downgrade
Termin wywodzący się z dziedziny informatyki, gdzie oznacza wymianę sprzętu lub oprogramowania na starsze. W grach wideo downgrade odnosi się do pogorszenia jakości grafiki w finalnym produkcie względem tego, co deweloper lub wydawca prezentował przed premierą.
Downgrade może mieć różnorakie podłoża. Często wiąże się z nieznajomością sprzętu, na który zmierza dana pozycja (dotyczy to na przykład tytułów przygotowywanych z myślą o nowej generacji konsol). Ponadto downgrade bywa procesem koniecznym w przypadku projektów, które rozrosły się w trakcie procesu produkcji – chcąc zachować płynność działania lub wymagania sprzętowe na rozsądnym poziomie, deweloperzy są często zmuszeni do pogorszenia jakości grafiki celem utrzymania rozmiarów otwartego świata lub złożoności mechaniki rozgrywki.
Downgrade czasami wiąże się również z faktem, że niektóre pozycje są zapowiadane w momencie, kiedy deweloperzy nie dysponują jeszcze ich grywalnymi, dopracowanymi wersjami. Wówczas materiały wideo udające filmy z rozgrywki są jedynie artystyczną wizją tego, jak ma wyglądać dana pozycja.
Zazwyczaj informacja o tym, że konkretne dzieło zostało poddane downgrade’owi, wychodzi na światło dzienne jakiś czas przed jego premierą. W historii branży zdarzały się jednak przypadki, kiedy taka wiadomość była ukrywana przed graczami aż do momentu, kiedy finalna wersja gry pojawiła się w sprzedaży.