backtracking
Termin odnoszący się do zjawiska, gdy gra wymusza na graczu powracenie do odwiedzonych wcześniej lokacji. Backtracking może wynikać zarówno z konstrukcji samej gry, jak i z upodobań gracza.

Zjawisko backtrackingu jest obecne w większości gatunków gier wideo i zazwyczaj jest postrzegane jako wada, gdyż wprowadza monotonię do rozgrywki. Backtraking jest często wykorzystywany przez deweloperów w celu przedłużenia gry – gracz zmuszony do kilkukrotnego odwiedzenia tej samej lokacji spędzi z danym tytułem więcej czasu, z kolei twórcy oszczędzają w ten sposób środki, jakie w innym przypadku musieliby przeznaczyć na projektowanie nowych lokacji, a często również oponentów.

Wyjątek stanowią tutaj produkcje typu metroidvania, w których gracz wraca do odwiedzonych wcześniej lokacji po spełnieniu określonych warunków gwarantujących mu dostęp do nowych, zablokowanych wcześniej miejsc. Z oczywistych względów czynność ta jest także nieodłącznym elementem zabawy w grach z otwartym światem, czyli w tak zwanych sandboksach. Backtracking może również wynikać z chęci zebrania pominiętych wcześniej przedmiotów lub zdobycia tak zwanych znajdziek.