boomer shooter
strzelanka retro
Wywodzący się z języka angielskiego termin będący połączeniem słów „boomer” (oznaczającego słownikowo osobę urodzoną podczas wyżu demograficznego z lat 1945-1965, a potocznie każdego, kto już nie należy do młodego pokolenia) oraz „shooter” (strzelanka). Określenie to jest używane w odniesieniu do strzelanin FPP silnie inspirowanych kultowymi przedstawicielami gatunku z lat 90. XX wieku, jak pierwsze części serii Doom oraz Quake czy choćby gra Duke Nukem 3D.
Boomer shootery wyróżniają się na tle większości współczesnych FPS-ów za sprawą szeregu czynników, które obejmują rozmaite ich aspekty – od mechaniki, przez konstrukcję poziomów oraz fabułę, skończywszy na oprawie graficznej.
Przede wszystkim boomer shootery cechują się szybkim tempem akcji, a także kładą nacisk na bycie w ciągłym ruchu i unikanie wrogich ataków, a nie na ukrywanie się za osłonami. Ponadto kontrolowane w nich przez nas postacie są odporniejsze na obrażenia oraz mierzą się ze znacznie większą liczbą przeciwników jednocześnie, niż ma to miejsce w „nowoczesnych” strzelankach.
Ponadto punkty życia bohatera lub bohaterki boomer shootera najczęściej nie regenerują się automatycznie; uzupełnienie zdrowia wymaga znalezienia apteczki lub innego przedmiotu leczącego. Oprócz tego postać często może uzupełniać pasek pancerza, który dodatkowo zwiększają jej odporność na obrażenia.
![Dusk to przykład boomer shootera, który czerpie garściami z kultowych FPS-ów również pod względem oprawy graficznej. Źródło: David Szymanski / New Blood Interactive. - 2024-02-09](/galeria/slownik/html/1901904625.jpg)
Poza tym boomer shootery najczęściej nie nakładają na nas żadnych ograniczeń w kwestii liczby rodzajów broni, które w danej chwili możemy mieć przy sobie. Sam oręż często odbiega od tego, co znamy ze współczesnego pola bitwy, zaś strzelanie odbywa się „z biodra”, a nie przez przyrządy celownicze. Oprócz tego w wielu przypadkach przeładowywanie broni nie jest konieczne.
Lokacje, w których toczy się akcja, często są nieliniowe i stawiają przed nami dodatkowe wyzwania wymagające zręczności (np. pułapki). Ponadto nagrodami za ich dokładną eksplorację powinny być różnorodne sekrety, w tym specjalne przedmioty i wzmocnienia.
Warstwa fabularna najczęściej nie odgrywa szczególnie ważnej roli w boomer shooterach, zazwyczaj stanowiąc jedynie pretekst do eliminacji hord przeciwników przez protagonistę albo protagonistkę. Na polu walki rzadko kiedy mamy do czynienia z ludźmi – najczęściej walczymy z wszelkiej maści potworami, demonami, obcymi i innymi fantastycznymi istotami.
Oprawa graficzna może nawiązywać do tuzów gatunku z lat 90. XX wieku (często boomer shootery korzystają z technologii, które napędzały te kultowe produkcje), jednak nie jest to warunek konieczny.
![Pomimo że oprawa wizualna gry Doom Eternal w momencie premiery prezentowała najwyższą jakość, tytuł należał do boomer shooterów. Źródło: id Software / Bethesda Softworks. - 2024-02-09](/galeria/slownik/html/1901904640.jpg)