grafika trójwymiarowa
3D, Direct3D, Glide, OpenGL, trzeci wymiar
Wygenerowana za pomocą komputera wizualizacja obiektów trójwymiarowych, przedstawiona na dwuwymiarowej powierzchni wyświetlacza (monitora, telewizora itp.). Grafika 3D tworzona jest poprzez naniesienie tekstur na przestrzenne modele matematyczne, a następnie rendering, czyli konstruowanie obrazu na podstawie analizy wirtualnych promieni światła odbijanych od powierzchni. Wygenerowany w ten sposób obraz jest rejestrowany przez wirtualną kamerę, dając efekt realistycznej ilustracji.
W grach wideo grafikę trójwymiarową stosuje się na szeroką skalę od połowy lat 90. ubiegłego wieku, kiedy to wydajność sprzętowa komputerów osobistych pozwoliła na generowanie widoków 3D w czasie rzeczywistym. Podstawowym atutem tej techniki jest większa imersja. Dzięki trójwymiarowemu przedstawieniu otoczenia, postaci i przedmiotów gracz ma większe wrażenie przebywania w świecie gry.
Większość współczesnych silników graficznych tworzona jest z myślą o grach 3D. Dla producentów dużym ułatwieniem są gotowe rozwiązania ułatwiające tworzenie grafiki trójwymiarowej oferowane przez popularne biblioteki programistyczne, w tym DirectX, OpenGL i Glide.