friendly fire
Określenie oznaczające zaatakowanie przez gracza członka swojej drużyny lub swojego sprzymierzeńca, co najczęściej skutkuje negatywnymi konsekwencjami. Zwrot „friendly fire” wywodzi się ze słownictwa używanego przez armię Stanów Zjednoczonych, która wykorzystuje go do opisania przypadkowego (nieświadomego) ostrzału własnych lub sojuszniczych sił.
Friendly fire jest obecny nie tylko w wielu strzelaninach i grach akcji, lecz także w RPG-ach oraz strategiach czasu rzeczywistego, w których na przykład ataki obszarowe mogą ranić zarówno adwersarzy, jak i sojuszników znajdujących się w ich zasięgu.
W przypadku tytułów stworzonych z myślą o zabawie w pojedynkę nadszarpnięcie zdrowia sprzymierzeńca jest zazwyczaj karą samą w sobie. Niemniej, czasami prowadzenie przyjacielskiego ognia może poskutkować wyświetleniem ostrzeżenia (lub wypowiedzenia stosownej kwestii przez naszą „ofiarę”), a w skrajnych wypadkach – koniecznością wczytania ostatniego save’a.
W produkcjach multiplayerowych osobie prowadzącej przyjacielski ogień zazwyczaj są przyznawane ujemne punkty, co obniża osiągnięty przez nią wynik. Niektórzy producenci podchodzą jednak do karania graczy stosujących friendly fire w bardziej kreatywny sposób. Ciekawym przykładem jest gra America’s Army, w której gracz strzelający do sprzymierzeńców trafia do więzienia w Forcie Leavenworth, z którego może „wyjść” jedynie poprzez opuszczenie gry.