autor: Jakub Wroński
NASCAR Racing 2002 Season - przed premierą - Strona 3
NASCAR Racing 2002 Season to kolejna edycja znanej samochodowej serii tworzonej przez firmy Sierra Entertainment, Inc. oraz Papyrus Racing Games. Wszyscy gracze, miłośnicy wyścigów samochodowych NASCAR mogą zmagać się z innymi kierowcami w sezonie 2002.
Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.
Gdy niedawno na jednym z serwisów internetowych ukazała się zapowiedź NASCAR Racing 2002 Season, wśród simracingowego community podniosła się spora wrzawa. Zapowiedź ta nie była pozbawiona nieścisłości, więc zaproponowano mi niejako rozwinięcie tematu oraz rzetelniejsze przybliżenie tej nowej, mającej się ukazać na początku marca, symulacji.
O co chodzi?
Amerykańska seria wyścigowa NASCAR jest jedną z najpopularniejszych serii na świecie. A USA bije rekordy popularności, pozostawiając w statystykach oglądalności daleko w tyle zarówno dość „obcą” dla Amerykanów Formułę 1, jak również bardziej „swojską” C.A.R.T. Series. Wyścigi NASCAR przyciągają na widownię dziesiątki (na niektórych torach nawet setki) tysięcy widzów, jak również miliony przed telewizory.
Wyścigi NASCAR rozgrywane są w głównej mierze na torach owalnych. Jedynymi dwoma wyjątkami w sezonie są tory drogowe Sears Point i Watkins Glenn. Wśród owali największą popularnością cieszą się tzw. Superspeedway-e (Daytona, Talladega) – wyścigi na nich rozgrywane są na morderczych dystansach (400-500 mil) i potrafią trwać nawet ponad 3 godziny, a wozy jadą po tych torach z prędkościami dochodzącymi do 200 mph.
Nadrzędną ideą wyścigów NASCAR jest przesłanka „każdy ma równe szanse”. Widać to wyraźnie zwłaszcza w przepisach dotyczących konstrukcji wozów. Każdy wóz musi spełniać określone wymogi regulaminowe pod względem zarówno masy własnej, jak również mocy silnika, parametrów aerodynamicznych itp. Dzięki temu o zwycięstwie w wyścigu decydują w głównej mierze umiejętności kierowcy, a nie – jak od wielu lat w Formule 1 – możliwości technologiczno-finansowe danego teamu.
To wszystko, w połączeniu z zasadami obowiązującymi podczas samego wyścigu (żółte flagi, tzw. double-file restarts) sprawia, że NASCAR jest jednym z najbardziej emocjonujących sportów wyścigowych na świecie.
Tytułem wprowadzenia
Studio wydawnicze Papyrus, będące jednym z oddziałów koncernu Sierra, od wielu lat dostarczało fanom komputerowego ścigania wiele interesujących tytułów. Najgłośniejszym z nich, uznawanym za najdoskonalszą jak do tej pory symulację, jest Grand Prix Legends. Stopień zaawansowania engine’u fizycznego w GPL jest tak wysoki, że może on z powodzeniem rywalizować z większością obecnie stosowanych symulatorów przemysłowych.
Jak to wygląda „od kuchni”? Otóż każdy z elementów, mających jakikolwiek wpływ na zachowanie wozu podczas jazdy, jest monitorowany przez engine fizyczny z częstotliwością 50Hz. Oznacza to, że 50 razy na sekundę sprawdzane są takie parametry, jak np.: przyczepność nawierzchni na danym odcinku toru, stopień zużycia opon, ciśnienie w oponach, stopień skręcenia kół, rozkład masy wozu na obie osie, stopień ściśnięcia amortyzatorów, ilość (waga) paliwa w zbiorniku... wymieniać można w nieskończoność. Oczywiście dane wyjściowe zaimplementowane w enginie fizycznym nie są wzięte z kosmosu – wszystko to zostało szczegółowo zmierzone w rzeczywistości.