D&D
Dungeons and Dragons
Gra z rodzaju „paper-and-pencil” stworzona przez Gary'ego Gygaxa i Dave'a Arnesona, uznawana za prekursora gatunku RPG. Od 1974 roku Dungeons & Dragons doczekało się kilku wydań, w tym Advanced Dungeons & Dragons, wprowadzających szereg zmian w sposobie rozgrywki.
Mechanika D&D bywa wykorzystywana w komputerowych grach fabularnych (RPG). Gracze wybierają rasę i profesję swoich bohaterów. Wszystkie postaci w grze określane są przez szereg współczynników, takich jak: punkty życia, siła, zręczność, kondycja, mądrość, inteligencja i charyzma. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia bohaterowie prowadzeni przez gracza awansują na kolejne poziomy, zwiększając liczbę punktów życia oraz zdobywając nowe umiejętności. Magiczne przedmioty, mikstury i niektóre czary pozwalają z kolei czasowo lub trwale zmieniać pozostałe współczynniki. Efekty większości akcji podejmowanych w grze obliczane są na podstawie modyfikatorów wynikających z atrybutów postaci, warunków zewnętrznych (np. widoczność, pogoda), wyposażenia (zbroje, broń itp.) oraz elementu losowego, wyrażanego przez rzut kośćmi o różnej liczbie ścian.
Dungeons & Dragons posiada kilka odrębnych uniwersów, wśród których najpopularniejsze to Forgotten Realms oraz Dragonlance. Pierwszy z nich wykorzystany został w takich grach komputerowych jak: Baldur's Gate, Icewind Dale i Neverwinter Nights. Z kolei świat Dragonlance przedstawiono m.in. w serii Krynn.