hero shooter
strzelanka bohaterska
Podgatunek strzelanek kładących nacisk na multiplayerową rozgrywkę, w którym miejsce klas zajmują predefiniowane postacie zróżnicowane pod kątem preferowanego uzbrojenia, umiejętności aktywnych i pasywnych oraz atrybutów, a co za tym idzie – stylu walki.
Ponadto na tle specjalizacji z innych strzelanek bohaterowie i bohaterki hero shooterów wyróżniają się za sprawą unikalnych imion, osobowości oraz historii, które możemy zgłębić podczas zabawy.
Gameplay w hero shooterach
W strzelankach bohaterskich akcję najczęściej oglądamy z perspektywy pierwszej (FPP) lub trzeciej (TPP) osoby. Z uwagi na duże zróżnicowanie dostępnych postaci, większość gier tego typu kładzie nacisk na rozgrywki drużynowe, zachęcając poszczególnych członków zespołu do współpracy, koordynacji działań i umiejętnego wykorzystywania mocnych stron poszczególnych herosów.
Podczas gdy jedne hero shootery wymagają od nas dotrwania do końca danej rozgrywki w skórze danej postaci, inne pozwalają na zmianę herosów w punktach odrodzenia. W wielu z nich w miarę postępów rozwijamy bohaterów i bohaterki, odblokowując nowe zdolności i broń oraz ulepszając te już posiadane.

Korzenie hero shooterów
Strzelanki bohaterskie wywodzą się ze strzelanek opartych na klasach. Korzeni tego podgatunku należy dopatrywać się w grze Team Fortress 2 z 2007 roku, która czyniła z każdej specjalizacji odrębną postać.
Niemniej podwaliny pod cały podgatunek położyły gry Battleborn i Overwatch. Kampania marketingowa tej pierwszej spopularyzowała określenie „hero shooter”, natomiast ta druga rozpoczęła globalną modę na ten typ strzelanek.
Z czasem pojawili się naśladowcy – zarówno udani, jak Apex Legends, Valorant czy Marvel Rivals, jak i tacy, którzy nie odnieśli sukcesu, np. LawBreakers i Concord.