game jam
Zawody twórców gier wideo, których zadaniem jest zaprojektowanie i opracowanie grywalnej produkcji w jak najkrótszym czasie. Game jamy trwają zazwyczaj od jednego do trzech dni; dzieła tworzone przez biorących w nich udział programistów i artystów najczęściej muszą być związane z tematem ogłaszanym na krótko przed rozpoczęciem wydarzenia.
Jako że nadrzędnym celem game jamów jest pobudzenie kreatywności, uczestnicy tego typu wydarzeń często decydują się na rozmaite eksperymenty, na przykład z wykorzystaniem niekonwencjonalnych kontrolerów.
Game jamy mogą mieć wymiar lokalny (odbywając się na uniwersytetach, w prywatnych budynkach czy w siedzibach większych zespołów deweloperskich) lub globalny. Przykładem tych ostatnich jest Global Game Jam, w którym biorą udział deweloperzy z całego świata; z kolei uczestnicy Ludum Dare tworzą swoje gry w domach i pod koniec wydarzenia prezentują swoje dzieła przez Internet. Największym polskim game jamem jest natomiast Slavic Game Jam odbywający się od 2015 roku na przełomie czerwca i lipca – w 2017 roku powstało na nim osiemdziesiąt produkcji.
Często zdarza się, że produkcja stworzona w trakcie game jamu staje się prototypem dla komercyjnej gry wideo. Przykładem tego typu pozycji jest Titan Souls (którego zalążek powstał w trakcie game jamu o temacie You Only Get One, co można przetłumaczyć na Masz tylko jedno) oraz gra Oh...Sir! Prototype, która dała początek serii Oh…Sir! (tematyka game jamu, na jakim powstała owa produkcja, to this parrot is no more; oparto ją na skeczu Monty Pythona zatytułowanym Dead Parrot).