Test Bramki MILC Multiplayer
Bramka MultiPlayer jest usługą tranzytu IP dla osób zainteresowanych grami multiplayer, które poprzez własne łącze do internetu nie osiągają wystarczających parametrów transmisji przy korzystaniu z serwerów zagranicznych.
Jaka jest przepustowość i jakość polskich łącz internetowych na Świat chyba sami wiecie najlepiej. Delikatnie mówiąc marna. Nie rozpieszcza nas zwłaszcza nas ukochany monopolista (TP S.A. – bo któż inny) do którego przyłączona jest znaczna liczba osób korzystających w naszym kraju z Internetu (w tym także i ja). Owszem istnieją operatorzy, którzy oferują wysokiej jakości wyjście poza granice, jednak korzystanie z ich usług jest często ograniczone przez dwie rzeczy: niedostępność usługi na obszarze na którym mieszkamy lub zbyt wysokie koszty wykupienia łącza u takiego provider’a.
O ile w przypadku przeglądania stron WWW, ściągania plików, itp. wolniejszy transfer, dłuższy czas reakcji i utracone pakiety nie mają aż tak istotnego znaczenia (czekamy dłużej ewentualnie wznawiamy transfer) to w przypadku gier online jest to niedopuszczalne i wręcz uniemożliwia zabawę (nie można sobie trafić w przeciwnika, nie otrzymujemy na bieżąco informacji o aktualnym stanie rozgrywki, itd.)
Powyższa, mało komfortowa sytuacja spowodowała rozpoczęcie poszukiwań rozwiązań mających problem nienajlepszego połączenia z serwerem gry ominąć i doprowadziła między innymi do powstania różnego rodzaju tzw. „bramek”. (Nie od dziś wiadomo że Polak jak chce to potrafi :) Upraszczając, „bramki” to najczęściej dodatkowy komputer (oraz odpowiednie oprogramowanie), który pozwala na zmianę trasy (routingu) pakietów danych wymienianych pomiędzy komputerem gracza a serwerem gry. Omijają one w ten sposób zbyt obciążone łącza i opuszczają nasz kraj po kabelku należącym do jednego z tych „lepszych” provider’ów.
Najczęstsze i najprostsze rozwiązania to bramki wykorzystujące proxy lub socks. Aby móc samemu stworzyć i skorzystać z takiej najprostszej do wykonania bramki musimy posiadać odpowiednie oprogramowanie (na szczęście dostępne są programy shareware lub freeware, nie ponosimy więc tutaj żadnych kosztów) oraz co najistotniejsze dostęp do dodatkowej maszyny spełniającej dwa bardzo istotne warunki:
- my musimy mieć dobre połączenie z tym komputerem
- komputer ten musi mieć dobre połączenie z serwerem gry (sprowadza się to do tego, iż komputer ten musi być obsługiwany przez ISP posiadającego dobre „wyjście na Świat”)
To niestety dla wielu osób jest warunkiem nie do spełnienia, który powoduje, iż na własną bramkę mogą pozwolić sobie naprawdę nieliczni. Powyższe rozwiązanie ma dodatkowo jeszcze jedną nieprzyjemną wadę. Zastosowanie serwera proxy lub socks wprowadza szereg ograniczeń między innymi uniemożliwiających granie w gry wymagające bezpośredniego połączenia (peer-to-peer). Możliwe jest oczywiście stosowanie rozwiązań pozbawionych tej wady, jednak ich wdrożenie wymaga znacznie większego zasobu wiedzy i umiejętności.
Co w takim razie osoby które nie mają dostępu do odpowiedniego komputera, chcą grać w określoną grę/gry i nie mają ochoty zmieniać na razie swojego ISP mogą zrobić? Mogą skorzystać z rozwiązań komercyjnych – jednym z nich jest Bramka MILC Multiplayer udostępniona przez mającą swą siedzibę w Skawinie firmę MILC. Komercyjne = płatne :( Na szczęście cena rozwiązania jakie oferuje MILC jest w miarę atrakcyjna – 20 PLN miesięcznie (za pierwszy miesiąc testowy tylko 10 PLN).