gra komputerowa
Interaktywne oprogramowanie przeznaczone do celów rozrywkowych lub edukacyjnych, stworzone i uruchamiane za pośrednictwem komputerów osobistych. Obecnie termin gra komputerowa stosowany jest jako określenie odmiany gier wideo adresowanej na platformę sprzętową PC/Mac.
Historia gier komputerowych sięga lat 50. i 60. ubiegłego wieku. Ich prawdziwy rozkwit nastąpił jednak dopiero wraz z rozpowszechnieniem komputerów przeznaczonych do użytku domowego (np. Apple II, Atari ST, Commodore C64). Szczytowa era popularności tego rodzaju gier przypadła na lata 90.XX wieku. Wraz z wejściem na rynek konsol siódmej generacji (jak Xbox 360 czy PlayStation 3) udział gier adresowanych na komputery PC/Mac w światowym rynku zmalał, jednak w późniejszych latach pecety ponownie umocniły swoją pozycję. W drugiej dekadzie XXI wieku określenie danej gry jako komputerowej czy konsolowej przestaje być zasadne, jako że dzięki usługom streamingu (np. PlayStation Now) czy współdzielenia platform (np. Xbox Play Anywhere) zarówno posiadacze pecetów, jak i konsolowcy mają dostęp do tej samej bazy tytułów.
Otwarta architektura komputerów PC sprawia, że gry wydawane na tę platformę sprzętową najczęściej odznaczają się lepszymi parametrami jakości obrazu i dźwięku od wersji konsolowych. Z drugiej jednak strony, nowe produkcje cechują się zwykle odpowiednio wysokimi wymaganiami sprzętowymi. Powoduje to, że gra komputerowa może nie uruchomić się na kilkuletnim komputerze (o ile nie był odpowiednio modernizowany), podczas gdy na konsoli problem tego typu praktycznie nie występuje.
W przypadku gier komputerowych nie ma wyraźnych ograniczeń gatunkowych. Z uwagi na popularny wśród komputerowych graczy system sterowania z wykorzystaniem klawiatury i myszki, gry komputerowe dominują np. w gatunku strategii, symulatorów lotniczych oraz FPS.