Jak kilku kolegów wyżej wspomniało, kilka gier z tego gatunku warto mieć na oku, szczególnie, że są bardziej erpegami niż parę tytułów wymienionych w tekście.
1. Najlepiej zapowiada się Realms Beyond: Ashes of the Fallen. Już samo zerknięcie na mapę świata pokazuje, że będzie co robić w grze https://www.realms-beyond.com/finished-map-coin-design-combat-beta-status/ Szkoda, że na grę prawdopodobnie trzeba będzie czekać do 2022 roku (2021 early access).
2. Kolejnym jest wspomniany przez petemuta Solasta: Crown of the Magister - zgadzam się, że jakościowo dostaniemy świetny tytuł. https://www.solasta-game.com/
3. Przy wspomnianych grach Black Geyser: Courier of Darkness prezentuje się nieco biedniej. Niemniej też warto mieć go na oku jeśli ktoś lubi izometryki. Co prawda rzadko się to zdarza, ale może sprawić niespodziankę.
https://www.blackgeyser.com/
4. Nieco inny setting (lata 90.) prezentuje Odd Gods - taktyczny erpeg, w którym będziemy podróżować w czasie. Niewiele wiadomo o dacie premiery, ale screeny prezentują się smakowicie https://www.inn-between-worlds.com/media
5. Bliższą premierę ma Shores Unknown turowe RPG w low poly, w którym poprowadzimy grupa najemników (nie będzie niestety tworzenia własnej drużyny). http://shoresunknown.com/ Według tych, co zagrali w czasowo udostępnione demo jest na co czekać.
6. Entuzjastyczny odbiór ma też Wildermyth, będące na steamie w Early Access 97% pozytywnych recenzji z liczby 1580.
https://www.wildermyth.com/
7. Ogólnie, trochę tych taktycznych, turowych erpegów będzie. Jednym z nich jest też azerski Revolution: The Spark, które końcem roku ma wyjść w early access i w przeciwieństwie do wspomnianych tytuów zapowiedziano wersję PL
https://store.steampowered.com/app/1334230/Revolution_The_Spark/
8. Niestety wiele tytułów to early access, których zazwyczaj nie tykam. Wole grać od razu w dokończoną produkcję niż tak dziubać po odrobinie. Na 2021 zapowiedziano we wczesnym dostępie Archaelund, które na pierwszy rzut oka przywodzi skojarzenia z Wizardry czy Might and Magic, widok FPP, ale różnica będzie taka, że walka będzie w rzucie izometrycznym.
https://store.steampowered.com/newshub/app/1082970/view/2908717911981430633
9. W Early access ma wejść w tym roku Isles of Adalar - RPG z widokiem FPP, ale pewnie na pełnoprawna produkcje poczekamy wiele lat... https://store.steampowered.com/app/1112620/Isles_of_Adalar/
10. Na oku można mieć też Alaloth - Champions of The Four Kingdoms - jak Icewind Dale nastawiony bardziej na akcję erpeg, którego premiera została przełożona na przyszły rok. Gra jest wydawana przez polskie studio i mam nadzieję, że pojawi się też polski język. Niby grę robią Włosi, ale nie ma tez tego języka. Trochę słabo.
https://store.steampowered.com/app/919360/Alaloth__Champions_of_The_Four_Kingdoms/
11. Trochę było o wczesnych wersjach, więc na osłodę napiszę, że z wczesnego dostępu w tym roku ma już wyjść Dungeon Kingdom: Sign of the Moon - coś dla miłośników dungeon crawlerów.
https://store.steampowered.com/app/329040/Dungeon_Kingdom_Sign_of_the_Moon/
To oczywiście nie jest wszystko, ale reszta jest jeszcze bardziej niszowa i przeciętny, polski gracz nawet na te powyżej machnie ręką i zostanie przy papce pokroju AC.
Dla Shin Megami Tensei III kupiłem PS2, dla Shin megami Tensei IV kupiłem 3DS-a, dla Shin Megami Tensei V kupuję Switcha !!! Mam tylko nadzieję, że nie pójdą w stronę Apocalypse (gdzie gra pod względem postaci i poziomu trudności niebezpiecznie zbliżyła się do Persony) , ale sądząc po trailerze (powrócili do wyglądu Lucyfera z Nocturne'a) będzie to raczej bliżej SMT III Nocturne.
A muzyka z SMT to dzieło sztuki:
https://www.youtube.com/watch?v=A6cSbof7Pik
https://www.youtube.com/watch?v=Z0MEIzRlM8s
https://www.youtube.com/watch?v=OmbiENL5qYQ
Jak Demon's Souls można podpinać pod RPG?
Przecież to zręcznościowa gra akcji.
W takim razie proszę pod RPG podciągnąć wszelkie strzelanki typu scrolling shooter.
Gdzie jest Solasta?!? Jak można to było pominąć? Chyba najciekawszy obok BG3 nadchodzący rpg z taktyczną walką. I to od twórców Endlessów, którzy nigdy nie skalali się gniotem.
Za niedługo gra ma wejść do early accesu.
https://www.youtube.com/watch?v=9ag_7USBEi8
Fajna ta list, taka niezbyt tematyczna. Dobrych gier nie brakuje, ale RPGów zaledwie para.
'Stelrising' nie załapał się na listę? A ludzie tak chwalili 'GreedFall'. Osobiście dodałbym też 'Solasta: Crown of the Magister'.
Baldur's Gate 3... trochę dalej Assassin's Creed: Valhalla i Vampir: The Masquerade 2 Bloodlines i długo długo nic.
Na pytanie- Jaki typ gier RPG lubisz najbardziej?- odpowiadam:
Gothiclike
Dlatego czekam na Dzieje Khorinis i Kroniki Myrtany.
God save the moders
Elden Ring, o Elden Ring. O tej grze wiadomo mniej niż o włosach na plecach Miyazakiego. Może na TGS coś pokażą. Może.
Baldur 3 fajny, ale poczekam na pełną wersję. Nie lubię w takie gry grać na raty.
Cybergraj jak na razie zapowiada się bardzo dobrze, ale wszystko wyjdzie w praniu.
Reszta (prócz Darkest Dungeon 2) na obecną chwilę dość średnio mnie interesuję.
Brakuje przede wszystkim Colony Ship od twórców genialnego Age of Decadence: [link] (combat demo dostępne na steamie)
Jest rok Pański 2754...
Jako przymusowy kolonista nigdy nie poczujesz promyków słońca pod niebieskim niebem, nie usłyszysz gałęzi poruszających się na wietrze, ani nie popływasz w oceanie. Ziemia jest ci obca, podobnie jak Proxima Centauri, w której stronę dążysz. Jesteś skazany żyć i umrzeć na statku w imię misji, do której się nie zgłosiłeś, podobnie jak twój ojciec i jego ojciec.
Powiedzieć, że statek którym lecisz jest stary to mało albowiem już w chwili wyruszenia z Ziemi służył on przez 20 lat jako międzyplanetarny frachtowiec. Nikt nie wie czy statek w ogóle dotrze do celu i nikt się specjalnie tym nie przejmuje, bo i nikt z aktualnej załogi tego nie dożyje. Pozostaje więc pogodzić się ze swoim losem i grać kartami jakie dał los najlepiej jak się potrafi.
Już na wstępie widać, że nie będzie to kolejny erpeg i sam pomysł na grę jest świetny. Twórcy zainspirowali się tutaj książką Roberta Heinleina "Orphans of the Sky" opowiadającej o statku arce - ogromnego statku, który miał przez wieki przewieźć kolonizatorów (potomków tych którzy weszli na statek na Ziemi) na odległą planetę. W TNW, w wyniku buntu na pewnym etapie podróży pierwotne dowództwo zostaje obalone, a my jako gracz będziemy musieli wybrać stronę w konflikcie, który nadal trwa, determinując kto jest naszym przyjacielem, a kto wrogiem.
Gra oferować będzie:
- system rozwoju postaci oparty o punkty umiejętności, wyczyny (featsy/perki jak w Underrail/Fallout) oraz cybernetyczne implanty
- taktyczną turową walkę pozwalającą na ataki zwykłe jak i celowane oraz na specjalne ataki charakterystyczne dla danej broni, jak fanning dla rewolwerów, czy długa seria (Long Burst) dla pistoletów maszynowych, czy podwójny strzał (Double Shot) dla broni wielolufowej. Więcej informacji na ten temat znajdziecie tutaj: [link]
- wiele rozwiązań stawianych przed nami zadań, wzajemnie wykluczających się wątków (jeśli zdecydujemy się obrabować jedną organizację to nie dostaniemy od tej organizacji zlecenia, wręcz przeciwnie) oraz rozbudowany wątek główny z masą wyborów i konsekwencjami z nich wynikającymi
- 12 kompanów, których będziemy mogli zrekrutować, z tym że w naszej drużynie w tym samym czasie mogą być co najwyżej 4 osoby (pod warunkiem, że będziemy mieli wystarczająco wysoką charyzmę, która determinuje także jakość kompanów, im wyższa charyzma tym bardziej wartościowych pomocników będziemy mogli zwerbować)
- 3 główne frakcje/organizacje i sporo pomniejszych grup dla których będziemy mogli pracować, konkurować czy w inny sposób wchodzić z nimi w interakcje
- duży arsenał broni, wliczając w to broń białą, prochową, energetyczną, granaty i futurystyczne gadżety jak Depletable energy shield (absorbuje część obrażeń), "Reality Distortion Field" (przeciwnikom trudniej w nas trafić), "Optical illusion a-la Total Recall" (szansa na to, że przeciwnik trafi w wygenerowaną iluzję, a nie w nas), "Cloaking field aka Stealth Boy", Stasis field (jak Arbiter w SC, który unieruchamia przeciwnika kompletnie wyłączając go z potyczki na jakiś czas) oraz Brainwave Disruptor (odpowiednik Psychic Nullifier z #fallout)
- ciekawe i zróżnicowane lokacje do zwiedzenia (pomimo że akcja dzieje się na statku ma on być nierealistycznie duży, dzięki czemu monotonia nam nie grozi), od maszynowni, po Hydroponikę, aż do dystopijnych miast "Habitat" i "Wasteland" czy zapomnianych korytarzy i pokładów statku, które najbardziej ucierpiały podczas buntu
Realms Beyond: Ashes of the Fallen zapowiada się świetnie.
https://www.gry-online.pl/gry/realms-beyond/ze51a7
ATOM RPG - Trudograd ma jeszcze czas, część zmian niezbyt mi się podoba ale i tak trzymam kciuki.
Szkoda też że tłumaczenie Fallout Sonora się wlecze, uparli się na tłumaczenie ATOM RPGa i jedynie zebrali baty za inne ekipy, które olały sprawę :/
Avowed od Obsidianu z chęcią przygarnę mimo że ich poprzednie produkcje nie były takie dobre.
Na Valhalle czekają ci którzy Odyssey skonczyli przed 3 latami i od tej pory zadnego AC nie ruszali.Inaczej to się znudzi w tak szybkim czasie ,że będzie tę grę można jeszcze zwrócić ze zwrotem gotówki do sklepu
Godfall????? lepszego żaru dawno nie słyszałem
O Elden Ring praktycznie info jest zerowe chociaż filmik przywodzi na myśl kolejną czesc Dark Souls moze tak własnie bedzie iż dostaniemy Dark Souls 4 tylko pod inna nazwa i moze z jakimis nowymi mechanikami i rozwiazaniami (a na to licze najbardziej)..
Czekam na Elden Ring (choć nie lubię soulslike'ów), Godfall, CP 2077, AC:V, BG III, Biomutant i niewymienione Elex 2 i Stalker 2. Chciałbym nowe Dragon Age i TES, ale niestety te studia poszły już praktycznie na dno (to samo można powiedzieć o Blizzardzie i Diablo 4, chociaż tutaj mam większe nadzieje).
a gdzie Wukong? ;) no dobra, może nie ma daty premiery, ale więcej wiadomo o nim niż o Elden Ring jaki się tu znalazł.
Myślę, że kilka gier z tej listy tylko dobre będą na papierku. O Elden Ring niewiele wiadomo, a to, że pracują nad tym sławy nie znaczy, że będzie to coś dobrego - historia już pokazała, że wielkie nazwisko niekoniecznie musi oznaczać wielkiej jakości. Najbardziej trzymam kciuki za rodzimego Gamedeca. Pograłem trochę w demo i byłem zachwycony ilością wyborów i tego ile znaczą wykupione umiejętności. :)
Final Fantasy VII Remake gdzie czesc druga?
W zbyt wiele produkcji gatunku RPG nie grałem, bo nie jestem ich wielkim fanem. Z powyższej listy najbardziej zainteresowała mnie gra Vampire: The Masquerade.
Lubię wątki o wampirach, a sam zwiastun wydaję się ciekawy, więc może w przyszłości go sprawdzę. Reszta gier jednak w ogóle nie wzbudziła mojego zainteresowania.
Wszystko fajnie i sam chętnie zagram w kilka z tych tutułów, choćby Vampire TMB 3, BG3, Cyberpunka, Gamedeca i Biomutanta, czy wspomniane w komentarzach Colony Ship, Revolution i Realms Beyond.
Tylko jedno pytanie: dlaczego ciągle tylko fantasy, s-f, postapokalipsa i cyberpunk? To znaczy w samym fakcie, że powstają gry w takich klimatach nie ma nic złego, ale dlaczego twórcy mają jakąś alergię na RPG osadzone w naszym świecie w czasach mniej więcej współczesnych?
A przecież czasy Zimnej Wojny czy współczesne z wieloma różnymi, mniejszymi konfliktami i problemami, aż się proszą o opowiedzenie jakiejś wciągającej historii. Gdzie jesteś, godny następco Alpha Protocol?
Gdzie są takie gry jak Gothic, Morrowind, KOTOR, Fable na których się wychowałem?
Same soulsy, quazi-oldschool jak BG3, gry akcji (Asasyn, Biomutant) i japońszczyzna. Wyjazd mi z tym.
Niestety nie znajduję tu zbytcwielu interesujących pozycji.
"Oprócz wysokiego poziomu trudności najprawdopodobniej możemy liczyć na ogromny świat, który według doniesień będzie oferować cykl dnia i nocy, a także zmienne efekty pogodowe. Niektórzy przeciwnicy mają podróżować po całym tym uniwersum, a sam Miyazaki w jednym z wywiadów zdradził, że pojawi się również opcja walki oraz jazdy na koniu."
Daggerfall. Rok produkcji 1996.
Z niecierpliwością wyczekuję na zapowiedź i podjarkę, że gra się będzie uruchamiała.
Fajnie. Teraz można wybrać 4-5 produkcji z tej listy i zrobić artykuł pt. "5* rpg których może nie wyłączysz po godzinie".
Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
Dla kogo to gra?
Dla cierpliwych, wytrwałych i lubiących drewno.