Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 sierpnia 2009, 22:00

autor: Piotr Doroń

Relacja z konferencji Sony na gamescom - PlayStation 3 Slim stało się faktem, nowa cena PS3, zwiastun i nowi bohaterowie Heavy Rain

Targi gamescom wystartowały. Tradycyjnie rozpoczęły je konferencje największych graczy na światowym rynku gier. Tym razem ta zaszczytna rola przypadła firmom Electronic Arts (relację z prezentacji możecie przeczytać tutaj) oraz Sony. Zapraszamy Was do lektury najciekawszych informacji ujawnionych w trakcie spotkania zorganizowanego przez europejski oddział producenta konsol z rodziny PlayStation.

Targi gamescom wystartowały. Tradycyjnie rozpoczęły je konferencje największych graczy na światowym rynku gier. Tym razem ta zaszczytna rola przypadła firmom Electronic Arts (relację z prezentacji możecie przeczytać tutaj) oraz Sony. Zapraszamy Was do lektury najciekawszych informacji ujawnionych w trakcie spotkania zorganizowanego przez europejski oddział producenta konsol z rodziny PlayStation.

Relacja z konferencji Sony na gamescom - PlayStation 3 Slim stało się faktem, nowa cena PS3, zwiastun i nowi bohaterowie Heavy Rain - ilustracja #1

Sony,podobnie jak Electronic Arts, rozpoczęło swoją przygodę z tegorocznymi targami gamescom od spóźnienia, które w tym przypadku było jednak ponad piętnastominutowe. Konferencję rozpoczął dynamicznie skonstruowany zwiastun, prezentujący wszystkie najważniejsze tytuły mające trafić na PlayStation 3 w najbliższych kilku/kilkunastu miesiącach. Na tapecie przewinęły się zatem pokazówki: God of War 3, Ratchet & Clank: A Crack in Time, Heavy Rain, PixelJunk Shooter, DC Universe Online, Gran Turismo 5, Uncharted 2: Among Thieves, White Knight Chronicles, MAG i jeszcze kilku innych. Następnie na scenę wkroczył prezes Sony Computer Entertainment Europe, Andrew House.

PlayStation 2, PSP i PlayStation 3

House rozpoczął swoje wystąpienie od kwestii czysto biznesowych. Po krótkim przedstawieniu historii oraz celów europejskiego oddziału SCE podzielił się jednak z nami dokładnymi rezultatami sprzedaży trzech ostatnich platform koncernu. Dowiedzieliśmy się zatem, że na całym świecie sprzedało się już 138,8 miliona egzemplarzy PlayStation 2, z czego w samej tylko Europie rozeszły się około 52 miliony. Bardzo dobre wyniki osiągnęło PSP, które posiada już 52,9 miliona osób. 17 milionów sztuk nabyli Europejczycy. O połowę mniejszą bazą, liczącą 23,7 miliona egzemplarzy, może się natomiast pochwalić najnowsze dziecko Sony, PlayStation 3. Co ciekawe, niemal połowa z nich zadomowiła się na dobre właśnie w Europie. Mieszkańcy Starego Kontynentu są dumnymi posiadaczami 10 milionów „chlebaków”.

Prezes SCEE podsumował następnie sukcesy, jakie odnosi sieciowa platforma PlayStation Network. Okazuje się zatem, że w jej ramach założonych zostało już 27 milionów kont (z uwagi na możliwość rejestracji kilku kont przez jedną osobę), z czego 11 milionów w samej Europie. Dużą popularnością cieszą się internetowe usługi oferowane przez PS3, w tym przede wszystkim PlayStation Store. Posiadacze konsoli Sony pobrali już publikowane za ich sprawą materiały i dobra 560 milionów razy, generując w ten sposób przychód na poziomie 280 milionów dolarów.

PlayStation Network i Home

Z informacji przekazanych przez Andrew House’a wynika również, że spore uznanie zdobyła także często krytykowana platforma społeczna Home, pobrana już przez 7,5 miliona właścicieli PS3 (3,5 miliona w Europie). Wiadomość ucieszyła firmę Sony Computer Entertainment, która zapowiedziała już rozbudowę platformy o nowe strefy i dodatki. Do grona pokoi dołączy pomieszczenie poświęcone marce SingStar (z muzycznymi quizami, jukeboxem z klipami muzycznymi oraz sceną do zaliczania kolejnych wirtualnych tańców), a we wrześniu do Home wkroczy Audi (początkowo z zestawem filmów prezentujących najnowsze dokonania motoryzacyjnego koncernu, a następnie za pośrednictwem poświęconego marce pokoju). Niebawem miłośnicy Home uzyskają także dostęp do nowych ruchów tanecznych i animacji, które zapewne wprowadzą nieco życia do wirtualnego świata. We wrześniu premierę będzie miała ponadto nieco większa aktualizacja Home, wprowadzająca szereg usprawnień m.in. dotyczących interfejsu.

W trakcie konferencji zapowiedziana została również aktualizacja Firmware, a więc systemu operacyjnego PlayStation 3. Wniesie ona kilka nowości – chodzi tu przede wszystkim o wsparcie dla animowanych teł, dodanie paska z awatarem, informacjami o obecności przyjaciół oraz otrzymanej poczcie, zakładkę What’s New (dzięki której możemy szybko sprawdzić nowości w PS Store i uruchomić ostatnio testowaną grę), a także poprawki w samym interfejsie. Dodatkowo mieszkańcy największych europejskich krajów otrzymają dostęp do serwisów z programami telewizyjnymi. W Wielkiej Brytanii funkcję tę pełnił będzie iPlayer. Premiera Firmware 3.0 już 1 września.

House miał w zanadrzu jeszcze kilka informacji. We wrześniu do sklepów powędrują specjalne karty z kodami o wartości 50 i 20 euro, dzięki którym będziemy mogli doładować nasze konta PSN pieniędzmi bez konieczności wykonywania przelewów. W późniejszym okresie bieżącego roku ekspansję zanotuje serwis VidZone (skorzystają na tym głównie kraje skandynawskie), a w listopadzie uruchomiony zostanie Video Download Service. Początkowo w jego ramach uzyskamy dostęp do filmów fabularnych w rozdzielczościach SD i HD (od takich wytwórni, jak: Lionsgate, Paramount, MGM, Walt Disney, Fox, Universal, Universum, Warner Bros. i Constantin), które będziemy mogli wypożyczać oraz kupować. W późniejszym czasie do oferty dołączą zapewne produkcje telewizyjne. Na starcie usługa będzie oferowana mieszkańcom Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec i Hiszpanii. Kolejne kraje uzyskają dostęp w 2010 roku.

PSP

Kolejny etap konferencji Sony poświęcony został w całości przenośnej konsoli PSP. Szerszej zapowiedzi doczekała się inicjatywa o nazwie Digital Reader, której amerykańska i europejska premiera odbędzie się w grudniu bieżącego roku. Otrzymamy dzięki niej dostęp do setek komiksów w formie cyfrowej, które będziemy mogli przeglądać na ekranie PSP. Wśród firm wspierających inicjatywę znajduje się m.in. Marvel. Digital Reader to jednak nie tylko komiksy – więcej na ten temat dowiemy się już wkrótce.

Relacja z konferencji Sony na gamescom - PlayStation 3 Slim stało się faktem, nowa cena PS3, zwiastun i nowi bohaterowie Heavy Rain - ilustracja #2

Równie ciekawie zapowiada się nowa kategoria gier na PSP. Mamy tu mianowicie na myśli tzw. Minis. Będą to proste gry, których wyprodukowanie nie będzie wymagać ogromnych nakładów finansowych. Produkcje będą trafiać do sprzedaży za pośrednictwem PlayStation Store, a Sony narzuci na nie limit wagi na poziomie 100 MB. Usługa wystartuje 1 października, a więc w dniu debiutu konsoli PSP Go. Początkowo będzie oferować 15 tytułów – w tym Tetris i Fieldrunners. Do końca 2009 roku baza ta zostanie rozbudowana do 50 produkcji, wśród których znajdą się m.in. Hero of Sparta znane z iPhone’a oraz MiniGore. W sumie usługa będzie jednym z elementów, przy pomocy których Sony będzie chciało zawalczyć z iPhonem i Apple na płaszczyźnie gier dostępnych drogą sieciową.

Relacja z konferencji Sony na gamescom - PlayStation 3 Slim stało się faktem, nowa cena PS3, zwiastun i nowi bohaterowie Heavy Rain - ilustracja #3

Zrzuty z gier, które najprawdopodobniej trafią do oferty Minis.

Zapowiedzi doczekały się również trzy nowe modele kolorystyczne PSP-3000 – Turquoise Green, Lilac Purple oraz Blossom Pink. Na koniec wielka niespodzianka, która przekona wiele osób do zakupu PSP Go. Mianowicie, Europejczycy, którzy w okresie od 1 do 10 października zarejestrują swoje konsole w internetowym serwisie Sony Computer Entertainment , otrzymają darmową, pełną wersję gry Gran Turismo na PSP. Już widzimy te kolejki przed sklepami!

Relacja z konferencji Sony na gamescom - PlayStation 3 Slim stało się faktem, nowa cena PS3, zwiastun i nowi bohaterowie Heavy Rain - ilustracja #4

PSP-3000 w odsłonie Turquoise Green.

Heavy Rain, Uncharted 2: Among Thieves

W trakcie konferencji zgromadzeni na sali ludzie uzyskali również możliwość obejrzenia nowych zwiastunów Heavy Rain i Uncharted 2: Among Thieves. Jedne z najciekawszych tytułów ekskluzywnych na PlayStation 3 zaprezentowały się na nich wyjątkowo dobrze. Przy okazji poznaliśmy imiona oraz krótki zarys historyczny dwóch ostatnich bohaterów Heavy Rain. W grze pokierujemy zatem Scottem Shelbym, prywatnym detektywem, oraz niejakim Ethanem, nieszczęśnikiem, którego najbliższą rodzinę spotkało kilka tragedii.

  1. Zobacz najnowszy zwiastun Uncharted 2
  2. Zobacz najnowszy zwiastun Heavy Rain

PlayStation 3 Slim

Relacja z konferencji Sony na gamescom - PlayStation 3 Slim stało się faktem, nowa cena PS3, zwiastun i nowi bohaterowie Heavy Rain - ilustracja #5
Relacja z konferencji Sony na gamescom - PlayStation 3 Slim stało się faktem, nowa cena PS3, zwiastun i nowi bohaterowie Heavy Rain - ilustracja #6

Sony zdecydowanie najciekawszą informację pozostawiło na koniec konferencji. Z tego też powodu na scenie pojawił się Kaz Hirai, będący szefem globalnego Sony Computer Entertainment. Zgodnie z oczekiwaniami, poprzedzonymi wieloma plotkami i spekulacjami, zapowiedzi doczekał się odnowiony model konsoli PlayStation 3. PS3 Slim oferuje oczywiście wszystkie funkcjonalności swojej starszej siostry. Posiada jednak kilka istotnych usprawnień. Przede wszystkim jest mniejszy (o 33%), lżejszy (o 36%), a także nie zużywa tyle prądu, co popularny „chlebak” (zużycie niższe o 33%). Konsola będzie kosztować 299 euro i pojawi się w europejskim sklepach w pierwszym tygodniu września. W tym samym czasie trafi do Stanów Zjednoczonych (z tym, że w cenie 299 dolarów).

Interesujące jest jednak to, że podane wyżej ceny dotyczą również modeli aktualnie znajdujących się w sprzedaży – ceny zostaną zatem obniżone do 299 euro. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że najprawdopodobniej będą się one znajdować na półkach sklepowych jedynie do wyczerpania zapasów. Z informacji publikowanych w Internecie wynika, że „stary” model PlayStation 3 nie jest już produkowany.

Wystąpienie Kaza Hirai zakończyło konferencję firmy Sony Computer Entertainment. Najważniejszymi jej punktem było oczywiście ujawnienie PlayStation 3 Slim oraz zapowiedź promocji związanej z PSP Go i Gran Turismo. Niemniej jednak kilka innych faktów również wzbudziło zaciekawienie – że wspomnieć choćby inicjatywę Digital Reader, EyePet w zestawie z kamerą PlayStationEye kosztujące 50 euro oraz gry z kategorii Minis. Sama prezentacji Sony to oczywiście jedynie początek. Japoński gigant skupi się teraz na pokazach grywalnych wersji wielu swoich hitowo zapowiadających się produkcji. Większość z nich przetestujemy również my. Czekajcie na nasze relacje.

Relacja z konferencji Sony na gamescom - PlayStation 3 Slim stało się faktem, nowa cena PS3, zwiastun i nowi bohaterowie Heavy Rain - ilustracja #7

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej