9. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 9. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.
Total War Saga: Thrones of Britannia
Strategiczne 3 maja 2018
Spin-off cyklu Total War, w którym studio Creative Assembly zabiera graczy na Wyspy Brytyjskie z IX wieku naszej ery. Naszym zadaniem jest opowiedzenie się po jednej ze stron w walce o dominację nad Wyspami i poprowadzenie jej do zwycięstwa. Produkcja czerpie garściami z dorobku dotychczasowych części serii, więc podobnie jak one stanowi połączenie strategii turowej i klasycznego RTS-a.
Dungeons 4
Strategiczne 9 listopada 2023
Czwarta część zapoczątkowanej w 2011 roku serii RTS-ów inspirowanych kultowym Dungeon Keeperem. W Dungeons 4 ponownie wcielamy się w mrocznego władcę, który chce przejąć kontrolę nad całym fantastycznym światem. Tytuł pozwala na zabawę w pojedynkę lub w trybie współpracy.
Kozacy: Europejskie Boje
Strategiczne 30 listopada 2000
Strategia czasu rzeczywistego stworzona przez ukraińskie studio GSC Game World. Kozacy: Europejskie Boje to gra osadzona w okresie od XVI do XVIII wieku, kiedy takie państwa jak Anglia, Francja, Hiszpania, Portugalia, Saksonia, Prusy, Rosja, Wenecja, Austria, Turcja i Rzeczpospolita Obojga Narodów były potęgami mogącymi wpływać na los całej Europy. Produkcja pozwala poprowadzić jedną z 16 grywalnych nacji, z których każda posiada indywidualne cechy, jednostki, wynalazki, architekturę itd.
Homeworld
Strategiczne 28 września 1999
Opracowana przez kanadyjskie studio Relic Entertainment strategia czasu rzeczywistego, rozgrywająca się w całości w trójwymiarowej przestrzeni kosmicznej. Osadzona w odległej przyszłości fabuła gry opowiada o losach ludzkiej rasy Kushan, zamieszkującej pustynną planetę Kharak.
Desperados: Wanted Dead or Alive
Strategiczne 27 kwietnia 2001
Przygotowana przez zespół deweloperski studia Spellbound Entertainment taktyczna gra strategiczna w klimacie westernu, wykorzystująca mechanikę popularnej serii Commandos. Akcja Desperados: Wanted Dead or Alive rozgrywa się na Dzikim Zachodzie, a podczas zabawy kontrolujemy drużynę dowodzoną przez rewolwerowca Johna Coopera i złożoną z sześciu kowbojów o odmiennych umiejętnościach.
Command & Conquer: Tiberian Sun
Strategiczne 24 sierpnia 1999
Trzecia odsłona przełomowej serii strategii czasu rzeczywistego, nawiązująca tym razem do pierwszej części cyklu z roku 1995. Akcja gry przenosi nas jednak już do wieku XXI, gdzie ponownie stajemy po stronie osłabionego porażką Bractwa Nod lub kontrolującego pokój na świecie sojuszu GDI pod dowództwem generała Salomona. Okazuje się bowiem, że charyzmatyczny przywódca Nod wcale nie zginął w ruinach swojej świątyni i wkrótce rozpęta kolejny konflikt, który na zawsze może zmienić oblicze świata.
Terminator: Dark Fate - Defiance
Strategiczne 21 lutego 2024
Terminator: Dark Fate – Defiance to wojenny RTS osadzony w postapokaliptycznej przyszłości. Gracz dowodzi siłami ruchu oporu walczącymi z mechanicznymi armiami bezwzględnej sztucznej inteligencji Legion.
Iron Harvest
Strategiczne 1 września 2020
Gra RTS osadzona w unikalnym dieselpunkowym uniwersum 1920+ polskiego artysty Jakuba Różalskiego. Iron Harvest ukazuje alternatywną Europę z przełomu XIX i XX wieku, w której ludzkość zainwestowała dostępną wiedzę oraz środki w produkcję potężnych maszyn kroczących. Modelem rozgrywki tytuł przypomina serię Company of Heroes, ograniczając aspekty ekonomiczne (gromadzenie surowców, rozbudowa bazy) na rzecz taktycznego dowodzenia jednostkami (mechami, piechotą, pojazdami etc.
Jurassic World Evolution
Strategiczne 12 czerwca 2018
Przygotowana przez doświadczoną ekipę studia Frontier Developments (m.in. cykl Rollercoaster Tycoon) strategia ekonomiczna, której akcja toczy się w uniwersum wykreowanym na potrzeby filmowej serii Jurassic Park/Jurassic World. Akcja gry przenosi nas w niedaleką przyszłość, kiedy to ludzkości udało się opracować technologię pozwalającą na odtworzenie DNA prehistorycznych gadów.
Dune II: Battle for Arrakis
Strategiczne 1 grudnia 1992
Dune 2: The Building of a Dynasty to opracowana przez studio deweloperskie Westwood gra komputerowa, która zapoczątkowała gatunek strategii czasu rzeczywistego. Fabuła tytułu oparta została na motywach bestselerowej powieści Franka Herberta „Diuna”. Gracz wciela się w przywódcę jednego z Wysokich Rodów i staje do walki o Przyprawę, niezwykle cenną substancję wydobywaną na pustynnej planecie Arrakis.
King's Bounty: Wojownicza księżniczka
Strategiczne 10 kwietnia 2009
Oficjalny sequel do gry strategicznej - King’s Bounty: Legenda. Rozbudowuje ten tytuł m.in. o dodatkową rasę, zaklęcia, bossów, areny walk, ulepszony interfejs czy możliwość rozgrywki tytułową księżniczką - Amelią.
Planet Zoo
Strategiczne 5 listopada 2019
Strategia ekonomiczna studia Frontier Developments, w której wcielamy się w zarządcę ogrodu zoologicznego. Planet Zoo wyróżnia się realistycznie odwzorowanymi zwierzętami, posiadającymi własne charaktery i szczegółowo opisane potrzeby. Firma odpowiedzialna za stworzenie i wydanie tego tytułu wcześniej opracowała m.in. Zoo Tycoon z 2013 roku oraz podobną koncepcyjnie grę Planet Coaster.
Age of History 3
Strategiczne 2024
Trzecia część serii strategii typu grand strategy, nad którą czuwa Polak - Łukasz Jakowski. Znów prowadzimy wybraną nację do świetności przez kolejne ery. Age of History 3 zmienia tury na rozgrywkę w czasie rzeczywistym i wprowadza do niej system toczenia bitew.
Polanie II
Strategiczne 15 września 2003
Polanie II to kontynuacja pierwszej, całkowicie polskiej strategii czasu rzeczywistego, stworzona przez krakowskie studio deweloperskie Reality Pump. Akcja gry osadzona została w średniowiecznych realiach, a gracz ma okazję poznać historię księcia Mirko w trzech kampaniach fabularnych. Urozmaiceniem dla rozgrywki solowej są potyczki wieloosobowe, w których uczestniczyć może maksymalnie 8 osób.
Command & Conquer: Red Alert 3
Strategiczne 28 października 2008
Po sukcesie trzeciej odsłony cyklu Command & Conquer odpowiedzialne za markę studio EA Los Angeles zajęło się kontynuacją rozwijanej równolegle sub-serii Red Alert. Kolejna część gry rzuca graczy ponownie do alternatywnej rzeczywistości, w której przywódcy Związku Radzieckiego postanawiają przenieść się w przyszłość, aby przywrócić dawną świetność sowieckiego państwa.
Emergency 4: Global Fighters For Life
Strategiczne 31 marca 2006
Kolejna część strategii o tematyce katastroficznej, wyprodukowana przez Sixteen Tons Entertainment. W grze wcielamy się w szefa organizacji ratunkowej, któremu przyjdzie zmierzyć się z szeregiem wypadków i katastrof w lokalnym mieście. Do tego czekają nas zadania międzynarodowe, nietypowe zagrożenia i możliwość skorzystania ze specjalistycznego sprzętu. Udoskonalono szatę graficzną, a co najważniejsze – wprowadzono nowy tryb multiplayer.
Europa Universalis III
Strategiczne 23 stycznia 2007
Trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii strategicznej, rozwijanej od 2001 roku przez firmę Paradox Entertainment. Akcja Europa Universalis III przenosi nas w czasie do połowy XV wieku i pozwala nam pokierować rozwojem jednej z wybranych nacji na przestrzeni ok. 350 lat.
Europa Universalis: II Wojna Światowa
Strategiczne 26 listopada 2002
Strategia czasu rzeczywistego z akcją osadzoną w realiach II wojny światowej, wyprodukowana przez studio Paradox Interactive. Europa Universalis: II Wojna Światowa to polski tytuł gry, która na Zachodzie ukazała się jako Hearts of Iron. Produkcja przedstawia w skali globalnej działania militarne i polityczne na przestrzeni lat 1937 – 1946. Gracz ma całkowitą swobodę w wyborze nacji, której będzie przewodził.
New Cycle
Strategiczne 18 stycznia 2024
New Cycle to city builder z domieszką survivalu, inspirowany Frostpunkiem oraz Anno. Gracze wcielają się w przywódcę osady starającej się przetrwać wiele lat po katastrofie, która pozbawiła ludzkość dostępu do technologii, a Ziemię przemieniła w nieprzyjazne życiu miejsce.
Homeworld Mobile
Strategiczne 11 października 2022
Homeworld Mobile to spin-off cyklu kosmicznych RTS-ów przygotowany z myślą o urządzeniach mobilnych i rozgrywce wieloosobowej. Gra zabiera nas do nowej galaktyki, a filarem rozgrywki są bitwy toczące się w przestrzeni międzygwiezdnej.
Jurassic World Evolution 3
Strategiczne 2026
Trzecia część istniejącej od 2018 roku serii strategii ekonomicznych studia Frontier Developments, w której prowadzimy własną wersję Parku Jurajskiego. Deweloper zapowiedział Jurassic World Evolution 3 (tytuł nieoficjalny) w maju 2024 r. jako swoją „trzecią grę Jurassic World”.
Terra Invicta
Strategiczne 26 września 2022
Terra Invicta to rozbudowana strategia od twórców popularnych modyfikacji serii XCOM. W grze stajemy wobec kryzysu inwazji obcych na Ziemię i manipulujemy państwami, by odeprzeć lub przywitać kosmitów.
SimCity 4
Strategiczne 9 stycznia 2003
Kolejna odsłona popularnego cyklu gier strategicznych typu city builder, opracowana przez studio Maxis. W porównaniu z poprzedniczkami, produkcja może się pochwalić szeregiem nowych rozwiązań, zmian i usprawnień. Przede wszystkim, budowane przez gracza miasto nie jest już pojedynczą jednostką – nic nie stoi na przeszkodzie, by powiązać je z innymi miastami, tworząc w ten sposób wielką aglomerację połączoną ekonomicznie i przemysłowo.
Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch
Strategiczne 16 marca 2010
Czwarta pełnoprawna odsłona legendarnej serii gier strategicznych, której początki sięgają 1995 roku. Za jej powstanie odpowiada rozwijający markę już od kilku lat oddział koncernu EA z siedzibą w Los Angeles. Fabuła gry kontynuuje wątki zapoczątkowane w poprzednich częściach cyklu i koncentruje na desperackiej walce sił GDI oraz Nod o powstrzymanie procesu rozprzestrzeniania się tyberium, którego dalszy rozwój grozi całkowitym wyjałowieniem planety.