E3 2007: Konferencja Sony
Ostatnia z trzech największych konferencji dobiegła końca. Wraz z jej zakończeniem na myśl nasuwa się tylko jedno: PlayStation 3 wreszcie startuje. Choć zdecydowana większość z zaprezentowanych gier była nam już znana, to ich liczba oraz kilka nowych zapowiedzi powoduje, że wiara w najnowszą stacjonarną konsolę koncernu Sony wraca. Zacznijmy jednak od początku.
Ostatnia z trzech największych konferencji dobiegła końca. Wraz z jej zakończeniem na myśl nasuwa się tylko jedno: PlayStation 3 wreszcie startuje. Choć zdecydowana większość z zaprezentowanych gier była nam już znana, to ich liczba oraz kilka nowych zapowiedzi powoduje, że wiara w najnowszą stacjonarną konsolę koncernu Sony wraca. Zacznijmy jednak od początku.
Konferencja została zorganizowana w imponującej rozmiarami hali. Wszelkie multimedia wyświetlane były na czterech gigantycznych ekranach zlokalizowanych w głębi sali. I to właśnie one, a właściwie ukazane na nich prezentacje konsol PSP, PS2 i PS3 dały początek całemu pokazowi. Zgodnie z oczekiwaniami głównym jego gospodarzem okazał się Jack Tretton, prezes amerykańskiego oddziału firmy Sony. Początkowo zgromadzeni widzowie ujrzeli jedynie jego awatar używany w programie Home (wirtualny system sieciowy PlayStation Network), lecz chwilkę później pojawił się już na głównej scenie.
Po krótkim i zgrabnym nakreśleniu tego, co czeka nas przez najbliższe półtorej godziny Jack Tretton przeszedł do pierwszego jej etapu, czyli części poświęconej PlayStation 2. Dowiedzieliśmy się, że do chwili obecnej platforma, obecna na rynku od siedmiu lat, sprzedała się w ogromnej liczbie 118 milionów egzemplarzy. Nic zatem dziwnego w tym, że w całej historii elektronicznej rozgrywki jest ona najlepiej sprzedającą się konsolą stacjonarną. Równać się z nią mogą jedynie przenośne platformy Nintendo. Co więcej, według wyliczeń pracowników Sony w całym bieżącym roku fiskalnym (a więc do końca marca 2008 roku) nabywców powinno znaleźć kolejnych 10 milionów PS2-jek. W takiej sprzedaży pomocą wykażą się z pewnością ciągle wydawane na tę platformę gry. Swoje zrobił już God of War II (przyniósł przy tym ponad 200 milionów dolarów przychodu), w przyszłości z kolei własne cegiełki powinny dołożyć m.in. nowe odsłony serii Buzz! oraz Singstar. W samych tylko Stanach Zjednoczonych do końca obecnego roku fiskalnego wydanych zostanie 160 nowych pozycji przeznaczonych dla PS2.
Tuż po powyższej informacji Tretton przeszedł do omówienia kolejnego produktu Sony. Mianowicie, do przedstawienia dokonań pierwszej przenośnej konsoli Sony, czyli PlayStation Portable. Okazuje się, że kwietniowe obniżenie ceny PSP Stanach Zjednoczonych do 169.99 dolara przyniosło oczekiwany skutek – cotygodniowa sprzedaż konsoli podskoczyła tam aż o 90%. Tendencja ta wpłynęła także pozytywnie na prędkość rozchodzenia się filmów zapisanych na płytach UMD (w tym przypadku wzrost o 35% pomiędzy 2005 a 2006 rokiem). Sony ma w planach na najbliższy rok fiskalny sprzedaż 9 milionów PSP oraz wprowadzenie na rynek aż 140 nowych gier. Wśród nich znajdą się następujące pozycje: SOCOM: U.S. Navy SEALs Tactical Strike, WipeOut Pulse, Syphon Filter: Logan's Shadow, NBA 08, God of War: Chains of Olympus, Silent Hill Origins, Patapon (gra w stylu Loco Roco), Tiger Woods PGA Tour 08, Sonic Rivals 2, Sims 2: Castaway, SWAT: Target Liberty, Final Fantasy Tactics: The War of the Lions oraz Castlevania: Dracula X Chronicles.
W momencie zakończenia prezentacji na scenę wkroczył Kaz Hirai. Ujawnił on wszystkim zgromadzonym nową, odchudzoną wersję PSP, która zostanie wprowadzona do światowej sprzedaży we wrześniu bieżącego roku. Nowy model będzie o 33% lżejszy i o 19% cieńszy od poprzednika. Różnice widoczne będą również w wytrzymałości baterii oraz prędkości wczytywania się gier (nowy, szybszy napęd UMD). Nowe PSP będzie można podłączyć do telewizora HD, aby obejrzeć w ten sposób zgromadzone w pamięci filmy wideo, gry oraz zdjęcia. Już niedługo poznamy datę wprowadzenia nowego modelu na rynek europejski. Wrzesień będzie bardzo udany dla PSP – w tym samym miesiącu Amerykanie będą bowiem mogli nabyć nowy zestaw tejże konsoli. W jego skład wejdzie nieznana do tej pory wersja kolorystyczna PlayStation Portable (ice silver), gra Daxter oraz karta pamięci o pojemności 1GB. Wszystko to za równowartość 199.99 dolarów. W tym momencie nastąpiło wielkie zaskoczenie. Na scenie pojawił się bowiem... Chewbacca, który zastąpił na niej Hirai’a. Po chwili wszyscy już wiedzieli dlaczego – w listopadzie na amerykański rynek trafi specjalny PSP Star Wars Pack, składający się z białej konsoli z naniesioną na nią podobizną Darth Vadera (cena – 199.99 dolarów) W tym samym czasie do sprzedaży trafi gra Star Wars: Battlefront – Renegade Squadron, której trailer można było podziwiać na ekranach znajdujących się za sceną. To by było na tyle, jeśli chodzi o PSP.
W ten sposób dobiegła końca druga część konferencji, dzięki czemu mogliśmy się wreszcie przygotować na rozpoczęcie trzeciej, zdecydowanie najgorętszej – poświęconej bowiem PlayStation 3. Zapoczątkowała ją prezentacja dotychczasowych osiągnięć sieciowego systemu konsoli, usługi PlayStation Network. Dowiedzieliśmy się dzięki temu, że do tej pory skorzystało z niej aż 2 miliony użytkowników PS3 (przypominamy, że z Xbox Live korzysta obecnie 7 milionów osób), przy czym aż 950 tys. z nich zamieszkuje Stany Zjednoczone. Kolejna liczba dotyczy pobrań dóbr zgromadzonych w PSN – doliczono się 20 milionów tego typu procesów. W tym momencie Jack Tretton przekazał pałeczkę Philowi Harrisonowi, wiceprezesowi Sony Computer Entertainment Europe, który od razu przystąpił do działania.
Zaczął od zaprezentowania gier, które trafią w przyszłości do elektronicznej dystrybucji za sprawą usługi PlayStation Store. Dowiedzieliśmy się, że studia first-party (kojarzone bezpośrednio z Sony) pracują obecnie nad blisko 80 pozycjami tego typu. Phil przedstawił nam pięć z nich. Największe wrażenie wywarła na nas tajemnicza gra logiczna nosząca tytuł Echochrome. Zgodnie z zapowiedziami Harrisona jest ona niebywale oszczędna w kwestii grafiki. Sam pomysł – odnoszący się do zabaw perspektywą (najłatwiej przyrównać to do twórczości M. C. Eschera) – jest z kolei bardzo świeży i szalenie interesujący. Gra może odnieść wielki sukces, na co może się złożyć jej prawdopodobnie wysoki poziom trudności i rzeczywista unikatowość. Kolejny trailer pochodził bezpośrednio z gry WipeOut HD, znanej nam już pozycji (pisaliśmy o niej pod koniec czerwca). WipeOut HD nie będzie jednak pełnoprawnym, nowym odcinkiem słynnej serii futurystycznych wyścigów, a jedynie remake’iem jednej z odsłon wydanych niegdyś na PSOne. Następnie zaprezentowane zostały trzy tytuły, które mieliśmy już okazję Wam przybliżyć. Mowa o PAIN, Warhawk oraz SOCOM: Confrontation. Dwie z omówionych wyżej gier zostaną wydane nie tylko w formie elektronicznej, ale i w wersji pudełkowej. Najpewniej chodzi o Warhawk i SOCOM: Confrontation.
Następnie Phil przeszedł bardzo płynnie do przedstawienia zgromadzonym nowych funkcji serwisu Home, który można określić jako połączenie wprowadzonego przez Microsoft w X360 systemu achievementów, znanych z konsoli Wii awatarów Mii oraz rozgrywki przypominającej nieco w założeniach Second Life. Zgodnie z informacjami podanymi przez Harrisona, beta-testy owego programu zmierzają w dobrą stronę i wszystkie znaki na niebie oraz ziemi wskazują, że jesienna, światowa premiera serwisu zostanie przeprowadzona bez większych problemów. Przez cały ten czas Phil oprowadzał nas po nowych, dodanych niedawno lokacjach Home. W międzyczasie Paulina Bozek z Sony Computer Entertainment opisała pokrótce nową odsłonę bestsellerowej serii Singstar powstająca na PS3. Według Pauliny powinna ona zmienić oblicze całej usługi PSN. Z pewnością przyczyni się do tego specjalny serwis, za którego pomocą gracze będą mogli nabywać nowe piosenki. W tej samej chwili awatar Phila obejrzał trailer nowego Singstara oraz umieścił na ścianie zdjęcie widowni, wykonane przez prawdziwego Harrisona kilka minut wcześniej telefonem komórkowym. Prezentacja funkcji integracyjnych zakończona została wraz z umieszczeniem opisanej wyżej sceny na specjalnej, ukazanej po raz pierwszy, stronie internetowej Home.
Po tym wydarzeniu Harrison postanowił uruchomić grę Motorstorm. Dokonał tego bezpośrednio z serwisu Home, ukazując w ten sposób kolejny stopień integracji poszczególnych funkcjonalności PS3. Chwilę później zostaliśmy poinformowani, że już w przyszłym miesiącu posiadacze Motorstorm będą mogli zaopatrzyć się w kolejny dodatek do swojej ulubionej gry. Nowa trasa, Eagle’s Nest, będzie najprawdopodobniej darmowa. Chwilę później na scenę powrócił Jack Tretton.
Powrócił po to, by przypomnieć nam o obniżce ceny PS3, o której wiemy oficjalnie od 9 lipca. To właśnie ona ma w głównej mierze przyczynić się do zwiększenia dotychczasowej sprzedaży. Tretton oznajmił również, że do końca bieżącego roku do sklepów na całym świecie wysłanych 11 milionów egzemplarzy konsoli. Część z nich zostanie zapewne wykorzystana w formie odtwarzacza filmów zapisanych na płytach Blu-ray, które zdają się powoli wypierać swojego największego konkurenta – HD-DVD. Obecnie w Stanach Zjednoczonych na jeden sprzedany film HD-DVD przypadają bowiem aż dwa zapisane w formacie Blu-ray. „Tendencja ta będzie się pogłębiać” – powiedział Tretton i niemal jednocześnie poinformował o porozumieniu zawartym pomiędzy Sony a firmą NCsoft. Na jego mocy PlayStation 3 otrzyma w przyszłości kilka gier sieciowych, stworzonych przez wspomnianego producenta takich programów, jak Guild Wars lub Lineage.
Kolejnych kilka minut poświęconych zostało na ukazanie zgromadzonym szeregu gier powstających w biurach developerów third-party. Widzowie mogli podziwiać trailery Haze (tytuł ekskluzywny), Unreal Tournament 3 (PS3 i PC w listopadzie, Xbox 360 w 2008 roku – potwierdzone zostały również wcześniejsze doniesienia na temat tzw. modów), Call of Duty: Modern Warfare, Assassin’s Creed, Kane & Lynch: Dead Men, Resident Evil 5, Burnout Paradise, NFL 08, Harry Potter and the Order of the Phoenix, The Simpsons Game, Guitar Hero III, Medal of Honor: Airborne oraz Rock Band. Tenże fragment konferencji zakończony został imponującą nie ukazywaną wcześniej prezentacją Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots przeprowadzoną przez samego Hideo Kojimę, który oznajmił po raz kolejny, że jest to ostatnia odsłona serii (fabuła ma wyjaśniać wszystkie dotychczasowe tajemnice). Gra zostanie wydana na początku 2008 roku. Jednocześnie we wszystkich regionach świata. Już za tydzień, w trakcie tokijskiego PlayStation Premiere, Kojima zademonstruje zgromadzonym grywalne demo MGS 4. Czekamy.
Następnie na ekranach wyświetlone zostały zwiastuny firm first-party, kojarzonych z Sony. Widzowie mogli obejrzeć fragmenty Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction, Heavenly Sword, NBA 08, LittleBigPlanet, Uncharted: Drake's Fortune, nową produkcję studia Sucker Punch (m.in. seria Sly Copper) o tytule inFamous (więcej o niej już wkrótce) oraz Gran Turismo 5 Prologue.
Konferencja zakończona została długą i dającą do myślenia prezentacją Killzone 2. Fakt, iż pozostawiono ją na koniec nie powinien być zaskoczeniem dla nikogo. Jest to bowiem jeden z tych tytułów, które mają pociągnąć sprzedaż PS3. Czy tak rzeczywiście będzie?
Pierwszy dzień targów E3 można tym samym uznać za doprowadzony do szczęśliwego końca. Każda z trzech wielkich konferencji (Microsoftu, Nintendo i Sony) miała swoje słabe i mocne strony. Każdą z nich można jednak uznać za udaną. Pozostałe dwa dni upłyną pod znakiem pokazów gier, do których dojdzie w miejscach wynajmowanych przez tych producentów i wydawców, którzy postanowili przybyć na tegoroczne E3. Informacje i kolejne relacje będziemy Wam przekazywać na bieżąco.
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami i materiałami zaprezentowanymi w trakcie konferencji:
- Premiera gry Unreal Tournament 3 w listopadzie - wersja na Xboksa 360 w 2008 roku
- Echochrome – pierwsze szczegóły
- Nowa wersja PSP już oficjalnie
- NCsoft będzie tworzyć gry na PS3
- Sony prezentuje nowe możliwości serwisu Home