran, peleryna u postaci, które ją noszą zaczyna falować na wszystkie strony itp. Nie ma problemu z psującymi się zapisami, jak w Arcanum, więc jest progres.
Co mi się natomiast podobało? System walki mimo wszystko uznaję za zaletę, bo dzięki turom można przenieść więcej zasad dnd na ekran, poza tym podobał mi się klimat: 1. Hommlet - niby to wioska, ale jest większa i rozleglejsza niż circa 90% "wielkich miast" z gier crpg, a sama wioska atmosferą przypomina 4 rozdział pierwszego Wiedźmina, czyli takiej bezpiecznej przystani, do której zło z reguły nie zagląda, a problemy mieszkańców są mocno trywialne. 2. Świątyni - myślałem, że wszyscy będą do mnie wrogo nastawieni i już na wejściu będę musiał sobie wyrąbywać przejście [podobnie miałem w ID2 i "Odciętej Dłoni Seldarine"], a tu się okazało, że były jakieś questy, intrygi i knowania, w których można było wziąć udział i poczuć się jak główny bohater Yojimbo. Podobał mi się też bestiariusz - rodzajów potworów jest naprawdę sporo i różnią się czymś więcej niż tylko modelem.
Drużyna, którą grałem, i którą polecam:
1. Elf Łotr2/Łowca, Skillmonkey, Face - pierwszy członek mojej drużyny był jej "ustami", czyli przemawiał w jej imieniu i zaliczał wszystkie dialogowe skill checki. Poza tym skillmonkey, więc pompowałem mu umiejętności przydatne poza walką. Elf dlatego, że otrzymuje premię +2 Zr i biegłość w długim łuku, który stał się jego bronią. Na koniec gry miał Zr na poziomie 28, rzut ataku 24, więc praktycznie nie chybiał; dodatkowo inicjatywa +9. Jako wroga rasowego dałem człowieka, a później złego pozasferowca. Innym dobrym wyborem są olbrzymy. Na necie piszą, żeby brać goblinoida, ale nie polecam tego wyboru, bo goblinów nie ma wcale tak dużo i są jednymi z najsłabszych przeciwników w grze.
2. Krasnolud Wojownik, Tank - postać, którą zepsułem, bo niepotrzebnie ładowałem wszystko w kondycję, zamiast w zręczność. Na szczęście później dostałem Scathera i stał się maszyną do zabijania.
3. Półork Barb - półork to +2 do siły i duży bazowy zasięg, co pomaga przy ściąganiu oddalonych przeciwników. Na końcu gry miał 26 pkt. siły, ale znowu trochę zepsułem i niepotrzebnie dałem punkty w kondycję; barbarzyńca otrzymuję najwięcej KW, a branie kondycji pod długość szału też nie zdaje egzaminu. Chciałem mu dać Fragaracha, ale uznałem, że gra jest już dostatecznie łatwa.
4. Półelf Czarodziej, Rzemieślnik - brałem mu czary obszarowe, bo zauważyłem, że są OP w tej grze. Poza tym brałem też czary pod tworzenie przedmiotów, tym niemniej lepszym wytwórcą takowych jest kapłan, aczkolwiek posiadanie 2 takich postaci uważam za mus, bo kapłan nie może wytwarzać niektórych przedmiotów, które może czarodziej, i na odwrót; a poza tym wytwarzanie przedmiotów kosztuje PD, więc warto zwyczajnie odciążyć jedną postać.
5. Człowiek Kapłan, Rzemieślnik - kapłance obowiązkowo trzeba wybrać bóstwo wojenne, bo dostaje wtedy za darmo biegłość w broni przypisanej do tego bóstwa [u mnie był to długi miecz], dlatego kapłanka walczyła u mnie wręcz używając mieczyka, który dostała od Filikena za małżeństwo z jego córką. Walcząc wręcz dobrze jest wziąć czary, które podbijają staty np. Boska Moc. Jeśli zaś chodzi o szkołę magii to wziąłem Poznanie, a wywaliłem Nekromancję [imho najgorsza szkoła].
Jeśli post jest za długi to z góry przepraszam.
Informacyjnie:
Dzisiaj premiera retro dungeon crawlera Devil Spire https://store.steampowered.com/app/1861290/Devil_Spire/
Ponadto kilka mniej znanych tytułów wychodzących w najbliższych dniach (rpg lub z elementami rpg):
10 luty - Sugar Story PL https://store.steampowered.com/app/1532300/Sugar_Story
10 luty - Ink and Paper: Wandering [early access] https://store.steampowered.com/app/1878660/Ink_and_Paper_Wandering
10 luty - Rise of the Third Power https://store.steampowered.com/app/698700/Rise_of_the_Third_Power
14 luty - Infernax https://store.steampowered.com/app/374190/Infernax
15 luty - Liberte [early access] https://store.steampowered.com/app/1590160/Liberte/
15 luty - Cascade Tactics https://store.steampowered.com/app/1732800/Cascade_Tactics
15 luty - Spelldrifter https://store.steampowered.com/app/1766750/Spelldrifter/
16 luty - Spellmaster: The Saga [early access] https://store.steampowered.com/app/1247100/SpellMaster_The_Saga/
22 luty - Covenanted https://store.steampowered.com/app/1597640/Covenanted/
1 marca - Mandeshire [early access] https://store.steampowered.com/app/1722740/Mandeshire/
1 marca - Sea Wolf: Tactics https://store.steampowered.com/app/1560830/Sea_Wolf_Tactics
4 marca - Soulash https://store.steampowered.com/app/1623210/Soulash/
15 marca - Earth's Shadow [early access] https://store.steampowered.com/app/1655940/Earths_Shadow
Bez konkretnej daty:
Paladin's Oath https://store.steampowered.com/app/1671590/Paladins_Oath/
Jack Move: I.C.E Breaker https://store.steampowered.com/app/1813150/Jack_Move_ICE_Breaker/
Marudzimy, marudzimy mocno na forum, ale wątek dalej trzyma się dobrze :)
Dzisiaj jak widzicie wróciłem z obrazkiem od Might and Magic VI, choć...nieco innym ;)
A o samych erpegach nic wam nie powiem. Za dużo mam....zamieszania ostatnio w życiu zawodowo - rodzinnym żeby mieć siłę na granie.
No ale Shiris na swojej stronie dokładnie omawia Fire Emblem: New Mystery of the Emblem: Heroes of Light and Shadow.
Wspomniałem w poprzednim wątku o usunięciu obu części Ultima Underworld oraz Syndicate z GOGa, obecnie wróciły i są za darmo.
https://www.gog.com/promo/rerelease_ultima_underworld_and_syndicate
Nie wiem czemu ale sterowanie w UU, mimo że niedzisiejsze i niestandardowe, było bardziej do opanowania niż to co było w Daggerfallu?
A M&M Merge odszedł na razie w odstawkę - lato obecnie zimniejsze i da się grać w inne tytuły gdy jest mniej niż 30*C.
Nasi tworzą grę która dla mnie wygląda jak połączenie VIking - Wolves of Midgards z Titan Questem i może Lokim?
https://youtu.be/qFwxNc4BEVI
O, to Ultimy se wezme
Wizardry 8 - zacząłem sobie "rajd" po starociach - gram jedną postacią i mam pytanie bo dość dawno grałem i całkiem mi wyszło z głowy - jaki był sposób na problem w Uskoku Martena, kiedy to po wzieciu posążka porywana jest jedna z postaci drużyny. Nie jest to problem jak postaci w druzynie jest więcej niż jedna ale kim grać jak podwędzą jedyną?? :D. Coś mi sie kojarzy, ze sposób polegał na wykonaniu zapisu w trakcie zabierania posążka???
Polska wersja Olympus 2207 weszła w fazę bety, kto chętny może rzucić okiem.
https://fallout-corner.pl/2021/08/15/olympus-2207-beta-wersja-spolszczenia/
Podobnie jak z Nevadą będzie to dla nowsze wersji - Fixed Edition.
Ciekawe czy będzie też Crazy Edition?
Projekt łączy z Falloutem jedynie silnik, mocno przerobiony.
Swoją drogą ciekawe co się porobiło ze stroną JRKa bo od kilku dni nie działa....
Dostałem odpowiedź od JRKa:
Mamy problem z serwerem, zrobili upgrade oprogramowania i nie jest kompatybilne z naszymi skryptami, wiec sie strona wysypala. Backup jest zrobiony, ale chyba musze szukac nowego serwera - a to i czas i kasa :(.
Jakby ktoś chciał przetestować demo Black Geysera: https://intel-draftz.overwolf.com/ww/giveaways/black-geyser-couriers-of-darkness-game-demo-key-giveaway
Median XL 2.0 w końcu wyszło.
https://www.median-xl.com/
Changelog dla osób mających pół dnia wolnego :)
https://www.median-xl.com/changelog
I trailer.
https://www.youtube.com/watch?v=oSso6IdmbrQ
Na GOGu promocja na gry RPG do 90% na wybrane tytuły.
Przykładowo: Wiedźmin 1 - 5 zł; Wiedźmin 2 - 6 zł; Wiedźmin 3 - 20 zł
Dzięki Orendż i ich paździerzowemu internetowi, który na koniec przestał działać, zmotywowali mnie do zagrania (i ukończenia) VtM Redemption.
Całkiem niezła gra.
Pojąłem te narzekania na drugą połowę gry w czasach współczesnych. Mimo że pomysł z nadejściem nowego millenium (prawie jak ten film z Arnim „I stanie się koniec") miał potencjał ale czuć było pośpiech z nadchodzącym deadlinem i dopinaniem wszystko na ostatni guzik przed wydaniem gry.
Niby trzy zakończenia ale brakuje tego gdzie rzucalibyśmy wszystko w diabły poszli z Wilhelmem na piwo :] U mnie było o dziwo to złe - zagryzłem głównego bossa. Było drugie złe (dołączenie do niego) czy dobre ale nie spełniałem jakichś warunków, z tego co kojarzę moje Humanity było na poziomie 60-80%.
Gra dość liniowa a na koniec taki psikus...
Mam przy tym dwa pytania.
Pierwsze - grałem w demo Redemption wiele lat temu, z płyty dołączonej do Cd Action. Czy nie rozgrywało się ono w lochach krzyżackich (Teutonic)?
Drugie - czy ludzie mieli obawy przy zapowiedzi VtM Bloodlines gdy dowiedzieli się, że akcja będzie umiejscowiona w czasach współczesnych?
21 godzin spędzonych w nowym pathfinderze a tutaj nadal początek pierwszego rozdziału. Jak narazie gra pod prawie każdym względem lepsza od kingmakera.
Ale lepsza pod jakim, fabuły, walki, klimatu? Bo grafika wydaje się bez wiekszych zmian.
Jak z czasówkami tj. zadaniami na czas? Podobno nadal są ale nie jest ich aż tyle jak w Kingmakerze. Z tego co mi się przewinęło podczas przeglądania wrażeń innych to chyba w pierwszym rozdziale była jakaś większa misja na czas.
Jakby co, to Solasta ma 35% obniżkę na Steam.
https://store.steampowered.com/app/1096530/Solasta_Crown_of_the_Magister/
Niedawno zapowiedziano rpg akcji pt.: Asterigos:
https://www.rpgsite.net/news/11730-asterigos-an-action-rpg-is-coming-to-ps4-and-pc-in-spring-2022
https://www.youtube.com/watch?v=2Kp-m1RqwYc
Ostatnio też taki karciany erpeg miał niedawno premierę:
https://store.steampowered.com/app/1580800/Erannorth_Chronicles/
A także gwoli odnotowania:
Avalom: Ancestral Heroes
https://store.steampowered.com/app/1448230/Avalom_Ancestral_Heroes/
Tails of Iron
https://store.steampowered.com/app/1283410/Tails_of_Iron/
https://steamdb.info/app/238750/history/
chyba Ubikacja dotrzyma słowa i coś zmieni w kwestii M&M X - Legacy
Ech....Dawno temu kiedy grałem w pierwszego Baldura usypiał mnie on po kilku godzinach gry....Teraz, kiedy dałem szansę Enhanced Edition grało mi się przyjemniej (Neera - naprawdę fajna postać) i wytrwałem dłużej.....Jednak im dalej w las tym większe znużenie mnie brało....Doszedłem do Wrót baldura, coś tam porobiłem i....znów usypiam. Chyba nigdy pierwszego Baldura nie skończę w życiu xD A przecież "dwójkę" skończyłem kilka razy......No szkoda. Pierwszy Baldur to nie jest zła gra, jeśli ktoś nie grał za wiele w gatunek czy w serię to mu się spodoba, ja jednak po "dwójce" i ograniu hordy podobnych tytułów.....No nie daje rady.
Pamiętam że próbowałem w to grać ładnych 10 lat temu czy coś w ten deseń....Z jakiegoś powodu się jednak odbiłem, chyba ze względu na tragiczny interfejs....Wczoraj próbowałem zainstalować to to na windows 10 ale nie dało rady. Uznałem to za znak by nie dawać grze kolejnej szansy na starym laptopie :P A może jednak? Ktoś grał w to dłużej ? Dać szansę? Bo póki co jedyna zaleta tej gry jest taka że mam big boxa i jak każdy big box, ładnie się prezentuje na półce.....
Ale żeś mnie Iselor nabrał... Nie dodałeś do poprzedniego wątku, cz. 241 linku do tego, i ja tak od dwóch miesięcy zaglądam tam i patrzę że coś zamarło. Po pierwszym miesiącu zacząłem się poważnie martwić. Dziś postanowiłem wyściubić nos i poszukać czy aby nie stało się to, co się jednak stało. Całe szczęście wątek żyje, wszyscy w komplecie ;).
https://web.archive.org/web/20070527014218/a href=http://czechgames.badl.org/adventury/brany_skeldalu.php target=_blank>http://czechgames.badl.org/adventury/brany_skeldalu.php
https://web.archive.org/web/20070527014218/
http://czechgames.badl.org/adventury/brany_skeldalu.php
znalazłem poradnik do Brany Skeldalu jakby ktoś szukał
usuńcie dwie spacje między linkami i powinno pójść, niestety link się tutaj psuje
Pytanko - Czy te wszystkie patche poprawiające rozgrywkę w Might And Magic 7 będą działać na wersji GOG? Gdzieś przeczytałem że jest coś co scala dosłownie część 6 i 7, dodaje mouselook itp, więc się podjarałem.
https://store.steampowered.com/app/238750/Might__Magic_X__Legacy/
Dziesiąta i finałowa część sagi znowu dostępna w sprzedaży i znowu działa.
Znalazłem też coś ciekawego - ktoś zrobił moda do Myth 2 w świecie M&M
https://youtu.be/oiobw_zbXFo
może kiedyś dam tej grze szansę - Myth ominęło mnie niestety lata temu a z czasem człowiek się skaził każualizacją mocno i część gier coraz trudniej się ogrywa, zarówno jako powrót po latach czy coś nowego-starego...
Solasta: Crown of the Magister w promocji na GOG za 72.49 (-50%).
https://www.gog.com/game/solasta_crown_of_the_magister
Kilka informacji:
Na Steamie pojawiła się karta polskiego RPGa akcji pt.: Gimle: Archlikvake Saga
https://store.steampowered.com/app/1765920/Gimle_Archlikvake_Saga/
https://www.youtube.com/watch?v=-YvRrU-sc4g
16 listopada pojawi się we wczesnym dostępie StarCrawlers Chimera
https://store.steampowered.com/app/1487560/StarCrawlers_Chimera/
a wyjdzie z niego 18 listopada Stoneshard
https://store.steampowered.com/app/625960/Stoneshard/
Właśnie przeszedłem: The Legacy: Realm of Terror
Dziwna to gra - solo dungeon crawler + survival horror z akcją osadzoną w czasach współczesnych w Nowej Anglii i z broniami palnymi (m.in.). Kiedyś musiała robić wrażenie samą oryginalnością, choć w sumie nadal robi, bo nic podobnego dotąd raczej nie zrobiono (a przynajmniej ja nie kojarzę). Ograłem wersję z GoGa i przejście zajęło mi 40 godzin, ale że jestem strasznie wolnym graczem i tłumaczyłem wszystko na bieżąco, to myślę, że spokojnie da się ją ukończyć w 30h [i mniej].
[link]
Hej, wypowiadalem sie tutaj kiedys pod innym nickiem, ktory sie zagubil podczas awarii kompa (autologowanie meh i brak backupu danych :(). Pisalem np o karciankach rpgowo-roguelike, moze ktos bedzie pamietal. Ale to nie wazne.
Chcialem polecic ten oto remaster Diablo 2 LoD. Wspaniala robota. Gram od ponad miesiaca i nie puszcza. Sa elementy i decyzje designerskie ktore sa moim zdaniem troche frustrujace, ale ogolnie bawie sie swietnie
spoiler start
Median XL mega-mod do Diablo 2 LoD
spoiler stop
Jak się ma poziom trudności ToEE w porównaniu do tego znanego z ID oraz ID2? Gra jest trudniejsza czy łatwiejsza od tych pozycji?
I jak, coś ciekawego na Black Friday wyłapaliście xd ? Ja na GOGu żadnego erpega....jakoś nic mnie nie zachwyciło. Ale za paręnaście złociszy wziąłem pakiet Witchaven I+II.
Ladny ten Stoneshard, taki super estetyczny. Az sie milo patrzy na te ikonki przedmiotow. Ciekawe co z tego bedzie.
Ja zas napisze ze z Early Access wyszedl SIRALIM ULTIMATE.
Czym jest Siralim Ultimate? Ano to sa takie Pokemony (monster-catcher RPG) tylko po cracku, amfie, i siedemnastu kawach naraz i one night standzie z Diabolo. Gra jest skomplikowana, OGROMNA i naprawde calkiem fajna.
[link] store.steampowered.com/app/1289810/Siralim_Ultimate/
Jesli ktos by chcial cos podobnego ale z mniejsza iloscia pobudzenia to jest tez bardzo dobre Monster Sanctuary, ktore do rpg'owo-breedingowego miksu dodaje metroidvanie.
[link] store.steampowered.com/app/814370/Monster_Sanctuary/
Obie gry zdecydowanie polecam.
[link] www.youtube.com/watch?v=pDBTKwGrKo4
Heh a wracajac do Mediana to okazalo sie ze po dobiciu lvl 130 (max to 150... chyba) uzyskalem dostaep do systemu mapek ala Path Of Exile.
Cos niesamowitego ile pracy zostalo w to wlozone i do czego jest zdolny starenki engine Diablo 2 LoD.
Do tego tworcy moda organizuja "sezony", najnowszy wraz z patchem 2.1 dodajacym chyba (narazie tylko teasery byly) 6 nowych bossow i nowy endgame quest zaczyna sie 10 Grudnia. Do tego wprowadzaja jewelcrafting.
Chapeau Bas. Chyba najlepszy mod w jaki gralem w zyciu, zaraz obok Black Mesy do HalfLajfa jedynki.
Chyba wspominałem o nadchodzącej nowej/starej ale odświeżonej grze z serii Wizardry na Steama.
Gra jest już do kupienia... ale bez angielskiej wersji.
https://store.steampowered.com/app/1308700/Wizardry_The_Five_Ordeals/
Podobno jest taki bajzel z prawami do marki, że poza trylogią Wiz6-7-8 inne gry są w wielkim bagnie i niemal nie do wyciągnięcia.
Japończycy nie tylko czerpią z marki inspirację do wielu starych i nowych RPGów ale też trzymają ją w garści jak jakiegoś Graala...
https://store.steampowered.com/app/1174510/Call_of_Saregnar/
Niedawno pojawiło się demo tego inspirowanego Betrayal at Krondor/Antara tytułu.
Jak ktoś chce to może się potem podzielić wrażeniami, ja na razie raduję się wydaniem łaty optymalizującej do ATOM Trudograd.
Mógłby ktoś doradzić kto grał w two worlds, grać mieczem, magią czy łukiem pierwszy raz?
https://www.gry-online.pl/gry/two-worlds/za40f
Jak panowie w tym roku wyglądały wasze przygody w światach gier video RPG? Ile przeszliście gier? W co aktualnie gracie?
U mnie w tym roku słabiutko w gatunku. Na około 60 tytułów, które przeszedłem/zagrałem tylko 6 było rpg lub połączeniem rpg z innym gatunkiem:
GreedFall 6,5/10
Pathway 6,5/10
The Ascent 6/10
Earthlock 4/10
Darkest Dungeon 7/10
Tainted Grail: Conquest 8,5/10
Zaczęte mam: Siege of Avalon, Dragonview i Kroniki Myrtany, w które teraz głównie gram.
Pierwsze Diablo skończyło dziś 25 lat :)
Morrigan? Wolałem tą babkę co leczy, o wiele przydatniejsza w walce.
Czy ktoś wie w jakim stanie jest polska wersja ATOM? Poprawili coś? Da się w to w ogóle grać?
Bracia i Siostry eRPeGowcy! Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku ! Oby erpegów do zagrania wam nie brakło a sprzęt nigdy nie zawodził!
I oby wirus trzymał się od was z daleka !
Dzięki Iselor i wszystkiego najlepszego ode mnie dla wszystkich członków tego zacnego wątku.
Iratus: Lord of the Dead za darmo na GOGu.
Tyle roboty by zrobić taką brzydką okładkę?
https://twitter.com/InterplayVibes/status/1482906945313189897
Wreszcie sprzęt pozwala mi grać w nowsze gry,i pierwszy raz ogrywam Bards tale 4. Nie dziwię się zachwytom,każda godzina lepsza.Godny następca wizardry 8. Jaka szkoda że takiej jakości gra wychodzi raz na 10 lat.
Kolejne parędziesiąt godzin w Solascie za mną. Postanowiłem sprawdzić przygody i kampanie zbudowane w edytorze i nie mogę się wprost oderwać. Dungeon Maker jest nadal w fazie beta a już teraz zapewnia dziesiątki godzin świetnej zabawy.
A ja się pochwalę, dwie może i krótkie pozycje, ale mam na koncie w tym roku. Skończyłem The Deep Paths: Labyrinth of Andokost. Poziom wg mnie taki jak Heroes of the Monkey Tavern, niektóre aspekty lepsze, inne gorsze. Generalnie dalej daleko za Grimrockami, mimo że się wciągnąłem nawet. Z podobnych gier, Coldfire Keep podobał mi się jednak bardziej.
Druga pozycja to Stories: The Path of Destinies. Przypadł mi do gustu bardzo sposób opowiedzenia historii. Walka nie była uciążliwa, z czasem nasz dzielny lis szedł jak przecinak, co dla mnie jest na plus, że nie musiałem się katować żmudnymi walkami jak np. w Bastion. Przypadły mi też do gustu humor tej pozycji. Ponadto przyjemna, kolorowa oprawa. Bardzo przyjemna pozycja. W pewnym momencie zaczęło mi doskwierać ciągłe powtarzanie fragmentów historii w poszukiwaniu ostatecznego końca, ale na szczęście w porę go odnalazłem.
Teraz przymierzam się do M&M9. Raczej nie będzie to jedna z tych szybkich gier, ale mam ochotę zamknąć sagę M&M, a pozostała mi już tylko 9 i 10 (chociaż nie powiem, 6 też bym sobie chętnie odświeżył - najdawniej przechodzona pozycja - ale na razie tego nie podejmę).
Książka "CRPG Book" wzbogaciła się o nowe tytuły i strony:https://crpgbook.wordpress.com/2022/02/07/update-29-the-expanded-edition-is-released/?fbclid=IwAR2uQpE5QNB7ZwPjJ8u5UE64vXbgqQE5jZ5J3LduINoP3PPOY3kY2CxK8OM
Wiem że to nie jest wątek handlowy, jednak skoro są tu erpegowcy, to może ktoś się skusi na boxa ode mnie:
https://allegro.pl/oferta/burntime-pc-big-box-polska-dystrybucja-11844637749
Pillars od Eternity 2.
Czy są w tej grze bronie które "zdobywają doświadczenie"?
W jedynce jakieś były i zdaje się że można było je dostosować do klasy postaci, tzn przerobić np. na berło.
Na razie znalazłem gadający miecz. Czy jest tego więcej, coś innego niż miecz?
Fajne promocje na GOGu, kupiłem po taniości Disco Elysium. Naczytałem i nasłuchałem się o tym tytule tylu pozytywów że ciekawy jestem....konfrontacji z tą grą a raczej oczekiwaniami.
Ktoś moze ogrywa Hero's Hour? W skrócie to taki HoMM tyle, że w pixel arcie.
Przyznam, że wciągła mnie niemiłosiernie. Gra jest piekielnie trudna nawet na normalu, udało mi się ukończyc mapy Zamkiem Magii, Ładu i Ostoi. Teraz próbuję rozgryźć mechaniki, które nie są tłumaczone przez grę.
Np. co dokładnie daje taktyka a w zwiazku z tym na jakiej zasadzie przywoływane są rezerwy, albo co daja flagi stawiane podczas bitwy. Do czego to służy? Itd.
Chętnie z kimś pogadam, kto ma już większe doświadczenia z tym tytułem.
EDIT.
Grę można kupić tu: https://www.gog.com/pl/game/heros_hour
Panowie, tylko w tym wątku są ludzie mający pojęcie o gatunku. Grał ktoś w King's Bounty II ? Jak to jest z tą grą?
W 2022 roku wyjdzie z early access Stoneshard. Jest nawet polska lokalizacja.
Tak prezentowała się wersja beta sprzed roku.
https://www.youtube.com/watch?v=4Nw3QLyIZ9I
Wesołych świąt i dobrych gier RPG
jak ktos nie śledzi darmowych gier to jeszcze dzisiaj do 17 mozna dodac do konta w epic
Pathfinder: Kingmaker – Enhanced Plus Edition
https://www.epicgames.com/store/pl/p/pathfinder-kingmaker
+ 2 male dlc, ale one chyba caly czas sa darmowe
(większe dlc sa płatne, moze się skonczyc na tym, że zestaw gra+dlc kupi się na innym portalu :P )
(nie wiem czy gra wymaga otwartego programu epica do grania czy tylko do pobrania plikow.)
Kiedys pewnie w to zagram, bo jak byl "darmowy dostep na weekend" na steamie to nie mialem czasu tego pobierać.
A jeszcze przez kupon rabatowy (-40 dla kazdej gry gdy cena wieksza od 60) to sobie chyba(a moze nie?) kupie kilka gier rpg lub udajacych rpg, ale z drugiej strony kiedy w nie zagram ? (dylemat z serii kupno nowej gry a posiadanie gry w trakcie rozgrywki) np. Disco Elysium jest za 22 przez ten kupon.(gra ma już polskie napisy)
Uważam, że nazewnictwo/klasyfikacja gier nie nadaje sie do obecnych czasow(szczegolnie jak sie patrzy tylko na gry AAA czy AA czy to co jest reklamowane ) gdzie litery RPG są wciskane gdzie się da (w sumie to chyba przez marketing i potem sa actionRPG, rts RPG, a widząc te wielkie litery -powinny być jeszcze pozłacane ;) - to nieznający tematu uzna, że ta gra jest typowym przedstawicielem RPG,
(jeszcze chwila a RPG bedzie synonimem słowa gra, bo powiesz rpg a i tak trzeba pisać czy grasz 1 postacią, drużyną jaki widok z kamer (plecy/ z góry) czy tury/bez tur/ukryte tury-
więc kto jest winny, nabywca/konsument czy marketing/portale growe/recenzenci, że nie jest pilnowane nazewnictwo?
wg. mnie powinno powstać nowe słowo określający gatunek (w sumie to hybrydy?) ale nie mam pojecia jakie ani zreszta kto to bedzie pilnował?
Bo jak dla mnie to wyglada tak, ze dla gracza RPG gra musi miec spełnione kilka warunków, a marketing/sprzedawca stwierdził sobie, że "o mam współczyniki, dialogi i nawet WYBORY w dialogach, które coś zmieniaja w grze- zreszta wystarczą współczyniki to musi byc RPG i kropka ze tylko jeden warunek jest i mamy RPG
A patrzac na moje granie to wieksze znaczenie dla gry jest czy znajde/kupie bron/pancerz, która pomoze w walce, niezaleznie jaką frakcję wybiore np. straznikow czy zlodziei.
A zreszta jak mam czynic "role playing" wczuwać sie w role, skoro gra(sztuczny mistrz gry) tego nie sprawdza. (a jako gracz sam wpływam na gre, bo rzadko uzywam mikstur czy kupionego sprzetu od handlarzy, bo mają za drogi towar lub najgorzej źle rozdam punkty u postaci )
Icewind Dale miało małe zdanie, gdzie jeśli gadał paladyn to miecz z questa oddawał NPC, (no bez zartów, a takie BG2 czegos nie mialo, a nawet klasa paladyna miało dziwne zadanie, pilnuj swiadka przed złymi ludźmi, a decyzje podejmuj dialogiem, nie można nawet było czaru wykryj zło wykorzystac)
---edit
Zreszta nazewnictwo AAA czy AA też jest popsute, bo jak dla mnie AAA oznacza "firma duzo kasy wydała i chce DDDużo kAAAsy z powrotem", że nie ma nic wspólnego z jakością/dążeniem do arcydzieła/przekroczenie kroku milowego rozwoju/
a gada się czasami jakby litery AAA miała oznaczać super-extra-towar. (a to się okazuje jest przereklamowany towar, skorojony pod publikę, obecną modę,)
Z poprzedniego roku zrobiło na mnie wrażenie 5 gier RPG:
Solasta: Crown of the Magister
Pathfinder: Wrath of the Righteous
Tales of Arise
NieR Replicant Remaster
Kroniki Myrthany (Tak. To nie żart. Ta samodzielna modyfikacja 20-letniej gry miażdży system)
Czarnym koniem okazał sie Pathfinder: Wrath of the Righteous, bo po przeciętnym Pathfinder: Kingmaker nie spodziewałem się takiego progresu. Mod Kroniki Myrthany też niesamowity pod względem kreatywności.
Z RPG ostatnich pięciu lat najwyżej cenię Divinity: Original Sin II, Perona 5 Royal, Pillars of Eternity II, Kingdom Come, Disco Elysium, Pathfinder: Wrath of the Righteous. Przy nich najlepiej bawiłem się. Bardzo polecam, jeśli ktoś waha się. Są to RPG warte każdej złotówki. Podobnie jak Wiesław 3.
Liczę, że Baldur's Gate 3 to będzie ta gra, która przyćmi wszystkie nowe gry RPG wielowątkową, nieliniową fabułą, interakcją ze światem i możliwościami mechaniki, wyrazistymi bohaterami, wyborami oraz okaże się najlepszą grą roku :)
W sumie BG3 to chyba jedyna gra z 2022 roku (o ile Belgowie wyrobią się) na którą czekam z wypiekami na twarzy. A tak to chyba nic.