Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 14 marca 2002, 16:11

autor: Jakub Wroński

NASCAR Racing 2002 Season - przed premierą - Strona 2

NASCAR Racing 2002 Season to kolejna edycja znanej samochodowej serii tworzonej przez firmy Sierra Entertainment, Inc. oraz Papyrus Racing Games. Wszyscy gracze, miłośnicy wyścigów samochodowych NASCAR mogą zmagać się z innymi kierowcami w sezonie 2002.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Gdy niedawno na jednym z serwisów internetowych ukazała się zapowiedź NASCAR Racing 2002 Season, wśród simracingowego community podniosła się spora wrzawa. Zapowiedź ta nie była pozbawiona nieścisłości, więc zaproponowano mi niejako rozwinięcie tematu oraz rzetelniejsze przybliżenie tej nowej, mającej się ukazać na początku marca, symulacji.

O co chodzi?

Amerykańska seria wyścigowa NASCAR jest jedną z najpopularniejszych serii na świecie. A USA bije rekordy popularności, pozostawiając w statystykach oglądalności daleko w tyle zarówno dość „obcą” dla Amerykanów Formułę 1, jak również bardziej „swojską” C.A.R.T. Series. Wyścigi NASCAR przyciągają na widownię dziesiątki (na niektórych torach nawet setki) tysięcy widzów, jak również miliony przed telewizory.

Wyścigi NASCAR rozgrywane są w głównej mierze na torach owalnych. Jedynymi dwoma wyjątkami w sezonie są tory drogowe Sears Point i Watkins Glenn. Wśród owali największą popularnością cieszą się tzw. Superspeedway-e (Daytona, Talladega) – wyścigi na nich rozgrywane są na morderczych dystansach (400-500 mil) i potrafią trwać nawet ponad 3 godziny, a wozy jadą po tych torach z prędkościami dochodzącymi do 200 mph.

Nadrzędną ideą wyścigów NASCAR jest przesłanka „każdy ma równe szanse”. Widać to wyraźnie zwłaszcza w przepisach dotyczących konstrukcji wozów. Każdy wóz musi spełniać określone wymogi regulaminowe pod względem zarówno masy własnej, jak również mocy silnika, parametrów aerodynamicznych itp. Dzięki temu o zwycięstwie w wyścigu decydują w głównej mierze umiejętności kierowcy, a nie – jak od wielu lat w Formule 1 – możliwości technologiczno-finansowe danego teamu.

To wszystko, w połączeniu z zasadami obowiązującymi podczas samego wyścigu (żółte flagi, tzw. double-file restarts) sprawia, że NASCAR jest jednym z najbardziej emocjonujących sportów wyścigowych na świecie.

Tytułem wprowadzenia

Studio wydawnicze Papyrus, będące jednym z oddziałów koncernu Sierra, od wielu lat dostarczało fanom komputerowego ścigania wiele interesujących tytułów. Najgłośniejszym z nich, uznawanym za najdoskonalszą jak do tej pory symulację, jest Grand Prix Legends. Stopień zaawansowania engine’u fizycznego w GPL jest tak wysoki, że może on z powodzeniem rywalizować z większością obecnie stosowanych symulatorów przemysłowych.

Jak to wygląda „od kuchni”? Otóż każdy z elementów, mających jakikolwiek wpływ na zachowanie wozu podczas jazdy, jest monitorowany przez engine fizyczny z częstotliwością 50Hz. Oznacza to, że 50 razy na sekundę sprawdzane są takie parametry, jak np.: przyczepność nawierzchni na danym odcinku toru, stopień zużycia opon, ciśnienie w oponach, stopień skręcenia kół, rozkład masy wozu na obie osie, stopień ściśnięcia amortyzatorów, ilość (waga) paliwa w zbiorniku... wymieniać można w nieskończoność. Oczywiście dane wyjściowe zaimplementowane w enginie fizycznym nie są wzięte z kosmosu – wszystko to zostało szczegółowo zmierzone w rzeczywistości.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?