asymetryczny multiplayer
Rodzaj rozgrywki wieloosobowej, w którym istnieje wyraźna i celowa dysproporcja sił i liczebności między uczestnikami gry.
W asymetrycznym trybie multiplayer liczebność danej grupy najczęściej jest odwrotnie proporcjonalna do mocy oraz możliwości jej członków. Członkowie mniejszej grupy dysponują unikalnymi zdolnościami niedostępnymi dla pozostałych uczestników zabawy czy choćby posiadają większą odporność na obrażenia oraz wyprowadzają potężniejsze ataki.
Gracze wchodzący w skład większej (a zarazem słabszej) grupy muszą ściśle współpracować, by zrealizować postawione przed nimi zadania. Często spotykanym zjawiskiem (wynikającym z celów postawionych przed mniejszą grupą) jest stopniowe eliminowanie z rozgrywki członków większej grupy; sprawia to, że wartość każdego aktywnego członka takiej grupy z czasem zaczyna rosnąć, a jego obecność staje się coraz ważniejsza dla odniesienia przez nią zwycięstwa.
Z uwagi na swoją specyfikę, asymetryczny multiplayer dobrze przyjął się w produkcjach z elementami survival horroru, w których (najczęściej) jeden z graczy wciela się w oprawcę lub potwora polującego na pozostałych. Oprócz tego asymetryczny multiplayer zadomowił się w tytułach, w których tożsamość gracza dysponującego unikalnymi możliwościami pozostaje ukryta, a jego celem jest przeniknięcie w struktury wrogiej mu grupy i uniemożliwienie jej odniesienia zwycięstwa, poprzez sabotaż czy eliminację jej członków (niczym w klasycznej grze stołowej Mafia).