Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Kingdom Come: Deliverance Przed premierą

Przed premierą 21 czerwca 2015, 13:52

Widzieliśmy Kingdom Come: Deliverance – ambitny i realistyczny RPG doczekał się modułu walki

Produkcja Kingdom Come: Deliverance posuwa się dość powoli, ale systematycznie. Na E3 po raz pierwszy zaprezentowano walkę, do której twórcy podeszli równie ambitnie jak do pozostałych elementów swojego dzieła.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Kingdom Come: Deliverance - między Gothikiem a Wiedźminem

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

W porównaniu z dużymi wystawcami obecnymi w dwóch głównych halach Los Angeles Convention Center stoisko studia Warhorse na E3 prezentowało się wyjątkowo skromnie. Deweloperzy z Czech usadowili się w niewielkim boksie w odizolowanej od targowego zgiełku Concourse Hall – swoistej świątyni gier spoza nurtu AAA, do której trafiają nieliczni uczestnicy tej ogromnej amerykańskiej imprezy. Nie oznacza to jednak, że w miejscu tym nie można odnaleźć produktów równie interesujących jak wielkie hity. Firma Daniela Vavry, człowieka, który wszystkim fanom elektronicznej rozrywki powinien być znany z wkładu w rozwój pierwszej Mafii, przywiozła do Stanów tylko jeden, ale za to niezmiernie ważny tytuł – Kingdom Come: Deliverance.

O debiutanckim dziele naszych południowych sąsiadów pisaliśmy już kilkakrotnie, powinniście zatem doskonale kojarzyć, z czym mamy do czynienia. Kingdom Come to gra przedstawiona z perspektywy pierwszej osoby, która przenosi nas do średniowiecznych Czech. Na pierwszy rzut oka dość mocno kojarzy się z serią The Elder Scrolls, ale to tylko pozory. W rzeczywistości Deliverance to produkt bardziej rozbudowany i realistyczny, w wielu kwestiach zaskakujący podejściem do mechaniki rozgrywki. Tytuł wciąż znajduje się w fazie alfa, co też niestety widać. Sporo wody w Wełtawie upłynie, zanim Vavra i spółka doprowadzą prace do szczęśliwego finału, ale nawet w obecnym kształcie całość prezentuje się bardzo interesująco.

Widzieliśmy Kingdom Come: Deliverance – ambitny i realistyczny RPG doczekał się modułu walki - ilustracja #2

W trakcie kameralnych spotkań z dziennikarzami oraz innymi przedstawicielami branży Vavra sporo mówił o swoich inspiracjach: – „Od dawna interesowałem się tym okresem historycznym, ale wszyscy dotąd omijali go szerokim łukiem. Chcąc zobaczyć realistyczne średniowiecze w grze, musiałem ją sobie stworzyć”. To właśnie realizm ma odróżniać Kingdom Come od podobnych produkcji tego typu. Żeby uświadomić sobie jego skalę, warto przytoczyć podany podczas prezentacji opis zbroi płytowej. „Świetnie nadaje się ona do ochrony przed cięciami miecza, ale jeśli przeciwnik korzysta z broni obuchowej, uderzenie może oszołomić bohatera i zadać mu obrażenia”. Dlatego właśnie pomiędzy samym pancerzem a ciałem gracza powinna znajdować się jeszcze jedna, miękka warstwa ochronna, która zapobiegnie tego typu uszkodzeniom. Vavra przekonał się o tym osobiście, kiedy sam na sobie testował podobny rynsztunek, a następnie otrzymał cios w głowę. Mało? To co powiecie o przyłbicy hełmu, która opuszczona zmniejsza ryzyko odniesienia obrażeń, ale w zamian ogranicza pole widzenia i utrudnia oddychanie, co z kolei przekłada się na mniejszą regenerację wytrzymałości. Takie rzeczy już zostały zaimplementowane do Deliverance.

Widzieliśmy Kingdom Come: Deliverance – ambitny i realistyczny RPG doczekał się modułu walki - ilustracja #3

Realistycznie przedstawia się również teren, który będziemy przemierzać podczas gry. Czesi utrzymują, że wirtualna mapa o wielkości 16 kilometrów kwadratowych w szczegółach odzwierciedla prawdziwy obszar, zlokalizowany około 50 kilometrów na południowy wschód od Pragi. Jeśli będziecie w tamtej okolicy, istnieje szansa, że rozpoznacie część lokacji... Wybór nie był oczywiście przypadkowy – w tej części kraju budowle wznoszono w różnych stylach architektonicznych, co podczas zmagań zapewni wizualną różnorodność. Vavra podkreślił, że jego ojczyzna zawsze znajdowała się bliżej państw zachodnich niż tereny zajmowane przez Słowian, a więc także Polaków. Silne wpływy germańskie mocno odbiły się właśnie na architekturze i zostanie to odzwierciedlone w Kingdom Come. Zespół zastanawia się obecnie, czy modyfikować nazwy prawdziwych miejscowości, gdyż dla obcokrajowców brzmią one cokolwiek dziwnie, ale zapytani o to fani orzekli, że zmian nie chcą – jest zatem wielce prawdopodobne, że wszystko zostanie po staremu.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?